Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Wanneer vinden jullie een paard "te oud"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:20

mijn verzorgpaardje is ook al wat ouder en daar houd ik gewoon rekening mee, rijd niet meer ieder dag, maar hem stilzetten zou een straf zijn, hij heeft heel veel plezier in het rijden etc.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:23

Het paard geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is hoor. Een paard van een vriendin was 18 en liep nog lekker EK SGW. Dit is nog niet zoo oud maar er zijn paarden die dat op hun 18 niet meer doen.. ieder paard is anders. Wandelen kan je nog tot hun 30ste als ze geen lichamelijke problemen hebben.. Als ze niets meer kunnen ,, zet ze lekker op pensioen! Ze hebben goed gewerkt dan.. lekker gras eten en wat poesten , aan de hand wandelen etc..

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 00:02

Roos_3 schreef:
Ik reed eerst op een paard van 16, dat is inmiddels ingeslapen door artrose en hoefkatrolontsteking. Maar er zijn ook paarden die ouder zijn en gewoon nog lekker van alles kunnen doen.
Vind het dus nogal een vage vraag als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me logisch dat een oud paard met klachten geen tig uur op een dag moet werken of hard moet werken. Maar een oud paard zonde rklachten moet wel beweging hebben en kan dus bv gelongeerd worden of rustige buitenritjes meegemaakt worden.
Weet niet of jouw paard klachten heeft of iets?

Nou vind het geen vage vraag maar vroeg het me gewoon af omdat ik nog nooit zo een "oud"paard heb gehad, klachten heeft ze niet, ze is alleen niet de snelste hihihi maar weet niet of ze dat vroeger is geweest natuurlijk, ik heb haar nu ongeveer anderhalf jaar en ze is al echt voorruit gegaan, maar wil niet teveel van haar vragen. Ze geeft ook geen signalen dat ze het niet leuk vind of niet meer kan. Maar wilde gewoon eens de mening van jullie horen. Ik doe nog dressuren (voor zover ze het kan natuurlijk vraag geen onredelijke dingen, probeer haar wel nog dingetjes te leren zoals wijken achterwaarts enzo en dat gaat ook al redelijk) af en toe een sprongetje buitenrijden longeren wandelen en dat gaat nog allemaal prima.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:56

LadyJ schreef:
Roos_3 schreef:
Ik reed eerst op een paard van 16, dat is inmiddels ingeslapen door artrose en hoefkatrolontsteking. Maar er zijn ook paarden die ouder zijn en gewoon nog lekker van alles kunnen doen.
Vind het dus nogal een vage vraag als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me logisch dat een oud paard met klachten geen tig uur op een dag moet werken of hard moet werken. Maar een oud paard zonde rklachten moet wel beweging hebben en kan dus bv gelongeerd worden of rustige buitenritjes meegemaakt worden.
Weet niet of jouw paard klachten heeft of iets?

Nou vind het geen vage vraag maar vroeg het me gewoon af omdat ik nog nooit zo een "oud"paard heb gehad, klachten heeft ze niet, ze is alleen niet de snelste hihihi maar weet niet of ze dat vroeger is geweest natuurlijk, ik heb haar nu ongeveer anderhalf jaar en ze is al echt voorruit gegaan, maar wil niet teveel van haar vragen. Ze geeft ook geen signalen dat ze het niet leuk vind of niet meer kan. Maar wilde gewoon eens de mening van jullie horen. Ik doe nog dressuren (voor zover ze het kan natuurlijk vraag geen onredelijke dingen, probeer haar wel nog dingetjes te leren zoals wijken achterwaarts enzo en dat gaat ook al redelijk) af en toe een sprongetje buitenrijden longeren wandelen en dat gaat nog allemaal prima.

als je zelf niet aan je paard merkt dat het m moeite koest of iets dergelijks, snap ik niet waarom je hem dan t plezier zou willen ontnemen.volgens mij ben je hartstikke voorzichtig omdat je niets teveel wilt vragen van der. Super natuurlijk, en zolang je niet merkt dat ze het niet meer leuk vind kan je toch lekker door blijven gaan?Als ze natuurlijk nergens last van heeft,
Vond het wel een vage vraag omdat er verder geen gegevens bijstonden ofiets. Een leeftijd is namelijk niet gebonden aan de hoeveelheid activiteit die een paard kan/mag doen

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:45

Ik vind het helemaal aan het paard liggen.
Mijn merrie is 16 en iemand dacht laatst dat ze 9/10 jaar was..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:21

Tsja, mijn paard is nu 17, en ik heb haar sinds haar 11de. Ik merk echt niets anders dan vroeger, ze wordt zelfs alleen maar soepeler. Waarom zou ik dan het werk gaan aanpassen?

17 is natuurlijk geen 21, maar ik ken ook een 30+ paard (leeftijd is niet precies bekend, maar zéker over der 30) die ik op 10 jaar oud schatte. :')
Ik hoop dat de mijne er over een jaar of 15 dus ook zo bijstaat.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:24

die van mij is 22 en loopt nog makkelijk een z proefje mensen schatten hem een jaar of 14 ;)

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:25

Dat verschilt per paard. Een kennis van mij had een paardje van 29 waar ze nog alles mee deed en die is nu pas (31e) op pensioen.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:50

het is best simpel. een paard met klachten kan gewoon minder lang door dan een paard zonder klachten. ook hangt het er vanaf wat zijn verleden is dnek ik. een paard dat altijd een privé-paard is geweest, kan langer mee dan een manege paard. in de meeste gevallen dan he. het is natuurlijk heel verschillend per paard en situatie. maar een paard van 21 zou denk ik nog gewoon mee moeten kunnen hoor.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:55

voor leuke recreatieve rijden is een paard eigenlijk nooit te oud tot hij het zelf aangeeft.

voor actieve wedstrijd sport bijv. in het z springen of dressuur vind ik dat die na een jaar of 20 er wel mee blij mag zijn

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:30

mijn paard wordt 15 maar hij voelt zich noch 5 zoals hij zich gedraagt in de wei, in het bos ,tijdens het rijden...
dat verschilt gewoon voor ieder paard ik ken een paard dat 23is en nog altijd M loopt

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:58

Bij ons op de manege loopt een D pony'tje van 35. doet het nog prima!
een sprongetje vind hij helemaal geweldig!
(hij rijd alleen nog in de beginners les)

We hebben ook 1 van 29 die het niet meer leuk vind.
En die word amper gebruikt ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:53

Arabesk schreef:
Mijn moeder die verder niks met paarden heeft, beweert telkens dat paarden wel 40 kunnen worden. Het paard van de schillenboer werd makkelijk die leeftijd zegt ze.

Als je dat legt naast 15 jaar wat in de sport al heel oud is....

Mensen kunnen wel 100 worden, maar dat wil toch ook niet zeggen dat ze tot hun 100e in het Nederlands Elftal kunnen meevoetballen. Of zelfs dat ze tot hun 80e meekunnen doen bij het veteranenteam op zaterdagmiddag.

En 15 in de sport vind ik nou ook weer niet heel oud hoor. Tot 20 vind ik dat ieder paard wel mee zou moeten kunnen (mits de gezondheid het toelaat) daarna zou ik wat extra op het paard gaan letten.

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:37

ik vind een paard te oud als hij zicht oud voelt

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:44

je hebt verwende paarden met middeltjes zus en zo en je hebt de egte boeren paarden die weer en wind buiten staan..
ik heb op stal mijn 1e shetje nog altijd en mijn kleine macho is nu 31 jaar,.. en vind het nog altij dleuk zijn vrouwlijke shet vrouwtje te verkrachten dus oud???? neej....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:42

Citaat:
en vind het nog altij dleuk zijn vrouwlijke shet vrouwtje te verkrachten dus oud

%) %) %) heeft niks met ouderdom te maken en als ie het leuk vind en het vrouwtje niet dan zal ik ze maar gauw apart gaan zetten want ik vind dit toch erg raar van de eigenaar dat ie dat toestaat

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:53

Mallow schreef:
dat ligt aan zoveel dingen. Als je paard vroeger manege paard is geweest, of hoog in de sport gelopen heeft, kan het met 21 oud zijn. Maar als deze pas op een normale leefdtijd is ingereden, en nooit al teveel mee gedaan is, kan die net zo goed pas op de helft van 't leven zijn ;)

Inderdaad, ik heb een pony gehad, die was met zijn 27 nog net zo fit als toen hij 3 was. Daar waren ook niet te gekke dingen mee gedaan.
Maar een andere pony, heeft al veel ruiters naar het Z springen gereden, die was op zijn 20 niet meer de beste; stijf, klein gallopje... en een keer dacht hij dat hij veulen was in de wei, en toen had hij zijn been gebroken. Tja, toen was er dus helemaal niets meer van over... :(:)
Maargoed, die pony had al veel meegemaakt, zoals veel vallen en zelfs vermagerd door een uitgebroken kies. En op zijn 20 jaar, werd er 3/ 4 keer per week fanatiek volle uren mee gesprongen, én nog gedressuurd, wat veeel te veel voor hem was. Het leek wel dat hij het aankon, maar dat kon hij niet. Het was slechts zijn karakter :(:)

Ook ken ik een paard van 13 jaar die al versleten is. Heeft ZZ licht gedressuurd, en werd elke dag fanatiek getraind om 4 uur 's morgens, dit omdat de eigenaar anders geen tijd had om te rijden.

Dus zo zie je maar weer, je kunt eigenlijk niet zeggen wanneer een paard echt oud is. Dat ligt aan zoveel dingen...

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:30

Ik vind dat het verschilt per paard. Op mijn vorige manege liep er een pony mee van 31 die toen nog zo fit als een hoentje was, maar bij mijn verzorgpony staat een paard van nu 25, en die staat al stil sinds haar 23e om lekker van haar oude dag te genieten ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:34

Beauty_J schreef:
je hebt verwende paarden met middeltjes zus en zo en je hebt de egte boeren paarden die weer en wind buiten staan..
ik heb op stal mijn 1e shetje nog altijd en mijn kleine macho is nu 31 jaar,.. en vind het nog altij dleuk zijn vrouwlijke shet vrouwtje te verkrachten dus oud???? neej....

"Verwende paarden met middeltjes" of "boeren paarden die weer en wind butien staan" wat een onzin. _O- Middeltjes of wat dan ook hoeven helemaal niks uit te maken, denk zelfs dat een paard dat zijn hele leven lekker buiten staat met ruimte ouder wordt. ;)

Ik vind dat het heel erg per paard verschilt. Onder de 20 vind ik zeker niet oud.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:37

DUDIEFOREVER schreef:
Ik vind een paard oud, als je ziet dat het beestje geen lol meer erin heeft.

Mee eens :j Het ene paard is al oud bij 15, het andere pas bij 25. Sommige mensen vinden mijn merrie van 13 al aan de oude kant, maar ze ziet er niet naar uit en gedraagt zich er zeker niet naar!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:41

Het zal wel net als bij mensen zijn ,je bent zo oud als je je voelt!
de een zit al op zn 56e achter de geraniums met een watergolf en de ander met zn 72e op de tennisbaan,zo ook voor paarden.
Ik rij met mijn paard zz-z en hij is 21 jr; zo lang hij aangeeft zin in werk te hebben en nog steeds energiek en gretig werkt en ik ,klinkt stom nog vooruitgang voel en zie ,ga ik met hem door.
Ook heb ik het vermoeden dat als ik hem met pensioen stuur hij zich verveeld en snel zal verouderen\stijver worden

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:43

Evanescence8 schreef:
Mallow schreef:
dat ligt aan zoveel dingen. Als je paard vroeger manege paard is geweest, of hoog in de sport gelopen heeft, kan het met 21 oud zijn. Maar als deze pas op een normale leefdtijd is ingereden, en nooit al teveel mee gedaan is, kan die net zo goed pas op de helft van 't leven zijn ;)

Inderdaad, ik heb een pony gehad, die was met zijn 27 nog net zo fit als toen hij 3 was. Daar waren ook niet te gekke dingen mee gedaan.
Maar een andere pony, heeft al veel ruiters naar het Z springen gereden, die was op zijn 20 niet meer de beste; stijf, klein gallopje... en een keer dacht hij dat hij veulen was in de wei, en toen had hij zijn been gebroken. Tja, toen was er dus helemaal niets meer van over... :(:)
Maargoed, die pony had al veel meegemaakt, zoals veel vallen en zelfs vermagerd door een uitgebroken kies. En op zijn 20 jaar, werd er 3/ 4 keer per week fanatiek volle uren mee gesprongen, én nog gedressuurd, wat veeel te veel voor hem was. Het leek wel dat hij het aankon, maar dat kon hij niet. Het was slechts zijn karakter :(:)

Ook ken ik een paard van 13 jaar die al versleten is. Heeft ZZ licht gedressuurd, en werd elke dag fanatiek getraind om 4 uur 's morgens, dit omdat de eigenaar anders geen tijd had om te rijden.

Dus zo zie je maar weer, je kunt eigenlijk niet zeggen wanneer een paard echt oud is. Dat ligt aan zoveel dingen...

Vraag me wel een beetje af wat die tijd er toe doet ;)

Maar goed.
Ik heb in januari mijn nieuwe paard gekocht, op een leeftijd van 17. Maar hij kan ook 18 of 16 zijn. Het is een geschatte leeftijd.

Maar hij doet nog alles super! Zelfs beter dan bij de aankoop want hij is een hele tijd rampzalig gereden. Hij heeft alleen achter wat dikke kogels, maar hij loopt er geen spatje kreupel op.

Ik merk wel dat ik toch wel rekening hou. Zo rij ik maximaal drie dagen achter elkaar (al komt dat niet vaak voor) en daarna krijgt hij rust. En in het meest ideale geval rij ik met telkens een dag rust/longeren ertussen.

Al merk ik nu dat een paar dagen stilstaan geen goed idee is voor hem. Dan wordt ie toch wel wat stijf.

Helaas weet ik niets van zijn herkomst, geen idee of hij zijn hele leven al hard gewerkt heeft. Maar het is nog een patent ventje!

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:04

Als hij versleten is :+ Dat klinkt lekker ongenuanceerd, maar ja... Ik vind dat vanaf een paard ouderdomskwaaltjes begint te vertonen en duidelijke tekenen van ouderdom: de gewrichten die minder goed meekunnen en sneller stijf zijn, ... hij oud is.

Ik vind het moeilijk om daar een leeftijd op te plakken. :) Bij sommige paarden is dat helaas al 15-16 en bij anderen is dat pas eind de 20... Het hangt er vooral vanaf wat voor leven ze gehad hebben.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:42

Ik vind een paard te oud als hij op oudere leeftijd (gezondheids)problemen krijgt...Door bijv. kreupelheid of een ouderdomskwaaltje/ziekte. Als een paard van laat maar zeggen 28 nog in topconditie is, en nergens last van heeft, vind ik dat soort paarden nog niet oud. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:07

Voor mij is een paard pas oud als die het werk niet meer aankan ;) en dat kan zijn op 20 jarige leeftijd maar op op 30 jarige leeftijd!
En natuurlijk als het poaard egt niet meer verhaard, veel haken op de tanden heeft etc