Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:40

Mooi dat jullie weer aan de slag kunnen Jolijn :D!
Het is te zien dat Robijn moeite heeft met haar achterhand en het onbalans is niet onbegrijpelijk na een behandeling van fysio.
Ik herken het hoge tempo wel, dat had Urs ook.
Ze gaan vanzelf de ontspanning opzoeken, dat kun je niet afdwingen.
Ik zou haar niet zo lang door laten galopperen eerlijk gezegd, maar een paar keer het aanspringen en paar passen galop oefenen. Galop ziet er nog 'moeilijk' uit voor Robijn.

Ik weet ook hoe jullie in het echt rijden, het heeft gewoon nog tijd nodig :)

zasread

Re: Robijn (KWPN x fries) met filmpjes @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:56

Ik vind trouwens dat de reacties wel heel makkelijk afgescheept worden, als het toch allemaal goed gaat.. (volgens jou en je instructrice) waarom dan een HAW-topic?

Probeer wat met de tips te doen en niet alles af te schuiven, ik heb al heel veel dingen gelezen waar je veel mee kan doen.

Dat is beter dan dat je alles maar blijft ontkennen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:33

anneliesdj schreef:
Het paard zoekt de hand van de ruiter op en neemt daarmee zelf aanleuning.
En je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een goede aanleuning krijg hoor, ik probeer het evengoed uit te leggen als jij

Misschien bedoelen we wel hetzelfde... Maar als ik nu jouw reactie lees lijkt het alsof jij bedoelt dat een paard uit zichzelf in de aanleuning komt en je daar als ruiter niets voor hoeft te doen? Dat zal geen paard uit zichzelf doen ben ik bang. Zolang de ruiter blijft freewheelen zal het paard ook blijven freewheelen. Zou hetzelfde zijn als op een paard gaan zitten en wachten tot hij uit zichzelf een serie changementen gaat springen of een pirouetje in galop gaat draaien. Ik ben bang dat je dan kunt wachten tot je een ons weegt.

Ik hoop dat we het er over eens zijn dat het initiatief voor een goede aanleuning bij de ruiter ligt? Die moet gaan aangeven waar hij het paard wil hebben met het hoofd (door begrenzen en nageven). En een ruiter die dat goed kan, kan het paard op alle hoogtes/dieptes instellen zonder ruggebruik, tact, aanleuning en impuls te verliezen.

anneliesdj schreef:
Dat is het verschil tussen 'binnen 5 minuten aanleuning hebben' en het rustig aan willen doen. Niet binnen 5 minuten resultaat hebben is wat anders dan 'freewheelen' of meeliften zoals wij dat noemen.

Op het filmpje is duidelijk te zien dat de TS zelf geen initiatief neemt om een goede aanleuning te bewerkstelligen. Als een ruiter initiatiefloos en passief op het paard zit, noem ik dat freewheelen.

Dat het niet meteen zal lukken is punt twee. En dat geeft ook helemaal niet. Maar als ze niets onderneemt zal het zeker niet gaan lukken. Niet binnen 5 minuten en niet binnen 10 jaar.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-04-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:34

Allereerst: Leuk paard! Mooie kruising.

Ik denk dat je zeker wat van de tips kan gebruiken die hier gegeven zijn. Vooral het meer nemen van contact lijkt me verstandig. Als je haar constant op twee teugels rijdt zal ze ook makkelijker in balans komen/ nageeflijker zijn. Van achter naar voren rijden is goed, maar dat wil je (lijkt mij) niet alleen omzetten in voorwaats rijden (snelheid).

Dat de nageeflijkheid niet is bevestigd vind ik in dit stadium niet storend. Ik zie dit liever dan een paard die van voren naar achter wordt gereden doordat er constant aan het hoofd wordt getrokken en dat alles voor de zogenaamde nageeflijkheid. Maar het lijkt alsof jij helemaal niet aan de teugels durft te zitten, dat is weer het andere uiterste.

Verder vind ik dat je op de goede weg zit en dan sommige reacties wel erg negatief zijn. Je bent nog niet heel lang bezig en het ziet er ook nog niet uit als het perfecte plaatje maar dat hoeft ook niet als je 3/4 kwart jaar met een vrij groen paard bezig bent.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:42

Citaat:
Op het filmpje is duidelijk te zien dat de TS zelf geen initiatief neemt om een goede aanleuning te bewerkstelligen. Als een ruiter initiatiefloos en passief op het paard zit, noem ik dat freewheelen.

En daar ben ik het dus niet met je eens. Ik zie wel degelijk paarden die keurig in de aanleuning lopen aan een los teugeltje.
Ik zie om me heen teveel ruiters die denken dat ze de paarden 'in de houding' moeten rijden, dus maar trekken aan de teugels en vooruitschoppen. Ik breng het nu heel zwart wit, maar ik ben hier falicant tegen. Ik zeg in het begin van de lessen altijd dat leerlingen met een los teugeltje moeten rijden, en dat ze het paard van achteren maar eens actief moeten gaan rijden, dat ze leren die benen te gebruiken en hun rug. Als daarbij de ruiter ook nog eens mooi in balans zit en met zithulpen heel subtiel kan vragen in welk tempo en hoe actief ze het paard wilt hebben, dan is daar de basis voor een correcte teugelvoering.
In mijn ogen is aanleuning de ontspanning en vertrouwen op de hand van de ruiter. Je kunt een paard belonen door je hand te openen en niet door je hele lichaam maar naar voren te gooien.
Ik ben er wel voor om met een contactteugel te rijden, als de ruiter de basis beheerst. Maar deze houdt niet meer dan het contact, niet meer druk dan nodig is, en sturen met het lichaam. En dat ontbreekt nog bij Jolijn, ze mag meer contact houden met de mond en subtieler de handen loslaten. Maar.. dit paard is erg jong, in lichaam, maar zeker ook in geest. Jolijn weet heel goed wat ze doet en hoe ze het wilt en dat is in mijn ogen wel de reden waarom ze al zo verschrikkelijk ver zijn gekomen.

En langzaam werken we toe naar meer contact, meer nageeflijkheid, maar vooral naar ontspanning.
:)

@ Jolijn :)
Trouwens ben ik het met Urselin eens dat de galopstukken korter en beheerster mogen en dat ze op jouw hulp terugmag :)
Evenwicht oefenen kun je met haar beter lekker in het bos doen :)

@ Jasmijn
Ik vind je grof omdat je persoonlijk aanvalt, maar daar hebben we het eerder al eens over gehad, niet :) ?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:17

@ Puchtje: Ik denk niet dat Jasmijn bedoeld dat je moet gaan trekken o.i.d. Er is een groot verschil tussen trekken en contact nemen. Ik ben het met Jasmijn eens dat uit de foto's en filmpjes blijkt dat de ruiter geen initiatief neemt tot het nemen van contact met de mond.

Contact op beide teugels is ( voor zover ik weet :+ ) 1 van de basisbeginselen voor de dressuur. Dat contact zal een paard zelf ook opzoeken maar niet altijd/constant. Als ruiter zal je dat toch moeten vragen/opzoeken. Ik geloof er niet in dat door passief te rijden het paard uit zichzelf een contstante en goede aanleuning aanneemt. Dat er paarden zijn die met een los teugeltje wel een constante aanleuning hebben geloof ik graag. Dat er paarden zijn in dit stadium van de training (begin/beleren) die dit uitzichzelf hebben geloof ik niet. En anders is het een uitzondering.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:20

Ik zei volgens mij ook dat ik ook vind dat er met een contactteugel gereden moet worden, maar nog niet in het begin als de ruiter de gewenning heeft er flink aan te hangen. (wat Jolijn overigens totaal niet doet :+ ;) )

Ik vind niet dat je paarden moet vragen of dwingen, maar dat je ze het moet aanbieden, aan hun de keus of zij onhandig met een hoofd in Verweggistan lopen, of dat ze de keuze maken om ontspannen je hand te gaan volgen. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:21

Puchje schreef:
En daar ben ik het dus niet met je eens. Ik zie wel degelijk paarden die keurig in de aanleuning lopen aan een los teugeltje.

Ik heb het hier over TS. En die laat geen aanleuning zien. Los teugeltje of niet. Ik vind een slecht voorbeeld vergelijken met NOG slechtere voorbeelden vrij zinloos. Je moet kijken naar het goede voorbeeld, hoe ver iemand daar van af zit en wat diegene moet doen om het zelf ook goed voor elkaar te krijgen. DAT lijkt mij een uitgelezen taak voor een instructrice.

Puchje schreef:
Ik zie om me heen teveel ruiters die denken dat ze de paarden 'in de houding' moeten rijden, dus maar trekken aan de teugels en vooruitschoppen. Ik breng het nu heel zwart wit, maar ik ben hier falicant tegen.

Ik zie liever een ruiter die initiatief neemt, die tenminste probeert iets te bewerkstelligen dan iemand die niets onderneemt. Die geen fouten DURFT te maken. Als je NIETS onderneemt kun je inderdaad niet heel veel schade aanrichten (alhoewel.....). Maar je schiet ook niets op.

Verder; je weet het allemaal mooi te verkondigen, en jouw visie klinkt allemaal ontzettend 'feel-good'. Ik heb in ieder geval mijn twijfels bij jouw als kundige instructie. Ik hoop alleen maar dat TS ook kritisch blijft op de vorderingen die zij bij jou in de les maakt en zich straks niet zoals vele andere paardenliefhebbers moet beklagen dat zij nooit zijn opgeschoten omdat zij altijd de verkeerde instructie hebben getroffen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:29

Slechtere voorbeelden? Deze reactie getuigt van arrogantie en even niet meer weten wat je nou wilt zeggen. Volgens mij had ik in mijn post over het goede voorbeeld, wat je daar dan ook onder verstaat :)
Ik vind een los teugeltje, ontspannenheid, over de rug lopen en een actief achterbeen een goed voorbeeld.
Ik vind westernpaarden, die op goed niveau met een losse teugel lopen, ook een goed voorbeeld.
Wat ik geén goed voorbeeld vind, zijn meisjes die zoveel last krijgen in hun armen en nek van het verkrampt terugrijden van het paard (met het bit, notabene!!?) en maar blijven trappen omdat hij moet lopen.
Meisjes die kijken naar hun voorbeeld (Anky?) en dus maar gaan zagen en trekken, handen thv de schouder van het paard houden om dat hoofd maar naar beneden te krijgen, DAT is een slecht voorbeeld, maar ik geloof dat wij die mening delen :)

Jasmijn, je weet dat ik er helemaaaal niet van hou om persoonlijk aangevallen te worden. Kan hier bijzonder giftig om worden. Jij kent mij niet, weet mijn manier van lesgeven niet en kan mijn kundigheid niet beoordelen van een paar woorden.
Gelukkig weet ik zelf beter en zijn al mijn lesklanten bijzonder tevreden met mij. :)

Verder ga ik zondag met Jolijn verder werken en deze problemen ook met haar oplossen. Ik ben tevens benieuwd wat de fysio zegt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:38

Ik ben het met Jasmijn eens, ook al rij ik op de ADB manier en jasmijn niet, en rij jij(Jolijn, en je instructrice puchje denk ik ook) meer op de klassieke manier.
ik wil ook niet direct een paard "in de houding" zien, maar zie wel graag een paard wat de hand opzoekt en ontspant en van achter naar voren wordt gereden, en wat zijn passen correct kan maken en ook af kan maken, en dat mis ik hier in het beeld helaas nog wel.

Wat ik op de foto's zie is het allemaal nét niet...
verder vind ik haar echt te mager en arm bespierd, zeker voor een kruising fries is ze echt heel erg smal.
vergeet niet dat friezen laatbloeiers zijn en meer tijd nodig hebben om sterk te worden en uit te groeien, zo dus ook een kruising.
Mijn fries is net 7 en begint nu pas écht uit te zwaren en sterker te worden, wat mn kwpn'er die al redelijk laat was al op 4/5 jarige leeftijd was!

Dat zweten waar ik sommige mensen over hoor hoeft niet direct iets verkeerds te zijn, daar kan mijn (geschoren ;) ) friesje ook wat van, met name na een galopje begint het gezweet ineens en ook al ga je dan staoppen ineens komt er dan nog heel veel meer zweet.
En dat dus met amper vacht en een goede conditie, dus logisch dat robijn ook zweet.

ben nu op mn werk dus kan de filmpjes niet zien, ik reageer later nog wat uitgebreider, na het rustig alles lezen & filmpjes te hebben gezien.

Zelf zou ik denk ik een stap terug doen, iig minder belastend werken tot ze echt sterker(en voller) is.
Vind haar trouwens wel echt een leuke kruising die zeker straks met een pak spier erbij errug knap zal zijn!!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:41

Citaat:
Ik vind niet dat je paarden moet vragen of dwingen, maar dat je ze het moet aanbieden, aan hun de keus of zij onhandig met een hoofd in Verweggistan lopen, of dat ze de keuze maken om ontspannen je hand te gaan volgen.

Mijn instructrice zegt altijd: Doe je niks: dan gebeurt er ook niks. Ik denk dat dit in deze situatie ook het geval is.

Je kan in mijn ogen beter vragen/verzoeken aan het paard om contact te nemen en nageeflijkheid op te zoeken dan dat ze met haar hoofd een paar jaar in 'verwegistan' loopt. In dat geval zal ze namelijk nooit haar rug op de juiste manier gaan gebruiken, in balans gaan lopen etc. en dat is uiteindelijk net zo paardonvriendelijk dan dat het gezaag en getrek wat we allemaal wel kennen. De manier waarop je les geeft klinkt een beetje als montessori onderwijs voor paarden :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:54

Puchje schreef:
Volgens mij had ik in mijn post over het goede voorbeeld, wat je daar dan ook onder verstaat

Puchje schreef:
Ik zie om me heen teveel ruiters die denken dat ze de paarden 'in de houding' moeten rijden, dus maar trekken aan de teugels en vooruitschoppen. Ik breng het nu heel zwart wit, maar ik ben hier falicant tegen.

Sorry, maar doordat je dit aanhaalde interpreteer ik dat alsof jij daarmee wil zeggen: mijn leerling doet het nog niet zo goed, maar er zijn er die het nog erger doen. Ik vraag mij af wat het er toe doet? Ik vind dat je met slechtere voorbeelden de fouten van jou leerling probeert te bagetaliseren, en daarmee jouw eigen deskundigheid probeert 'veilig' te stellen. En dat vind ik niet netjes.

Puchje schreef:
Ik vind westernpaarden, die op goed niveau met een losse teugel lopen, ook een goed voorbeeld.

Kan allemaal prima, maar jij pretendeert dressuurles te geven toch? En dressuur is geen western. Een gewenste aanleuning in de western is anders dan in de dressuur. Een dressuurmatige aanleuning krijg je NIET door nooit wat met je teugels te doen. Punt. Als jij dat niet erkent zou je wat mij betreft geen dressuurles moeten geven.

Puchje schreef:
Jasmijn, je weet dat ik er helemaaaal niet van hou om persoonlijk aangevallen te worden. Kan hier bijzonder giftig om worden. Jij kent mij niet, weet mijn manier van lesgeven niet en kan mijn kundigheid niet beoordelen van een paar woorden.

Als jij deelneemt aan een discussietopic loop je het risico dat mensen het niet met je eens zullen zijn. Als jij dat meteen ziet als een persoonlijke aanval en je daardoor beledigd voelt, moet je gewoon niet deelnemen aan discussies. Ik reageer puur inhoudelijk op wat jij zelf zegt en geef gewoon mijn mening over jouw deskundigheid. NIET over jou als persoon. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Puchje schreef:
Gelukkig weet ik zelf beter en zijn al mijn lesklanten bijzonder tevreden met mij.

Eind goed, al goed....

Winkie schreef:
Mijn instructrice zegt altijd: Doe je niks: dan gebeurt er ook niks. Ik denk dat dit in deze situatie ook het geval is.

Tineke Bartels citeert Einstein altijd; 'als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg'. :D

Winkie schreef:
De manier waarop je les geeft klinkt een beetje als montessori onderwijs voor paarden

:+ :D Goede vergelijking!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:05

ik wil ook even mijn mening geven .
ik vind dat jolijn erg goed bezig is .
maar iets meer initiatief kan nemen maar zij is zich hier bewust van en dat is stap 1.
verder is er een heel verschil tussen contact en aanleuning en weet niet of jasmijn dat helemaal begrijpt .
aanleuning is een constante verbinding ! tussen de mond van het paard en de ruiter haar hand en tussen gevoel en verstand .
en het is iets dat vanuit beide uit gaat de ruiter bied het aan en het paard neemt dit aan .
dit alles word gedaan van achteren naar voren en in een actieve gang , maar niet over het tempo .
contact is de verbinding tussen mond en hand en verder niets !
over het buigen en stelling ben ik het ook niet met jasmijn eens ik het jolijn 1 keer ontmoet en toen vond ze dat juist heel belangrijk en is daar dus ook goed mee nezig ik zie o.i.d. in draf geen stijve plank , maar wel een paard met nog weinig evenwicht .
hij loopt nog niet over de rug maar is in stukjes wel lekker zijn rug aan het strechten en los maken als hij lekker lang en laag loopt !
bovendien vind ik het heel flauw om je mening zo op te dringen terwijl je weet dat het niet meer gewenst is .
ze heeft instructie en is gewoon rustig op een vriendelijke manier bezig met haar paard en daar heb ik meer vrede mee dan iemand die een 5 jarige in een perfecte aanleuning en perfect gebogen wil zien lopen !
werk lekker verder jolijn , jullie komen er wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:28

Nou, wat een rellen hier :=

Ik open ook eens een topic _O-

Jasmijn: Jij en ik bedoelen deels hetzelfde, en deels niet :+
En ja, de term weerstandbiedende hand ken ik heel goed zelfs :+

Ik heb er idd last van dat ik Robijn een beetje als een glazen paardje behandel, ze is mijn 1e eigen paard en heb er ontzettend moeite mee om wat duidelijker tegen haar te zijn, ik ben bang dat ik onze band en haar daarmee zal beschadigen... Ik weet dat het niet zo is, maar toch :+

Het contact moet idd beter, op mijn oude verzorgpaard was ik hier ook veel beter in, maar op Robijn lukt dit dus nog niet altijd! Dit omdat zij veel sneller is in loslaten, nageven en weer blokkeren. Hier moet ik erg aan wennen.

Ik heb vandaag trouwens gereden met de DA en een stalgenootje erbij, en ik werdt idd op mijn tempo gewezen :+
Dus daar ben ik meteen mee aan de slag gegaan, en kreeg idd een veel mooiere contactteugel voor elkaar! Ze werdt daarin fijn recht (tussen 2 teugels) en begon idd constanter in aanleuning te lopen!

Galopstukjes ga ik idd korter houden, ik wou te graag filmpjes :+

Bedankt trouwens voor alle positieve input en adviezen, diegene waar ik het mee eens ben ga ik ZEER zeker wat mee doen!

Sanne: Als jij vind dat ik iemand afscheep, dan zij dat zo!
Blijkbaar vergeet je dan te lezen dat ik idd moet werken aan wat minder passiviteit, meer teugelcontact en nog wat andere dingen!
Ik ben me er ontzettend van bewust, maar ik ben gewoon bang dat ik mijn paard naar de klere help, en dat mag echt niet met mijn heilige Robijn gebeuren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:56

klomp schreef:
Ik moet jasmijn gelijk geven, dit zijn inderdaad hele belangrijke punten die ze noemt en zoals zij ze beschrijft, klopt allemaal..moet zeggen dat ik het ook rete moeilijk vind, maar het is helemaal waar. Op deze manier heeft Bets mij het ook geleerd. Je moet gewoon die aanleuning hebben anders krijg je onvoldoende informatie vanuit de achterhand zonder die verbinding.

Het viel trouwens me als eerst op dat je zo was afgevallen, super hoor!

Bedankt voor het compliment trouwens, had er helemaal overheen gelezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:59

Puchje schreef:
Hier spreekt de instructrice van Jolijn :+ 8-)

Allereerst wil ik iets zeggen over de reacties van Jasmijn.
Ik vind deze ronduit grof en beledigend. Ik weet heel goed
dat Jolijn de perfecte ruiter is voor dit paard. Het is een mega
gevoelig dier wat echt behoefte heeft aan een ruiter dat alles
erg goed overdenkt. Jolijn draaft hier soms een beetje in door,
maar dat geeft ze zelf ook toe, ze is zelf te bang om fouten te
maken, is te voorzichtig.
In de lessen hamer ik op haar houding, dat ze best met r kont
in het zadel mag gaan zitten en haar schouders mooi achterin
houdt. Maar een goede en gebalanceerde houding van de ruiter
is nog maar het begin.
Ik werk vanuit het achterbeen, omdat ik geloof dat ontspannen-
heid en nageeflijkheid volgt uit een actief achterbeen en een
losgelaten en ontspannen ruggebruik. Hierbij laat ik Robijn veel
overgangen maken. Maar, omdat de fysio is geweest en Jolijn
heeft geadviseerd nog niet te veel te verzamelen, kunnen deze
schakelingen enkel vooruit en terug naar basis. Ik denk dat daar-
door de filmpjes wat gehaast en slordig overkomen.

Jolijn, zondag gaan we weer hard aan het werk en zal ik je weer
de zekerheid inpraten die je nodig hebt om door te gaan met je
dame! :D

Dankjewel :D

Ik ben idd TE voorzichtig, daar ben ik me erg van bewust, zoals ook al meerdere keren aangegeven! De ene dag gaat dit wat beter dan de andere, maar dit komt gewoon door alle problemen die we hebben gehad, ik durf er amper meer aan te komen... Op andere paarden heb ik dit probleem ABSOLUUT niet, Robijn is gewoon zo bijzonder voor me dat ik niets meer voor elkaar krijg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:03

Winkie schreef:
Allereerst: Leuk paard! Mooie kruising.

Ik denk dat je zeker wat van de tips kan gebruiken die hier gegeven zijn. Vooral het meer nemen van contact lijkt me verstandig. Als je haar constant op twee teugels rijdt zal ze ook makkelijker in balans komen/ nageeflijker zijn. Van achter naar voren rijden is goed, maar dat wil je (lijkt mij) niet alleen omzetten in voorwaats rijden (snelheid).

Dat de nageeflijkheid niet is bevestigd vind ik in dit stadium niet storend. Ik zie dit liever dan een paard die van voren naar achter wordt gereden doordat er constant aan het hoofd wordt getrokken en dat alles voor de zogenaamde nageeflijkheid. Maar het lijkt alsof jij helemaal niet aan de teugels durft te zitten, dat is weer het andere uiterste.

Verder vind ik dat je op de goede weg zit en dan sommige reacties wel erg negatief zijn. Je bent nog niet heel lang bezig en het ziet er ook nog niet uit als het perfecte plaatje maar dat hoeft ook niet als je 3/4 kwart jaar met een vrij groen paard bezig bent.

Dankjewel, je hebt helemaal gelijk dat ik niet zo goed aan de teugels durf te zitten, vind ik erg moeilijk!

Voor de rest bedankt, ik ga er zeker mee aan het werk!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:31

Winkie schreef:
De manier waarop je les geeft klinkt een beetje als montessori onderwijs voor paarden :D

Hmm, kan kloppen...
Ik ben ook van het 'Vernieuwingsonderwijs' :D
:')

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:43

mentjuh schreef:
Dus jij wil zeggen dat je zonder aanleuning geen stelling en buiging kan rijden?

Yep.
Dan heb je bij deze geen gelijk :D
Het kan namelijk WEL! dat je niet weet hoe het moet is niet dat het niet KAN ;)

mentjuh schreef:
Ik denk dat jij zelf een keer goed moet kijken hoe je zelf rijd.

Want?

Omadat je denkt dat je een paard alleen goed voor elkaar kan krijgen als je op JOU manier rijd en er zijn nog veel meer manieren om een paard goed voor elkaar te krijgen.

mentjuh schreef:
Ik rij altijd op 1 hand met een losse teugel jawel met een boogje er in en ik rijd mijn paard wel degelijk met steling en die vraag ik met mijn BENEN! waarom zou je altijd aan die mond moeten sjorren om voor elkaar te krijgen dat je paard niet uit elkaar loopt?

Als jij denkt dat je een goede aanleuning tot stand brengt door flink in de mond te sjorren, dan snap jij volgens mij niet zoveel van dressuur. (maar zo te zien rij ook western, dat is weer een andere tak van sport) Met alleen maar been geven en verder niets (dus verder geen teugelhulpen) krijg je NOOIT een goede aanleuning (dus verbinding tussen voor en achter)
[/quote]

Ik snap genoeg van dressuur daar gaat het niet om heb langer in de dressuur en spring sport gereden dan in de western.
Het is mischien el een andere tak van de sport maar dat betekend niet dat basis geen basis is welke tak van de sport je ook doet.
Het is niet aar dat je nooit een goede "aanleuning" kan krijgen van voor naar achter.
Zoals ik al zei heb ik mijn paard goe op de achterhand lopen stelling en buiging bij de oefeningen die ik rijd.
Ik hoef daarvoor me teugels niet "strak" te houden.
Dat het niet op jou manier gebeurt betekend dus absoluut niet dat het niet mogelijk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:06

Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om discussies die niets met dit topic (dus mij en Robijn) te maken hebben, vrolijk ergens anders te discussieren :)

Ik heb trouwens wel besloten dat ik flink ga werken aan het teugelcontact, mijn houding en het tempo, ik moet mezelf maar eens over dat overbezorgde heen zetten!

Ik vind het zelf ook frusterend hoor, ik denk over alles 800 keer na, of ik niet teveel van haar vraag en weet ik veel wat nog meer :+
Moet maar eens afgelopen zijn :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:13

Zoooó herkenbaar :).. Die laatste 2 regels :o

Hopelijk gaat het nu wat beter lukken.. sinds ik leer om op mijn buitenteugel te rijden gaat het bij mij heel goed :)

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:51

Robijntjah schreef:
Ik heb trouwens wel besloten dat ik flink ga werken aan het teugelcontact, mijn houding en het tempo, ik moet mezelf maar eens over dat overbezorgde heen zetten!

Ik vind het zelf ook frusterend hoor, ik denk over alles 800 keer na, of ik niet teveel van haar vraag en weet ik veel wat nog meer :+
Moet maar eens afgelopen zijn :)

Dan heb je toch wat aan dit topic gehad! (ondanks alle off-topic discussies)

Ik ben benieuwd naar volgende foto's. Succes ermee! En onthoud maar dat ze niet van porselein is (Vind ik soms ook moeilijk hoor) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:11

Dat heb ik zeker hoor, maar komt echt niet alleen hierdoor! Weet het al langer dat ik er echt wat mee moet doen alleen het is zo verdomde moeilijk :+

Waarschijnlijk zondag van de les weer foto's :)

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:44

Hahahah jij met je setjes! Rose is echt heeeeel leuk!
Verder gaan jullie echt vooruit hoor. Kijk eens naar het verschil toen jullie net begonnen. Dit ziet er echt goed uit! En de frustraties af en toe, begrijp ik ook helemaal. Maar probeer te ontspannen, te genieten samen. Alles komt echt goed!! :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:33

mentjuh schreef:
Ik snap genoeg van dressuur daar gaat het niet om heb langer in de dressuur en spring sport gereden dan in de western.
Het is mischien el een andere tak van de sport maar dat betekend niet dat basis geen basis is welke tak van de sport je ook doet.
Het is niet aar dat je nooit een goede "aanleuning" kan krijgen van voor naar achter.
Zoals ik al zei heb ik mijn paard goe op de achterhand lopen stelling en buiging bij de oefeningen die ik rijd.
Ik hoef daarvoor me teugels niet "strak" te houden.
Dat het niet op jou manier gebeurt betekend dus absoluut niet dat het niet mogelijk is :)

Zonder aanleuning kun je nooit een goede stelling en buiging rijden. Dat die aanleuning soms niet meer is dan het gewicht van de teugel is weer een heel ander verhaal.
Vervolgens is western rijden erg leuk. Maar wat doe jij als je paard zn hoofd omhoog brengt? Is dat niet je hand omhoog brengen? Dan pak je dus ook druk! dat het niet constant is is weer wat anders.