3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:51

En al had die pony ouder geweest zit die te strak. Doe lekker rustig aan. eerst lekker lang en laag over de rug laten lopen lekker op eigen benen en als dat goed gaat hem rustig oppakken. Zo doe ik het te minste mijn pony is bijna 4 en begin ik nu rustig op te pakken (is een haflinger merrie). Overhaast echt niet te snel want daar word je pony echt niet beter van.

lindake

Juangi schreef:
Maar snap het ook wel, als ik sommige reacties hier (WEEEEEER) lees........... :z

Die reacties zijn echter wel terecht... Op deze manier ben je gewoon slecht bezig met je paard en de bokkers waarschuwen hiervoor :).

Morrie05

suleilitha schreef:
TS, let nog even op het volgende, als je goed kijkt naar je eerste foto zie je dat het zadel dóór de halsverlenger naar voren wordt getrokken, het ding staat namelijk zo erg onder spanning dat er een bocht in de singel zit....

Idd en als ze dus naar omhoog wil komen met haar hoofd staat hij meteen strak dus vandaar dat hij achter de teugel loopt zo ontwijkt hij het!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:52

ik vind het er ook niet vriendelijk uitzien maar hoezo moet hij dat al op zijn 3e?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:52

Sylvia schreef:
Rody, heb je ook foto's van haar zonder elastiek? :)

Nee, sorry ik laat bijna nooit foto's maken. Maar deze keer was mijn nicht toevallig mee, en die heeft wat foto's geschoten :)
Bedankt voor je tenminste niet aanvallend bericht:P

We zijn eerst bezig om haar lekker lenig te laten worden. En dan halsverlenger er af en gewoon rijden. Ze heeft gewoon wat extra steun nodig.

Ze heeft snachts camera er bij hangen en krijgt veulens.

Mijn houding, dat zijn momentopnames. Ik heb meestal een lekker ontspannen houding, en krijg er heel vaak complimentjes over.

sorry, maar ik probeer zo vaak te reageren maar er wordt zo vaak gepost dat het er gewoon niet tussen kan :P

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:52

Dat het probleem met het hoofdschudden opgelost is, is meer dan logisch :+

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:52

Eciara05 schreef:
suleilitha schreef:
TS, let nog even op het volgende, als je goed kijkt naar je eerste foto zie je dat het zadel dóór de halsverlenger naar voren wordt getrokken, het ding staat namelijk zo erg onder spanning dat er een bocht in de singel zit....

Idd en als ze dus naar omhoog wil komen met haar hoofd staat hij meteen strak dus vandaar dat hij achter de teugel loopt zo ontwijkt hij het!

Het komt door haar dikke buik :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:53

lindake schreef:
Juangi schreef:
Maar snap het ook wel, als ik sommige reacties hier (WEEEEEER) lees........... :z

Die reacties zijn echter wel terecht... Op deze manier ben je gewoon slecht bezig met je paard en de bokkers waarschuwen hiervoor :).

Ze zijn wel terecht, maar sommige worden op zo'n botte manier gebracht dat ik er ook schei t aan zal hebben ;)

Morrie05

Rody01 schreef:
Sylvia schreef:
Rody, heb je ook foto's van haar zonder elastiek? :)

Nee, sorry ik laat bijna nooit foto's maken. Maar deze keer was mijn nicht toevallig mee, en die heeft wat foto's geschoten :)
Bedankt voor je tenminste niet aanvallend bericht:P

We zijn eerst bezig om haar lekker lenig te laten worden. En dan halsverlenger er af en gewoon rijden. Ze heeft gewoon wat extra steun nodig.

Ze heeft snachts camera er bij hangen en krijgt veulens.

Mijn houding, dat zijn momentopnames. Ik heb meestal een lekker ontspannen houding, en krijg er heel vaak complimentjes over.

sorry, maar ik probeer zo vaak te reageren maar er wordt zo vaak gepost dat het er gewoon niet tussen kan :P

Ja maar zo maak je haar toch niet lenig?? Je trekt alleen maar die rug strak?!?
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 12-04-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:53

AlmostBlack schreef:
Dat het probleem met het hoofdschudden opgelost is, is meer dan logisch :+

Ik rijd in zonder halverlenger en hoe kan het dan dat ze het dan ook niet doet?

Anoniem

Maar je pony word hier niet lenig van maar alleen maar vaster in nek en rug

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:54

Meisje meisje ik denk echt dat je een andere instructrice moet gaan zoeken als je instructrice je op deze manier laat rijden.

Je elastiek zit echt te strak. Maar daardat de pony onder de druk uit wil en dus zowat met haar kin op de borst gaat lopen hangen er soms boogjes in.
Je zadel moet echt een heel stuk naar achteren. En maak dan je staartriem eens op de juiste maat.

Ik zou zeggen Haal dat elastiek er af. Of maak hem een heel stuk langer en maak hem tussen de voorbenen aan je singel vast. En rij haar dan eens met een lang teugeltje met veel meer been. Gewoon simpel naar voren rijden.
Een elastiek zoals hij hier gebruikt wordt heeft een averechts effect!

Let verder op je houding. Je trekt constant je hakken op.
En als je lichtrijdt doe dat dan vanuit je knieen. En ga niet in je beugels staan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:54

TS: op deze manier maak je jou paard niet leniger... Op deze manier leer je jou pony om op jou hand te hangen...

Stap 1 voor jou op dit moment is:
Leer het dier op zijn eigen benen lopen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:56

Lastig he, erdoorheen komen ;)

Dat ze steun nodig heeft vind ik niet zo raar, ze is pas 3. Zoals al eerder gezegt is moet ze eerst leren jouw gewicht over 4 benen te verdelen. Dat klinkt heel gemakkelijk, maar dat is best lastig... Je maakt het door een elastiek - op deze wijze - te gebruiken juist moeilijker. Je traint zo namelijk geen spieren.

Ga eens met een (losser) elastiek aan de gang aan de longeerlijn, daarmee train je meer dan hoe je het nu probeert.

Daarbij denk ik ook dat het belangrijker is haar nu gewoon fit te houden voor de bevalling en niet dit soort dingetjes te gaan doen. Na de bevalling is dat toch allemaal weer weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:57

lindake schreef:
TS: op deze manier maak je jou paard niet leniger... Op deze manier leer je jou pony om op jou hand te hangen...

Stap 1 voor jou op dit moment is:
Leer het dier op zijn eigen benen lopen.

lekker lang en laag over de rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:58

Wat het hoofdschudden betreft, is er daar al een dierenarts naar komen kijken? Voor hetzelfde geld heeft je pony iets aan zijn tanden en doe je hem zo nog meer pijn. Wat de bijzet betreft, ik denk dat je inderdaad toch maar een andere instructie wil zoeken. Maar goed, als jij nog 10 pagina's aan reactie's wil hebben voordat het echt duidelijk word, zal ik me er niet verder mee bemoeien. Je moet eens bedenken wat je je pony hiermee aandoet. Hoe zou jij het vinden om een uur lang met een veel te strakke elastiek rond te lopen? Niet fijn...... Bovendien schiet je er bar weinig mee op, aangezien dat je pony hier echt niet beter van gaat lopen. Dat lijkt misschien zo, omdat hij dan aan de teugel gaat lopen, maar in feite verpest je je pony er gewoon mee.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:59

[/quote]

Idd en als ze dus naar omhoog wil komen met haar hoofd staat hij meteen strak dus vandaar dat hij achter de teugel loopt zo ontwijkt hij het![/quote]
Het komt door haar dikke buik :P[/quote]

Jaja, door die buik gaat die singel zo met een knik naar voren staan? :z

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:59

Ik ben blij dat je (eindelijk eens) rustig een bericht heb getypt. Leest een stuk fijner en zo worden bokkers ook een stuk vriendelijker naar jou zelf toe.

Ik blijf nog steeds bij mijn mening dat ik de foto's er niet fijn uit vind zien. Het zadel ligt niet goed, en het elastiek staat imo te strak. Hierdoor loopt je pony behoorlijk opgekropt van de voorkant, en hoewel het misschien voelt alsof je niks in je handne hebt en het gevoel misschien daarom zegt van, ze loopt lekker. Klopt dit gevoel niet. Je hebt inderdaad niks in je handen, maar dat komt omdat ze zo opgekropt loopt door je elastiek.. Je kan nu wel zoveel van achteren rijden totdat je er gek van word, het word niet goed opgevangen van voren.

Al heeft je instructrice nog zoveel paarden naar de Z gereden, het hoeft nog niet te betekenen dat ze ook altijd goede inschattingen kan maken.. Ik hoop dat je begrijpt waarom de meeste bokkers vinden dat de foto's er heel onvriendelijk uit zien, en als ik heel eerlijk ben. Als je instructrice echt zo'n manier van les geven heeft, zou ik als ik jou was zoeken naar een ander iemand. Als ze niet zien dat het zadel niet lekker ligt, en dit geen ontspannen beeld geeft maar het wel volhoud..

Nou, ik hoop dat je na een tijdje dit topic nog eens rustig door leest. Begrijp me niet verkeerd, ik rij zelf ook een jonge pony door en het is echt heel moeilijk. Maar jij krijgt (imo) niet de goede begeleiding en je kan hierdoor je pony behoorlijk verpesten. Hoe moeilijk het paardrijden ook is, en hoe moeilijk het rijden van een jong paard ook is, blijf wel goed kijken naar je houding van jezelf. Dit heeft zoveel impact op je (jonge) pony.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:00

ts lenig maken en de rugspieren lekker versterken doe je echt niet op de manier zoals op jouw foto's staat ,als jouw instructie echt goed is dan gaat ze er even op zodat ze de pony kan voelen en jou daarna goed kan begeleiden in het op de juiste manier loswerken en lenig maken van jouw pony, en steun nodig d.m.v halsverlenger!!! misschien bedoel je het anders zoniet dan heb je echt geen idee waar je mee bezig bent.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:04

Het probleem is opgelost voor de zoveelste keer. Paarden tandarts is langsgeweest, hoofdstel versteld en door deze instructrice. Ze legt het allemaal heel fijn uit, en heb nog nooit zooo goed les gekregen. Jullie zouden eens zo'n les krijgen. Alles wat ik heb geleerd, blijkt nu dus juist heel anders te zijn. En dan vooral met buigingen etc.
Ik ga dus niet bij deze instructie weg. Ik neem nog 1 lesje, en dan ga ik thuis lekker rustig zonder zadel uithobbelen. Ik hou van mijn pony en begrijp me, ik zou haar nooit pijn willen doen. Als mijn pony iets vervelend vind, maakt ze het goed duidelijk! Begrijp me. Dan zou ze er de hele les vandoor gaan, en de hele tijd door bokken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:06

Als ik jou was, zou ik eerst het elastiek eraf halen en de sperriem zou ook wel wat losser mogen. En dan lekker lang een laag gaan rijden. Dus teugels lekker los zodat je paardje zover gaat ontspannen zodat ze bijna met de neus over de grond gaat. Op haar eigen benen leren lopen en leren ontspannen. Een paard moet je van achter naar voren rijden, maar dit paard wordt van voren naar achter gereden. (Dus eerst in de krul, en de achterhand is minder belangrijk. Maar het moet juist andersom). De moter van een paard zit aan de achterkant, dus daar moet het beginnen, als dat goed zit, gaat een paard vanzelf ontspannen en nageven.

Succes met je leuke paardje, maar zoek alsjeblieft een andere instructrice..

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:06

met deze elastieken zo, zou ik er als pony ook voor kiezen om maar te gehoorzamen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:07

Ik snap niet helemaal waarom je zo eigenwijs bent, dus iedereen die hier zegt dat het er niet goed uit ziet weet het niet maar iemand die ZZ rijd weet het wel! Hmmzzz! Misschien heeft zij alleen maar op oudere paarden gereden die het allemaal wel wisten, jonge paarden rijden is gewoon heel wat anders.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:07

Ze heeft zelf ook tegen mij gezegt dat ik een nieuw zadel moet kopen. Maar nu heeft dat nog geen zin.
Ik ga een wintec 500 dressuur kopen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:09

Sodeletuut schreef:
Als ik jou was, zou ik eerst het elastiek eraf halen en de sperriem zou ook wel wat losser mogen. En dan lekker lang een laag gaan rijden. Dus teugels lekker los zodat je paardje zover gaat ontspannen zodat ze bijna met de neus over de grond gaat. Op haar eigen benen leren lopen en leren ontspannen. Een paard moet je van achter naar voren rijden, maar dit paard wordt van voren naar achter gereden. (Dus eerst in de krul, en de achterhand is minder belangrijk. Maar het moet juist andersom). De moter van een paard zit aan de achterkant, dus daar moet het beginnen, als dat goed zit, gaat een paard vanzelf ontspannen en nageven.

Succes met je leuke paardje, maar zoek alsjeblieft een andere instructrice..

We zijn bezig met de achterhand. Als ik de achterhand er niet aan heb gaat ze met haar hoofd naar voren lopen. Dat doet ze nu neit
Ik zoek geen andere instructie. Heb nog nooit zoo goed les gekregen. Bij andere instructies laten ze me alleen nog maar wat rondhobbelen. Krijg helemaal geen aandacht. Hier krijg ik zo heerlijk les!

Ik weet het, ben van nature eigenweis :P
Laatst bijgewerkt door Rody01 op 12-04-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt