Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Adil18 schreef:lonniejj schreef:Ik ben het deels wel eens met Puchje.
De gewrichten van een paard zijn met 3 jaar nog niet gesloten, en dus als je dan veel inspannende dingen gaat doen, zoals springen, is de kans groter dat je paard spat, ocd of een andere aandoening aan de benen krijgt.
Als je iets lagere sprongetjes zou nemen, en dan gewoon meer aan de techniek werken is het vele malen beter voor je paard.
Verder zit je er netjes op, je paard wilt nog wel eens wat simpel over de hindernis gaan. Verder is het wel netjes
Dit paard is bijna vier...Vraagje he, wat doe jij als je paard in rengalop door de wei gaat, slidingstops maakt en enorme bokkesprongen maakt? Gillend erachter aan: "Denk aan je gewrichten!!!!"
Puchje overdrijft gewoon echt enorm....
lonniejj schreef:Juist daarom moet je niet teveel springen, ze halen zelf al flinke stunts uit, dit kunnen de gewrichten nog wel hebben. Maar als je dan zelf nóg eens meer belasting gaat veroorzaken.
en ik zeg niet dat ze niet mag springen, maar dat het beter is dat ze wat lagere sprongetjes doet en meer richting de techniek kijkt, dan naar het hoge
Replay schreef:@geerke: Hoe denk je dat al Grand Prix paarden worden opgeleid? Doen al hun eerste ervaringen op als ze 3 zijn, dan rustig aan en met 5 jaar de competities meedoen. Met 8 jaar hun eerste grote prijzen, die ze blijven lopen tot ze 16 zijn!
Je moet ergens beginnen en de TS doet dit heel goed!
daijano schreef:Dit is geen aanval, het is puur info dus kijk maar wat je ermee doet,
Dat een paard in de wei rent en gek doet is 1 , maar een paard die springt en gemiddeld 500 kg weegt krijgt op het been waar hij land 500 x 100 kg op zijn gewricht! dat is waar je een beetje rekening mee moet houden de gewrichten zijn absoluut nog niet dicht en een verkeerde landing kan een hoop schade aanrichten.
Paarden van 3 is geadviseerd 3 x per week bewegen,
Paarden van 4 is geadviseerd 4 x per week bewegen,
Springen hoort er gewoon nog niet bij,
Springen voor 5 jaar is eigenlijk vragen om OCD en Spat.
Ik snap dat je niet iedere dag springt maar heb aub gewoon nog even geduld tot hij 5 is
Over je houding, je mag iets meer mee naar voren en je hand meegeven, zo geef je je paard de mogelijkheid om ruim over de sprong te komen.

sporter schreef:Wat een gedoe weer allemaal.
@TS Ik vind het er goed uit zien. Probeer je niet te focussen op het te vroeg of te laat afzetten maar zorg dat je in 1 tempo over hindernissen gaat. En liever meer lage sprongen achter elkaar dan 1 wat hogere.
Laat je verder niet op jagen door alle gekken in dit topic, 80 cm is geen sprong maar een huppeltje ook voor een 4jarige.
@puchje ooit zelf wel eens een parcour gesprongen? een paard opgeleid? Zo komt het namelijk niet over! En wat dat betreft moet ik je gelijk geven en lijkt je onzin een beetje op die van arabesk.
geerke schreef:sporter schreef:Wat een gedoe weer allemaal.
@TS Ik vind het er goed uit zien. Probeer je niet te focussen op het te vroeg of te laat afzetten maar zorg dat je in 1 tempo over hindernissen gaat. En liever meer lage sprongen achter elkaar dan 1 wat hogere.
Laat je verder niet op jagen door alle gekken in dit topic, 80 cm is geen sprong maar een huppeltje ook voor een 4jarige.
@puchje ooit zelf wel eens een parcour gesprongen? een paard opgeleid? Zo komt het namelijk niet over! En wat dat betreft moet ik je gelijk geven en lijkt je onzin een beetje op die van arabesk.
lees jij weleens iets?...voordat je bepaalde mensen loopt af te branden vanwege hun, volgens jou ,gebrek aan kennis?(puchje)
Verdiep je maar eens in de gewrichten en spieren van een jong paard en de gevolgen van te jong springen.....en dan heb ik het niet oer officiele wedstrijden voor vier-jarigen....het feit dat dat bestaat wil nog niet zeggen dat het goed is....
muispluis schreef:@ geerke ; ik kan je verzekeren dt Aloë voor haar 8e niet versleten is..
@ daijano: bedankt voor de info, komt het van een betrouwbare bron? wie adviseert dit? ben wel benieuwd nooit van gehoord, ook van mensen op stal niet of van instructeur! dit is ook niet echt springen, dit is eigenlijk meer huppeltjes maken. dat zie je ook duidelijk op de foto's.

Puchje schreef:nog 3 en dan al 80cm springen?
Ik vind het bizar en ongelooflijk dat dat nog gebeurt.
Van mij dus alleen maar negatieve geluiden, je springt niet met een 3 jarige.. klaar..