Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Als het nou opgelost kan worden met een dubbelgebroken bitje, is de rest niet nodig, Blackwhite. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan......
Ik acht de kans vrij groot dat dit dier op een dubbelgebroken trensje wel goed gaat lopen en die uitspraak heb ik niet uit een holle boom en niet van internet geplukt. Het is gewoon mijn eigen ervaring.... en die is me niet aan komen waaien, voor wat betreft het stuk leven van mij wat paarden heet, ben ik vooral bezig met jonge en vaak nog groene dieren én met corrigeren van dieren die vakkundig zijn verpest. En maar al te vaak door een verkeerd of niet passend bit.
suleilitha schreef:Als het nou opgelost kan worden met een dubbelgebroken bitje, is de rest niet nodig, Blackwhite. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan......
Ik acht de kans vrij groot dat dit dier op een dubbelgebroken trensje wel goed gaat lopen en die uitspraak heb ik niet uit een holle boom en niet van internet geplukt. Het is gewoon mijn eigen ervaring.... en die is me niet aan komen waaien, voor wat betreft het stuk leven van mij wat paarden heet, ben ik vooral bezig met jonge en vaak nog groene dieren én met corrigeren van dieren die vakkundig zijn verpest. En maar al te vaak door een verkeerd of niet passend bit.
Sieppus schreef:Ik rijd een 4 jarige d pony. Hij is van de kinderen van de baas die er af en toe ook eens op rijden, maar het meeste rijd ik erop.
Aller eerst het volgende, zijn zadel is nagekeken, zijn rug is goed, evenals zijn algehele conditie.
Ik ben gen jong ding meer, kan redelijkerwijs een paard netjes door de bak sturen en ben niet van het ruk en trek werk. Ik rijd overgangen voltes, probeer van alles en nog wat, maar heb niet het gevoel dat het ook maat iets uitmaakt. Ik kom er gewoon niet door.
Het paardje waar ik nu op rijdt doet niks anders dan tegen het bit vechten, een gebroken bitje, ik kan rijden, maar zodra ik contact zoek dan gaat de kop in de lucht, de mond open en is er nisk mee te beginnen.
Hiervoor heeft er een dame op gereden waarvan bekend is dat ze niet al te vriendelijk in de mond is.
Nu was mijn idee om eens een losse slof te gebruiken dat hij niet zijn hoofd constant in de lucht gooit. Even als remedie.
en gaat niet doormodderen tegen beter weten in. Als ander bit niet werkt wordt er heus wel verder gekeken. Princesj schreef:Niets veranderen en gewoon rijden en geduld hebben. Dat eeuwige gerommel met bitten en hoofdstellen. Gewoon met licht contact naar de hand toe rijden en wachten. Het kan 5 minuten duren maar ook 5 weken, maar het lampje gaat vanzelf branden. Ze moeten gewoon leren accepteren dat het leuker en fijner is als ze gewoon nageven in plaats van met hun hoofd omhoog lopen. En dat betekend geen harde hand of weet ik veel wat, maar gewoon belonen als het wel gaat.
suleilitha schreef:Precies Justalive, en Sieppus een beetje kennende zoekt die ook gewoon naar de juiste oplossingen gaat niet doormodderen tegen beter weten in. Als ander bit niet werkt wordt er heus wel verder gekeken.