probleem bij opstijgen.!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:18

oefenen en heel erg rustig aan doen!

eerst misschien alleen maar hangen, zodra die gaat bokken oid, laat je je weer terug glijden, wacht je tot ie rustig is, en probeer je nog eens te gaan hangen. als dat geod gaat rustig je been eroverheen. maar als ie niks doet als je gewoon hangt en dan redelijk rustig kan stappen, is dat ook een prima oefening geweest voor die dag, en ga je nog even lekker met hem wandelen oid.
hoop dat je heir wat aan hebt!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:45

banditlove schreef:
tamaramt schreef:
zoals al eerder als tip gegeven dus hierbij nogmaals omdat je er totaal niet op reageerd
indien je niet heel ervaring hebt met groene paarden dan gewoon een goede trainingsstal zoeken
bovenstaande vragen van je duiden erop dat je onervaren bent
en dat is niet erg hoor
maar wees dan wel verstandig en ga niet aan je paard lopen prutsen voordat je het nog erger maakt
p.s. hoe lang heb je het paard al en heb je wat fotos? ook als hij loopt bv aan de longe??
heb je het paard wel laten keuren bij de da bij aankoop?? zodat enig medisch letsel uitgesloten kan worden?

ik heb ervaring met groene paarden ja ,, :P ik heb wel een mevrouw op mijn stalling gevraagt die is ook zeer ervaren ,, en die zegt dat het uitproberen is,, ik breng hem niet naar een trainingsstal want dat is momenteel nog niet nodig en we hebben het geld ook niet want we moeten 2 huizen betalen!! ik heb het paard pas 2 weken. nee geen van de longe ,nee ook niet laten keuren ,, ik heb wel foto's alleen ik weet niet hoe je die hier moet plaatsen ?
[img][img][/img][/img]

sorry maar uit je eerdere posts van hierboven en uit je vragen blijkt niet dat je ervaren bent integendeel zelfs
niks mis mee maar zoek doen deskundige hulp
en niet naar een trainingsstal want dat is niet nodig??
meid ;door mensen zoals jou die niet durven toe te geven dat ze de ervaring missen voor een dergelijk paard worden er heel veel paarden verpest
iets want nu dus al is gebeurd met je paard en wat misschien nog erger word
en geen geld ervoor???
jammer dan maar dan had je sowieso al geen paard moeten kopen
want nu als hij van de week ernstig ziek wordt of wat dan ook? want dan heb je dus ook geen geld voor een da?
en verder is het natuurlijk een rare sistuatie;
paard, 8 jaar onbeleerd, circuspaard; duur paard maar meer dan de helft korting gekregen :+
geen proefrit gemaakt, niet gekeurd en onrijdbaar!!

dus met andere woorden; ze hebben je waarschijnlijk genept en door je onervarenheid dringt dat nog niet echt tot je door
jammer maar waar

Monster_tos

Re: probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:25

even vraagje tussen door, stap je toevallig op in beeld van een spiegel ? Mijn jonge pony flipte als hij in de spiegel mijn been om hoog zag komen. Duurde even voor ik dat door had!
Weet niet of het zo is maar dacht zeg het toch even..

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 02:00

Ik zou zeker de adviezen van Tamaramt eens overwegen als ik jou was. Je komt idd niet ervaren over.

Daarnaast: waarom het paard niet eerst eens vertrouwd maken met aanrakingen aan alle kanten door b.v. dekjes over hem heen te halen (is geloof ik ook een stukje van parelli ofzo maar hoe dan ook...het heeft een doel nl. het vertrouwd maken met het voorwerp en met aanrakingen). Dat doe je dus niet alleen op de plek waar het dekje hoort maar over zijn nek, zijn buik, zijn rug, zijn kont. Net zolang tot hij vertrouwen heeft dat hij er niet dood aan gaat wat jij bij hem doet. Als je dat gedaan hebt pak je iets groters en zwaarders wat redelijk makkelijk uit evenwicht raakt.

Daarnaast denk ik ook dat je niet aan beide kanten hebt gehangen om het opstijgen te oefenen... Maak hem daar nou eerst maar eens helemaal vertrouwd mee: dus aan beide kanten hangen. Vervolgens ga je aan beide kanten je voet in de stijgbeugel zetten ZONDER druk (mbv een krukje). Gaat dat goed, dan ga je met je voet wederom aan beide kanten oefenen om er iets van gewicht op te zetten. Dit bouw je stapsgewijs uit en doe je daar in totaal met dit paard al drie weken over. Ik heb het idee dat je veel te snel wilt. En dat je paard eenmaal braaf gaat stappen als je erop zit...zegt me niet dat hij nou zoveel vertrouwen in je heeft gekregen. Zegt me eerder dat hij moegestreden is. Enfin, nadat je al je stappen zorgvuldig opnieuw en vooral gedoseerd hebt opgebouwd, zorg je ervoor dat je paard niet kan vluchten want als er iets belonend is voor een vluchtdier en dus voor herhaling vatbaar, is het vluchten. Nu gelijk laten merken dat dat geen optie is. Dus maak de ruimte niet te groot (eventueel afschermen?) en zorg dat je genoeg helpende handen hebt (liefst aan iedere kant twee).

Suc 6

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 02:29

Hoe stap je op? Ga je voorzichtig met je been over hem heen? Ga je gelijk rechtop zitten?
Hij vind waarschijnlijk de beweging boven hem eng.
Ik ga met Tamaramt mee. Breng hem naar een trainingsstal (bijv. Annemarie van der Toorn, Monty Roberts NL ;)) en ga hier niet zelf aan lopen kloten, want je verpest jullie hele toekomst samen als je zo doorgaat. Je lijkt geen ervaring te hebben en volgens mij ben je keihard in de zeik genomen door die zogenaamde 'particulier'.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 04:37

Ik ga ook met commentaar mee dat je hem beter weg kan brengen, en dat je zeer waarschijnlijk flink geflest bent.
Zowiezo gaat een paard niet zomaar weg bij het circus.
En eerlijk gezegd denk ik dus wel dat daar een en ander gebeurd is.

Daar worden paarden trucjes geleerd, en dat zijn dus veelal de slimmere paarden die de trucjes makkelijk leren.
Dus het trucje van jou voor de gek houden zal ie ook snel hebben geleerd.

Breng hem naar een goede africhtingsstal, zeker omdat ie ook al wat ouder is, en duidelijk wijzer.
Een jonkie kun je nog overbluffen, deze jongeman duidelijk niet.

Of ruil hem in voor een braaf, gereden paard en wees dan zo verstandig om iemand mee te nemen met kennis van zaken, en laat hem keuren door een dierenarts.

Pijn in de rug kan namelijk ook dergelijke klachten veroorzaken, veel klinieken keuren dan ook met foto's van de ruggenwervels.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:03

}> hallo allemaal
ik heb ook zo'n beetje het zelfde.
Ik ben in de maling genomen daar de eigenaar en is verkocht als een 5 jaarige en zadelmak en kon de basis.
er waren opeens problemen met zijn papieren ik kreeg ze niet, omdat ze opeens kwijt :o waren daar begon het mee.
Met mooi weer wou ik gaan rijden opstappen was een drama eenmaal zitten ging goed maar het rijden hij kon niks dus hij kon de basis niet afstappen was helemaal mis zodra ik me voeten uit de beugel deed toen schoot hij er van door en ik lag met mijn .... in het zand.
toen ben ik de kwpn stamboekregister gaan bellen en bleek dus dat vip 7 jaar was.
Nu gaat het al wat beter na 4 weken maar nog niet goed gelukkig krijg ik hulp uit een goed hoek maar als dat niet meer luk breng ik hem naar een training stal dat lijkt mijn de beste oplossing :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:34

bravo!!
ts
neem een voorbeeld aan onderstaande bokker
zei geeft ook aan een fout gemaakt te hebben en niet genoeg ervaring te hebben
is niet erg toch
wel erg als je er verder niks aan doet
onderstaande bokker gaat evt. ook naar een trainingsstal dus zeer verstandig!!
ts; doe aub iets met de adviezen die de mensen je geven
ze bedoelen het met de beste bedoelingen en ik zelf zou het sneu vinden als je paard hierdoor nog meer verpest wordt of dat jouzelf dadelijk iets zou overkomen
houd je ons wel op de hoogte van updates en wat je nu gaat doen??

pamela25 schreef:
}> hallo allemaal
ik heb ook zo'n beetje het zelfde.
Ik ben in de maling genomen daar de eigenaar en is verkocht als een 5 jaarige en zadelmak en kon de basis.
er waren opeens problemen met zijn papieren ik kreeg ze niet, omdat ze opeens kwijt :o waren daar begon het mee.
Met mooi weer wou ik gaan rijden opstappen was een drama eenmaal zitten ging goed maar het rijden hij kon niks dus hij kon de basis niet afstappen was helemaal mis zodra ik me voeten uit de beugel deed toen schoot hij er van door en ik lag met mijn .... in het zand.
toen ben ik de kwpn stamboekregister gaan bellen en bleek dus dat vip 7 jaar was.
Nu gaat het al wat beter na 4 weken maar nog niet goed gelukkig krijg ik hulp uit een goed hoek maar als dat niet meer luk breng ik hem naar een training stal dat lijkt mijn de beste oplossing :D

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:57

tegenwoordig hoor je al heel vaak de reactie dat als een paard bokt,je hem na moet laten kijken.
ik vind dit een beetje overdreven.
een paard kan ook uit angst/verzet, bokken/steigeren.

ik vind dat hier een beetje overdreven gereageerd word.
ze zegt op pagina 2 duidelijk dat ze hulp gaat zoeken.
bij zo'n probleem kun je toch ook gewoon zelf iemand even laten helpen die regelmatig probleempaarden op stal heeft,meteen in training zetten is weer zo'n grote stap.daar heeft indd niet iedereen het geld voor( of voor over).
ik zou dit zelf ook niet doen..
ze vraagt gewoon om advies en krijg meteen te horen dat ze niet goed genoeg kan rijden voor een groen paard.
beetje snel met zo'n oordeel

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:48

pauline1 schreef:
tegenwoordig hoor je al heel vaak de reactie dat als een paard bokt,je hem na moet laten kijken.

bij zo'n probleem kun je toch ook gewoon zelf iemand even laten helpen die regelmatig probleempaarden op stal heeft,meteen in training zetten is weer zo'n grote stap.daar heeft indd niet iedereen het geld voor( of voor over).
ze vraagt gewoon om advies en krijg meteen te horen dat ze niet goed genoeg kan rijden voor een groen paard.

Ik ben met je eens dat er grove dingen worden gezegd hier met veel vooroordelen over groene paarden enzo. Maar buiten dat lopen er ook veel ruiters rond die juist niet kijken naar waar het probleem vandaan komt. Waarom niet de moeite nemen de rug, o zo belangrijk, en de mond even na te laten kijken. Als dit uitgesloten is kan je nog alle kanten op. Vooral bij jonge paarden ontstaan er problemen in de rug en mond en als ik sommige hier hoor aanraden veel op de rug te gaan hangen en veel op en af te stijgen verbaasd me het niets dat dit veel bij jonge paarden wordt gedaan.
Natuurlijk moet men niet bij alles het paard laten nakijken, maar de reactie van het dier vind ik toch wat opmerkelijk en dat hangen en steunen op die rug lijkt me geen goede oplossing. Bij het op en afstijgen, hoe voorzichtig men dat ook doet, krijgt het paard enorme rukken aan zijn ruggegraat en vooral bij een jong paard kan dit uit de hand lopen. Het probleem moet dus goed opgelost worden maar aangezien niemand weet wat er met het beest is uitgevoerd precies, lijken me deze 2 onderzoeken toch relevant. Ik hoor van zo veel mensen dat ze 'dat beest eens zullen opvoeden' en ' hulp erbij halen is onzin het moet gewoon luisteren er is niets aan de hand' ... Paarden kunnen niet praten maar wij moeten er wel zo nodig op rijden en ze bij ons houden dan vind ik het ook onze taak ze medisch ook goed in de gaten te houden. Paarden kunnen niet zeggen hoeveel pijn ze in hun rug hebben en je wilt ook niet weten hoeveel paarden er rondlopen die zich groothouden of ermee leren leven. Je kunt dus ook geen problemen wegwuiven door te zeggen dat het beestje verder wel normaal doet en rolt en speelt..je moet eerst dieper kijken. Dat betekent geen overdreven bodycheck voor alles, enkel rug en eventueel mond-onderzoek.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:53

RickenDennis schreef:
Ik zou zeker de adviezen van Tamaramt eens overwegen als ik jou was. Je komt idd niet ervaren over.

Daarnaast: waarom het paard niet eerst eens vertrouwd maken met aanrakingen aan alle kanten door b.v. dekjes over hem heen te halen (is geloof ik ook een stukje van parelli ofzo maar hoe dan ook...het heeft een doel nl. het vertrouwd maken met het voorwerp en met aanrakingen). Dat doe je dus niet alleen op de plek waar het dekje hoort maar over zijn nek, zijn buik, zijn rug, zijn kont. Net zolang tot hij vertrouwen heeft dat hij er niet dood aan gaat wat jij bij hem doet. Als je dat gedaan hebt pak je iets groters en zwaarders wat redelijk makkelijk uit evenwicht raakt.

Daarnaast denk ik ook dat je niet aan beide kanten hebt gehangen om het opstijgen te oefenen... Maak hem daar nou eerst maar eens helemaal vertrouwd mee: dus aan beide kanten hangen. Vervolgens ga je aan beide kanten je voet in de stijgbeugel zetten ZONDER druk (mbv een krukje). Gaat dat goed, dan ga je met je voet wederom aan beide kanten oefenen om er iets van gewicht op te zetten. Dit bouw je stapsgewijs uit en doe je daar in totaal met dit paard al drie weken over. Ik heb het idee dat je veel te snel wilt. En dat je paard eenmaal braaf gaat stappen als je erop zit...zegt me niet dat hij nou zoveel vertrouwen in je heeft gekregen. Zegt me eerder dat hij moegestreden is. Enfin, nadat je al je stappen zorgvuldig opnieuw en vooral gedoseerd hebt opgebouwd, zorg je ervoor dat je paard niet kan vluchten want als er iets belonend is voor een vluchtdier en dus voor herhaling vatbaar, is het vluchten. Nu gelijk laten merken dat dat geen optie is. Dus maak de ruimte niet te groot (eventueel afschermen?) en zorg dat je genoeg helpende handen hebt (liefst aan iedere kant twee).

Suc 6

De eigenaar van de stalling (is heel ervaren , heeft veel paarden ingereden) zegt dat het uitproberen is, ik heb zelf ook al een keer een paard ingereden alleen die was vrij makkelijk. ik heb alles al geprobeert, ik kan al gewoon hangen enzo ,, ik heb er ook al een keer op gereden (gestapt). alleen soms gaat hij er gewoon vandoor,, maarj ,, ik heb al advies gekregen ,, die zegt dat het uitproberen is ,, Zei zet mijn pony ook altijd naar binnen en buiten dus die weet ook hoe de pony verder in gedrag is

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:01

pauline1 schreef:

en trouwens als je hem naar een trainingsstal brengt weet je ook niet hoe je eigen paardje behandelt wordt.. Misschien wordt dat ook wel heel brutaal gedaan .. dan doe ik het nog liever zelf met goede hulp,, het zelfde met een veulen, ik heb een verhaal gehoord van iemand bij mij op stal ,, die had een veulen en bracht hem naar een opfok, Daar is dat veulen gestorven , omdat die mensen hem niet konden houden ,, toen is die door alle hekken heen gelopen enzo,, dus zelf ben ik ook niet z'n voorstander van trainingsstallen want je hebt er geen zicht op, Ik heb nu iemand die me wil helpen , en die zegt dat de pony mij voor de gek houdt, dit weekend ga ik met haar aan de slag.. ik laat wel horen hoe het gegaan is ,, :D

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:04

RickenDennis schreef:

Suc 6

pff niet ervaren .. haha hoe kunnen jullie dat nou zeggen , jullie weten nieteens hoe ik rij ,, enzo ,, duss noem mij niet onervaren ,, ik heb al heel veel jongen pony's gereden , ook een paar ingereden , maar ik heb nog niet een geval als dit gehad ondertussen , weet ik waarscheinlijk al wat er aan de hand iss ,, wat jij allemaal zegt heb ik allang gedaan,, en hij vind het allemaal niet eng duss ,, ik kan dat allemaal wel gaan doen ,, maar die pony boeit dat niet ,, hij vind het niet eens eng ,, maarj,, ik zoek het zelf wel uit ,, ik vind niet dat je z'n pony gelijk weg moet brengen ik geef de pony de tijd om te wennen aan MIJ en zijn OMGEVING. ik heb hem pas 2 weken dus,, maar ik laat weten hoe het dit weekend gegaan is ;)

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:48

ik vroeg om advies niet om beoordelingen over mijn rijervaring enzo :S

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:12

als je advies wilt over dergelijke dingen dan benatwoord je mij en andere bokkers zijn vragen al
dat je te onervaren bent
en nogmaals; echt niks mee maar mag ik vragen hoe oud je eigenlijk bent?
niet verkeerd bedoeld maar door je antwoorden en berichten kom je nogal jong over
enne hierboven praat je over een pony terwijl je in het 1e bericht praat over een paard
maakt niet veel uit verder maar toch een beetje raar
succes ermee verder in ieder geval
ben benieuwd naar de update van het weekend
en had je wat fotos of een filmpje van de beweging van het paard??
daaruit kan je soms ook wel het eea uithalen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:14

Als je hem laat vast houden, laat die gene ook goed oppassen, anders krijg je hetzelfde als ik :D.

Ik denk dat het een kwestie van goed oefenen is, blijven belonen

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:17

Wat ik mij afvraag is waarom je in hemelsnaam nadat je 2 weken een groen paard hebt, er meteen wil gaan opzitten???
Dit paard kan helemaal nog niet aan je gewend zijn...

Ik ga wel mee met de andere bokkers dat je jong en onervaren oogt... en dan heb ik het niet over je rijervaring, maar ervaring met jonge paarden, ervaring met opleiden, ervaring met zadelmak en ruitermak maken, eventueel zelfs ervaring met mishandelde paarden...

Laat hem wennen aan je, borstel hem, verwen hem, longeer hem eventueel en leer hem aan de longe de stemcommando's...
Als hij die kent, kan je gaan longeren met zadel en de stemcommando's toepassen... Ik weet niet wat hij al kent, maar volgens mij zit er iets goed fout in zijn basis en ben je het momenteel erger aan het maken... Hij leert nu dat hij je er van krijgt en dat hij kan weglopen doordat hij sterker is... Hoe vaker dit bevestigd wordt, hoe moeilijker hij gaat worden... (Momenteel zal je me waarschijnlijk niet geloven, maar we zullen binnenkort wel kijken...)

Sorry als dit alles misschien hard en grof overkomt, maar ik denk dat je momenteel eens echt moet wakker geschud worden, en als dat niet vriendelijk lukt, dan maar zo...

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:55

en hoe was het weekend gegaan??

Maritschw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:37

Ik zou zeggen, gewoon zadel er op in de stal, naar de bak lopen en even longeren. Als die uit gebokt is of wat dan ook zou ik er rustig proberen op te gaan zitten. In dit geval lukt dat dus niet echt en zou ik degene die hem vast houd met een zweepje er voor laten gaan staan. Ik heb ervaring met jonge paarden beleren en ze hebben dan wel respect voor een zweepje wat voor hun staat. Probeer zo rustig mogelijk op te stappen en je klein houden tijdens het opstappen. Hij probeert je ook vast uit.. dennk ik?:S Als jij zeker weet dat het zadel goed ligt kan dat het probleem ook niet zijn en is het misscien ook wel tijd om hem op zn donder te geven.. ? Wat je ook nog kan proberen inderdaad, is dat je hem in d ehoek zet van de bak en daar opstappen. Hier heb ik wel goede ervaring mee.. zo blijven ze gewoon stil staan. Teugels kort tijdens het opstappen, vooral je buitenste zodat ie een rondje om je loopt.. probeer maar wat uit.. ;) Als je inderdaad onervaren bent zou ik het iemand anders laten doen die er wel ervaren mee is, je hebt een jong paard maar zo verknalt.. je moet ze alles goed aanleren zonder problemen. Ze meoten alles heel 'normaal' gaan vinden..

Groetjes Marit

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:46

je bedoelt vast en cker de binnenste teugel kort neem ik aan? bij de buitenste teugel draait ie de verkeerde kant op

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:15

Maritschw schreef:
Ik zou zeggen, gewoon zadel er op in de stal, naar de bak lopen en even longeren. Als die uit gebokt is of wat dan ook zou ik er rustig proberen op te gaan zitten. In dit geval lukt dat dus niet echt en zou ik degene die hem vast houd met een zweepje er voor laten gaan staan. Ik heb ervaring met jonge paarden beleren en ze hebben dan wel respect voor een zweepje wat voor hun staat. Probeer zo rustig mogelijk op te stappen en je klein houden tijdens het opstappen. Hij probeert je ook vast uit.. dennk ik?:S Als jij zeker weet dat het zadel goed ligt kan dat het probleem ook niet zijn en is het misscien ook wel tijd om hem op zn donder te geven.. ? Wat je ook nog kan proberen inderdaad, is dat je hem in d ehoek zet van de bak en daar opstappen. Hier heb ik wel goede ervaring mee.. zo blijven ze gewoon stil staan. Teugels kort tijdens het opstappen, vooral je buitenste zodat ie een rondje om je loopt.. probeer maar wat uit.. ;) Als je inderdaad onervaren bent zou ik het iemand anders laten doen die er wel ervaren mee is, je hebt een jong paard maar zo verknalt.. je moet ze alles goed aanleren zonder problemen. Ze meoten alles heel 'normaal' gaan vinden..

Groetjes Marit

Voor in het begin zijn dit wel goede tips ja. Maar ik zou zo snel mogelijk gaan aanleren als het goed gaat om niet op en af te stijgen in de hoek. Anders kan je na een tijd nooit meer ergens anders opstijgen en heb je dus iets verkeerds aangeleerd. Buiten dat is de hoek steun bij het opstijgen maar soms ook een hoek waar het paard zich ongemakkelijk voelt omdat het met de kont naar het midden van de bak staat. De longeertips vind ik ook erg goed, eerst even lekker die energie eruit en dan pas aan het werk. Dit na een tijd ook zien te verkorten en af te schaffen maar als je de kans hebt na het longeren steeds meer te rijden verliest het paard vanzelf een keer de enorme hoeveelheid streken en energie en dan kan je pas echt lekker aan het werk.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:35

het weekend ging goed,, ben nu met 2 mensen , bezig die hem vasthouden en die er verstand van hebben ,, ik heb er al weer opgezeten en het gaat super:) Het gaat alleen maar beter:D

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:38

goed zo! das wel heel fijn! over een tijdje kunnen we dus rij foto's bekijken? :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:45

ik zou hem ergens brengen waar ze verstand en geduld voor het brobleem hebben, samen met jou het probleem oplossen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:47

banditlove schreef:
het weekend ging goed,, ben nu met 2 mensen , bezig die hem vasthouden en die er verstand van hebben ,, ik heb er al weer opgezeten en het gaat super:) Het gaat alleen maar beter:D

sorrie, ik had dit bericht niet gelezen. :o