Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wat ik een klein beetje merk is dat je zegt dat doe ik soms wel maar ze pakt die ruimte niet. Ik denk dat je het wat langer moet volhouden en er gelijk mee moet beginnen zodra je in het zadel zit. Gewoon teugels lang maar met contact (zonder vragende hand, verwacht alleen maar voorwaarts in eerste instantie), goed naar voren rijden en wanneer het nodig is remmen. Stap ook lekker lang los aan een losse teugel. Weer alleen voorwaarts en dus niet neerwaarts verwachten. Misschien moet je het twee dagen volhouden, misschien 2 weken.
Ulfeino schreef:Ik vraag me af of het toch niet een voer kwestie kan zijn.
Kan me bijna niet voorstellen dat het nog steeds die stapmolen is, dat kan in het begin zo zijn en misschien zo blijven zolang ze hem ziet, maar na verloop van tijd moet dat toch veranderen en moet de stress zakken zodra het ding uit het zicht is lijkt me.
Krijgt ze precies hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid als op de andere stal?
Wat voor ruwvoer krijgt ze, krijgt ze hooi of kuil, vergis je niet maar van kuil van hele goede kwaliteit kan je paard ook heel heet, klierig en kijkerig worden.
Hoe doet ze het als je haar op dat terrein aan de longe laat lopen, of is ze dan ook niet te houden?
Petulan schreef:weetergeen schreef:Ik zou dit paard juist veel meer naar voren rijden. Niet aanstellen maar lopen........ Hoe meer jij terug rijdt hoe meer tijd het paard heeft om weer iets te verzinnen of om te kijken. Door zelf elke keer het tempo terug te nemen op het moment dat het paard wat denkt te zien of niet naar voren wil bevestig je de angst en het gedrag alleen maar.
Vudress schreef:Hand voor en voorwaarts rijden.
Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat dit paard voorwaarts neerwaarts gereden moet worden. Ik zou juist bovenin de neus er ver uit willen hebben zodat je in eerste instantie verbinding krijgt en de aanleuning stil gaat worden.
Schakelen zou ik ook zo min mogelijk doen in dit stadium, probeer rustig in een constant tempo rond te rijden en zorg ervoor dat ze vertrouwen in je hand krijgt. First things first.
aphrodietje schreef:Ik vind helemaal niet dat je je been erbij moet houden. Elke pas been geven is juist iets waar je niet naar streven moet. Toevallig bij een clinic van Hans Peter Minderhoud geweest die het prima uitlegde, je geeft een hulp en je paard moet daarop blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Dus op 1 keer been moet ie juist vertrekken en blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Natuurlijk hangt je been er wakend bij. Dit kun je nu mooi gelijk meepakken.
Maar voorkom te gaan drijven, of juist heel flink voorwaarts te rijden of los te gooien. Denk aan de basis, zoals je een 3 jarige zou inrijden. Die gooi je ook niet los en overlaad je met heel veel been. Simpel contact teugeltje en niet teveel terug rijden. Ook niet overdreven voorwaarts rijden, daar wordt ie ook niet ontspannener van, en laten lopen todat ie op is heeft geen enkele zin, na 2 uur is ie nog fit.
winnie03 schreef:Ik ben erg blij met jullie uitgebreide reacties..We zitten nu inderdaad in een stadium dat het zoeken is naar de beste oplossing.., Ik heb er al heel wat geprobeerd maar met bovenstaande reacties heb ik weer stof en reden tot uitproberen..
"..laat haar gerust maar eens een keer wat rennen en geef nog maar eens wat been, dat verwacht ze niet van je, grote kans dat na een paar keer de lol eraf is.." Ik denk dat ik het, vanaf de volgende keer dat ik er weer opklauter, over deze boeg ga gooien om te ervaren hoe ze hierop reageert.. Misschien dat het de negatieve spiraal inderdaad doorbreekt en dat het 'r een beetje overdondert..
). Zo ook op de grond. En wanneer ze niet wenst te luisteren zal ze echt een keer flink op haar nummer gezet moeten worden. Want een slimme merrie borduurt gewoon tijdens het rijden verder op hoe de verhoudingen liggen op de grond.Desire schreef:aphrodietje schreef:Ik vind helemaal niet dat je je been erbij moet houden. Elke pas been geven is juist iets waar je niet naar streven moet. Toevallig bij een clinic van Hans Peter Minderhoud geweest die het prima uitlegde, je geeft een hulp en je paard moet daarop blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Dus op 1 keer been moet ie juist vertrekken en blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Natuurlijk hangt je been er wakend bij. Dit kun je nu mooi gelijk meepakken.
Maar voorkom te gaan drijven, of juist heel flink voorwaarts te rijden of los te gooien. Denk aan de basis, zoals je een 3 jarige zou inrijden. Die gooi je ook niet los en overlaad je met heel veel been. Simpel contact teugeltje en niet teveel terug rijden. Ook niet overdreven voorwaarts rijden, daar wordt ie ook niet ontspannener van, en laten lopen todat ie op is heeft geen enkele zin, na 2 uur is ie nog fit.
Exact, op 1 hulp moet je paard voorwaarts blijven tot jij zelf iets anders vraagt, maar je gooit wel een en ander door alkaar. Been erbij houden is iets anders dan elke pas been geven. Als je je been afsteekt omdat een paard er rennerig van wordt dan ben je verkeerd bezig, hij moet eraan wennen dat dat been gewoon aangesloten ligt en mag dan niet onder de ruiter vandaan rennen. En dus nogmaals, je been aangesloten houden aan je paard i.p.v. afsteken, is dus iets heel anders dan iedere pas been geven, dus gooi dat niet door elkaar.
, waken en aanleggen is in mijn ogen dezelfde passieve actie van het been. Maar bedankt voor de verduidelijking
aphrodietje schreef:Ik vind helemaal niet dat je je been erbij moet houden. Elke pas been geven is juist iets waar je niet naar streven moet. Toevallig bij een clinic van Hans Peter Minderhoud geweest die het prima uitlegde, je geeft een hulp en je paard moet daarop blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Dus op 1 keer been moet ie juist vertrekken en blijven lopen totdat je weer iets anders vraagt. Natuurlijk hangt je been er wakend bij. Dit kun je nu mooi gelijk meepakken.

LETS schreef:Het is moeilijk om een oordeel te geven aan de hand van een paar filmpjes, maar ik denk dat je veel te veel aandacht schenkt aan dit gedrag. Probeer eerst eens lekker voorwaarts te rijden, lichtrijdend. En aan de voorkant niet te vast pakken, maar lekker voorwaarts neerwaarts proberen te laten ontspannen. Probeer ook te beginnen met rijden in dat deel van de bak waar ze het meest op jou let, en bouw dan langzaam uit richting de 'enge stukken', zodat ze er niet teveel aandacht aan kan schenken omdat ze geconcentreerd aan het werk is. Probeer dus niet teveel te vechten, maar rij fanatiek voorwaarts en zorg dat het paard zich op jou concentreert. Veel succes!