een klik hebben wat is dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:04

Ik had met Orri niet echt love-at-first-sight, maar ik heb wel een enorme klik met dat paard. Ik vind haar geweldig. :D
De eerste keer dat ik haar zag zat ze dik in het winterhaar, lange manen, uit conditie, en ze kwam in de omgang weliswaar braaf maar ook wat suffig en ongeinteresseerd over. Ze was wel prima onder het zadel, braaf maar geen trage sukkel, en ze kwam van een vertrouwd adres, dus gekocht.
Da's inmiddels 4 jaar geleden. Suffig is ze echt niet, ze ziet en hoort alles. Sinds ik haar heb is ze veel aanhankelijker geworden, en het is gewoon een vreselijk slim dier.
Het is het enige paard ooit waar ik jankend van frustratie op heb gezeten, omdat ze gewoon vreselijk spuugeigenwijs kan zijn. Máár als ze dat verstand dan een keer op de goede manier gebruikt en meewerkt, dan is ze echt geniaal, dan zit je echt op een wolkje. Dan krijg je met geen hamer die lach van mijn gezicht af. Ze kan me geweldig verbazen op sommige momenten. Me terwijl ik zelf echt een rámp in het parcours ben met springen, ieder normaal paard zou stoppen, compleet redden en gewoon meenemen (terwijl ze qua springen gewoon nul ervaring heeft) en geeft me dan ook echt dat gevoel 'hou je maar vast meid, we gaan'. dat deed ze in t begin op dressuurwedstrijden ook. dan stapte ik erop (strontzenuwachtig natuurlijk, want ik was nog niks gewend) zette ze haar hals er mooi op, en dan hoefde ik er enkel nog maar op te blijven zitten. (terwijl ze toch normaal gesproken niet zo simpel is }> ) Paard heeft gewoon een supermentaliteit wat dat betreft.

Goed, hier kan ik wel uuuren over doorgaan, maar ik heb inmiddels in mn leven al heel wat (prachtige, goede, dure, lieve) paarden gezien (mn werk) maar ze hálen 't niet bij deze. Duidelijk? Ik ben gewoon een beetje verliefd op dat dier. :+: :

Kinderen voor kinderen heeft daar ooit een heel mooi liedje over geschreven :P (van toen ik nog een lief klein pennymeisje was)

Want woorden enkel maar woorden
Woorden schieten te kort
Om te beschrijven hoe gelukkig ik word
Bij het zien van mijn paard
Mijn lievelings paard
Hoe ze daar staat
En dromerig over het prikkeldraad staart

Hoe sierlijk ze draait
En dan zo zwierig zwaait met haar staart
Mijn lievelings paard

Solide

Re: een klik hebben wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:07

Ik versta onder een klik:
Dat is meteen liefde op het eerste gezicht, het gevoel dat het meteen goed is en dat vanaf dat moment het dier of de persoon niet meer uit je hoofd gaat.

Ik heb die klik gehad met mijn paard, ik had vele paarden gezien, maar bij geen een het gevoel als wat ik met mijn paard had. Heel apart.

Dat was ook met de hond zo. Toen we gingen kijken en hij was 3 weken oud, heb ik hem uit het nest gehaald. Een week later sta ik weer met een pup op de foto en blijkt weer onze hond te zijn en zo op iedere foto waar ik op sta bij de pups, heb ik onze Sjors in mijn handen. Dit had ik in eerste instantie niet door, maar zag ik later pas toen we Sjors thuis hadden en ik de foto's ging bekijken. Heel apart.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:10

Een klik is in mijn ogen,
dat je je paard vertrouwt. en het goed gaat.
je respect hebt voor je paard, zoals die is van nature.
niet dat je alles veranderd, je paard een ander paard is dan dat die eigenlijk wil/hoort te zijn!

toch?

Liefs,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:58

Elkaar perfect aan kunnen voelen :j
4 handen op een buik zijn (of moet ik zeggen 2 handen & 2 hoeven :+ ? )
Elkaar kunnen begrijpen.

Met mijn vorige pony had ik (helaas) geen klik.
Ik leek hem niet te snappen en andersom ook niet.
Was gewoon constant een gevecht .. Nu staat ie bij mensen waar het súper gaat, met die kindjes hobbelt hij gewoon zo rond .. Zonder dat gedoe wat ik had.

Met Ed daarintegen, toen ik erop ging zitten verliep alles gelijk zo gladjes, ontspannen .. Zo soepel.
Bij andere mensen (die hem ook wilden kopen) ging er ook een meisje opzitten en dat ging gewoon mis.
Hoofd/nek omhoog, oren naar achter, drammen.
Dus dat ging richting een gevecht :=
Bij mij dus totaal niet.
Die klik was er gewoon bij ons :j

Daarbij denk ik ook dat je er aan kan werken, dat die klik steeds beter en beter wordt :j
Dat je je paard steeds meer leert begrijpen en daarop ook de juiste hulpen toepast.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:11

Met mijn vorige paard had ik na 4 jaar nog geen klik, dat vond ik lang genoeg om te zeggen dat we het toch echt geprobeerd hadden.
Mijn huidige paard had ik al een klik mee voor hij van mij was, hij liep altijd achter me aan als ik onze tinker uit de wei ging halen.
Toen er gezegd werd dat hij verkocht werd heb ik geen tel getwijfeld, meteen de vraagprijs geboden en dezelfde dag aanbetaald.
Mooi voorbeeld van hoever die klik gaat had ik gisteren, paard is kreupel en heeft pijn, jaagt iedereen z'n stal uit met oren in de nek. Bij mij kijkt hij zielig en tilt het zere been op, kan je vertellen dat ik toen echt een 39 jarige penny was hoor *smelt*
Het gevoel dat je alles wat je paard doet kunt accepteren/handelen, er veel voor over hebt, desnoods midden in de nacht er naartoe.
Rijden je energie geeft ipv dat het je kost, dat is een klik

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:24

ik denk dat het zoiets is als het gevoel van je goed voelen op dat paard.
Ik heb het zelf nog niet zo gehad, maar ik rij dan ook nog niet zo heel erg lang.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:56

zacharyhill schreef:
Het is een gevoel dat je voelt op het moment dat jullie blikken elkaar kruisen, het gevoel dat je voelt als je wegzakt in een paar mooiste donkere paarde ogen die je ooit gezien hebt. Het is het gevoel dat je voelt als je paard je liefkozend aan je haar trekt (ook al doet het toch stiekem wel een beetje pijn :o ) Het speciale gevoel dat je voelt tijdens het rijden en je paard bokt je er van pure vreugde bijna af, je kan niet boos worden. Het is het gevoel dat je voelt als je tegen iemand staat te praten en zegt het is mijn paard dat je 20 cm groeit van trots. Het is het gevoel van op een zondag ochtend een doorkomend zonntje en een optrekkende mist samen zittend met je paard in de wei en hij/zij legt zijn/ haar hoofd op je schoot, dat zijn een aantal gelukzalige momenten als je die je beleeft denk ik toch dat je met zekerheid kan zeggen ik heb een klik met mijn paard.

Dit is bij mijn wel het geval zo!

Zegen uw tekst!

je hebt helemaal gelijk!
bij mij was het gevoel gewoon ... ja niet te omschrijven dat moet je gewoon voelen!
helaas was dat een manege paardje en is ie verkocht ;(
maar niet getreurd ik heb nu 2 lieverds maar bij geen een heb ik ooit dát ene speciale gevoel gehad!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:00

Dat is lastig en nog lastiger om te omschrijven :o .
Ik denk dat je pas echt weet wat de 'klik' is als je het ook daadwerkelijk mee hebt gemaakt. Ik heb toen we op zoek gingen naar een paard 3 jaar geleden, veel paarden gezien. Bij 9/10 had ik wel zoiets "Hij is best leuk". Maar toen kwamen we bij Calypso terecht en ik was meteen toen ik haar zag verkocht. Was liefde op het eerste gezicht ;) , dus ik denk dat bij mij dat de klik was.

zacharyhill: Dat is inderdaad de perfecte omschrijving!!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:04

ja je moet het meegemaakt hebben om het te weten
ik wist vanaf het moment dat ik opstapte (nouja niet gelijk met beugels op maat maken etc :+ ) dat het hét paardje was, het paardje van mijn lieve zoete (ahum..) droompjes!
maar toen was ze al verkocht en als we over de prijs heen gingen was ze (als 4 jarige manege pony/ net een paard) het dubbele(!)van wat we betaald hebben voor utah, een 7 jarig paard met goede papieren en meer ervaring

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:10

Ik ben altijd van mening, dat een dier jouw kiest en niet andersom.

Een voorbeeldje met mijn kat. Mijn zus heeft een cattery, dus daar zijn regelmatig jonge kittens :P (Heel schattig)
Bij het eerste nestje dat ze had, was er een kitten, die altijd, echt altijd naar mij toe kwam.
Altijd wou ze met mij spelen, knuffelen, en op mijn buik slapen.
Waarom heb ik nog nooit begrepen. Ik gaf haar duidelijk geen voorkeur, ik behandelde iedere kitten gelijk.
Maar ze bleef maar terug komen :P Uiteindelijk denk ik dat het het lot is geweest, dat ik haar heb gekocht.
Ik had zo'n klik en band met haar opgebouwd, dat ik haar wel moest kopen (van mijzelf).
Ze is nu 3 jaar oud. (Foto staat in mijn profiel). En ze is echt duidelijk mijn alles, en ik ben oprecht iedere dag gelukkig dat ik haar heb, dat ze in mijn leven is gekomen.

Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is met ieder ander dier dat je koopt. In ieder geval, ik hoop dat ik een soortgelijke situatie tref, wanneer ik een paardje wil kopen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:56

Een klik hebben is voor mij het paard zien, alleen het hoofd, en denken "die is van mij..."

Toen ik mijn pony ging halen, stak hij zijn hoofdje over de deur en keek hij heel nieuwsgierig naar zijn bezoekers, en ondanks dat er heel wat staldeuren met hoofden waren, was de eerste die me op viel de pony die nu nog op stal staat! Ik had echt meteen zo iets van "die word het!". Heb ook geen andere paarden meer bekeken, heb gewoon gevraagd om hem even te laten lopen en hij is mee gegaan :j
(nee geen keuring of rijden oid. Als mensen willen weten waarom PB'en ze me maar. ;) Het is nl niet dat ik het niet nodig acht)

Mijn paard ging ik eigenlijk ophalen om te rijden voor iemand, ze kwam dan als "gast" op stal staan en ik mocht haar behandelen als mijn eigen paard. Ze stond toen in een kudde van een stuk of acht paarden waarvan er twee "geschikt" waren. En ik zag Pret en was helemaal verkocht... En ik was nog altijd verkocht toen ze tien minuten later letterlijk voor de laadklep zát omdat ze de trailer toch niet zo leuk vond...

Er was iets in beide dieren hun ogen, iets in hun houding waarvan ik dacht "jij hoort bij mij!"
En eigenlijk hebben alledrie mijn dieren mij gevonden ipv andersom....

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:08

Liefde op het 1e gezicht!
en vertrouwen hebben in elkaar!
denk ik
:o

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:14

zacharyhill schreef:
Het is een gevoel dat je voelt op het moment dat jullie blikken elkaar kruisen, het gevoel dat je voelt als je wegzakt in een paar mooiste donkere paarde ogen die je ooit gezien hebt. Het is het gevoel dat je voelt als je paard je liefkozend aan je haar trekt (ook al doet het toch stiekem wel een beetje pijn :o ) Het speciale gevoel dat je voelt tijdens het rijden en je paard bokt je er van pure vreugde bijna af, je kan niet boos worden. Het is het gevoel dat je voelt als je tegen iemand staat te praten en zegt het is mijn paard dat je 20 cm groeit van trots. Het is het gevoel van op een zondag ochtend een doorkomend zonntje en een optrekkende mist samen zittend met je paard in de wei en hij/zij legt zijn/ haar hoofd op je schoot, dat zijn een aantal gelukzalige momenten als je die je beleeft denk ik toch dat je met zekerheid kan zeggen ik heb een klik met mijn paard.

Dit is bij mijn wel het geval zo!

Nou ik hield het ook niet droog hoor!! :o

Een klik hebben met een paard is inderdaad een gevoel. Dat je gelijk de eerste keer dat je het paard ziet weet, zij/hij hoort bij mij. Dat wanneer je een slechte dag hebt, verlangt naar je paard. En wanneer je dan in die lieve ogen kijkt, je al je zorgen vergeet. Je af en toe staat te dromen als je naar het paard kijkt, en dan weet dat je zo gelukkig bent. Dat heel je wereld veranderd sinds de dag dat je het je eigen paard kan noemen, je nooit meer eenzaam voelt. Wanneer je aan het poetsen bent, en hij/zij zachtjes tegen je haar blaast en zijn hoofd op je schouders legt en je dan zo'n warm gevoel van binnen krijgt..

Ik vind, dat een klik hebben met een paard het mooiste is wat er is. Dat zo'n geweldig dier ook van jou kan houden. Dat het je vertrouwt.. Het niet uitmaakt hoe je er uit ziet of wat je hebt dat het gewoon geeft om wie je echt bent.

Toen ik mijn merrie zag, wist ik het ook meteen. Ookal duurde het toen nog anderhalf jaar voordat ik haar kreeg. En dat was de mooiste dag van mijn leven! :D

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:34

Pff, wat een mooie verhalen komen er voorbij om dat speciale gevoel te omschrijven dat zo moeilijk te vatten is in enkele woorden.

Ik denk ook dat er wel een verschil is tussen een klik en een band. Een band is datgene dat voortborduurt op die 'klik'. Maar toch denk ik ook dat je niet altijd vanaf het eerste moment denkt: 'Dit is het'. Zo kwam ik op een stal om een keer proef te rijden op een mogelijk bijrijdpaard. Ik zag dat paard op stal staan en dacht: 'Hopelijk niet deze'. Maar nadat ik erop had gezeten voelde het eigenlijk zo goed. En helemaal toen ik naar huis fietste, ik kon nergens anders aan denken en het voelde gewoon zo goed.

Maar zo heb ik ook veel leuke manegepaarden en -pony's voorbij zien komen, die ik best leuk vond, maar ook niet meer dan dat. Precies andersom was het met mijn toenmalige favoriete manegepony. Ik vond het echt een k*tknol de eerste keer dat ik erop reed, maar ik werd er elke week weer opgezet en na een paar keer wilde ik niets anders meer.

Met mijn huidige bijrijdpaard (Oechje) had ik wel gelijk zoiets van: 'Hé, ik vind jou wel leuk.' Dat was toen ik mijn andere bijrijdpaard (ja, het zijn er twee) uit het land ging halen. Oech kwam direct naar me toelopen en bleef op een klein afstandje staan. De manier waarop ze naar me toe kwam en naar me keek, dat deed me gewoon echt wat. Ze is toen na een tijdje van die stal weggegaan en later ben ik haar eigenaresse weer eens tegengekomen die toen een bijrijdster zocht. Nu doe ik Oech al weer ruim een halfjaar en sinds een maandje heb ik pas weer het gevoel dat we echt op een lijn zitten en dat we elkaar begrijpen. En dat terwijl ze me bij die eerste ontmoeting zo raakte. Ik heb ook een tijd gedacht, ik stop ermee, het komt niet meer, maar die eerste ontmoeting zorgde wel dat ik vol bleef houden. En nu, ben ik net thuis en heb een toets niet gehaald en wil niets liever dan straks lekker naar dat paard toe.

Bij mij moet het blijkbaar ook voor een groot deel groeien. Ik moet ontdekken wat voor paard het is, het karakter, de persoonlijkheid en dan pas kan ik zeggen of het echt wat gaat worden of niet, maar het moet me wel bij de eerste ontmoeting raken (en het gaat nog steeds over paarden ja :+ )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:57

Al die romantische omschrijvingen hier zeggen mij heel weinig mbt een klik hebben met je paard.

Ik vind het belangrijker dat de karakters bij elkaar passen.
Ik ben bijvoorbeeld best een druktemaker en mijn paard staat me dan altijd vrolijk gade te slaan. Hij vind me dan wel lollig. Ik ik vind hem dan weer erg grappig als hij voor de 100e keer de grenzen van wat wel kan/mag af tast.
Ik kan uitstekend met paarden omgaan die erg stressig zijn, maar een paard dat niet tegen mijn gedrag kan zal niet snel mijn maatje voor het leven worden. Dan moet ik me namelijk te veel aanpassen (en dat dan 365 dagen per jaar)
Daarnaast moeten de 'interesses' bij elkaar passen. Ik hou van afwisseling en mijn paard kan helemaal niet zonder afwisseling. Hij gaat graag naar buiten, springen en crossen en zou dus absoluut niet passen bij een ruiter die voornamelijk dressuur wil rijden in de binnenbaan.
Dat we op deze 2 dingen zo matchen maakt ons een leuk team. Dat is voor mij een klik (en een band)

Liefde op het eerste gezicht heeft er wat mij betreft al helemaal niets mee te maken. Ik vond mijn paard helemaal niet leuk/lief/geweldig toen ik hem kocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:04

Dan heb je nog nooit een klik gehad met een paard. Een Klik en een band is nl iets heel anders.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:11

Als ik naar mn ventje kijk, en die geweldige puppyogen onder die prachtige voorpluk vandaan zie komen, en dan die twinkel in zn ogen. Zucht. Ik vind het altijd maar jammer dat het een hengstje is, en geen jongen, anders was ik allang met hem getrouwt. :D
En een klik kan idd ook altijd later komen, dat is zeker zo.
Maar hoe je een klik beschrijft?
Voor mij is het niet in woorden te beschrijven, het is zo'n geweldig gevoel. Net of je helemaal verliefd bent. :o

Bloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:24

Ik denk dat het is al je elkaar kunt aanvoelen.
En je het gevoel hebt dat je gemaakt bent voor elkaar :D

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:49

Door dik en dun elkaar vertrouwen, elkaar begrijpen. En elkaar mogen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:41

Poeh, wat is een klik.
In mijn ogen, is het dat je goed met het paard kan omgaan, en dat het ook wederzijds is. Het paard moet jou ook dan wel mogen. En je moet het paard vertouwen. En natuurlijk moet je dan ook wel een klein beetje 'verliefd' zijn op het paard :D

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:35

DaanxBien schreef:
Je voelt je gewoon goed bij de pony dat is de klik :D

Haha, mee eens :P

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:14

Je voelt gewoon dat je je fijn voelt bij die pony en je vertrouwd elkaar :D

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:30

Een klik hebben vind ik, als je een paard meteen vertouwd..
Heel moeilijk te zeggen eigenlijk..
Het is gewoon een gevoel dta je bij een paard heb.

x

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:42

Het is heel stom, maar ik nog helemaal niet ervaren mocht een ouder paardje!! We hadden er 19 bekeken maar er ws geen klik.
Toen kwamen we langs een nog niet zadel mak gemaakt paard. Een grote vos. *D Nou ik was meteen helemaal verlieft. De klik op het eerste gezicht zeg maar :).
Uiteindelijk is het haar ook geworden/ Ze was een weekje onder het zadel toen ik haar kreeg. Heb meteen van af de eerste dag elke dag priveles genomen. En nu zeggen mensen wow jij rijd zeker al lang he/ Maar ik rij pas 3 jaar.
Nee zij is het paardje van mijn dromen/ Het ziet er niet echt uit :P ( zij 1.70 ik 1.60)maja ik hou van haar. :o Punt uit! :Y)

Avprockx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:42

Dit is de grootste onzin,
iemand die met zijn paarden bezig is, en veel rijd die zal zeker weten dat een klik hebben met een paard onzin is, want het paard past zich aan aan jou!
niet de ruiter aan het paard. dat zou tenslotte niet goed zijn
of je zou al zo,n hekel eraan moeten hebben.
maar dat is een kwestie van haat