Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Re: Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:27

Afgelopen jaar ben ik begonnen met een 7-jarige merrie. Deze had ook erg veel spanning, wilde niet over de hoefslag, gewoon helemaal niets.. Dribbelen, schudden met het hoofd, omhoog etc. etc. De eerste 2 weken had ik geen les, daarna gauw mijn instructrice gebeld want ik had het idee dat het anders de verkeerde kant op zou gaan. Wat we direct moesten doen is echt mega-voorwaarts rijden, niet aan de teugels trekken of doen (laat haar d'r eigen balans maar vinden). Dat zag er niet uit, het tempo was moeilijk te volgen want het werd echt rennerig maar het heeft gigantisch geholpen. Zelfs al liep ze al boven tempo, dan nog eens been eraan en iets voorwaartser. En gewoon van die mond afblijven tot dat ze wat meer in balans liep. Natuurlijk wel contact met de mond, maar dat is dan ook alles. Ik zie bij jou ook dat er erg weinig balans is, een beetje een slingerend paard, probeer altijd voorwaarts te blijven denken als ze gaan etteren (ik hoor je instructrice zeggen dat je paard voorwaarts moet blijven denken en jij juist terug moet denken, ik ben het daar niet mee eens (althans nog niet in dit stadium), loopt ie straks voorwaarts gewoon zonder te etteren en weer in balans, probeer dan maar eens terug te rijden, gewoon op je zit en een beetje buitenteugel eraan). Heel veel succes ermee. EN ONTSPANNEN blijven zitten en lichtrijden:)

Wat ik nog wel even wilde zeggen: Je houding vind ik erg netjes, en de accomodatie ziet er ook echt super uit zeg!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:28

Heel leerzaam topic inderdaad.
Ik ga helemaal mee met iedereen die zegt 'voorwaarts!' :) Wat ik een klein beetje merk is dat je zegt dat doe ik soms wel maar ze pakt die ruimte niet. Ik denk dat je het wat langer moet volhouden en er gelijk mee moet beginnen zodra je in het zadel zit. Gewoon teugels lang maar met contact (zonder vragende hand, verwacht alleen maar voorwaarts in eerste instantie), goed naar voren rijden en wanneer het nodig is remmen. Stap ook lekker lang los aan een losse teugel. Weer alleen voorwaarts en dus niet neerwaarts verwachten. Misschien moet je het twee dagen volhouden, misschien 2 weken.
Je paard gaat met dit gespannen gedrag heel vast zitten in dr lijf ben ik bang. Misschien voor de zekerheid een keer een fysio erbij?
Succes hoor, het is een lastig probleem. Top dat je het hier zo uitgebreid neerzet :)

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:23

wat krijg jij een hoop tips!

Indien medische redenen zijn uitgelsoten:
Ik sluit me aan bij het voorwaarts verhaal. Laat haar op eigen benen lopen en vertrouwen krijgen in zichzelf.
In de filmpjes vind ik je wat voorzichtig rijden en wat gespannen. Voorzichtigheid breng je over op je paard waardoor deze zogezegd dingen zal blijven zoeken op niet zelf te hoeven lopen. Hierdoor krijg je die spanning en het feit dat zij in de gaten heeft als ze gaat lopen dat ze jouw ondersteuning weer krijgt.
Ik denk dat je moet beginnen met lekker ontspannen voorwaarts! Zo krijgt je paard ook mee balans en zal makkelijker en beter op eigen benen lopen.
Lekker in verlichte zit wat rondjes galoperen, zodat zij en jij je lichaam kunnen ontspannen

Succes!

Wat ik nog wilde zeggen: een erg leuk en talentvol paard! Ben er zuinig mee :-)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:45

Je hebt een heel leuk paard onder je gat,maar idd veelste veel spanning onder het rijden.

Heb je haar rug enzo al eens na laten kijken? Ik vind haar op een paar filmpjes aardig dr rug vast zetten nml. Miss toch een idee om dat eens na te laten kijken door een fysio,chiropractor ??

Probeer te blijven lichtrijden iig en zoals meerdere genoemd hebben,voorwaarts blijven rijden.
En als ik zo naar dr rug kijk,zou ik eerst een poos lang en laag gaan rijden.. Steeds weer die ontspanning op zoeken.
Succes ermee iig.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:47

Ulfeino schreef:
Ik vraag me af of het toch niet een voer kwestie kan zijn.
Kan me bijna niet voorstellen dat het nog steeds die stapmolen is, dat kan in het begin zo zijn en misschien zo blijven zolang ze hem ziet, maar na verloop van tijd moet dat toch veranderen en moet de stress zakken zodra het ding uit het zicht is lijkt me.
Krijgt ze precies hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid als op de andere stal?

Wat voor ruwvoer krijgt ze, krijgt ze hooi of kuil, vergis je niet maar van kuil van hele goede kwaliteit kan je paard ook heel heet, klierig en kijkerig worden.

Hoe doet ze het als je haar op dat terrein aan de longe laat lopen, of is ze dan ook niet te houden?

Het gaat inderdaad allang niet meer om de stapmolen.. De stapmolen is wel de aanleiding dat ze de spanning opbouwt maar natuurlijk niet dat deze na 3 kwartier nog niet afgevloeid is terwijl het ding allang uit zicht is.. Ik denk dat dat gewoon het Belisar karakter is wat erachter zit.. Het is geen makkelijk paard en dat wordt met dit soort dingen erg goed duidelijk.. Ik moet zeggen dat als het op andere dingen aankomt: honden, lawaai, bang zijn in het bos, vlaggen, geluid, rennende mensen etc dan vertrouwt ze me helemaal, daar hebben we enorm hard aan gewerkt.. Maar zodra het mechanisch is: auto's, brommers, trekkers en dus stapmolens slaat ze zo om in blinde paniek.. Letterlijk blind, omdat ze zich dan helemaal afsluit in haar eigen wereldje., Ze heeft nooit wat traumatisch meegemaakt op dit gebied overigens.. We hebben er al heel wat uurtjes ingestoken om haar op r gemakt te laten voelen bij mechaniek maar tot nu toe nog geen omgslagpunt bereikt..

Longeren is een beetje een knullig verhaal.. De longeercirkel ligt dus pal naast de stapmolen.. We hebben 1 keer geprobeerd om haar daar te longeren maar dat is net niet afgelopen in een dodelijk ongeval.. Vervolgens hebben we haar een paar keer op het grote terrein gelongeerd.. Ze loopt zich werkelijk waar helemaal dood., totaal onvermoeibaar.. Dat is dus ook niet iets waar we echt heel blij mee zijn.., Dus in plaats daarvan doe ik grondwerk en daar heeft ze altijd ontzettend goed op gereageerd..

Wat het voer betreft: Ze is alleen van onderhoudsbrok veranderd.. We hebben er rekening mee gehouden dat ze om heeft moeten schakelen.., En ik moet zeggen dat ze nu vandaag de dag ook iets rustiger oogt.. Dus het zou heel goed kunnen dat ze gigantisch om heeft moeten schakelen... Ze krijgt daarnaast onbeperkt hooi van goede kwaliteit..,

Ik ben een filmpje aan het uploaden waarin we ook 'voorwaarts' over het gehele terrein sjouwen..,

marieke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:49

laat die teugels los en dat paard lopen. in dat laatste filmpje hou je hem helemaal vast, daar wordt het alleen maar erger van! met vasthouden win je het nooit van hem. Je paard moet eerst lopen voor dat je hem aan de teugel kunt laten lopen of dat er ontspanning komt. Die overgangen hebben dus ook geen zin zo, want bij iedere overgang komt hij er tegenin. maak dan geen overgang rij door. maak de overgang pas als hij ontspannen blijft lopen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:06

Heb je het al eens geprobeerd met een ander rustig paard erbij? Het losrijterrein is zo te zien enorm groot, probeer eens een andere "hoek".
Iedereen geeft je de tip al: met losrijden niet gaan zitten schakelen, lekker voorwaarts blijven rijden, houd je been er goed bij. Zet haar gewoon op de volte en werk eerst haar makkelijke kant los. Ook in de galop. Maak je nog maar niet druk om de juiste aanleuning dan. Verbinding houden met de mond is voorlopig even genoeg.
Misschien is het ook een optie om je paard tijdelijk door een ander te laten rijden. Jouw paard weet al precies wat je gaat doen. Met een andere ruiter zou ze zomaar eens goed overbluft kunnen worden en wel gewoon lopen.
Ik wil wel even zeggen dat je een leuk paard hebt en dat je ook durft om filmpjes te laten zien waaruit blijkt dat je moeite hebt met bepaalde zaken. Chapeau!

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:12

Allereerst wil ik zeggen dat je een mooi paard onder je kont hebt!

Ik zie verder een paard dat angstig/gestresst en onzeker is. Ik denk dat je paard zich absoluut niet op haar gemak voelt daar -> grote terrreinen, geen andere paarden in directe omgeving (zo het filmpje te zien), een ruiter die haar niet op haar gemak stelt op die manier die ze graag wilt. Ik denk dat ze zich zo druk maakt in haar hoofd om van alles en nog wat (de kleinste dingen) en dat uit zich in het rijden. Dit met name omdat er hier niet duidelijk wordt gezegd wat ze moet doen. Dan weer terug, dan weer vooruit. Door het schakelen maak je haar nog onzekerder tussen de oren en dit uit zich door stress.
Ik ga daarom ook mee in het alleen maar voorwaarts rijden met weinig contact. Zo laat je zien dat er geen reden is om onzeker of gestresst te zijn. Alleen maar voorwaarts is heel duidelijk voor haar. Wees een duidelijke leider en 'overdonder' haar.
Terug rijden maakt een paard, wat het nog niet aan kan, alleen maar onzekerder.

Het grondwerken lijkt mij erg goed om het vertrouwen te herstellen. Zorg dat je de houding die je tijdens het grondwerken aanneemt ook doorzet tijdens het rijden. En zorg er voor dat jij tijdens het rijden niet te veel spanning opbouwt in bijv. je rug en handen.

Je geeft aan dat dit gedrag op de vorige stal niet te zien was. Was deze stal niet kleiner qua terrein? Directer contact met soortgenoten? Was jij hier niet zelfverzekerder en meer op je plek?
En is het niet een optie om terug te gaan naar de vorige stal? Misschien is deze stal gewoon weg niet geschikt voor haar..? Mischien is het er te druk?
Misschien dat je hier niet in gelooft maar kun je geen contact leggen met iemand die op een andere manier communiceert met paarden? Een soort van paardenfluisteraar. Misschien kan hij/zij je meer duidelijkheid verschaffen in wat je paard jou duidelijk probeert te maken.

Verder wens ik je heel veel succes ermee! En heel dapper dat je dit topic hebt geopend.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:15

Ik vind helemaal niet dat je je been erbij moet houden. Elke pas been geven is juist iets waar je niet naar streven moet. Toevallig bij een clinic van Hans Peter Minderhoud geweest die het prima uitlegde, je geeft een hulp en je paard moet daarop blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Dus op 1 keer been moet ie juist vertrekken en blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Natuurlijk hangt je been er wakend bij. Dit kun je nu mooi gelijk meepakken.

Maar voorkom te gaan drijven, of juist heel flink voorwaarts te rijden of los te gooien. Denk aan de basis, zoals je een 3 jarige zou inrijden. Die gooi je ook niet los en overlaad je met heel veel been. Simpel contact teugeltje en niet teveel terug rijden. Ook niet overdreven voorwaarts rijden, daar wordt ie ook niet ontspannener van, en laten lopen todat ie op is heeft geen enkele zin, na 2 uur is ie nog fit.

Ik denk ook niet dat er iets mis is met de rug, een gespannen paard houdt altijd de rug vast. Je kan het natuurlijk na laten kijken, maar denk dat wanneer je in je trainng ontspanning kan krijgen die rug vanzelf los komt.

Misschien is er eem mogelijkheid een heel ervaren longeur je paard eens aan de longe te nemen. Stemhulpen aanleren en dan kan die aan de longe al wat naar ontspanning toegewerkt worden. Ik denk niet dat je snel dingen uit de weg moet gaan met zo'n paard. Iemand met veel ervaring weet er wel raad mee. Heb je echt profijt bij. Of misschien ene tijdje je paard door een heel ervaren ruiter laten trainen, die je kan helpen op het goede spoor te komen. Je hoeft niet alles precies zelf te kunnen en zo kun je weer op een hoger plan komen.

En wat is het probleem met de stapmolen? Zet dr dr lekker in met een ervaren paard en laat dr maar een tijd staan. Ik ken geen een paard wat niet tegen een stapmolen kan.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:22

Petulan schreef:
weetergeen schreef:
Ik zou dit paard juist veel meer naar voren rijden. Niet aanstellen maar lopen........ Hoe meer jij terug rijdt hoe meer tijd het paard heeft om weer iets te verzinnen of om te kijken. Door zelf elke keer het tempo terug te nemen op het moment dat het paard wat denkt te zien of niet naar voren wil bevestig je de angst en het gedrag alleen maar.

Ook mijn eerste gedachte!
Voorwaarts oplossen lijkt mij een goede manier om dit probleem op te lossen!
Wel consequent blijven in het naar voren drijven en niet teveel afwachten op haar gedrag, probeer haar voor te zijn..
Heel veel succes!

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:46

Hey ! Wat leuk om jullie hier terug te zien !! Wat ziet Winnie er goed uit !! Volgens mij is het probleem niet zo groot als het er nu hier uit ziet/ en jij denkt ; ze wil heel graag werken, maar kan op deze manier haar ei niet kwijt. Als je wilt dat ik kom helpen.. dan bel maar even! Groetjes !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:55

Vudress schreef:
Hand voor en voorwaarts rijden.

Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat dit paard voorwaarts neerwaarts gereden moet worden. Ik zou juist bovenin de neus er ver uit willen hebben zodat je in eerste instantie verbinding krijgt en de aanleuning stil gaat worden.
Schakelen zou ik ook zo min mogelijk doen in dit stadium, probeer rustig in een constant tempo rond te rijden en zorg ervoor dat ze vertrouwen in je hand krijgt. First things first.

Helemaal mee eens, ik snap de mevrouw(jouw instructrice??)ook niet helemaal in haar aanwijzegingen.
Ik denk dat je verdere probleempunten wel een beetje kunt uitschakelen omdat ze ook zo idioot gaat doen aan de hand zodra de molen in zicht komt.
Ik heb al je filmpjes bekeken en ben toch van mening dat je véél te lief bent en kostte wat kost de controle wilt houden.
Laat haar maar gaan, blijf zelf gewoon rustig doorrijden en probeer haar af te leiden, leg balkjes neer oid.
Ook het doorzitten werkt gigantisch tegen, hierdoor werk je de spanning juist in de hand.
Dit is ook duidelijk zichtbaar; vandaar dat ik jouw instructrice ook niet snap.
Knoop haar een touwtje om de hals,vergeet alles wat je geleerd hebt qua dressuur en ga gewoon rijden.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:05

aphrodietje schreef:
Ik vind helemaal niet dat je je been erbij moet houden. Elke pas been geven is juist iets waar je niet naar streven moet. Toevallig bij een clinic van Hans Peter Minderhoud geweest die het prima uitlegde, je geeft een hulp en je paard moet daarop blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Dus op 1 keer been moet ie juist vertrekken en blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Natuurlijk hangt je been er wakend bij. Dit kun je nu mooi gelijk meepakken.

Maar voorkom te gaan drijven, of juist heel flink voorwaarts te rijden of los te gooien. Denk aan de basis, zoals je een 3 jarige zou inrijden. Die gooi je ook niet los en overlaad je met heel veel been. Simpel contact teugeltje en niet teveel terug rijden. Ook niet overdreven voorwaarts rijden, daar wordt ie ook niet ontspannener van, en laten lopen todat ie op is heeft geen enkele zin, na 2 uur is ie nog fit.

Exact, op 1 hulp moet je paard voorwaarts blijven tot jij zelf iets anders vraagt, maar je gooit wel een en ander door alkaar. Been erbij houden is iets anders dan elke pas been geven. Als je je been afsteekt omdat een paard er rennerig van wordt dan ben je verkeerd bezig, hij moet eraan wennen dat dat been gewoon aangesloten ligt en mag dan niet onder de ruiter vandaan rennen. En dus nogmaals, je been aangesloten houden aan je paard i.p.v. afsteken, is dus iets heel anders dan iedere pas been geven, dus gooi dat niet door elkaar.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:11

winnie03 schreef:
Ik ben erg blij met jullie uitgebreide reacties..We zitten nu inderdaad in een stadium dat het zoeken is naar de beste oplossing.., Ik heb er al heel wat geprobeerd maar met bovenstaande reacties heb ik weer stof en reden tot uitproberen..

"..laat haar gerust maar eens een keer wat rennen en geef nog maar eens wat been, dat verwacht ze niet van je, grote kans dat na een paar keer de lol eraf is.." Ik denk dat ik het, vanaf de volgende keer dat ik er weer opklauter, over deze boeg ga gooien om te ervaren hoe ze hierop reageert.. Misschien dat het de negatieve spiraal inderdaad doorbreekt en dat het 'r een beetje overdondert..

Dit kun je gerust proberen. Ik heb de filmpjes bekeken en wat ik denk te zien is een paard dat niet (meer) durft te lopen. Ze lijkt onzeker en niet precies te weten wat er nu van haar verwacht wordt omdat ze tegenstrijdige boodschappen krijgt. Mijn (zeer sensibele) merrie begint ook te stuiteren wanneer ik niet duidelijk ben in mijn hulpen en ik krijg haar het beste naar de ontspanning gereden door haar een flink grondtempo aan te laten nemen. Dan heeft ze niet de kans te gaan klooien met haar hoofd en zo rij ik de spanning er binnen 10 minuten uit en kan daarna echt aan het werk.
Verder zie ik dat je heel voorzichtig bent met je zit, ook dit herken ik wel. Mijn merrie reageert bij het minste geringste balansfoutje erg heftig en ik denk de jouwe ook. Volgens mij ga je daardoor overdreven voorzichtig zitten om haar maar zo min mogelijk te willen hinderen. Maar wanneer jij wat ontspannender gaat zitten en gewoon lekker voorwaarts gaat rijden en je benen wat meer aansluit dan is het voor haar uiteindelijk ook fijner. Je zult dus iets brutaler moeten gaan rijden, waarschijnlijk wat je op je vorige stal altijd gedaan hebt. En ik denk dat je ook een vrij dominante merrie hebt, vooral ook daarom moet je duidelijk zijn in je rijden. Voorwaarts is voorwaarts en terug is terug. (maar hou het voorlopig maar even op voorwaarts ;) ). Zo ook op de grond. En wanneer ze niet wenst te luisteren zal ze echt een keer flink op haar nummer gezet moeten worden. Want een slimme merrie borduurt gewoon tijdens het rijden verder op hoe de verhoudingen liggen op de grond.

Wat ik me verder afvroeg: heb je daar ook mogelijkheden om buiten te rijden? De bossen in of zoiets? Mijn merrie is namelijk van nature erg voorwaarts maar toen ze net zadelmak was durfde ze in de bak met mij erop niet te lopen, ze was nog teveel zoekende. Dus ben ik buiten gaan rijden. Flinke lange rechte stukken draven en galopperen. Wel heb ik voor de veiligheid buiten een martingaaltje eraan gehangen. Daardoor rij ik buiten een stuk zelfverzekerder. Al dit buitenrijden heeft wel geresulteerd in een lekker voorwaarts paard nu in de bak. Jouw paard is natuurlijk al wat langer onder het zadel dan die van mij maar ik denk, om de voorwaartse drang weer terug te krijgen in je paard, dat dit voor geen enkel paard slecht is. Ik bedoel daarmee de voorwaartse drang wat betreft DURVEN lopen zonder er als een haas vandoor te gaan. En wanneer je je paard weer voor elkaar hebt wat betreft het voorwaartse en haar op die manier naar je teugel toe kan rijden, dan kun je weer lekker verder gaan om haar weer op haar oude niveau te krijgen.

Je hebt trouwens een erg aansprekend paard, ik hoop dat je haar weer snel terug hebt op haar oude niveau.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:12

je rijd dit paard veel teveel onder druk...daar is ze nog lang niet aan toe...

Hier bedoel ik mee dat je van voren de rem erop zet....
Normaal gesproken rijd je pas wat meer druk erop als het paard een stabiel tempo heeft,om dan vervolgens te zorgen dat de achterhand er meer onder komt......
zorg eerst dat de balans terug is en dat ze regelmatig loopt met een stil hoofd.

Handen naar voren en stil en laat haar dan maar uitelkaar lopen....als het tempo maar stabiel is.....als dat o.k is ga je er wat meer druk oprijden....maar zover ben je nog lang niet.

Ik snap trouwens je instructrice niet erg om een heel gespannen een tikje met de zweep te geven....het advies in het eerste filmpje..

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:25

Desire schreef:
aphrodietje schreef:

Exact, op 1 hulp moet je paard voorwaarts blijven tot jij zelf iets anders vraagt, maar je gooit wel een en ander door alkaar. Been erbij houden is iets anders dan elke pas been geven. Als je je been afsteekt omdat een paard er rennerig van wordt dan ben je verkeerd bezig, hij moet eraan wennen dat dat been gewoon aangesloten ligt en mag dan niet onder de ruiter vandaan rennen. En dus nogmaals, je been aangesloten houden aan je paard i.p.v. afsteken, is dus iets heel anders dan iedere pas been geven, dus gooi dat niet door elkaar.

Hier bedoelen we hetzelfde mee :D, waken en aanleggen is in mijn ogen dezelfde passieve actie van het been. Maar bedankt voor de verduidelijking :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:36

ik zou haar ook goed vwnw rijden,
lekker veel slingeren in de bak,
ik heb zelf ook zo n paard gehad,
die deed precies hetzelfde,ik heb hem alleen maar slangenvoltes laten lopen en dan lekker voorwaardts,
ik heb me ook niet meer op hem geconsentreerd,ik heb meer op de figuren gelet,en hem wat langer in de teugel gelaten,waardoor hij heel langzaam begon te wennen aan lossere teugel en daar werd hij rustig van,
zodra ik de teugel wat meer oppakte begon hij weer tegen te drammen,ik vond het ook heel moeilijk om hem los te laten,maar het heeft toen wel geholpen.veel succes het een knap paardje met super mooi gangwerk.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:53

Je hebt een prachtig paardje met mooie gangen. Haar gedrag had precies mijn vorige paard kunnen zijn, zij kon ook enorm veel spanning opbouwen om iets en dat ook heel lang vol houden. Kan echt moeilijk zijn om daar mee om te gaan en ook best frustrerend na een tijdje.
Ik denk dat je al veel goede tips gekregen hebt. Na het eerste filmpje dacht ik idd meteen: lichtrijden en voorwaarts houden.
Inhouden op een stuk waar ze iets eng vindt zorgt voor nog meer spanning, lekker binnenbeen eraan en met een rustig actief tempo rijden.
Dat stuiteren voor de galop is ook zeer bekend, zou daar wel streng op zijn want naar mijn idee is dat echt een trucje wat later vervelend kan worden. Ik heb daarmee vooral geprobeerd om vanaf het aanspringen eerst voorwaarts te rijden zodat het gedribbel snel over is, daarna weer een rustiger tempo proberen te krijgen.
Maar nogmaals, ik weet hoe moeilijk het is! Mijn merrie was na een half jaar nog steeds niet gewend aan één kant van de bak. Ik weet niet of het nou eigenwijs gedrag was of dat ze het echt niks vond..

Succes in ieder geval! Het zal met wat tijd best goed komen.
Je hebt trouwens wel een super mooi plekje daar!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:40

aphrodietje schreef:

Het is ook niet de bedoeling dat je met iedere pas been geeft, dat moet niet en daarin geef ik je gelijk wat HP Minderhoud heeft gezegd. Zo heb ik het ook geleerd, wanneer het tempo goed is hoeft het been er niet aan. Maar dat hoef ook niet bij voorwaarts rijden, je zet 'm 1 keer op het goede (stevig) tempo en je houdt hem daar. als je 'm daar dan hebt, kan je er nog eens extra uitrijden (dus weer 1 beenhulp om nog iets meer tempo te krijgen). Een simpel contact met de teugel is inderdaad nodig maar ik denk niet dat je dit paard met een 3-jarige kan vergelijken. Tuurlijk, een driejarige is ook gespannen, maar die probeer je gewoon direct een goed tempo aan te leren. Dit paard is meer een 'probleempaard' en die spanning kan je denk ik het beste weg werken door hem goed voorwaarts te rijden, het paard is al doorgereden, weet best hoe het moet maar maakt er gewoon een soort spelletje van (en dan tuurlijk niet gewoon 2 uur rondjes jakkeren, wel met beleid voorwaarts rijden en de signalen van overgave goed oppikken van je paard).

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:49

Ik wil alleen zeggen dat je terug moet naar simpel rijden en je niet druk moet maken over aan de teugel, geslotenheid of verzameling. Net als een 3 jarige...simpel rijden...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:05

Er zijn al hele goede adviezen gegeven.
Ik zou ook echt eens kijken naar de hoeveelheid krachtvoer. Niet onbelangrijk detail bij zulke hete paarden.

Verder als ik de filmpjes zie denk ik wat een getrut (zou de censuur dit kennen ?:D). Mochten alle medische dingen uitgesloten zijn, zou ik zeggen: hand voor en rijden.
Naar voren en aan het werk.
Niet accepteren dat achterwaarts en zijwaarts, naar voren.
Veel meer loslaten van voren en meer figuren rijden, aan het werk houden zodat ze niet eens de tijd heeft om gestressed te doen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:05

Mijn advies net als velen voor mij ook voorwaarts rijden. Je paard moet het gaspedaal weer uitvinden. Mocht je dit zelf niet durven ivm die valpartij dan zou ik iemand anders vragen om haar enkele weken goed voorwaarts te rijden. Bij het galopfimpje zie ik veel van mezelf terug. Ook ik rijd niet vaak voorwaarts genoeg en mijn paard reageert dan precies. Door flink 'gas' te geven leert ze vanzelf te ontspannen. Misschien is het inderdaad handig om eerst te oefenen in een kleinere ruimte die minder eng is, net zolang tot dit probleem verholpen is. Van daaruit kun je dan weer werken naar de 'engere stukken'.
In ieder geval veel succes!

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:29

LETS schreef:
Het is moeilijk om een oordeel te geven aan de hand van een paar filmpjes, maar ik denk dat je veel te veel aandacht schenkt aan dit gedrag. Probeer eerst eens lekker voorwaarts te rijden, lichtrijdend. En aan de voorkant niet te vast pakken, maar lekker voorwaarts neerwaarts proberen te laten ontspannen. Probeer ook te beginnen met rijden in dat deel van de bak waar ze het meest op jou let, en bouw dan langzaam uit richting de 'enge stukken', zodat ze er niet teveel aandacht aan kan schenken omdat ze geconcentreerd aan het werk is. Probeer dus niet teveel te vechten, maar rij fanatiek voorwaarts en zorg dat het paard zich op jou concentreert. Veel succes!

Ik ben het met Lets eens...
Daarnaast vind ik dat je moet proberen om meer figuren te gaan rijden zodat het rijden niet steeds hetzelfde word.
In de galop wacht je wat mij betreft te lang.. Zodra ze in de galop zit zou ik eens flink gas geven.

Succes

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:32

vind ook dat lets een goed plan van aanpak heeft :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:52

mooi sielijke draf heeft ie.

de vorm van protest komt me bekend voor.

Bij mij lag mn zadel toen niet goed.

jou paard komt in de spanning door achter de teugel in de opkropping te komne.
zorg zefl voor een constante aanleuning,ie is namelijk niet te zien.
En bied hem indd veel lengte aan zodat hij zijn rug kan geruiken en de spanning kwijtraakt;)