Slof of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Slof of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:35

Ja joh, een elastiek..... nog veel erger dan een slof.....
Tips voor ander bit zijn al gegeven en Sieppus gaat er eentje aanschaffen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:36

suleilitha schreef:
Als het nou opgelost kan worden met een dubbelgebroken bitje, is de rest niet nodig, Blackwhite. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan......
Ik acht de kans vrij groot dat dit dier op een dubbelgebroken trensje wel goed gaat lopen en die uitspraak heb ik niet uit een holle boom en niet van internet geplukt. Het is gewoon mijn eigen ervaring.... en die is me niet aan komen waaien, voor wat betreft het stuk leven van mij wat paarden heet, ben ik vooral bezig met jonge en vaak nog groene dieren én met corrigeren van dieren die vakkundig zijn verpest. En maar al te vaak door een verkeerd of niet passend bit.

Mijn ervaringen zijn wellicht wat minder imposant (sta er dan ook niet mee te koop), maar niettemin heb ik mijn advies/idee ook niet uit de holle boom. Een ander bit klinkt mij dat ook prima in de oren, maar als je blaren aan je voeten hebt kun je wel andere schoenen gaan dragen, maar je voeten blijven pijnlijk tot je ze dat kans geeft te ontzien. Daarna is de kans dat de andere schoenen fijner zitten alleen maar groter, en zo is het (naar mijn idee) ook met een bit. Dus voor zo veel mogelijk kans op een optimaal resultaat zou ik eventjes een weekje (tot de pijn weg is) de mond ontzien.

(zie dat er in middels al een hoop is gepost waaronder dat er in de mond geen wondjes zijn, ik had dat begrepen uit de begin post. "hoofd omhoog, mond kapot")

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:39

suleilitha schreef:
Als het nou opgelost kan worden met een dubbelgebroken bitje, is de rest niet nodig, Blackwhite. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan......
Ik acht de kans vrij groot dat dit dier op een dubbelgebroken trensje wel goed gaat lopen en die uitspraak heb ik niet uit een holle boom en niet van internet geplukt. Het is gewoon mijn eigen ervaring.... en die is me niet aan komen waaien, voor wat betreft het stuk leven van mij wat paarden heet, ben ik vooral bezig met jonge en vaak nog groene dieren én met corrigeren van dieren die vakkundig zijn verpest. En maar al te vaak door een verkeerd of niet passend bit.

En het is ook mijn ervaring. Ik had een beetje hetzelfde probleem, minder extreem... paard nam het bit vast, gooide zijn hoofd in de lucht, kantelde het hoofd, liep helemaal scheef... Ik heb eerst de tandarts laten komen maar daarmee veranderde er weinig tot niks, daarna ook een tekst gelezen over een enkel gebroken bit en overgeschakeld op dubbelgebroken. Hij loopt nu meer ontspannen dan ooit :)

Ik vind het eigenlijk raar dat dit zo weinig geweten is onder paardenmensen... Eens je er over nadenkt is het ook gewoon logisch, en is er weinig ruimte voor discussie.

Ik duim dat dit voor TS ook helpt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:46

Sieppus schreef:
Ik rijd een 4 jarige d pony. Hij is van de kinderen van de baas die er af en toe ook eens op rijden, maar het meeste rijd ik erop.
Aller eerst het volgende, zijn zadel is nagekeken, zijn rug is goed, evenals zijn algehele conditie.
Ik ben gen jong ding meer, kan redelijkerwijs een paard netjes door de bak sturen en ben niet van het ruk en trek werk. Ik rijd overgangen voltes, probeer van alles en nog wat, maar heb niet het gevoel dat het ook maat iets uitmaakt. Ik kom er gewoon niet door.
Het paardje waar ik nu op rijdt doet niks anders dan tegen het bit vechten, een gebroken bitje, ik kan rijden, maar zodra ik contact zoek dan gaat de kop in de lucht, de mond open en is er nisk mee te beginnen.
Hiervoor heeft er een dame op gereden waarvan bekend is dat ze niet al te vriendelijk in de mond is.
Nu was mijn idee om eens een losse slof te gebruiken dat hij niet zijn hoofd constant in de lucht gooit. Even als remedie.

Een dubbelgebroken bit is vriendelijk zat. Zou de sperriem een gaatje strakker zetten. Ik denk dat het een prima idee is om even een slof te gebruiken (beter dan trekken) tot ie het ongewenste gedrag is vergeten en geleerd heeft dat je hand niet eng is. Kijk ook of het bit niet gewoon te dik is of te zwaar; een dik bit lijkt vriendelijk, maar sommige pony's hebben daar gewoon een te klein mondje voor. Ik had ooit zo'n duur aurigaan bit. Vond het paard gewoon niks. Of dat ie geen laaghangend rooster heeft. Dan is een dubbelgebroken bit ook beter

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:51

door de sperriem vast te trekken verdoezel je alleen maar. Ik moest van een instructrice ook een sperriem gebruiken zodat ze haar mond niet kon opendoen. Uiteindelijk rij ik toch zonder en heb hierdoor niet minder controle. Als m'n paard z'n mond opendoet heeft dit een reden, kan gewoon koppigheid zijn, kan pijn zijn kan, kan frustratie zijn omdat ze het niet begrijpt aan de ruiter om dit juist te interpreteren en te anticiperen. De mond dichtbinden is gemakkelijk

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:00

Niets veranderen en gewoon rijden en geduld hebben. Dat eeuwige gerommel met bitten en hoofdstellen. Gewoon met licht contact naar de hand toe rijden en wachten. Het kan 5 minuten duren maar ook 5 weken, maar het lampje gaat vanzelf branden. Ze moeten gewoon leren accepteren dat het leuker en fijner is als ze gewoon nageven in plaats van met hun hoofd omhoog lopen. En dat betekend geen harde hand of weet ik veel wat, maar gewoon belonen als het wel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:01

Nou, van een enkelgebroken op dubbelgebroken bit overstappen bij een jong dier is geen eeuwig gerommel in mijn ogen, Princesj.... de ervaring heeft menigeen al lang geleerd dat de meeste vooral nog jonge dieren vele malen rustiger zijn met een dubbelgebroken bit en stukken minder tegen de hand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:01

Princesj: Ja en straks is er wel wat ernstig's aan de hand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:03

Precies Justalive, en Sieppus een beetje kennende zoekt die ook gewoon naar de juiste oplossing ;) en gaat niet doormodderen tegen beter weten in. Als ander bit niet werkt wordt er heus wel verder gekeken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:22

Princesj schreef:
Niets veranderen en gewoon rijden en geduld hebben. Dat eeuwige gerommel met bitten en hoofdstellen. Gewoon met licht contact naar de hand toe rijden en wachten. Het kan 5 minuten duren maar ook 5 weken, maar het lampje gaat vanzelf branden. Ze moeten gewoon leren accepteren dat het leuker en fijner is als ze gewoon nageven in plaats van met hun hoofd omhoog lopen. En dat betekend geen harde hand of weet ik veel wat, maar gewoon belonen als het wel gaat.

Hoeveel leuker wordt het nageven als het enkelgebroken bit in je gehemelte prikt zodra je je hoofd buigt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:28

Ik wist helemaal niet dat het zo zat met eeen enkelgebroken bit... heb zelf gewoon zo'n eenvoudig enkelgebroken watertrensje, heb der geen problemen mee gehad... Al hoewel, heb wel problemen gehad. Zou dat doorhe bit kunnen komen? Dan ga ik eens kijken voor een dubbelgebroken. Welke raden jullie aan? En is het echt zo dat een gouden bit veel lekkerder is voor je paard?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:33

koper of argentaan zou meer uitnodigen om te "knabbelen" en bijgevolg het schuimen bevorderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:36

Klopt, plus dat de paarden over het algemeen in de koude maanden van het jaar de bitten beter aannemen, omdat ze minder koud aanvoelen dan roestvrijstaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:39

Dat heb ik ook ergens gehoord. Maar wat is wat? Hoe heet het gewone zilver en hoe heet dat goude?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

het zilverkleurige is meestal roestvrij staal en de goudkleurige is of koper of argetaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:41

En wat is het verschil tussen koper en argetaan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:42

Is bitloos al genoemd?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:46

ja maar dat is geen optie voor de TS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:46

koper is koper en argentaan is een of andere legering van verschillende metalen, dat plus minus hetzelfde effect heeft maar prijs/kwaliteit juist langer/minder lang meegaat of al dan niet mooier blijft. Maar ik heb alleen koper tussenstukjes gehad nooit volledige bitten, dus weet niet wat beter/slechter is

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:48

Oke! Maar een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje is dus beter? En dat in koper of argentaan.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:01

Mijn voorkeur gaat uit naar een ongebroken bit, en dan later naar een dubbelgebroken..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:02

ongebroken, dus stang. Ja, want wat ik nou beter, en wat is het verschil in werking tussen ongebroken en gebroken en dubbelgebroken. Ik ga eens een dubbelgebroken halen en kijken hoe Geryon daar op reageerd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:06

ongebroken kan ook een trens zijn, stang betekent scharen en dus hefboomwerking (kan ook gebroken of misschien zelfs dubbelgebroken zijn)
en inderdaad je moet uitproberen wat jouw paard het prettigst vindt.
Een dubbelgebroken bit is meestal volledig van rvs of argentaan of koper of rvs met koper tussenstuk. Een bol tussenstuk zou zachter zijn, maar dat hangt volgens mij ook weer af van hoeveel plaats een paard heeft in z'n mond. een dik bit hoeft niet zachter/aangenamer in de mond te liggen bij een paard met weinig plaats in de mond

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:14

Oke, dan ga ik maar eens een dubbelgebroken bit nemen met een bol tussenstukje en kijken of die in koper of dat andere is! En dan heb ik nog 1 vraag..: ik heb nu een watertrens van 13.5. Maar nu zag ik in hippodam ook een 13.5 liggen, maar dan met hele grote bitringen. Waar is dat voor?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:17

suleilitha schreef:
Precies Justalive, en Sieppus een beetje kennende zoekt die ook gewoon naar de juiste oplossing ;) en gaat niet doormodderen tegen beter weten in. Als ander bit niet werkt wordt er heus wel verder gekeken.

Precies, het moet niet zo zijn dat als er een ander probleem zit ik maar dom door doe. Het gaat hier om een jong paard die en probleem heeft waar ik hem mee moet zien te helpen!
Dus het bit wordt vrijdag gehaald. En de slof stellen we nog ff uit. De tandarts komt volgende week. Nou als we er dan nog niet uit komen.... Ik denk de slacht!!!(GRAPJE!!!!)