Sanne83 schreef:
Citaat:
@randalinpony:
geconditioneerd zijn is niets anders dan dat iemand het paard altijd de mogelijkheid heeft gegeven op een bepaalde manier te reageren. Als jij een paar keer op een andere manier reageert, zal het paard z'n gedrag gelijk veranderen.
Gedrag kan wel degelijk ingesleten zijn, en dan zal een paar keer iets anders doen echt niet altijd gelijk de oplossing zijn, omdat er eerst nieuw gedrag in een bepaalde situatie moet worden geleerd, en dat moet dan worden bevestigd ook.
Dan is het dan nog vaak zo dat hetgeen eerst geleerd is, in situaties waarin niet nagedacht wordt, zoals wanneer het paard de adrenalinekraan openzet, dus heet wordt, toch nog heel lang het eerste bovenkomt.
Lastig dus, verreden hete paarden.
Midgie schreef:
Citaat:
Of hij nu koel is of heethoofdig, de basis is hetzelfde en de rijtechniek ook, de een moet je aanmoedigen en de andere afremmen en de oorzaak ligt vaak bij de ruiter en denk in dit geval dat dat ook zo is, vandaar mijn advies een poosje werken aan wijken voor druk en lichaamstaal, gehoorzaamheid.
Volgens mij ligt de oorzaak driekwart bij de aangeboren eigenschappen van het paard.
Het ene paard reageert heel anders op het aanboren van de 'impuls' dan de ander, het ene paard blijft koel en het andere raakt bij het minste in paniek of verwarring.
Dat de reacties en vaardigheden van de ruiter bepalen of welke eigenschappen dan ook succesvol benut gaan worden is natuurlijk een wijdopen deur.
Ik heb er hier twee, nooit iemand anders op gereden. Allebei lopen ze graag door, maar de ruin heeft daarbij ook altijd een prima rem en die is ook nergens bang voor en zit er niet mee als de hulpen een keertje minder subtiel zijn of hij ze niet begrijpt.
De ander is een hete prinses die al heel gauw in de war is en dan hoteldebotel raakt en ook neiging krijg om door te draven.
Ik moet vast mijn grondwerk met de merrie in orde krijgen, niet?
De merrie wijkt echter als ik met de vinger wijs, die is namelijk zo subtiel dat dat juist onder de man nu nog in mijn nadeel werkt. Als ze los volgt, stopt ze precies als ik stop en loopt keurig alle richting mee.
De ruin daarentegen vind dat het hele principe van wijken voor druk iets voor watjes en die stopt pas een paar seconden nadat jij dat doet - als ie al zin heeft om mee te lopen.
Die stopt als ie de stal instapt soms ook pas als hij tegen de muur oploopt, tis een koekerd.
Ik zie trouwens nog steeds niet de relatie tussen grondwerk en dit probleem oplossen, het spijt me.
Dat kan komen omdat ik dat niet wil zien.
Maar ik denk dat het komt omdat ik al verschillende hete bliksems gereden heb, al dan niet verreden, en ik niet echt de relatie tussen wijken voor druk en rustig op het achterbeen over de rug lopen zie.
Die paarden kennen het een, maar hebben nog moeite met het ander.