Be Happy [FS Harry Potter x Blyton] 3 jaar,aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 17:55

Citaat:
dit zijn voorbeelden van er tegen in gaan ;)

Maar dit heeft niets te maken met paardrijden.

Ontopic graag ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:05

paardje25 schreef:
_Lotteke schreef:
een mooi paardje,
alleen hoe vaak moet hier op bokt nog gezecht worden dat je niet op zo'n jong paard
mag doorzitten de heletijd!!??Als je gaat aanspringen oké maar dat doe je al van uit stap?
pardon? Hoeveel moet hij op zijn groene leeftijd al leren?
geef hem de tijd om alles te verwerken wat jij hem leert, en ga niet doorzitten op zo'n jong
ding! Ga lichtrijden, ook al ziet dat er minder mooi uit het gaat om je paard.
en achterwaarts? Leer hem eerst duidelijk de basis dingen voordat je nog de passage uitoefend!

Leuk.
De hele tijd ?
Hoevaak moet ik nog zeggen dat ik alleen voor het filmpje ging doorzitten. En,die stap gallop,doen we ook maar af en toe.
Dus,dat is geen probleem,ze gaf het zelf aan. Zoals iemand hier al zei,je moet niet beginnen als ze de leeftijd hebben ''oh,laten we eens een oefeningetje leren'' je kunt daar al spelenderwijs mee beginnen... EN dat achterwaarts,daar gaat ze niet dood van hoor...
Dat is een oefening die ik al in mijn B-proefje mag doen. Dat is basis,...

De basis,zijn we constant mee bezig,maar als ik af en toe eens een oefeningetje wil meepakken,waarom neit ?

BTW: ze wordt binnenkort 4.

in een officiele b proef zit toch echt geen achterwaarts, en nee ze gaat er vast niet dood aan.
Ik probeer je er alleen opte wijzen dat je beter eerst het basis werk er goed moet instampen.
EN iemand zij hier,,,, misschien is die IEMAND wel een iemand die niet weet wat goed is?
Luister je alleen naar IEMAND die hetzelfde doet als jij en je pony? En daarom luister je
alleen naar die IEMAND en denkt: laat de rest maar stikken? Je opent een topic om mede
te vragen op verbeterpunten, die krijg je notebene, en reageer je op iedereen af die je
proberen te helpen en net ietsjes anders doen dan jij met je al 2 jarige bereden pony die
nu bijna 4 is. Een beetje nadenken kun je ook wel gebruiken, ik neem aan dat je op een
filmpje niet even denkt: Kom we laten even zien hoe we het niet doen, een beetje vaag niet?

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:07

Je hebt idd een stille hand, wat op zich al netjes is, maar je hand blijft stil staan boven hetzelfde stukje hals. Je hand moet stil zijn ten opzichte van de mond van je pony. Dat betekent bijv. in stap dat je handen naar voren en naar achteren gaan omdat hals en hoofd van je pony die beweging maken. Die beweging van hals en hoofd is bijv. belangrijk voor het naar voren gaan van het voorbeen. Je moet je pony die halsbeweging laten maken door met je hand die beweging te volgen en zelf een constant licht contact te houden in die beweging.
Hoe verder je in de training komt, hoe minder de pony die halsbeweging nodig heeft (omdat dan de halsspieren meer ontwikkeld raken en die functie over kunnen nemen) maar dit komt geleidelijk met de jaren.

Dus dat zou ik als tip willen geven, werk aan de gevoeligheid en snelheid van je hand, jij moet in het begin zorgen dat het contact constant licht blijft (later gaat de pony zich ook aan die 'afspraak' houden).

Edit: mooi dier btw!! :)

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:10

DonnaWho schreef:
Je hebt idd een stille hand, wat op zich al netjes is, maar je hand blijft stil staan boven hetzelfde stukje hals. Je hand moet stil zijn ten opzichte van de mond van je pony. Dat betekent bijv. in stap dat je handen naar voren en naar achteren gaan omdat hals en hoofd van je pony die beweging maken. Die beweging van hals en hoofd is bijv. belangrijk voor het naar voren gaan van het voorbeen. Je moet je pony die halsbeweging laten maken door met je hand die beweging te volgen en zelf een constant licht contact te houden in die beweging.
Hoe verder je in de training komt, hoe minder de pony die halsbeweging nodig heeft (omdat dan de halsspieren meer ontwikkeld raken en die functie over kunnen nemen) maar dit komt geleidelijk met de jaren.

Dus dat zou ik als tip willen geven, werk aan de gevoeligheid en snelheid van je hand, jij moet in het begin zorgen dat het contact constant licht blijft (later gaat de pony zich ook aan die 'afspraak' houden).

Edit: mooi dier btw!! :)

Bedankt,ik zal er aan werken ;)

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:18

Citaat:
in een officiele b proef zit toch echt geen achterwaarts, en nee ze gaat er vast niet dood aan.
Ik probeer je er alleen opte wijzen dat je beter eerst het basis werk er goed moet instampen.
EN iemand zij hier,,,, misschien is die IEMAND wel een iemand die niet weet wat goed is?
Luister je alleen naar IEMAND die hetzelfde doet als jij en je pony? En daarom luister je
alleen naar die IEMAND en denkt: laat de rest maar stikken? Je opent een topic om mede
te vragen op verbeterpunten, die krijg je notebene, en reageer je op iedereen af die je
proberen te helpen en net ietsjes anders doen dan jij met je al 2 jarige bereden pony die
nu bijna 4 is. Een beetje nadenken kun je ook wel gebruiken, ik neem aan dat je op een
filmpje niet even denkt: Kom we laten even zien hoe we het niet doen, een beetje vaag niet?

Van haar 2 bereden,wat heb jij veel fantasie ?
We hebben ze 2 maand geleden gekocht,ze is vorige zomer (dus 3 jaar) zadelmak gemaakt.
Verer moet je van mij niet altijd in hoofdletters te typen :+
Bij jullie mss niet,maar in bepaalde kringen die ik ken (buitenland) wel. Ik vond dat die 'iemand' zoals jij zegt,
zijn mening goed verdedigde en ik was daar mee akkooord. Ik reageer op niemand af trouwens,ik mag toch zeggen dat 'ik dat niet veel doe,die moeilijkere oefeningen,en dat ze bijna 4 wordt en dat ze dus niet op haar 2 jaar bereden is :Y)
Enja,ik vroeg aan 'iemand' om even te filmen,het was de eerste keer toen,sinds een week of 2 dat ik die oefeningen nog eens deed. Maar ik maakte een fout,en zij ook. Maar is dat verkeerd dan ? Die stap gallop had ze niet helemaal begrepen de eerste keer,maar de 2e keer deed ze het netjes. En die achteruit,dat doen we niet veel,maar ik wou eens zien hoe het eruit zag,en de eerste keren gaat dat nog niet zo vlot. Maar de laatste achteruit,vind ik opzich al heel goed. Als jij dat niet vindt,is dat jouw mening.

Als ik altijd laat zien hoe we het niet doen,vind ik het goed dat ik ook de mindere stukjes toon,het schuine achteruit,en de overgangen die nog beter kunnen. Zo kan ik daar ook commentaar op krijgen,maar het heeft geen enkel nut dat ik alle mindere stukjes eruit knip en dat jullie alleen de 'always good' stukjes zien. Zo erge stukjes zitten er ook niet in.

+ die oefeningen zijn als afwisseling,spelenderwijs,dat houdt het basiswerk steeds leuk en afwisselend ;)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:29

paardje25 schreef:
Citaat:

Van haar 2 bereden,wat heb jij veel fantasie ?
We hebben ze 2 maand geleden gekocht,ze is vorige zomer (dus 3 jaar) zadelmak gemaakt.
Verer moet je van mij niet altijd in hoofdletters te typen :+
Bij jullie mss niet,maar in bepaalde kringen die ik ken (buitenland) wel. Ik vond dat die 'iemand' zoals jij zegt,
zijn mening goed verdedigde en ik was daar mee akkooord. Ik reageer op niemand af trouwens,ik mag toch zeggen dat 'ik dat niet veel doe,die moeilijkere oefeningen,en dat ze bijna 4 wordt en dat ze dus niet op haar 2 jaar bereden is :Y)
Enja,ik vroeg aan 'iemand' om even te filmen,het was de eerste keer toen,sinds een week of 2 dat ik die oefeningen nog eens deed. Maar ik maakte een fout,en zij ook. Maar is dat verkeerd dan ? Die stap gallop had ze niet helemaal begrepen de eerste keer,maar de 2e keer deed ze het netjes. En die achteruit,dat doen we niet veel,maar ik wou eens zien hoe het eruit zag,en de eerste keren gaat dat nog niet zo vlot. Maar de laatste achteruit,vind ik opzich al heel goed. Als jij dat niet vindt,is dat jouw mening.

Als ik altijd laat zien hoe we het niet doen,vind ik het goed dat ik ook de mindere stukjes toon,het schuine achteruit,en de overgangen die nog beter kunnen. Zo kan ik daar ook commentaar op krijgen,maar het heeft geen enkel nut dat ik alle mindere stukjes eruit knip en dat jullie alleen de 'always good' stukjes zien. Zo erge stukjes zitten er ook niet in.

+ die oefeningen zijn als afwisseling,spelenderwijs,dat houdt het basiswerk steeds leuk en afwisselend ;)

ik zeg niet dat het niet goed is, ik zeg alleen dat ik het voor een jong paard iets te veel is van het goede,
oké jij hebt een fout gemaakt, kan gebeuren maar vertel dat dan gw. Ik heb dus verkeerd gekeken en hoor
dus dat hij niet op zijn 2e is bereden, sorry daarvoor. Ik bedoel trouwens niet met,
Kom we laten even zien hoe we het niet doen, dat je het anders nooit tot enkel niet doet?
Vat dingen niet te snel op en maak er niet een negatief gebeuren van.
Ik vind het er wel netjes uitzien maar....(je weet wel wat ik bedoel)

Daphaan

Re: Be Happy [FS Harry Potter x Blyton] 3 jaar,aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:42

sizzle: ja ik was wat aangebrand omdat je hele redenatie leek te gaan over het feit dat het in andere landen normaal was om snel met dit soort oefeningen te beginnen.
Beetje raar dat je er een draai aan geeft alsof ik alleen maar naar het proevenboekje kijk, als jij degene bent die daar als eerste mee aan komt zitten. Ik keek juist naar het filmpje en zag dat er ontspanning mist voor die oefeningen (stap-galop)

TS: ik had ook wel een vermoeden dat je even alles uit de kast haalde voor het filmpje, goed dat je het dus in de doorgaanse trainingen lekker rustig aan doet. Ik vind dat je je pony goed voor elkaar hebt, werk verder aan de punten die ik eerder noemde en het gaat helemaal goed komen :)

Misschien is het een idee om hem scherper op de beenhulpen te krijgen, evenals op de teugelhulpen. Ik had een die alleen maar harder wilde (wat een probleem werd toen ik galop-stap moest rijden) en dat heb ik opgelost door hem tijdelijk een handje te helpen door steeds op dezelfde plek en met behulp van vaste stemhulpen extra te stimuleren. Laat hem bijvoorbeeld vaak stappen bij C van uit de draf, herhaal dat drie keer op een volte bijvoorbeeld en kijk hoe hij dan reageerd op een andere plaats in de bak. Dat kan helpen de communicatie te verbeteren :) vooral bij overgangen.

succes!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:01

paardje25 schreef:
er is in totaal 5 minuutjes film,5 minutjes doorzitten.
Daar gaat ze niet dood van hoor ...
De rest reed ik licht,het was om eens een beeld te scheppen.
Verder,ik oefen die achteruit of STAP-GALLOP niet elke keer,ik doe dat af en toe eens... Ze gaf zelf aan dat ze het kon. Waarom niet ? ze wordt binnenkort 4. En is dus al bijna een jaar zadelmak (wij hebben haar niet zadelmak gemaakt),ik heb haar 2 maand geleden gekocht...
EN dat uitschuiven,ze loopt eigenlijk altijd laag en ontspannen,voor de video heb ik haar even wat hoger ingesteld en doorgezeten.

EN belonen,ik beloon haar dikwijls met mijn stem,en als je goed kijkt,ik laat mijn teugel wat doorhangen en streel haar even,of ik beloon haar (bij achteruit bv).

DUs,ik hoop dat het wat duidelijker wordt.

Z onrustig vind ik het er niet uitzien,daar oefenen we vooral op.

Dit argument is te verwaarlozen. Jonge paarden springen in de training soms ook wel een een wissel, maar dan ga je die toch ook nog niet aanleren.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:23

annepaardoes schreef:
paardje25 schreef:
er is in totaal 5 minuutjes film,5 minutjes doorzitten.
Daar gaat ze niet dood van hoor ...
De rest reed ik licht,het was om eens een beeld te scheppen.
Verder,ik oefen die achteruit of STAP-GALLOP niet elke keer,ik doe dat af en toe eens... Ze gaf zelf aan dat ze het kon. Waarom niet ? ze wordt binnenkort 4. En is dus al bijna een jaar zadelmak (wij hebben haar niet zadelmak gemaakt),ik heb haar 2 maand geleden gekocht...
EN dat uitschuiven,ze loopt eigenlijk altijd laag en ontspannen,voor de video heb ik haar even wat hoger ingesteld en doorgezeten.

EN belonen,ik beloon haar dikwijls met mijn stem,en als je goed kijkt,ik laat mijn teugel wat doorhangen en streel haar even,of ik beloon haar (bij achteruit bv).

DUs,ik hoop dat het wat duidelijker wordt.

Z onrustig vind ik het er niet uitzien,daar oefenen we vooral op.

Dit argument is te verwaarlozen. Jonge paarden springen in de training soms ook wel een een wissel, maar dan ga je die toch ook nog niet aanleren.

Idd,maar ik probeerde het eens,en ze deed het metteen goed,dus af en toe doe ik dat eens. Is dat een probleem ?

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:18

ik ga met alle het commetaart mee ik vind je wel snel gaan.
idd tegenwoordig is het een hype dat je met je jonge paard snel hoog komt oke het is ook niet verkeerd maar daardoor word idd de bassis vaak vergeten
ik heb een 4 jarige die loopt ook netjes naar beneden en wijkt ook al een beetje en een beetje sb maar doe altijd eerst de bassis goed erin die van mij is liever lui dan moe maar laat ze eerst lekker voorwaarts en door de rug lekker die rug ontspannen heb je uiteindelijk toch een fijn paard en je heb langer plezier van je paard want die paarden die zo snel al hoog rijden die worden niet heel oud of moet je al vroeg stoppen met wedtrijden

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:51

Je mag met een bepaalde leeftijd in een bepaalde klasse uitkomen bij KNHS. Bv een 4-jarige mag je vanaf april starten in de L1. Daarvoor moet het in de B. Als je zelf geen B meer mag starten heb je pech en moet je dus wachten.
Daarnaast vraag ik mij af waarop de zin 'paarden die zo snel al hoog rijden die worden niet heel oud' gebaseerd is. Is hier onderzoek naar gedaan? Hoe weet je dit?

Volgens mij loopt het paard van de TS prima over de rug en is ie best toe aan een uitdaging. Afhankelijk van wat je onder 'basis' verstaat kan ik wel zeggen dat grote voltes en één tempo over de hoefslag rijden een paard behoorlijk geestelijk afstompen en daarom waarschijnlijk ongelukkiger zijn dan een die zo af en toe eens een keertwending mag stappen of een stap galop moet aanleren. Dit is trouwens basiswerk als je paard aan het been en bit is zou hij alle oefeningen moeten kunnen mits die genoeg balans heeft die je weer ontwikkeld door de oefeningen af en toe mee te pakken. pfff zo :D.
Natuurlijk moet je met een jong paard voorzichtig zijn maar zo te zien is amazone kundig genoeg en heeft ze er een instructrice bij. Verder is ze meegaand in de hand en zit. Enig puntje is dat je wat minder nog met been mag werken. Benen losser laten afhangen en paard scherper aan het been maken. Wordt stap - galop ook makkelijker STRAKS.

Succes

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:02

dit sloeg niet op haar paard maar op andere nou ga je maar een paard van 3a4 jaar har aan het werk zetten dan zijn ze nog in de groei!! dus das niet best voor de gewrichten enzo maar dit slaat niet op die vaan haar als je kijkt dan gaat dit over die hype

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:28

Mooi paard! :D Vind het alleen jammer dat je op een 3 jarige leeftijd al de gehele tijd doorzit en echt al veel vraagt.. Verder spoor je ook best veel aan. (vind ik)

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:02

Pony_Arie schreef:
ik ga met alle het commetaart mee ik vind je wel snel gaan.
idd tegenwoordig is het een hype dat je met je jonge paard snel hoog komt oke het is ook niet verkeerd maar daardoor word idd de bassis vaak vergeten
ik heb een 4 jarige die loopt ook netjes naar beneden en wijkt ook al een beetje en een beetje sb maar doe altijd eerst de bassis goed erin die van mij is liever lui dan moe maar laat ze eerst lekker voorwaarts en door de rug lekker die rug ontspannen heb je uiteindelijk toch een fijn paard en je heb langer plezier van je paard want die paarden die zo snel al hoog rijden die worden niet heel oud of moet je al vroeg stoppen met wedtrijden

Ik doe dan toch net hetzelfde als jou ? Ze wordt over enkele weken 4... En bij haar is de basis toch al goed voormekaar (moet nog beter). Want ze reageert naar voor terug en lootp al goed door de rug en niet op de voorhand ;)

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:04

Bolzak23 schreef:
Je mag met een bepaalde leeftijd in een bepaalde klasse uitkomen bij KNHS. Bv een 4-jarige mag je vanaf april starten in de L1. Daarvoor moet het in de B. Als je zelf geen B meer mag starten heb je pech en moet je dus wachten.
Daarnaast vraag ik mij af waarop de zin 'paarden die zo snel al hoog rijden die worden niet heel oud' gebaseerd is. Is hier onderzoek naar gedaan? Hoe weet je dit?

Volgens mij loopt het paard van de TS prima over de rug en is ie best toe aan een uitdaging. Afhankelijk van wat je onder 'basis' verstaat kan ik wel zeggen dat grote voltes en één tempo over de hoefslag rijden een paard behoorlijk geestelijk afstompen en daarom waarschijnlijk ongelukkiger zijn dan een die zo af en toe eens een keertwending mag stappen of een stap galop moet aanleren. Dit is trouwens basiswerk als je paard aan het been en bit is zou hij alle oefeningen moeten kunnen mits die genoeg balans heeft die je weer ontwikkeld door de oefeningen af en toe mee te pakken. pfff zo :D.
Natuurlijk moet je met een jong paard voorzichtig zijn maar zo te zien is amazone kundig genoeg en heeft ze er een instructrice bij. Verder is ze meegaand in de hand en zit. Enig puntje is dat je wat minder nog met been mag werken. Benen losser laten afhangen en paard scherper aan het been maken. Wordt stap - galop ook makkelijker STRAKS.

Succes

Bedankt,

Snel voor mijn been is en was ze,maar met mijn lesgever werken we er vooral aan op haar rustig haar passen af te laten maken,ze moet dus op mijn lichte hulp ontspannen draven en niet vooruit schieten,want da's voor haar het verkeerde .

Ps,ik ben trouwens een belg,en een ruiter ;D

leolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:00

Leuk paardje. Ziet er goed uit.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:31

paardje25 schreef:
Ps,ik ben trouwens een belg,en een ruiter ;D

Hahaha. Ok. Sorry.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:20

annepaardoes schreef:

Waarom niet? Omdat het een Z oefening is? Moet je met een jong springpaard dan altijd via de draf wisselen in het parcours tot hij Z klaar is?