Longeren - voors en tegens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:20

Longeren jullie 30 minuten met of zonder in/uitstappen?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:38

hestejente schreef:
Myour schreef:
Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.

Aha :) Daar zou ik graag meer over willen weten, aangezien ik nu mijn paard liever niet longeer. Wat is dan het verschil? Wanneer je longeert stuur je het paard toch ook van je af en voorkom je vervolgens - wel een half uur lang lees ik hier - dat hij bij je kan komen?

Je bent misschien bezig met Natural Horsemanship?!
Dan wil je je paard leren om graag bij je te zijn en straf je het bij jou komen eigenlijk nooit af.
Longeren is in die context een hele verwarrende bezigheid. Het past niet bij jullie afgesproken vertrouwenscode.
Je kunt dan beter gewoon in de roundpen werken zoals je gewend bent. Ik heb dit ook met mijn paarden. Voor mij een belangrijke reden om niet aan longeren te beginnen. Toch denk ik dat het wel kan. Als je je paard maar met veel beleid zijn nieuwe werk, longeren, aanleert. En korte stukjes om te beginnen. 5 minuten linksom, 5 minuten rechtsom is al voldoende. Gebruik zoveel mogelijk je lichaamstaal die jullie al eerder geleerd hebben. Waarschijnlijk is het beter om in het begin géén zweep te gebruiken zoals de 'gewone longeerders dat doen'. Maar eigenlijk weet ik wel beter. Longeren en Natural Horsemanship gaan eigenlijk niet samen. :o :o

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:39

Longeren ongeveer 20 minuten met hoofdstel en bijgezet met touw of een gogue.
De longeerlijn door de binnenste bitring over het hoofd naar de buitenste bitring.
Twee keer op elke hand (lrlr of rlrl).
Uitstappen daarna aan de hand op het rechte stuk.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:46

Ik las hier dat iemand jonge paarden longeert ter voorbereiding op het zadelmak maken?
Longeren is belastend voor het lichaam. Juist voor jonge paarden ! Met name de kniebanden moeten nog versterken. Dat doe je vooral door veel rechte lijnen te lopen. Longeren is een te eenzijdige belasting. Pas vanaf een jaar of 5 zijn de kniebanden sterker. Als je het al gaat doen, doe het dan in een afgezette cirkel. Dan krijg je niet van die situaties dat een paard naar buiten toe weg wil en zal hij iets meer gestimuleerd worden om zijn gewicht goed over al zijn benen te verdelen.

Een half uur galopperen aan de longe???
Belachelijk, dat zou ik nooit doen, ook niet in opdracht van een dierenarts of fysiotherapeut. Je hebt toch zelf ook nog hersens, hoop ik? Ik vindt dat pure dierenmishandeling ! Sorry hoor maar misschien gaat er dan iets werken in die bovenkamer?

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:39

Ik verzorg mini appies en die longeren redelijk veel hoor toch wel 1x pw een uurtje
Ik ben niet tegen longeren :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:08

Citaat:
Maar eigenlijk weet ik wel beter. Longeren en Natural Horsemanship gaan eigenlijk niet samen. :o :o

Dit is eigenlijk de reden waarom ik dit topic startte :+
Mijn paard loopt constant bij me, tenzij ik haar 'vrij' laat, maar dan hoeft ze ook echt even niets. Wilde laatst een stukje longeren proberen, maar ze snapte het gewoon niet.
Met clickeren kan ik haar denk ik wel leren dat ze bij het commando 'longe' oid. wél om me heen mag gaan lopen. Maar dan moet longeren wel dusdanige voordelen hebben dat het die tijd waard is, om haar dat aan te leren.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:26

NH en longeren gaan niet samen? :?
En de circling game van Pat Parelli dan? En het werken aan de lange lijnen van Emiel Voest? Kan dus prima samen! :(:)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:37

vitelli schreef:
Ik las hier dat iemand jonge paarden longeert ter voorbereiding op het zadelmak maken?
Longeren is belastend voor het lichaam. Juist voor jonge paarden ! Met name de kniebanden moeten nog versterken. Dat doe je vooral door veel rechte lijnen te lopen. Longeren is een te eenzijdige belasting. Pas vanaf een jaar of 5 zijn de kniebanden sterker. Als je het al gaat doen, doe het dan in een afgezette cirkel. Dan krijg je niet van die situaties dat een paard naar buiten toe weg wil en zal hij iets meer gestimuleerd worden om zijn gewicht goed over al zijn benen te verdelen.

Ik zie niet echt een andere manier om een paard alvast een beetje bespierd te krijgen voor het dragen van een mens van zo'n 60 kilo. En ik doe het ook op een afgezette cirkel, hiervoor ook wel eens gewoon in de bak omdat toen de longeercirkel nog een modderpoel was, maar dat naar buiten trekken doet ie vrijwel nooit ;)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:46

yildiz schreef:
En de circling game van Pat Parelli dan? En het werken aan de lange lijnen van Emiel Voest? Kan dus prima samen! :(:)

Circling game is zéker geen longeren. Het gaat daar om de opdracht wegsturen, zelfstandig op de circel blijven, zonder stimulans (van de longeerzweep bijvoorbeeld) en het terughalen. Circling game wordt niet langer gedaan dan 3 tot 6 rondjes. Langer heeft vwb het spel geen zin.

Emiel Voest is geen Parelli. Dat is longeren aan de lange lijnen. Hij doet veel van het andere Parelli werk niet waardoor zijn paarden andere signalen leren.

Het valt heus wel te leren, longeren bij een Parelli paard, maar ik zei al, doe het voorzichtig want je verwart hem waarschijnlijk.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:59

Ik zie niet echt een andere manier om een paard alvast een beetje bespierd te krijgen voor het dragen van een mens van zo'n 60 kilo. En ik doe het ook op een afgezette cirkel, hiervoor ook wel eens gewoon in de bak omdat toen de longeercirkel nog een modderpoel was, maar dat naar buiten trekken doet ie vrijwel nooit ;)[/quote]

Je paard is van nature bespierd genoeg en eigenlijk niet gebouwd om een last op zijn rug te dragen.
Die bespiering daar krijg je er ook niet door hem te longeren. Gewoon de wei in met andere paarden tot een jaar of vier, dan ontwikkelt hij zich goed genoeg. Daarna rustig aan gaan rijden. Het eerste jaar maximaal een half uur per dag tot maximaal 4x per week (voornamelijk ook voor de nog weke banden en pezen, denk ook aan de knieen- (mn achter). De osteopaten verdienen dik belegde boterhammen aan het behandelen van ruggen van te snel bestegen paarden die meteen veel moeten werken. Vanaf zijn vijfde heeft hij dan wel de belangrijkste spieren een beetje ontwikkeld n.a.v. gewicht dragen op zijn rug.
Het is niet alleen de rug. Het is het geheel. Dan kan hij pas langzaam aan wat meer werk aan. 60 kilo is een keurig gewicht voor een paard. Zit daar maar niet over in.

Een beetje longeren om je paard alvast wat aan te leren daar heb ik trouwens niks op tegen hoor. Als het maar met beleid gebeurd. Zolang je maar niet denkt dat je aan zijn conditie moet werken, dat komt later wel als je lekker het bos in kan. Dan kan je lange rechte stukken draven en galopperen. Dat is veel en veel beter en zal je paard vast ook op oudere leeftijd gezond blijven. Weet je dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:11

In dat laatste geloof ik niet zo, ik ken geen enkel paard dat zo jong gestorven is en ik ken er toch best veel ;) En de meeste daarvan zijn toch echt op driejarige leeftijd ingereden. Maar dat terzijde. Conditie hoef ik overigens niet echt aan te werken, die heeft ie genoeg.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:07

vitelli schreef:
yildiz schreef:

Circling game is zéker geen longeren. Het gaat daar om de opdracht wegsturen, zelfstandig op de circel blijven, zonder stimulans (van de longeerzweep bijvoorbeeld) en het terughalen. Circling game wordt niet langer gedaan dan 3 tot 6 rondjes. Langer heeft vwb het spel geen zin.

Emiel Voest is geen Parelli. Dat is longeren aan de lange lijnen. Hij doet veel van het andere Parelli werk niet waardoor zijn paarden andere signalen leren.

Het valt heus wel te leren, longeren bij een Parelli paard, maar ik zei al, doe het voorzichtig want je verwart hem waarschijnlijk.

Ben je het dan met me eens dat 'longeren' gewoon een kwestie van definitie is? Voor mij is longeren je paard trainen aan een touwtje; dus ook de circling game, want dat gebeurt ook aan een touwtje, al is het inderdaad maar kort. Je traint je paard dan zoals je al aangeeft zonder stimuli om zelfstandig een cirkel te lopen. Blijft toch trainen aan een touwtje?
Emiel Voest is geen Parelli nee, maar valt wel onder NH. En waarom zou je met een 'Parelli paard' (die van mij heeft overigens een andere naam! :P ) niet mogen werken aan de lange lijnen? Volgens mij gaat het gewoon om (duidelijke) lichaamstaal en welk etiketje je daar nou op plakt maakt niks uit, zo lang je maar duidelijk en consequent bent kun je je paard niet verwarren.

Ik ben alleen geen fan van het 'traditionele longeren' aan 1 touwtje en dan een behoorlijke periode in de rondte zwiepen. Vind ik zelf saai en is nogal eenzijdige belasting. Dus dat doe ik dan ook nooit.... :D

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:52

[quote="Myour"]In dat laatste geloof ik niet zo, ik ken geen enkel paard dat zo jong gestorven is en ik ken er toch best veel ;)

Best veel.. Het zijn landelijke cijfers, helaas.
Een vriendin van me is dierenarts bij de AID en controleert de exportslachtpaarden. Ken je die paarden ook ?
Zitten behoorlijk jonge paarden bij. Weet jij trouwens hoeveel veulens het einde van hun opfok niet halen omdat ze zich voor het tweede jaar al beschadigd hebben, ken je die paarden ook? De paarden die afgekeurd worden op hoefkatrol, ken je die ook?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:58

[quote="yildiz
Ben je het dan met me eens dat 'longeren' gewoon een kwestie van definitie is? Voor mij is longeren je paard trainen aan een touwtje; dus ook de circling game, want dat gebeurt ook aan een touwtje, al is het inderdaad maar kort. Je traint je paard dan zoals je al aangeeft zonder stimuli om zelfstandig een cirkel te lopen. Blijft toch trainen aan een touwtje?
Volgens mij gaat het gewoon om (duidelijke) lichaamstaal en welk etiketje je daar nou op plakt maakt niks uit, zo lang je maar duidelijk en consequent bent kun je je paard niet verwarren.

Ik ben alleen geen fan van het 'traditionele longeren' aan 1 touwtje en dan een behoorlijke periode in de rondte zwiepen. Vind ik zelf saai en is nogal eenzijdige belasting. Dus dat doe ik dan ook nooit.... :D[/quote]

Als (!)trainen aan een touwtje de definitie is van longeren dan is de circling game ook longeren ja.
Wat ik al zei.. als je een parelli-paard maar met beleid leert longeren, zal het wel geen probleem zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:11

Ik vindt dat longeren per paard afhankelijk moet worden bekeken, er zijn namelijk zat paarden die het niet leuk vinden. Ik zelf vindt het nadeel de overbelasting op de pezen, daarom longeer ik nooit langer als een halfuur en meestal met dubbele longe want dat gaan we ook nog eens door de hele rijbaan heen en zit zijn hoofd nergens aan vast(wat bij b.v. een bijzet wel het geval is) en kan ik dus zelf voelen hoe hij reageert. Voordeel is idd dat er geen ruiter opzit, maar dan ga ik liever wandelen.

Zelf probeer ik elke week 1x te longeren.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:23

vitelli schreef:
Myour schreef:
In dat laatste geloof ik niet zo, ik ken geen enkel paard dat zo jong gestorven is en ik ken er toch best veel ;)

Best veel.. Het zijn landelijke cijfers, helaas.
Een vriendin van me is dierenarts bij de AID en controleert de exportslachtpaarden. Ken je die paarden ook ?
Zitten behoorlijk jonge paarden bij. Weet jij trouwens hoeveel veulens het einde van hun opfok niet halen omdat ze zich voor het tweede jaar al beschadigd hebben, ken je die paarden ook? De paarden die afgekeurd worden op hoefkatrol, ken je die ook?

Nope, paarden die ik ken zijn allemaal paarden die van normale mensen zijn ;) maar nu noem je ook wel extreme gevallen. Paarden die normaal worden opgevoed en beleerd sterven echt niet zo jong.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:29

vitelli schreef:
Weet je dat de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland 7 jaar is?

Heb je hier een bron van toevallig?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:18

Eerlijk gezegd geloof ik die gemiddelde leeftijd wel, als je kijkt naar alle paarden. Dus ook de shetjes, de etters en alle andere paarden die van hand tot hand gaan. Het is een betrekkelijk klein aantal paarden, zeker onder Shetjes en de echte bloedpaarden, die een goed en permanent thuis vinden. Verder zijn er heel wat sportgefokte paarden die van handelaar naar handelaar gaan omdat er domweg niet genoeg ruiters zijn om met zulke bloedjes overweg te kunnen en deze al snel staatsgevaarlijk zijn in verkeerde handen. Een aanzienlijk deel van deze paarden word ook niet oud en eindigt in de salami. En dan hebben we het inderdaad nog niet over blessures en ziekten. Er is een redelijk aantal paarden dat jong ernstig geblesseerd raakt of verongelukt in een wilde, jeugdige actie. Deels ook door slechte afzettingen van weides of onzorgvuldig samengestelde kuddes.

De groep paarden die een vaste baas heeft en die niet tot het einde in het handelscircuit vallen is helaas betrekkelijk klein. Al zijn het wel die paarden die het gemiddelde nog flink omhoog trekken doordat die toch best regelmatig ver over de 20 worden en soms zelfs over de 30.

Over longeren nogmaals, ik heb altijd geleerd dat je dat hooguit 20 minuten mag doen. (ben een traditionele ruiter trouwens). Ik zie van goed longeren zeker het nut in, maar ook de risico's. Ik verander dus regelmatig van hand en van tempo om de belasting niet te groot te maken. Maar goed longeren zorgt voor een vertrouwensband, bespiering en een alert paard. Er wordt heel vaak fout gelongeerd. Met als enige doel dat het paard er even uitkomt, wat beweging/ energie kwijt kan. Dan schiet je het doel voorbij en wordt het al snel een heel saaie en zware training voor je paard en loop je de kans dat je paard bij het zien van de longeerlijn al alle energie verliest. Correct longeren is intensief voor het paard, houdt hem mentaal enorm bezig en is fysiek vermoeiend waardoor je het maar heel beperkt qua tijd hoeft te doen. En te vaak is dus ook niet goed.

Longeren is een heel leuk alternatief voor rijden, en kan mits goed gedaan ook echt leuk en leerzaam zijn voor je paard maar moet geen dagelijkse routine zijn. En je moet het goed doen. Er zijn niet voor niets meerdaagse cursussen voor het goed longeren!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:07

[quote="Heino
Heb je hier een bron van toevallig?[/quote]

Ik heb het gelezen in een artikel van de GD, gezondheidsdienst voor Dieren, afgelopen jaar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:28

Hmm oké, ik vraag me namelijk af of dat echt zo is. En vooral waar dat dan allemaal door komt :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:44

Heino schreef:
Hmm oké, ik vraag me namelijk af of dat echt zo is. En vooral waar dat dan allemaal door komt :)

Zal ik eens een top tien maken, mijn eigen idee he.
1. koliek en mislukte koliekoperaties
2. hoefbevangenheid
3. dampig
4. peesblessures
5. hoefkatrol
6. rugproblemen (en "karakterfouten")
7. ongelukken (weide, verkeer, beklemmingen)
8. in handen van handelaren die ponies en paarden vetmesten
9. oud
10 andere mankementen

Wat denk jij?

Sanne_Amiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:25

Volgens mij is het wel goed om te longeren. Ik longeer zelf ongeveer eens in de twee weken, maar nooit langer dan een half uur en zonder bijzetteugels. Je paard leert volgens mij zo ook naar je te luisteren (naar de woorden draf, galop, hooo enzo) Ik denk ook dat het juist wel een goede afwisseling is voor je paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:23

vitelli schreef:
-lijstje-

Ik vind het wel typisch dat die gemiddelde leeftijd er regelmatig bijgehaald wordt in discussies over rijstijlen en dergelijke :) Daardoor wordt de indruk gewekt dat de dressuurmiep met name die jonge leeftijd veroorzaakt, maar dat lijkt me sterk. Mij lijken ook eerder lichamelijke klachten de oorzaak, die niet persé door de dressuurmiep veroorzaakt worden :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:08

Ik kwam ooit eens een stuk hierover tegen. Overbelasting/verkeerd trainen is toch wel een van de oorzaken.

Dit beperkt zich niet alleen tot dressuurmiep, de recreatiemiep kan dit ook. Ga maar eens dagelijk met een 4 jarige door zwaar mul zand scheuren of als springmiep met een 5 jarige springen op een slechte ondergrond.

http://www.paarden-revalidatie.nl/Leeftijd.html

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:44

Gaat het over alle paarden in nederland, die 7 jaar gemiddeld worden?
Of maken verschil in de slachtpaarden en niet-slachtpaarden (dierenarts spuitje of natuurlijke dood). Kan me namelijk goed indenken dat die eerste groep gemiddeld jonger is, dan de tweede groep.
Wat denken jullie?