Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:02

vind het er mooi ontspannen uitzien, paard en ruiter hebben er duidelijk plezier in.
probeer na de sprong eens meteen in de goede galop te landen, heb je later alleen maar voordeel van. dit kan je goed oefenen nu de sprongetjes nog niet zo hoog zijn.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:05

Adil18 schreef:
lonniejj schreef:
Ik ben het deels wel eens met Puchje.
De gewrichten van een paard zijn met 3 jaar nog niet gesloten, en dus als je dan veel inspannende dingen gaat doen, zoals springen, is de kans groter dat je paard spat, ocd of een andere aandoening aan de benen krijgt.
Als je iets lagere sprongetjes zou nemen, en dan gewoon meer aan de techniek werken is het vele malen beter voor je paard.

Verder zit je er netjes op, je paard wilt nog wel eens wat simpel over de hindernis gaan. Verder is het wel netjes ;)

Dit paard is bijna vier...Vraagje he, wat doe jij als je paard in rengalop door de wei gaat, slidingstops maakt en enorme bokkesprongen maakt? Gillend erachter aan: "Denk aan je gewrichten!!!!" :?

Puchje overdrijft gewoon echt enorm....

Juist daarom moet je niet teveel springen, ze halen zelf al flinke stunts uit, dit kunnen de gewrichten nog wel hebben. Maar als je dan zelf nóg eens meer belasting gaat veroorzaken.

en ik zeg niet dat ze niet mag springen, maar dat het beter is dat ze wat lagere sprongetjes doet en meer richting de techniek kijkt, dan naar het hoge ;)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:06

@geerke: Hoe denk je dat al Grand Prix paarden worden opgeleid? Doen al hun eerste ervaringen op als ze 3 zijn, dan rustig aan en met 5 jaar de competities meedoen. Met 8 jaar hun eerste grote prijzen, die ze blijven lopen tot ze 16 zijn!

Je moet ergens beginnen en de TS doet dit heel goed!

jumparound

@ geerke: ok nou zoveel was het niet hoor. maar ik denk dat paardenarts offereins de paarden bedoelt die vaker dan max. 1 keer in de week springen. dit is juist voor ontspanning! i.p.v al dat dressuurrijden.
Als Aloë het niet leuk vond, hadden we het ook niet gedaan!
gelukkig hebben we geen haast en doen we alles lekker rustig aan.

bedankt voor je reactie.
Laatst bijgewerkt door jumparound op 05-05-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

lonniejj schreef:
Juist daarom moet je niet teveel springen, ze halen zelf al flinke stunts uit, dit kunnen de gewrichten nog wel hebben. Maar als je dan zelf nóg eens meer belasting gaat veroorzaken.

en ik zeg niet dat ze niet mag springen, maar dat het beter is dat ze wat lagere sprongetjes doet en meer richting de techniek kijkt, dan naar het hoge ;)

Als een paard dat aankan volgens jou, waarom kan dit paard deze sprongen dan niet aan?

lonniejj

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:09

Tja, míjn mening is gewoon dat je een jong paard niet teveel moet belasten met springen enzo, als mensen zich daar niet bij kunnen neerleggen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:10

Replay schreef:
@geerke: Hoe denk je dat al Grand Prix paarden worden opgeleid? Doen al hun eerste ervaringen op als ze 3 zijn, dan rustig aan en met 5 jaar de competities meedoen. Met 8 jaar hun eerste grote prijzen, die ze blijven lopen tot ze 16 zijn!

Je moet ergens beginnen en de TS doet dit heel goed!

er zijn maar enkele paarden die die leeftijd zonder problemen en slijtage halen hoor....ik heb een tijdje bij een springruiter gewerkt,dus ik weet waar ik het over heb.....maar ieder z'n meug hoor....ts moet het helemaal zelf weten,het is haar paard ,en zolang het niet op mijn erf gebeurt vind ik het prima...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:11

Dit is geen aanval, het is puur info dus kijk maar wat je ermee doet,

Dat een paard in de wei rent en gek doet is 1 , maar een paard die springt en gemiddeld 500 kg weegt krijgt op het been waar hij land 500 x 100 kg op zijn gewricht! dat is waar je een beetje rekening mee moet houden de gewrichten zijn absoluut nog niet dicht en een verkeerde landing kan een hoop schade aanrichten.

Paarden van 3 is geadviseerd 3 x per week bewegen,
Paarden van 4 is geadviseerd 4 x per week bewegen,

Springen hoort er gewoon nog niet bij,

Springen voor 5 jaar is eigenlijk vragen om OCD en Spat.

Ik snap dat je niet iedere dag springt maar heb aub gewoon nog even geduld tot hij 5 is

Over je houding, je mag iets meer mee naar voren en je hand meegeven, zo geef je je paard de mogelijkheid om ruim over de sprong te komen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:12

@ TS Ik vind het er fijn uitzien. Probeer iets beter de afstanden te plaatsen zodat het paard makkelijker kan springen. Voor een idee: De afzet zou de hoogte van de hindernis moeten zijn. Als je het zelf moeilijk vind om de afstanden te zien, zou je het kunnen proberen met twee balken op de grond met bijvoorbeeld 17meter (5 galopsprongen of 4 in een parcours) ertussen. Wat bij mij ook helpt, is proberen één tempo te houden (ook in de wending (misschien doe je dit al??)) en bijvoorbeeld een staander neer te zetten op het punt dat je nog drie hele galopsprongen moet. Dan kan je beter inschatten of je naar voren, iets terug of in hetzelfde tempo moet blijven rijden.

Wat ik ook fijn vind, is hindernissen vanuit draf. Leg 3 of 4 drafbalken neer en daarna een hindernisje. Dit kan je later uitbouwen naar een balk met een hindernis. Zo blijft je paard mooi in een tempo lopen en is de afstand bijna altijd goed.

Over de leeftijd. Voor de KNHS is hij al 4 en mag dus zelfs springwedstrijden springen. Mij hoor je er niet over. Mijn paard, nu 16, springt ook al vanaf het jaar waarin hij 4 werd. Als je het rustig opbouwd, zoals de TS doet, is er geen probleem. Alleen maar leuk voor een paard dat hij niet alleen hoeft te dressuren, toch?

Edit: spelfout

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:13

daijano schreef:
Dit is geen aanval, het is puur info dus kijk maar wat je ermee doet,

Dat een paard in de wei rent en gek doet is 1 , maar een paard die springt en gemiddeld 500 kg weegt krijgt op het been waar hij land 500 x 100 kg op zijn gewricht! dat is waar je een beetje rekening mee moet houden de gewrichten zijn absoluut nog niet dicht en een verkeerde landing kan een hoop schade aanrichten.

Paarden van 3 is geadviseerd 3 x per week bewegen,
Paarden van 4 is geadviseerd 4 x per week bewegen,

Springen hoort er gewoon nog niet bij,

Springen voor 5 jaar is eigenlijk vragen om OCD en Spat.

Ik snap dat je niet iedere dag springt maar heb aub gewoon nog even geduld tot hij 5 is

Over je houding, je mag iets meer mee naar voren en je hand meegeven, zo geef je je paard de mogelijkheid om ruim over de sprong te komen.

Kijk, dit vind ik dus ook!
Goed uitgelegd! :)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:14

k vind het er hartstikke geod uitzien!
super.
ga allene wel met je handen wat meer mee, iets meer ruimte geven, weet niet of het al gezegd is, anders sorry.
misschien moet je iets lager springen nog, en balkjes kunenn volgesn mij geen kwaad..

succes verder!
Laatst bijgewerkt door As_LoveYou op 05-05-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:14

Wat een gedoe weer allemaal.

@TS Ik vind het er goed uit zien. Probeer je niet te focussen op het te vroeg of te laat afzetten maar zorg dat je in 1 tempo over hindernissen gaat. En liever meer lage sprongen achter elkaar dan 1 wat hogere.

Laat je verder niet op jagen door alle gekken in dit topic, 80 cm is geen sprong maar een huppeltje ook voor een 4jarige.
@puchje ooit zelf wel eens een parcour gesprongen? een paard opgeleid? Zo komt het namelijk niet over! En wat dat betreft moet ik je gelijk geven en lijkt je onzin een beetje op die van arabesk.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:16

@ geerke ; ik kan je verzekeren dt Aloë voor haar 8e niet versleten is..
@ daijano: bedankt voor de info, komt het van een betrouwbare bron? wie adviseert dit? ben wel benieuwd nooit van gehoord, ook van mensen op stal niet of van instructeur! dit is ook niet echt springen, dit is eigenlijk meer huppeltjes maken. dat zie je ook duidelijk op de foto's.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:18

Als je af en toe eens huppelt over deze hoogte krijgt een paard echt geen spat of welke aandoening ook.
Zelfs niet als je hoger gaat.
Maar de grootste schreeuwers zijn meestal mensen die zelf geen meerdere paarden in de springsport hebben gereden en deze daarna op 12 jarige leeftijd nog wel eens zien, zonder problemen.
Kan gewoon, niets mis mee. Er zit veel meer gevaar in niet trainen. Een paard helemaal uit elkaar laten lopen onder het mom, hij is nog zo jong.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:20

sporter schreef:

@TS Ik vind het er goed uit zien. Probeer je niet te focussen op het te vroeg of te laat afzetten maar zorg dat je in 1 tempo over hindernissen gaat. En liever meer lage sprongen achter elkaar dan 1 wat hogere.

Laat je verder niet op jagen door alle gekken in dit topic, 80 cm is geen sprong maar een huppeltje ook voor een 4jarige.
@puchje ooit zelf wel eens een parcour gesprongen? een paard opgeleid? Zo komt het namelijk niet over! En wat dat betreft moet ik je gelijk geven en lijkt je onzin een beetje op die van arabesk.

lees jij weleens iets?...voordat je bepaalde mensen loopt af te branden vanwege hun, volgens jou ,gebrek aan kennis?(puchje)
Verdiep je maar eens in de gewrichten en spieren van een jong paard en de gevolgen van te jong springen.....en dan heb ik het niet oer officiele wedstrijden voor vier-jarigen....het feit dat dat bestaat wil nog niet zeggen dat het goed is....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:23

geerke schreef:
sporter schreef:

lees jij weleens iets?...voordat je bepaalde mensen loopt af te branden vanwege hun, volgens jou ,gebrek aan kennis?(puchje)
Verdiep je maar eens in de gewrichten en spieren van een jong paard en de gevolgen van te jong springen.....en dan heb ik het niet oer officiele wedstrijden voor vier-jarigen....het feit dat dat bestaat wil nog niet zeggen dat het goed is....

Sprongen we hebben het over huppeltjes van 80 cm en als je dat sprongen noemt kun je imo geen ervaring hebben op spring gebied
Want het stelt niks voor! Heb je die jonge beesten wel eens op de wei bezig gezien? denmk toch even na!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

muispluis schreef:
@ geerke ; ik kan je verzekeren dt Aloë voor haar 8e niet versleten is..
@ daijano: bedankt voor de info, komt het van een betrouwbare bron? wie adviseert dit? ben wel benieuwd nooit van gehoord, ook van mensen op stal niet of van instructeur! dit is ook niet echt springen, dit is eigenlijk meer huppeltjes maken. dat zie je ook duidelijk op de foto's.

Super dat je nog even vraagt hoe of wat, heb deze informatie van mijn trainer die zelf al jaren in de springsport (hogere klasses)zit en zelf veel paarden zadelmak en spring klaar maakt.
Ik ga ervan uit dat hij weet waar hij mee bezig is, het zijn indd kleinen sprongetjes, maar probeer niet meer te willen dan dit.

Ik ga ervan uit dat je het beste voor hebt met je paardje.

Succes verder en voorzichtig ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:29

Dat van een 3 jarige 3 keer rijden, een 4 jarige 4 keer is een gemiddelde stelregel die mij ook is aangeleerd.
Maar daar zaten vrolijk ter afwisseling eens van deze huppels tussen hoor.
Houd ze lekker fris tussen de oortjes. Net als lekker een buitenrit maken. Al dat dressuur getrut is niet altijd zo goed hoor :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:30

[/quote]

Verdiep je maar eens in de gewrichten en spieren van een jong paard en de gevolgen van te jong springen.....en dan heb ik het niet oer officiele wedstrijden voor vier-jarigen....het feit dat dat bestaat wil nog niet zeggen dat het goed is....[/quote]

Sprongen we hebben het over huppeltjes van 80 cm en als je dat sprongen noemt kun je imo geen ervaring hebben op spring gebied
Want het stelt niks voor! Heb je die jonge beesten wel eens op de wei bezig gezien? denmk toch even na![/quote]

je kunt aan eric v/d vleuten en albert voorn vragen hoeveel verstand ik heb van de springsport....doe ze meteen de groeten van me...

Replay

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:31

Haha!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:32

En die springen ook met 4 jarige. :)
Heb de vleut genoeg gezien in Asten met een 4 jarige en een stalruiter om te oefen springen.
En dat ligt dan wel hoger dan BB :)

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:34

Puchje schreef:
nog 3 en dan al 80cm springen?
Ik vind het bizar en ongelooflijk dat dat nog gebeurt.

Van mij dus alleen maar negatieve geluiden, je springt niet met een 3 jarige.. klaar.. :(

??

Heb ook gesprongen met mijn 3 jarige hoor, wel is waar lager omdat we maar 1 keer in de week een lesje hadden.
Maar hoevaak zie je veulens al niet springen, en echt wel hoog!

Ziet er al goed uit hoor, veel succes ermee :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:34

@ kazary

Daarom zei ze ook: niet mijn pakkie an ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:36

Wow ik moet er niet aan denken, mijn 4 jarige staat nog lekker op de weide. :)

Maar buiten dat, leuke foto's!
Vind het wel fijn om te zien dat jullie ook met balkjes werken, en het niet enkel om de hoogte gaat.
Op foto 13 heb je je been er niet aan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:36

Jouw pakkie niet an, maar je schreeuwt wel van de daken hoe slecht het is? Als ze dit dagelijks gaat doen, ja.
Maar lekker af en toe voor de afwisseling, helemaal niets mis mee.