3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:09

wizkid is echt een leukerd!
ik vind dat je hem netjes rijd. :)

Alet74

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:51

Mooie pony! Over het elastiek is nu wel voldoende gezegd, zal ik niet meer doen ;)
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je hem al vrij hoog ingesteld hebt. Hij is nog maar pas onder het zadel, ik zou hem juist lekker voorwaarts neerwaarts rijden, laat hem je hand maar zoeken. Op een aantal foto's krijg ik het idee dat je toch vrij streng met je hand bent, dat hoeft toch echt nog niet. Laat hem eerst maar leren op zijn eigen benen te lopen, het aan de teugel lopen komt later wel (vanzelf).
Heel veel succes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:55

manic schreef:
Ik vind de pony's in de 2 topics en de manier van rijden dus echt volstrekt onvergelijkbaar.

Ze hebben beide verkeerd hulpteugel gebruik en het zijn beide jonge pony's die nog op hun eigen benen moeten leren lopen.
Vandaar dat ik denk dat er in dat topic heel wat tips staan die bruikbaar zijn.

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:11

Ik vind het elastiek ook niet echt nodig. De pony is nog maar net onder het zadel en hoeft echt nog niet in de krul te lopen. laat hem eerst het vertrouwen leren, op eigen benen etc. dan komt door de hals van zelf wel..

Ik keek net btw in je profiel. Hier staat dat hij pas in mei 3 jaar wordt? Volgens mij klopt dat niet? Of is hij echt nu nog 2??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:17

we hebben de zelfde rijbroek :+

Zou het niet wat schelen met de galop als je de elastiek weghaalt ? al weet ik dat elastiek veel meeveert dus 'vastzetten' gebeurt niet echt. Het is niet positie dringen maar positie vragen.

Je benen liggen op sommige foto's ook wat naar achteren, en af en toe lijk je te knijpen, probeer hier op te letten.

Super mooi paard trouwens.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:22

Balou_k schreef:
al weet ik dat elastiek veel meeveert dus 'vastzetten' gebeurt niet echt. Het is niet positie dringen maar positie vragen.

Dat vraag ik mij dan eigenlijk weer af. Als je ervanuit gaat dat een paard liever geen druk heeft en zeker geen druk in de mond. Dan is het toch eigenlijk een soort van dwingen, dat hij zijn kop naar beneden doet.
Hetzelfde als dat ik tegen jou zeg; Je mag best weigeren om te springen, ik ga dan alleen wel aan je arm trekken. Ik dwing je niet per definitie om te springen, maar toch ga je springen, omdat je liever die consequentie niet hebt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:29

Alet74 schreef:
Mooie pony! Over het elastiek is nu wel voldoende gezegd, zal ik niet meer doen ;)
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je hem al vrij hoog ingesteld hebt. Hij is nog maar pas onder het zadel, ik zou hem juist lekker voorwaarts neerwaarts rijden, laat hem je hand maar zoeken. Op een aantal foto's krijg ik het idee dat je toch vrij streng met je hand bent, dat hoeft toch echt nog niet. Laat hem eerst maar leren op zijn eigen benen te lopen, het aan de teugel lopen komt later wel (vanzelf).
Heel veel succes!

Dat voorwaarts neerwaarts is ook iets wat ie eerst nog moet leren, dus dat gaat ook niet een twee drie. Maar daar moet ie wel naartoe, daar heb je zeker gelijk in. Ik ben het verder met je eens dat het lijkt of ze wat streng in de hand is, met name in de galopfoto's. Ik zou daar liever zien dat ie -met contact- nog met zijn neus in de lucht mocht lopen. Eerst de motor kunnen aanzetten en dan pas dat koppie laten zakken!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:35

daisy_tanja schreef:
Ik vind het elastiek ook niet echt nodig. De pony is nog maar net onder het zadel en hoeft echt nog niet in de krul te lopen. laat hem eerst het vertrouwen leren, op eigen benen etc. dan komt door de hals van zelf wel..

Ik keek net btw in je profiel. Hier staat dat hij pas in mei 3 jaar wordt? Volgens mij klopt dat niet? Of is hij echt nu nog 2??

Dit zag ik ook ja......

Snel sneller snelst he..... ;(

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:54

NOU,
3 jaar en pas onder het zadel, en je rijd hem nu al met elastiek!!
Waar ben je mee bezig???, laat hem eers een gewoon ontspannen lopen, gewoon losjes zodat hij zijn hals kan strekken.

ik ben nu ook bezig met een jonge die pas zadelmak is, en we vinden dat die al te veel in de krul loopt. maar als ik die van jou zie!!

werk ook maar eens eerst aan je stelling, want hij loopt op de volte/ in de bochten helemaal recht

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:07

Ziet er leuk uit hoor, af en toe nog wat moeilijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:20

Lady1969 schreef:
daisy_tanja schreef:

Dit zag ik ook ja......

Snel sneller snelst he..... ;(

Pfoeh, dat trek ik slecht...
En vanaf het begin ook al helemaal die focus op MOETEN starten, dus nu al alles in het werk stellen om dat te bereiken.
Laat dat dier het eerste jaar eerst eens leren op eigen benen lopen, ga veel naar buiten, het bos in, zorg dat ie voorwaarts blijft denken en lol in het rijden krijgt en houdt.
Een jong dier zoveel in de bak rijden gericht op prestatie maakt dat je straks een punt kunt krijgen waarop ze stoïcijns worden. En dan spreek ik nog niet over de schade die je kunt berokkenen door intensief te trainen op deze, wel erg jonge, leeftijd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:26

En dan kreeg ik op de eerste pagina opmerkingen dat het rijden met het elastiek allemaal niet zo erg is bla bla bla...Gelukkig zijn er een hoop mensen die het net zo zien als ik...

Wordt in mei pas 3 en ook al 2,5 maand onder het zadel....dus 2 jaar en 9 maand oud toen je begon...Jammer! Ik dacht dat er inmiddels onderzoek genoeg geweest is naar de ontwikkeling van het paard...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:35

Adil18 schreef:
En dan kreeg ik op de eerste pagina opmerkingen dat het rijden met het elastiek allemaal niet zo erg is bla bla bla...Gelukkig zijn er een hoop mensen die het net zo zien als ik...

Wordt in mei pas 3 en ook al 2,5 maand onder het zadel....dus 2 jaar en 9 maand oud toen je begon...Jammer! Ik dacht dat er inmiddels onderzoek genoeg geweest is naar de ontwikkeling van het paard...

De gemiddelde leeftijd onder paarden is niet voor niets bedroevend laag..... De schade zal vanzelf zichtbaar/ voelbaar worden.
Mensen die de groei van een paard respecteren hebben vele malen langer iets aan het dier.
Er is zo ontzettend veel dat je kunt doen zonder erop te zitten.
Op die manier kun je ook werken aan dominantie-issues, en het dier helemaal voorbereiden op de ruiter terwijl je ernaast werkt.
Wanneer mensen er maar zo vroeg op gaan zitten omdat het paard op volwassen leeftijd 'te sterk' zou zijn moeten dan maar een andere hobby zoeken.... Ook kinderen zijn als ze jong zijn nog kwetsbaar, kunnen zich niet verweren, moeten we daar dan ook misbruik van maken door ze op die leeftijd tot van alles te dwingen?

Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat met dit paard wanneer het 10, 12, 15 jaar is.... ik durf wel een gokje te wagen dat het dan al een aantal keren op rust heeft moeten staan door rugklachten....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:49

Ninx schreef:
Adil18 schreef:

De gemiddelde leeftijd onder paarden is niet voor niets bedroevend laag..... De schade zal vanzelf zichtbaar/ voelbaar worden.
Mensen die de groei van een paard respecteren hebben vele malen langer iets aan het dier.
Er is zo ontzettend veel dat je kunt doen zonder erop te zitten.
Op die manier kun je ook werken aan dominantie-issues, en het dier helemaal voorbereiden op de ruiter terwijl je ernaast werkt.
Wanneer mensen er maar zo vroeg op gaan zitten omdat het paard op volwassen leeftijd 'te sterk' zou zijn moeten dan maar een andere hobby zoeken.... Ook kinderen zijn als ze jong zijn nog kwetsbaar, kunnen zich niet verweren, moeten we daar dan ook misbruik van maken door ze op die leeftijd tot van alles te dwingen?

Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat met dit paard wanneer het 10, 12, 15 jaar is.... ik durf wel een gokje te wagen dat het dan al een aantal keren op rust heeft moeten staan door rugklachten....

Ja, helaas, ik zie het om me heen ook veel vaker...Jammer jammer jammer!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:54

Maar WAAROM is mijn vraag? Deze ruiters zijn ook nog zo enorm jong, er liggen nog jaren van rijden en sportieve prestaties voor ze...
Is snel presteren en je aansluiten bij de groep van wedstrijdrijdende vriendinnetjes zo belangrijk dat je bereid bent je paard te beschadigen?
Dat handelaren dit doen begrijp ik, zij denken aan geld en korte termijn inkomsten.
Maar wanneer het je eigen paard is en jij het tempo bepaalt, come on!

Ik heb het nog even nagerekend, maar dit paard is dus beleerd toen het 2 jaar en 8 a 9 maanden oud was. Sinds die tijd is het onder het zadel gebleven en wordt doorgereden het gehele jaar om in het najaar te starten.
Het dier krijgt ondanks het zeer vroege inrijden dus ook geen enkele pauze om alles lichamelijk en geestelijk te laten bezinken.

Waarom geef je hem niet eens een paar maanden vrij, rijdt je hem dan weer wat verder door, nog een beetje vrij, nog wat maanden doorrijden en dan pas na zijn 4e iets intensiever rijden? Ik denk dat je zelf nu ook wel wat geschrokken bent.
Het is ook onbegrijpelijk dat je instructrice in dit stadium zijn hoofdhouding al wil beïnvloeden met hulpmiddelen, is zij überhaupt opgeleid tot instructrice?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:47

Ben het helemaal met je eens Ninx, ik heb og nooit een jong paard gehad maar mocht het er ooit van komen dan inrijden en lekker de wei weer in, laat maar jong zijn!!Beessie is nog niet eens volgroeit....

Ik vergelijk het maar met honden als je die te intensief traint op jonge leeftijd dan blokkeren ze ook, kun je er niks meer mee, doe maar rustig aan dan zit het er 10 keer beter in dan dat het zo snel moet allemaal.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:19

Zou het misschien kunnen zijn dat de leeftijd in haar profiel niet klopt?
Dat hoop ik en daar ga ik maar even vanuit.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:27

daisy_tanja schreef:

Dat moet wel.. Datz al ook de reden zijn dat ze in oktober B gaat starten. Vanaf 3,5 mag je B gaan starten..

Vind het niet kunnen een 3jarige (eigenlijk dus 2) met een elastiek te rijden.. Meteen goed leren, of meteen goed verzieken.

Ik heb een (net) 5jarige en die heeft weinig gedaan tot nu toe. Ik rijd haar alleen nog maar voorwaarts, als ze zakt, prima, maar gaat ze te diep, haal ik haar omhoog. Liever te hoog dan te laag ingesteld. Dat zakken komt vanzelf als er een goeie basis in zit!

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:07

We hebben het over de eerste tien minuten rijden met elastiek wat ze nu aan het afbouwen is. Er wordt geschreven alsof ze het dier met de kin op de borst heeft vastgeknoopt. Ik zou het persoonlijk niet doen. Maar als ik heel objectief naar de fotos kijk zie ik geen grote ramp. Meid zit mooi mee naar voren en zou inderdaad iets meer dr hand mogen toestaan in galop. We hebben het over een pony ruiter. Ik vind het al heelwat hoe ze het dier hier rijdt. Kunnen nog veel ruiters wat van leren, ik denk ook dat er genoeg over het elastiek gezegd is. Ik denk namelijk dat ts het punt wel begrijpt. Misschien is er mogelijk nog ander commentaar waar ze wat mee kan dan de ernst van een elastiek.... Laat die meid in dr waarden en stick to the facts. Ze zegt dat ze aan het afbouwen is en ze schrijft nergens dat ze gefixeerd is op moeten starten, ze rijdt verder keurig en ja de eerste 10 min met een elastiek. Het dier lijdt hier nagenoeg niets mee, het ding staat niet op "hoogspanning". En natuurlijk kan in het meest ideale het dier voor de loodlijn gereden worden in het begin en zonder hulpteugel op de eigen benen enz enz denk dat iedereen die theorie wel kent.. maar ze rijdt de eerste 10 min even met elastiek... En ja die kan netzogoed af...klaar...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:26

@ TS De foto's zien er keurig uit. Jouw pony loopt lekker en is trouwens ook een mooi ding!
Het elastiek is niet mijn keus, maar ik ga ervan uit dat je jouw keuze bewust hebt gemaakt. Ik had echter ook even in je profiel gespiekt (heb zelf een jong paard en vind het wel interessant), maar ik schrok een beetje van zijn leeftijd! Als ik het goed gelezen heb is hij nog maar twee!
Persoonlijk vind ik dat veel te vroeg om een paard in te rijden. Mijn knul wordt van de zomer vier, en ik moet nog gaan beginnen...
Veel succes en hopelijk luister je naar de tips die in dit topic geschreven worden! :)

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:36

leuke foto's en gave pony

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:16

De leeftijd van de pony, daar heb ik overheen gelezen. Als hij inderdaad voor zijn derde jaar al is ingereden. word ik daar niet zo vrolijk van.
Er is tegenwoordig zoveel bekend over de nadelen van vroeg beginnen te rijden dat dit eigenlijk niet zou hoeven. Hopelijk kan TS ons uit de droom helpen en vertellen dat hij zijn derde verjaardag allang heeft gevierd..
edit: nogmaals profiel doorgelezen; hij is toch echt pas 3 in mei....
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 19-04-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:22

aphrodietje schreef:
We hebben het over de eerste tien minuten rijden met elastiek wat ze nu aan het afbouwen is. Er wordt geschreven alsof ze het dier met de kin op de borst heeft vastgeknoopt. Ik zou het persoonlijk niet doen. Maar als ik heel objectief naar de fotos kijk zie ik geen grote ramp. Meid zit mooi mee naar voren en zou inderdaad iets meer dr hand mogen toestaan in galop. We hebben het over een pony ruiter. Ik vind het al heelwat hoe ze het dier hier rijdt. Kunnen nog veel ruiters wat van leren, ik denk ook dat er genoeg over het elastiek gezegd is. Ik denk namelijk dat ts het punt wel begrijpt. Misschien is er mogelijk nog ander commentaar waar ze wat mee kan dan de ernst van een elastiek.... Laat die meid in dr waarden en stick to the facts. Ze zegt dat ze aan het afbouwen is en ze schrijft nergens dat ze gefixeerd is op moeten starten, ze rijdt verder keurig en ja de eerste 10 min met een elastiek. Het dier lijdt hier nagenoeg niets mee, het ding staat niet op "hoogspanning". En natuurlijk kan in het meest ideale het dier voor de loodlijn gereden worden in het begin en zonder hulpteugel op de eigen benen enz enz denk dat iedereen die theorie wel kent.. maar ze rijdt de eerste 10 min even met elastiek... En ja die kan netzogoed af...klaar...

hier ben ik het echt helemaal mee eens. _/-\o_

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:55

Ik vind je er netjes opzitten alleen mag hij op sommige foto's wel iets meer met zijn neusje eruit...
Doe het lekker rustig aan met goeie begeleiding dan komt het helemaal goed!!

En heel verstandig dat je met bodyprotector rijdt +:)+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:41

Ik begrijp het niet. Je zegt namelijk,
´Zo doen we het ook, eerst naar voren dan het hoofd.´
En je hangt er gelijk een stiek aan.

en je zegt ook,
´Mijn pony leert zo dat hij als hij zijn hoofd omhoog doet dat er druk komt, doet hij zijn hoofd mooi omlaag ontspant het elastiek en is dat zijn beloning´
Het klinkt bijna als een truc wat je hem aanleert.
Maar je ziet duidelijk vanaf de foto´s, dat ie zijn hoofd niet veel verder dan de LL kan brengen. Omhoog is nog altijd wat anders dan naar voren ;)

Daarnaast vind ik ook dat je net zo goed zonder stiek kan rijden omdat je je handen als het ware hetzelfde gebruikt en heel erg vast zet op een bepaalt punt. Ik zou hem van voren losser laten en zo lkker op eigen benen leren lopen, en laat hem jou hand maar opzoeken.

Ik vind eigenlijk alleen foto 12 fijn ogen.