Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:27

mits je de slof op de juiste wijze gebruikt is er niks verkeerds aan
ik heb zelf ook een tijdje in de rijbak met de slof gereden omdat mijn paard in verzet was; hoofd recht omhoog; bit vast en er vandoor gaan
er was geen medisch probleem en door een tijd met slof te rijden(niet te strak gewoon losje en alleen er bij nemen indien nodig) is het probleem waar ik al meer dan 6 maanden mee bezig was opgelost
ik rijd nu nog wel altijd met slofteugel buiten in de bossen
dit omdat mijn paard buiten nogal gespannen is, snel omdraait en volle galop ervandoor vliegt en pas stopt als hij terug op stal is'
dus levensgevaarlijk voor mij, mijn paard en omstanders
met de slofteugel heb ik veel meer te vertellen
dit betekend dus echter niet dat mijn paard buiten met de kin op de borst gereden
wordt
de slofteugel hangt gewoon wat los; niet te los maar ook niet aangespannen en ik neem de slofteugel erbij indien nodig
sinds ik met de slofteugel buiten rijd heb ik veel meer controle en zijn er geen ongelukken meer gebeurd(die wel zijn gebeurd zonder met slof buiten te gaan rijden)
maar indien je zelf nog nooit met een slof gereden hebt dien je dit nu niet ineens zonder begeleiding te doen
en altijd eerst eens in de rijbak proberen hoe je paard er op reageerd

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:05

Ruudjw schreef:
Als een paard altijd maar wil rennen buiten....
1 oplossing. Zoek een heeeel lang pad, dat overzichtelijk is.
Laat hem gaan en hou hem in dat tempo. Wil hij terug, gas erop.
Net zo lang totdat jij besluit om terug te gaan in tempo.

Doe dit uiteraard niet met een klasse 2 en hoger getraind endurance paard. Die houden het iets te lang vol :P

Dit gaat lang niet voor alle paarden op. Ik denk dat mijn paard liever dood neervalt dan te remmen als ze eenmaal op volle snelheid is. Die zal ook nooit uit zichzelf terugkomen in tempo. (en we wonen in de buurt van het strand, dus we hebben dat voldoende ervaren)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:15

Ik rijd niet veel buiten, maar als we dat doen wordt mijn paard wordt altijd erg fris. En helemaal verkeersmak is ze ook al niet.
Ik durf er buiten niet af te stappen omdat ik dan bang ben dat ik er niet meer op kom.

Aan een slof heb ik nog nooit gedacht voor een buitenrit, dat lijkt me ook helemaal niet prettig. Maar ik gebruik dan wel een martingaal. Die doet alleen zijn werk als het moet en je hebt er verder bij het rijden geen last van.

Anoeska

Re: Wie gebruikt ook de slof als je naar buiten gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:20

Dat kan ook heel goed, en iedereen moet zeker gebruiken wat het beste bij ze past. En voor jou kan dat prima een martingaal zijn.

Ik heb in het verre verleden gekozen voor de slof, omdat die net iets meer inwerkt als het nodig is. En voor de rest van de tijd kan je zelf kiezen of je 'm wel of niet laat inwerken. Je hebt namelijk de slof zelf in handen, en kan 'm zo lang of kort houden als je wil.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:25

sorry degene die gebruik maken van een slof zijn niet helemaal lekker in hun bovenkamer! (dat is mijn mening) de slofteugel zou verboden moeten worden!!! en is het een puur dwangmiddel.

als je op buitenrit gaat neem ik aan dat je gaat ontspannen :? en is er niets mis met een martingaal of thiedeman, maar een slof voor buiten :( nee , hebben jullie enig idee hoeveel paarden er met een slof naar de vernielenis worden gereden???? veel heel veel....

ps ik ben echt ANTIESLOFTEUGEL en andere dwangmatige hulpmiddelen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:30

Dat geeft niets dat jij er tegen bent. Dan moet je er ook vooral niet voor kiezen. Enige wat ik kan tegenwerpen is dat ik 'm zo verstandig mogelijk gebruik. Dat betekent voor mij dat ' ie de hele buitenrit zo hangt dat het paard lekker z'n hoofd alle kanten uit kan bewegen (niets in de krul dus). Maar alleen als het echt een lastige situatie wordt, dan gebruik ik even de slof. Dus bv als paard heel sterk wordt.

Daarbij komt dat ik 'm alleen in het begin heb hoeven gebruiken. Hoe meer ervaring mijn paard kreeg met buitenrijden, hoe beter het ging. Ik kon toen afbouwen naar de thiedeman, en tegenwoordig helemaal zonder hulpmiddelen buiten. Het heeft dus mij en mijn paard een heel stuk op weg geholpen.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:45

iedereen die een slof gebruikt gooit met de woorden dat ze hem "verstandig" gebruiken!
een slof kan je NIET verstandig gebruiken want het is een dwangmiddel, ik heb vele paarden gezien(die inmiddels zonder slof op de stille weides rondlopen) waarbij op jonge leeftijd zoals jij zegt "verstandig" de slof is gebruikt, deze paarden vertoonde later veel rug en hals problemen ook door het zogenaamde in de krul trekken :?

ik neem aan dat als je buiten gaat rijden dit doet voor ontspanning voor jou en het paard? waarom dan die rottige slof? omdat je meschien bang bent dat je paard een stap verkeerd zou zetten?

vergeet niet paarden zijn vluchtdieren en dat houdt geen 1 dwangmiddel tegen 8-)

zal een voorbeeld noemen een paar maanden geleden reed er hier een man hard dravend door de straat met een slof het paard liep met zn hoofd tegen zn borst :( ik sprak de man een paar dagen later aan, waarom hij dat rotding gebruikte en wat antwoorde hij? ik rij veiliger met de slof dan zonder slof :? |o ik zei meteen nou vriend dan zou ik maar eens beginnen om vertrouwen van je paard te krijgen in een bak maar met de slof zo je paard over straat rijden is puur dierenmishandeling :( nu sprak ik de man vorige week en staat zijn paard al 3 weken stil omdat het paard rugproblemen heeft.........................

gek he? nee vindt ik niet zo gek!

en dit is niet het enige paard die door de slof naar de kl.... gereden is en zal worden!

daarom ben ik ANTIESLOFTEUGEL ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:50

Laten we elkaar niet veroordelen. Dat heeft geen zin, jij weet niet hoe ik rij, en ik weet niet hoe jij rijdt (en bovendien is het niet aardig ;-) )

Ik heb nooit met mijn paard met de slof strak tegen de borst gereden. Ik heb 'm alleen gebruikt als ik in de buurt van bv een grote weg even wat extra controle nodig had. Om het voor mijn paard en mij veilig te houden. Ik had er ook voor kunnen kiezen om veilig binnen te blijven rijden. Waar ik nooit enige hulpteugel nodig heb gehad. Maar dan zou mijn paard niet mee naar buiten kunnen, terwijl dat juist zo lekker voor haar is. We hebben het mbv een korte tijd gebruiken van hulpteugels op kunnen lossen dat ze zich zo sterk maakt buiten. Ik ben dit weekend nog een paar uur naar buiten geweest, en inmiddels kunnen we alles aan een lang teugeltje.

We hoeven het ook niet eens te worden, en jij hoeft van mij zeker geen slof te gebruiken! Maar ik wil alleen uitleggen dat het mij en mijn paard een stuk verder heeft geholpen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:00

Geen slof, geen martingaal maar wel een thiedemann buiten. Waarom? Omdat mijn paard loeihard gaat in de galop en niet of amper te stoppen is, nergens meer naar kijkt behalve naar boven. Nu kan ik haar leren om bij me te blijven, enzo in het bos rustig aan leren om een normaal galopje te doen, zo hoef ik haar niet om te trekken in de bak. De bedoeling is dat ie op een gegeven moment ook uit kan (blijft een hulpteugel, dus tijdelijk) en ze ook een normaal galopje kan doen zonder dat ik haar kwijt ben. Het is een balansprobleem dat besef ik heel goed,en is dus under construction. Op deze manier kan ik veilig buiten rijden, de thiedemann gaat er overigens pas aan als ik goed en wel klaar ben voor de galop. Stap en draf doen we gewoon los.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:00

tja kan hierover doorgaan tot ik er bij neerval ik blijf bij mijn mening ;) een slof is een dwangmiddel en er zijn zat andere (nietdwang) middelen om veilig te rijden met je paard ;)

toch raar dat in 35 jaar dat ik in de paarden zit geen 1 ongeluk heb gehad ;) en er zat heb gezien met oa een slofteugel ;)

en id ik kan niet oordelen hoe je rijdt maar ik kan wel oordelen over de slofteugel ;)

dit was voor mij het laatste wat ik erover zeggen wilde en is dit mijn mening ;)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:02

uhh en nu mis ik een bericht van iemand: die mij onveilig vondt zonder slof???? :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:06

Ik rij ook al dertig jaar, ook nog nooit een ongeluk gehad (klop af!) en maar bij 1 paard een slofteugel gebruikt. En dat ook nog eens voor een korte periode. Ik ben helemaal niet voor hulpteugels. Bij nieuwe paarden gooi ik als eerste alles eraf. Maar soms heb ik voor m'n eigen veiligheid (en natuurlijk die van het paard) wat hulp nodig. En daar schaam ik me helemaal niet voor. Zeker niet als ik nu mijn paard met de oren naar voren door het bos zie draven in een mooi gematigd tempo! Hebben we samen wat geleerd!

Ik vind het een beetje oppervlakkig om te oordelen over mensen die je niet kent. Het zou de discussie leuker en interessanter maken als je dingen van verschillende kanten zou bekijken. Als je niet verder dan je eigen mening wil kijken, dan zal het waarschijnlijk ook niet makkelijk zijn om iets te leren. Dat jij iets vind, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is. Niemand heeft de waarheid in pacht. Een slof kan heel goed een dwangmiddel zijn, maar ook heel goed een 'hulp'middel.

Ik wil niemand ergens van overtuigen, niemand hoeft van mij een slof te gebruiken. Ik wil alleen maar aangeven dat ik geen slechte ruiter (of slecht mens) ben ;) Iedereen moet z'n eigen keuzen maken daarin.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:12

nogmaals ik veroordeel jou niet! maar alleen de slofteugel, ben het wel met je eens als die goed wordt gebruikt, dat het een hulp teugel kan zijn, maar in veel gevallen wordt hij NIET goed gebruikt en heb ik die gevallen in mijn studie tijd terug gezien op de kliniek ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:13

ik rijd met mijn huidige paard altijd met een slof buiten
heb het ook zonder geprobeerd wat alle keren niet goed afliep
ook met een andere ruiter en ook met veel advies aan het werk geweest; het mocht niet baten
ik heb de slof niet strak en ook niet zo dat mijn paard in de krul moet lopen
dan gebruik je de slof verkeerd
ik heb de slof er losjes bij en deze werkt alleen in als mijn paard helemaal omhoog komt met zijn hoofd en dan dus aan de kletter wil gaan
met slof is mijn paard een stuk beter te rijden buiten en beter onder controle te houden
ik zie geen probleem van het gebruik van de slof of andere hulpteugels mits je het op de juiste manier gebruikt
de kin op de borst trekken of je paard aan de teugel dwingen is natuurlijk niet de juiste manier

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:14

@Mariavla- Ja dat klopt, ik vond mijn reactie onduidelijk.
Ik heb niks gezegt over dat ik jou onveilig vind zonder slof, ik heb het over Mezelf. Ik vind jou reacties namelijk een beetje naar de beledigende kant gaan met je dierenmishandeling ;).
Ik denk dat het aan het paard ligt, of je een slof wel of niet moet gebruiken ;) Ik pak liever de martingaal of de slofteugel er even bij dan dat ik iemand van de sokken rijd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:16

Voor mijn paard en mij is een buitenrit voor de onstpanning, om eens uit de routine te komen of gewoon eens voor de lol.
Het kan toch niet zo zijn dat je dan zo'n dwingende hulpteugel gebruikt?

Een martingaal kan, maar het wint de schoonheidsprijs niet.
Een Thiedemann is op het randje.
Een slof voor 'the fun' is voor mij over de grens.

Als die buitenrit niet voor de ontspanning is, maar een noodzaak om van A naar B te komen terwijl je het niet vertrouwt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:18

sethlover schreef:
@Mariavla- Ja dat klopt, ik vond mijn reactie onduidelijk.
Ik heb niks gezegt over dat ik jou onveilig vind zonder slof, ik heb het over Mezelf. Ik vind jou reacties namelijk een beetje naar de beledigende kant gaan met je dierenmishandeling ;).
Ik denk dat het aan het paard ligt, of je een slof wel of niet moet gebruiken ;) Ik pak liever de martingaal of de slofteugel er even bij dan dat ik iemand van de sokken rijd.

nogmaals ik heb het id over het gebruik van de slof en als die niet goed wordt gebruikt is dat dierenmishandeling, of niet???

dus als een paard na een paar jaar moet worden ingeslapen omdat men een slofteugel verkeerd heeft gebruikt en het paard grote rug problemen heeft dan geen dierenmishandeling?

en beledigen is zeker niet mijn bedoeling ik wil er alleen op wijzen dat in veel gevallen de slof verkeerd wordt gebruikt ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:20

marialva schreef:
sorry degene die gebruik maken van een slof zijn niet helemaal lekker in hun bovenkamer! (dat is mijn mening) de slofteugel zou verboden moeten worden!!! en is het een puur dwangmiddel.

Van mijn eigen paarden rij ik 1 zonder bit en de andere met bit.
En altijd zonder slof of martingaal ed.

Ik heb alleen 3x het paard van mijn opa buiten gereden met slof omdat dat het een tuiger is, die de neiging had haar kop erop te zetten en haar rug weg te drukken, en dan voluit weg te sprinten.
Was ook maar een paar keer per buitenrit, maar oer vervelend.
Ik rij dan echt niet de hele rit met een strakke slof, alleen de keren dat ze ervandoor wilde gaan.
Nu doet ze dat niet meer en rijdt ik haar zonder slof.
En ja dan was het maar even een dwangmiddel, maar het heeft wel geholpen en rij nu lekker relaxed met haar buiten.
Zonder slof, sporen en zweep.

ps en een bit en zweep zijn geen dwangmiddelen?? Het is maar hoe je het gebruikt.
Ik zie ook vaak mensen aan het bit rukken en overdreven slaan met een zweep dat ik denk; verbieden die dingen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-05-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:23

Ik gebruik nooit hulpteugels met rijden. Maar ieder moet dat voor zichzelf bepalen, als er correct mee word omgegaan heb ik er iig geen probleem mee. Als ze een beetje hyper zijn voor het rijden, wil ik soms nog wel even longeren van te voren. Of eerst gewoon lekker een flink stuk draven zodat ze hun energie kwijt kunnen. Nooit problemen, maar wellicht ben ik gewoon gezegend met super brave paarden......

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:24

Myca schreef:
Voor mijn paard en mij is een buitenrit voor de onstpanning, om eens uit de routine te komen of gewoon eens voor de lol.
Het kan toch niet zo zijn dat je dan zo'n dwingende hulpteugel gebruikt?

Een martingaal kan, maar het wint de schoonheidsprijs niet.
Een Thiedemann is op het randje.
Een slof voor 'the fun' is voor mij over de grens.

Als die buitenrit niet voor de ontspanning is, maar een noodzaak om van A naar B te komen terwijl je het niet vertrouwt kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.

een buitenrit gebruik ik puur ter afwisseling van de normale training
ik doe er mezelf (en mijn paard ook niet altijd) een plezier mee
maar ik doe het ter afwisseling; ik vind het niet goed om elke dag hetzelfde te doen dus ik longeer ook 1 a 1 2 xper week of springen enz
buitenrijden is ook goed voor mijn paard om te wennen aan andere dingen e.d.
hiervan kan ik profijt hebben op de wedstrijden doordat hij dan minder bang/gespannen is
echter zonder slof heb ik niks te vertellen en gaat hij voor elk ding op de kletter
dus voor mijn eigen veiligheid, mijn paards veiligheid en andere bosgebruikers toch maar een slof
maar nogmaals; niet strak maar gewoon losjes erbij en indien nodig erbij pakken

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:26

Altijd eronder, want als hij het in z'n bol heeft ben ik hem kwijt, inprensiepe gewn een knoop aan het einde, bij het galloppeeren, vast dat hij er niet instaat, maar geen druk heeft, gaat hij te hard, dan pak ik hem korter als ik hem niet met ophoudingen en me zit terug krijg..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:27

Een thiedemann is fijn mits goed afgesteld, ik zie regelmatig mensen voorbij komen die hem onnodig strak hebben staan.
Dan kan een paard tussendoor ook geen halsstrekken omdat de gespen dan door het bit gaan, met al het gevaar van dien.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:28

@Mariavla - dat had ik niet opgemerkt uit dit stukje:
"]
marialva schreef:
sorry degene die gebruik maken van een slof zijn niet helemaal lekker in hun bovenkamer!

Je zal wel heel hard moeten trekken met een slof om je paard de vernieling in te helpen.. Nog nooit meegemaakt dus daar kan ik ook niks over zeggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:36

Brainless schreef:
Een thiedemann is fijn mits goed afgesteld, ik zie regelmatig mensen voorbij komen die hem onnodig strak hebben staan.
Dan kan een paard tussendoor ook geen halsstrekken omdat de gespen dan door het bit gaan, met al het gevaar van dien.

Ik heb hem dan op zijn strakst staan, maar of ik heb een goede Thiedemann ;) of mijn paard is heel lenig, maar zij kan gewoon halsstrekken hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:43

@breghje, als je een goed passende hebt is er niks aan de hand, maar sommige hebben een veel te kleine erop en dan heel strak.