Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Roos_3 schreef:Ik reed eerst op een paard van 16, dat is inmiddels ingeslapen door artrose en hoefkatrolontsteking. Maar er zijn ook paarden die ouder zijn en gewoon nog lekker van alles kunnen doen.
Vind het dus nogal een vage vraag als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me logisch dat een oud paard met klachten geen tig uur op een dag moet werken of hard moet werken. Maar een oud paard zonde rklachten moet wel beweging hebben en kan dus bv gelongeerd worden of rustige buitenritjes meegemaakt worden.
Weet niet of jouw paard klachten heeft of iets?
LadyJ schreef:Roos_3 schreef:Ik reed eerst op een paard van 16, dat is inmiddels ingeslapen door artrose en hoefkatrolontsteking. Maar er zijn ook paarden die ouder zijn en gewoon nog lekker van alles kunnen doen.
Vind het dus nogal een vage vraag als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me logisch dat een oud paard met klachten geen tig uur op een dag moet werken of hard moet werken. Maar een oud paard zonde rklachten moet wel beweging hebben en kan dus bv gelongeerd worden of rustige buitenritjes meegemaakt worden.
Weet niet of jouw paard klachten heeft of iets?
Nou vind het geen vage vraag maar vroeg het me gewoon af omdat ik nog nooit zo een "oud"paard heb gehad, klachten heeft ze niet, ze is alleen niet de snelste hihihi maar weet niet of ze dat vroeger is geweest natuurlijk, ik heb haar nu ongeveer anderhalf jaar en ze is al echt voorruit gegaan, maar wil niet teveel van haar vragen. Ze geeft ook geen signalen dat ze het niet leuk vind of niet meer kan. Maar wilde gewoon eens de mening van jullie horen. Ik doe nog dressuren (voor zover ze het kan natuurlijk vraag geen onredelijke dingen, probeer haar wel nog dingetjes te leren zoals wijken achterwaarts enzo en dat gaat ook al redelijk) af en toe een sprongetje buitenrijden longeren wandelen en dat gaat nog allemaal prima.
Arabesk schreef:Mijn moeder die verder niks met paarden heeft, beweert telkens dat paarden wel 40 kunnen worden. Het paard van de schillenboer werd makkelijk die leeftijd zegt ze.
Als je dat legt naast 15 jaar wat in de sport al heel oud is....
Mallow schreef:dat ligt aan zoveel dingen. Als je paard vroeger manege paard is geweest, of hoog in de sport gelopen heeft, kan het met 21 oud zijn. Maar als deze pas op een normale leefdtijd is ingereden, en nooit al teveel mee gedaan is, kan die net zo goed pas op de helft van 't leven zijn
Beauty_J schreef:je hebt verwende paarden met middeltjes zus en zo en je hebt de egte boeren paarden die weer en wind buiten staan..
ik heb op stal mijn 1e shetje nog altijd en mijn kleine macho is nu 31 jaar,.. en vind het nog altij dleuk zijn vrouwlijke shet vrouwtje te verkrachten dus oud???? neej....
Middeltjes of wat dan ook hoeven helemaal niks uit te maken, denk zelfs dat een paard dat zijn hele leven lekker buiten staat met ruimte ouder wordt. 
Evanescence8 schreef:Mallow schreef:dat ligt aan zoveel dingen. Als je paard vroeger manege paard is geweest, of hoog in de sport gelopen heeft, kan het met 21 oud zijn. Maar als deze pas op een normale leefdtijd is ingereden, en nooit al teveel mee gedaan is, kan die net zo goed pas op de helft van 't leven zijn
Inderdaad, ik heb een pony gehad, die was met zijn 27 nog net zo fit als toen hij 3 was. Daar waren ook niet te gekke dingen mee gedaan.
Maar een andere pony, heeft al veel ruiters naar het Z springen gereden, die was op zijn 20 niet meer de beste; stijf, klein gallopje... en een keer dacht hij dat hij veulen was in de wei, en toen had hij zijn been gebroken. Tja, toen was er dus helemaal niets meer van over...![]()
Maargoed, die pony had al veel meegemaakt, zoals veel vallen en zelfs vermagerd door een uitgebroken kies. En op zijn 20 jaar, werd er 3/ 4 keer per week fanatiek volle uren mee gesprongen, én nog gedressuurd, wat veeel te veel voor hem was. Het leek wel dat hij het aankon, maar dat kon hij niet. Het was slechts zijn karakter![]()
Ook ken ik een paard van 13 jaar die al versleten is. Heeft ZZ licht gedressuurd, en werd elke dag fanatiek getraind om 4 uur 's morgens, dit omdat de eigenaar anders geen tijd had om te rijden.
Dus zo zie je maar weer, je kunt eigenlijk niet zeggen wanneer een paard echt oud is. Dat ligt aan zoveel dingen...
Dat klinkt lekker ongenuanceerd, maar ja... Ik vind dat vanaf een paard ouderdomskwaaltjes begint te vertonen en duidelijke tekenen van ouderdom: de gewrichten die minder goed meekunnen en sneller stijf zijn, ... hij oud is.
Bij sommige paarden is dat helaas al 15-16 en bij anderen is dat pas eind de 20... Het hangt er vooral vanaf wat voor leven ze gehad hebben.