Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:07

dondeyne schreef:
@easygoing: Dat weet ik ook, maar ik vind het knap als jouw jonge paarden dat meteen perfect snappen.. Offtopic heb je gelijk, vind ik ook heel jammer. Hoewel bijvoorbeeld Veerle absoluut geen reactie zal geven omdat ze mij toevallig kent! Daarnaast vind ik het ook erg flauw dat iedereen ervan uit gaat dat zij zelf alles weten en dat de ander alles alleen maar uit onwetendheid doet maar daar zijn al zoveel discussies over geweest!

@Pummer: Als je via pb niet inhoudelijk kunt reageren hoef je dat hier ook niet te doen, ik heb geen zin in dat flauwe gedoe..

Ik zeg niet dat ik alles weet maar ik probeer je wel in te laten zien dat het gewoon nog wat te snel is allemaal. Mijn jonge paarden snappen dat inderdaad niet gelijk mar een kuithulp wel hoor.
Maar een kuithulp is geen hak of spoor erin natuurlijk. Die bewuste kuithulp moet je dan ook proberen te minimaliseren tot de hulpen met je zit en bovenbeen/kruis.
Als je dus nu al gaat rijden met een spoor dan minimaliseer je dus niet maar stomp je hem eerder af en krijgt hij dus steeds minder respect voor je bv al je kuithulp.

Tuurlijk doen wij ook wel eens iets fout, niemand is perfect natuurlijk maar wij (althans de meeste) bekijken het wel vanuit een heel andere hoek dan jij en zien dus ook de dingen die duidelijk niet goed gaan of die in de toekomst problemen op kunnen gaan leveren en juist daarin willen we je helpen omdat in te zien.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:48

Als je een spoor juist gebruikt, stomp je hem absoluut niet af. Alle paarden die ik rijd met spoor kunnen even goed gereden worden zonder spoor zonder verlies van reactie.. Maar goed, ik snap dat veel mensen het bij een paard van vier te vroeg vinden en dat vind ik prima..

En ik zeg ook niet dat jij doet alsof je alles weet, zo bedoelde ik het absoluut niet ;) Ik bedoelde eerder dat iedereen hier denkt dan andere mensen alles doen vanuit ontwetendheid, terwijl ik veel keuzes waar andere mensen hier tegenin gaan juist heel bewust heb gemaakt.. Dat zijn dan gewoon meningsverschillen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:52

Hahahaaa ik vat het ook niet heel persoonlijk op hoor ;) .

Wat spoor en zijgangen betreft verschillen wij gewoon van mening en dat is onze beide goed recht O:)

Fleury

Re: Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:21

Ik denk dat vooral het zinnetje "bijna zadelmak" veel mensen op stang jaagt. Als ze had geschreven "4 jarige fjord onder het zadel" dan waren denk ik de reacties veel positiever geweest. Ik denk ook niet dat Bjorn bijna zadelmak is, ik zie dat alleen als het zadel accepteren en erop kunnen zitten.

Maar Bjorn is wel echt tof :D Stoere fjord ;) Rijtechnisch ga ik mn mond even houden want je bent een stuk meer onderlegd als ik.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:53

Ik zie juist een heel positief beeld, let alleen wel op dat hij zit soms niet opkropt, bij een fjord zie je dan vooral de speeksel klieren eruit komen(wat overigens alleen op foto 6 duidelijk is)

Ik zelf heb ook een B, nu dus 4 jaar oud, wel al wat langer onder het zadel maar ook die wordt gewoon gereden zoals ik dat verwacht, en dat houd dus ook in een pasje schouderbinnenwaarts, wijken etc. Vooral voor het bewust worden van het achterbeen vind ik dit mooie oefeningen.
Ook een spoor of een zweep vind ik geen probleem mits goed gebruikt.

Nee voor mij over het algemeen een heel positief beeld!

ik zit me nu stil af te vragen wat voor een comentaar ik zou krijg bij plaasting van mijn trainingsfoto's, 4 jarige fjord gereden met spoor, incl. wijken, pasje achterwaarts, schoudervoor/binnenwaarts, travers in stap, verkleinen volte galop tot 15 meter

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:05

@Fleur: Je mag best commentaar geven hoor :P Maar ik denk dat je wel gelijk hebt over de titel-verwarring! Ik vind alleen een paard niet zadelmak voordat hij de galop ook goed onder de knie heeft dus vandaar ;)

@Aafje: Dankjewel voor het leuke commentaar! Ik zou me er niet aan wagen de foto's te plaatsen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:50

Het wijken snap ik helemaal, het is juist goed dat je ze op jonge leeftijd al een stukje opzij kunt zetten met je been en zit. Het verzamelen zou ik echter nog niet doen, daar is je paard nog iet klaar voor, dat kun je zien aan zijn achterhand gebruik en spierverdeling.
Ik vind ook dat je hem van voren losser moet laten. Niet dat je trekt, maar hij loopt nog niet op eigen benen.
Probeer hem van voor los te krijgen en te laten, en de achterhand erbij te houden. Succes :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:55

Zadelmak.. die term is voor iedereen anders.
Ik vind een paard zadelmak als hij een zadel verdraagt :D

Ik vind de foto's er zeker niet verkeer uitzien.
Ik kom hier een paar keer lang en laag tegen. Op zich is er natuurlijk niets mis met lang en laag, in tegendeel maar fjorden zijn van nature wel voorhandlopers en als je ze te lang laag en rond rijdt dan kukelen ze voorover. Dat zal zeker gebeuren bij een jong dier met nog weinig draagkracht van achter.

Het verzamelen zal ook meer gewoon een stukje opvangen op de zit zijn, dat heeft verder nog niets met het echte verzamelwerk te maken.

Ik ben op dit moment ook een "jong" (ze is 7 maar nog maar kort onder het zadel) aan het doorrijden en daar neem ik spelenderwijs ook wijken en schouderbinnenwaarts in mee voor wat extra lengtebuiging en om haar bewust te maken van haar beentjes.
Moet dat perfect? Nee natuurlijk niet, dat komt wel als ze wat verder onder het zadel zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 14:04

Het verzamelen gaat me inderdaad puur om de zithulp, niet om het echte 'verzamelen', want dat is op de foto natuurlijk ook echt niet te zien ;) Meer dat ze op zithulp ook een paar pasjes terug kan komen, zonder aan de teugels te komen.

Verder ben ik het ook wel eens met Kelly_Taco over op de voorhand kukelen, maar dat andere mensen het daar niet mee eens zijn snap ik ook! Gewoon weer meningsverschillen ;) Zeker omdat Bjorn nogal overbouwd is (we verwachten wel dat dit nog rechttrekt) let ik hier extra op! Ik was dan ook juist erg blij dat dit op de foto's totaal niet te zien is..

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:51

pummer12 schreef:
Het is een leuke fjord maar een paar minpuntjes voor jou

- Sporen vind ik erg overbodig
- Wijken en schouder binnenwaards hoeft hij helemaal nog niet te doen
- Soms trek je duidelijk in zijn mond
- ik snap niet dat ze jou er op laat |(

Maar verder een leuke fjord

Ik zag dit staan en wil toch even reageren.

Van wijken en schouderbinnenwaarts word de achterhand sterker, wat bij een jonger paard een geode oefening is, mits het met beleid word gedaan, langzaam opbouwen en niet teveel vragen, dan is dit een goede oefening. Niks mis mee om het nu al af en toe te vragen, zodat het later makkelijk is om op te pakken bij de training.
Daarbij komt dat ik Dondeyne vaker op haar eigen paard heb zien rijden toen die nog leefde, en ik haar nooit in de mond heb zien trekken of ontrecht sporen heb zien gebruiken.

Ik denk dat een paard blijer kan zijn met dondeyne op zijn of haar rug dan met jou erop, aan de foto;s in je profiel te zien :o }:0

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:58

Bedankt voor je berichtje Marloes! Hoe gaat het met jou en je paardje? Staan jullie nog steeds in Schinveld? Het is zo raar om daar nooit meer op de manege te zijn ;) !

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:12

Leuke fjord, ik ken bijna geen echte super brave fjorden dus dit is voor mij geen uitzondering :D

Commentaar is al gegeven, ik vind het allemaal ook wat snel. Ik vind wel dat je het netjes doet, maar het zou mijn keuze niet zijn al zoveel te vragen.

Ik vraag me af wat voor zadel je erop hebt liggen??

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:43

Het zadel is een Passier, op maat gemaakt voor mijn ander bijrijdpaardje U2. Het zit echt ontzettend fijn! Het model zou ik even voor je moeten nakijken dit weekend als je dat wil weten..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:23

Je hebt een mooi beestje onder je kont!
Commentaar is al gegeven (:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:36

Ziet er netjes uit hoor.
Af en toe zijgangen meepakken maakt ze alleen maar beter stuurbaar en kan geen kwaad zolang je het kort en luchtig houdt.

Ik vraag me af hoeveel paarden zo netjes de mond dicht zouden houden als ze zonder sperriem gereden werden. ;)

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:23

Hay Dondeyne,

(renske van hippeia hier)
Toevallig heb ik jou natuurlijk ook vaker zien rijden en heb jou idd nooit zien trekken. Ik vind alleen dat deze fjord echt een dikke spek-nek heeft waardoor het misschien lijkt alsof hij opgekruld loopt. Toch vind ik dat je hem heel netjes hebt lopen voor een fjord en het ziet er naar mijn idee heel ontspannen uit!

Tot volgend weekend bij Cave Ne Cadas!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:00

dondeyne schreef:
Bedankt voor je berichtje Marloes! Hoe gaat het met jou en je paardje? Staan jullie nog steeds in Schinveld? Het is zo raar om daar nooit meer op de manege te zijn ;) !

Met mij en lizzy gaat t goed hoor :) af en toe is het weer een echte merrie nou op t voorjaar :( ik sta inderdaad nog steeds bij Con..
Geen nieuw paardje meer voor jouw en je moeder?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 15:21

Bedankt voor alle leuke berichtjes!

@Renske: berichtjes aan het sparen voor het studententopic? ;) Ben helaas niet bij CnC wegens toets maar vast wel weer tot het volgende so!

@Marloes: fijn dat het goed gaat! Zag ook al een paar mooie foto's op hyves voorbij komen! Voor ons voorlopig even geen nieuw paard helaas.. Ik zou het wel graag willen maar heb voorlopig de tijd niet met mijn studie (vanaf volgend jaar co-schappen) en mama heeft het geloof ik helemaal gehad met de paarden! Dus over drie jaar maar weer eens kijken..

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:06

Ziet er goed uit hoor, alleen misschien wat minder streng met de teugels?
}:0

Sharon_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:47

Je hebt hem mooi aan het lopen !:)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:03

Dankjewel :D

_douwinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:50

leuk beest :9 :D

ga zo door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:36

Ik vind hem niet fijn lopen dit bedoel ik niet gemeen ofzo naar jou toe. Maar ik denk dan je hem beter eerst lang en laag over de rug kan laten lopen en daarna oppakken. Ik vind hem nu namelijk erg kort lopen. Het is maar een tip. Veder vind ik het een leuke fjord

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:04

De oude Bokt tragedie..
Wat kunnen sommige mensen toch dramatisch doen, ze weet wel wat ze doet en ze geeft toch aan waarom?
Jullie hebben nog nooit op dat paardje gereden, dusja. :+
Ik vind het er netjes uitzien hoor, voor zo'n korte tijd!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:13

Ach we zijn het allemaal gewend he ;)