Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:39

WWisecracker schreef:
De tandarts is net geweest.
Er zaten heel wat scherpe randen aan, om je vingers aan open te halen.

Verder heeft Wacky nu dus wel heel veel last van zijn rug ( hoef me hand maar boven zijn rug te houden en hij rilt al).
Precies op de plek waar e nieren onder zitten.
Dat is nou toevallig dat hij de laatste tijd veel last heeft van plassen. Vooral onder het zadel doet hij dat dus niet.
Dus op advies van de tandarts ga ik hem eerst longeren (paar weken) om hem sterker te maken. Als hij dan nog last van zijn rug heeft laat ik bloed trekken en de urine nakijken.
Mijn nieuwe zadel komt toch pas over 4 weken dus dan kunnen we gelijk weer met een goed passend zadel beginnen.

Als hij moeilijk plast moet je hem even wat bier geven :o, het klinkt stom maar ze gaan er beter van plassen. Gewoon het goedkoopste bier kopen. (donkerbier werkt nog beter ;))

rejov

Re: Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:42

Hey Simone,

Niet eerder gehoord.
Heb je het zelf al eens uitgeprobeerd dan?
Bedankt voor de tip!!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:34

wiseguy15 schreef:
WWisecracker schreef:
De tandarts is net geweest.
Er zaten heel wat scherpe randen aan, om je vingers aan open te halen.

Verder heeft Wacky nu dus wel heel veel last van zijn rug ( hoef me hand maar boven zijn rug te houden en hij rilt al).
Precies op de plek waar e nieren onder zitten.
Dat is nou toevallig dat hij de laatste tijd veel last heeft van plassen. Vooral onder het zadel doet hij dat dus niet.
Dus op advies van de tandarts ga ik hem eerst longeren (paar weken) om hem sterker te maken. Als hij dan nog last van zijn rug heeft laat ik bloed trekken en de urine nakijken.
Mijn nieuwe zadel komt toch pas over 4 weken dus dan kunnen we gelijk weer met een goed passend zadel beginnen.

Als hij moeilijk plast moet je hem even wat bier geven :o, het klinkt stom maar ze gaan er beter van plassen. Gewoon het goedkoopste bier kopen. (donkerbier werkt nog beter ;))

Bedankt voor de tip.
Kwam net op stal en hij heeft dus last van zijn rug en bij zijn kont(broekspier??) was het warmer dan de rest van zijn lichaam. Je voelt duidelijk warmte verschil.
Aangezien er een veearts bij ons op stal woont (eigenaresse). Heb ik haar om raad gevraagt.
Maandag wordt er bloed getrokken en ik moet in een steriel potje urine opvangen.
Dan gaan haar (paarden)collega's er naar kijken.
Dus ben benieuwd wat er uitkomt.

Tot die tijd blijft hij lekker in zijn inloopstal en zijn weiland.
Verder doe ik even helemaal niets.
Kan hij zelf zijn beweging zoeken/ bepalen, of misschien dat ik even ga wandelen.

mjvandael

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:31

Hoi, Kijk ook eens op http://www.dhpv.nl. Bij het maken van een Hippische check-up worden alle belangrijke aspecten die invloed hebben op prestatie bekeken.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:34

rejov schreef:
Hey Simone,

Niet eerder gehoord.
Heb je het zelf al eens uitgeprobeerd dan?
Bedankt voor de tip!!

Ja mijn 3 jarige plaste een tijdje erg moeilijk.
Met 's ochtends 1 flesje en 's avonds 1 flesje was het binnen een week weer oke.
En het grappige, de meeste paarden vinden het ook nog eens heel erg lekker!

Je kunt het ze geven met een spuit maar ook over de biks heen of door het water (als je in emmers water geeft ;))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:09

Ik ga niet zeggen dat dat bier niet vochtafdrijvend werkt, maar zelfs als het werkt, dan weet je nog niet wat er aan de hand was. Ik zou toch proberen de oorzaak uit te vissen. Als hij al rilt als je de rug aan raak lijkt het me toch ernstig.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:48

Heb net even wat urine opgevangen (best lastig nog hij stopte elke keer zodra ik het potje eronder hield).
Bier geef ik evt. na de bloedafname. Dan weet ik zeker dat dat niet beinvloed wordt. Verder nog even temp. gemeten dat was 37.8 dus gewoon goed. Daar ben ik wel blij mee.
Nu het bloedonderzoek na maandag afwachten.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:27

Er zit vooruitgang in de onderzoeken. Ik ben benieuwd succes en sterkte met de evt zenuwen ;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:30

Snovje schreef:
Er zit vooruitgang in de onderzoeken. Ik ben benieuwd succes en sterkte met de evt zenuwen ;)

Dank je wel!

Urine onderzoek is binnen, op zich niet veel aan te zien.
Moet het nog even met de paardenarts overleggen, want er zaten veel kristallen in (veearts dacht dat dat altijd hoger is dan bij b.v. koeien). Ook was er een spoortje van eiwitten? krijg het allemaal nog te horen wat het precies inhoud. Er zat in ieder geval geen bloed in ofzo!
Maar er wordt ook nog gekeken in combinatie met de Bloeduitslagen, die komen eind van de week binnen. Er moet namelijk het een en ander op kweek.
Dus moet nog even verder geduld hebben :(

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:46

Ahhggrr das balen..... Ik leef met je mee....

Gewoon bezig blijven dan gaat de tijd het snelst... ;)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:02

Paarden kunnen blaasontsteking krijgen dat is niet ongewoon.
Om de nieren extra te ondersteunen zou je 2x per dag 40 druppels solidago ( gewoon bij de drogist te krijgen ) kunnen geven.

Succes met je paardje.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:11

ullaatje schreef:
Paarden kunnen blaasontsteking krijgen dat is niet ongewoon.
Om de nieren extra te ondersteunen zou je 2x per dag 40 druppels solidago ( gewoon bij de drogist te krijgen ) kunnen geven.

Succes met je paardje.

Ik ga liever nog niet zelf dingen uitproberen, omdat ik gewoonweg nog niet weet in welke hoek het zit.
Het kan nog vanalles zijn.

Zelf dacht ik nierstenen of blaasontsteking. Dit omdat hij last van zijn rug lijkt te hebben op de plek waar de nieren onder zitten. Hij heeft ook veel moeite met plassen onder het zadel en plast best vaak dat ik het zie (heb wel gehoord dat meer paarden als ze de stal in komen lopen dan gelijk gaan plassen.Wacky heeft een inloopstal en komt dus regelmatig even binnen kijken). De stal is niet overdreven nat, en hij drinkt ook niet bovenmatig veel.
Maar dan zou je toch bloed bij de urine verwachten.

Hij kan ook ''gewoon'' last van zijn rug hebben. Maar hoe komt hij er dan aan? Ik heb een goed zadel. Heb wel een lange rit gehad maar de dagen daarna toonde hij geen spierpijn (heb hem de 2 dagen daarna gewoon gelongeerd 20 min).
Ook is hij een klein half jaar geleden bij de osteopaat geweest en hij is halverwege dec. nog eens nagekeken en toen was hij verrassend goed en soepel.

Verder hoor ik wel over paarden die niet goed tegen het snel groeiende jonge gras kunnen en daardoor allerlei klachten krijgen.
Heel veel symptomen wijzen daar ook wel op (vorig jaar begon hij ook met staken rond deze tijd van het jaar).
Lijkt soms ook een soort van hooikoorts te hebben.

Kortom ik wacht even het bloedonderzoek af.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:29

WWisecracker schreef:
Hij kan ook ''gewoon'' last van zijn rug hebben. Maar hoe komt hij er dan aan?

KAN zijn van het rollen (vastrollen) en natuurlijk van je rijkunsten die ik NIET ken ;)

Ben ook erg benieuwd wat er uit het bloed-onderzoek komt.
(volgens mij hoeft er bij een onsteking niet altijd (zichtbaar) bloed bij te zitten, maar weet dat niet zeker)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:31

wiseguy15 schreef:

werkt bij mij ook altijd goed :')

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 05:52

Net de uitslag van het bloed onderzoek gehad.
HELEMAAL NIETS raars op te zien.
Alleen de LDH was 494 en daarvan is de referentie waarde 380.
En de CK Creatine Kinase was 223 daarvan is de referentiewaarde 210.
Dat kon op zich niet zoveel kwaad (heeft wel iets met spierschade te maken), maar er is pas wat aan de hand als de waarde boven de 1000 uitkomt.
Dat is bij lange na niet zo.

Dus zijn we nog niets opgeschoten. Ik ga hem vanavond even longeren, morgen ook en als het goed gaat zondag lekker met hem naar buiten.
Hopelijk ''gedraagt'' hij zich nu beter.

Als hij vervelend blijft laat ik foto's maken van hals rug en heupen.

Enne zal hem voor de zekerheid wat bier geven, kan nooit kwaat lijkt me zo! :D :+

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:43

Als je denkt dat het zijn spieren zijn, zou je je paard een aantal dagen selenium+vitamine E bij kunnen voeren. Deze stoffen ondersteunen de afvoer van afvalstoffen en zo gaan ze dus stijve spieren tegen. Aangezien er uit het onderzoek niks komt, kan dit in elk geval geen kwaad (en weet je zeker dat de nieren e.d. goed functioneren).
Creatine Kinase is een enzym die de spieren helpt met het vrijmaken van energie. Er zijn drie soorten van, voor de hersenen, hartspier en skeletspieren. Wanneer er een verhoogde waarde van wordt gevonden in het bloed, kan het wijzen op schade aan de skeletspieren.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:49

Bedankt voor je info. Kan ik selenium en vitamine E in 1 suplement krijgen, zo ja waar?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:53

ja dat is in 1 pot te krijgen. Bijvoorbeeld via de paardendrogist, ruitersportzaak of welkoop. De pot die ik nu voor mijn paard heb is van Pavo, Eplus en ben hier heel erg tevreden over! Deze heb ik gehaald bij een grote diervoederhandel hier in het dorp.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:57

Dank je wel! Ik ga zo dan eerst even bij de welkoop kijken, zit om de hoek. Dus zou wel makkelijk zijn als ze het daar hebben.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:18

asjeblieft! Ik hoop dat het een goed effect heeft!

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:01

ben bang dat het grootste deel met dominatie te maken heeft. wij ehbben er hier ook zo n op stal staan..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:52

De verhoogde LDH en CK waarden kunnen wel wijzen op spierbevangenheid - de waarden zijn nl. hoog in de acute fase maar dalen meestal weer vrij snel.
Het kan dus zijn dat je paard spierbevangen is geweest (en daar wijzen de symptomen toch ook wel op). Ik zou in ieder geval even niet rijden totdat je definitief uitsluitsel hebt. Voor een paard dat spierbevangen is (geweest) is 'rust en regelmaat' erg belangrijk. Ik zou het paard ook niet op rijk gras zetten, iedere dag zo'n koolhydraat/eiwit-piek is ook niet gezond.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:42

Kendra schreef:
De verhoogde LDH en CK waarden kunnen wel wijzen op spierbevangenheid - de waarden zijn nl. hoog in de acute fase maar dalen meestal weer vrij snel.
Het kan dus zijn dat je paard spierbevangen is geweest (en daar wijzen de symptomen toch ook wel op). Ik zou in ieder geval even niet rijden totdat je definitief uitsluitsel hebt. Voor een paard dat spierbevangen is (geweest) is 'rust en regelmaat' erg belangrijk. Ik zou het paard ook niet op rijk gras zetten, iedere dag zo'n koolhydraat/eiwit-piek is ook niet gezond.

Spierbevangen na hoeveel dagen uit zich dat?
Ik heb hem 2 dagen na die lange rit gelongeerd en toen was er nog niets te zien.
Een paar dagen erna met lessen(eerste keer er weer op). Is alles begonnen.
Moet hij met spierbevangen ook niet last van zijn benen hebben, hij lijkt nu alleen last van zijn rug en broekspier (denk ik, heel iets) te hebben.
Hij is al die tijd niet kreupel geweest.

Nu met longeren heeft hij echt aan een kant last.
Aan zijn slechte kant is hij ook heel onrustig met zijn hoofd en soms draagt hij zijn hoofd een half rondje heel hoog en schuin.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:59

als een paard spierbevangen is, gaat hij naarmate hij langer loopt, slechter lopen. Spierbevangenheid uit zich redelijk snel (dag 1 veel voer, weinig werk = dag 2 al slecht). Het kan wel dat alleen de rug en broekspier pijnlijk zijn, maar ook het hele lijf.
Heb je de selenium gegeven en een idee dat het wat doet?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:54

Ik heb idd de selenium gegeven, in de winkel waar ik het kocht dachten ze dat het nu geen zin meer had omdat de dag van die zware inspanning al weer 4 weken geleden is. Maar ja baat het niet schaad het niet.
Ik ben hem nu 3 dagen aan het longeren eerst 10, 15, 20 minuten.
Na het longeren ben ik nog even door het bos een rondje aan de hand gaan stappen 20/25 minuten.
Gisteren had ik het idee dat het al wat beter ging.
Maar of het nu door de selenium komt of door het lichte longeerwerk, ik weet het niet.
Maar heb wel het idee dat hij vooruitgaat, hij blijft echter aan 1 kant meer moeite hebben.
Aan de slechte kant gooit hij ook erg met zijn hoofd, briest veel en slaat af en toe met zijn voorbeen richting zijn neus. Ook gaat hij dan gallopperen met zijn hoofd schuin heel hoog in de lucht. Maar dat is vooral aan het begin.
Ik kijk het nog een paar dagen aan, en anders laat ik de osteopaat nog even komen (Martin van den Dungen).

In elk geval bedankt voor het meedenken en je tips!