Simba de tank @Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:09

tip aan TS, volgende keer niet HAW maar ITP, dan kunnen we gewoon zeggen,
dat jij mugje op een gigantisch grote wollige olifant zit. (opmerking met dubbele bodem }> )
Zonder inhoudelijk commentaar te moeten leveren.

Je hebt plezier in het rijden, je rijdt hem nog maar net.
Gewoon lekker gaan lessen en oefenen, dan komt dat andere bit misschien vanzelf.
Gaat het niet, dan gaat het niet, dat er een stang in hangt zegt toch niet dat je er de hele
tijd aan trekt toch? (zie aantal voorgaande posts)

Anoniem

Re: Simba de tank @Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:55

Daar ben ik het helemaal mee eens. :j :)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:06

Ik ben het eens met Sjolvir en catalyst1, je hebt een ontzettend leuk paard en zo te zien hebben jullie veel plezier met z'n tweetjes :)
Maar ik wil wel nog even een kleine reactie geven op de stang. Snap best dat je daarmee rijd als je zo'n tientonner onder je kont hebt, zou ik zelf ook doen. Maar misschien is het verstandig om een keuze te gaan maken in welke richting je je paard wil gaan trainen, wat meer dressuur of western. Want bij dressuur kun je dan eventueel nu kiezen voor stang en trens, wat al eerder hier in het topic genoemd is, zodat je je paard misschien wat lichter in de mond kan krijgen.
Als je voor western kiest, zul je het anders moeten gaan aanpakken. Want als je een westernstang in de mond van je paard doet, moet je zo veel mogelijk op 1 hand rijden met een losse teugel. En op deze foto's zie ik de teugels vrijwel de hele tijd strak staan, iets wat bij een (western)stang niet echt de bedoeling is. Snap je wat ik bedoel? :)
Want een westernstang is wel degelijk een scherp bit, en kan erg pijnlijk voor het paard zijn als de ruiter er verkeerd mee omgaat. Dus mocht je voor een westernbit gaan kiezen, zorg dan dat je begeleiding hierbij krijgt. Want je zou je paard zomaar ongewild zeer doen, waardoor ie uiteindelijk alleen maar nog sterker in z'n mond word of zelfs een beetje bang voor het bit. Succes! :D

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:10

het maakt niet uit wat je rijd elke basis is hetzelfde
in de western gaat het niet om (per definitie) zoveel mogelijk met 1 hand te rijden maar goed dat is een andere discussie

ik vind dat je een erg gaaf peerd onder je kont hebt
bit zeg ik helemaal niks over is al vaak genoeg gezegd maar ik ga met sjolvir mee
naarmate je langer rijd moet het goedkomen

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:15

de friezen die rijd hebben voor de kar ook een liverpoolstang in
maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet op een trensje rijd
ik rijd altijd met een trensje ohz of het nou in het bos of over straat is en zijn beide makkelijk te rijden erop dius ik zou maar eens hard gaan oefenen hij is wel leuk om te zien

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:18

@ zydeco; ik ben met je eens dat de basis over het algemeen hetzelfde is, maar die wordt bij zowel dressuur als western met een trens gereden ;) En aangezien de TS liever niet op dit mega sterke paard stapt zonder stang, wijs ik haar er alleen maar even op dat het bij een westernstang (en eigenlijk natuurlijk gewoon bij iedere stang) niet de bedoeling is om daar constant druk op te hebben. Westernbitten zijn in dat opzicht vrij scherp en daarom juist zo geschikt om ze te gebruiken als je met een losse teugel en op 1 hand rijdt, omdat je dan maar een hele kleine hulp hoeft te geven voor een reactie van het paard.
En het is geen verwijt tegenover de TS, maar ik zie dat ze op vrijwel alle foto's de teugels strak heeft staan zoals je dat normaal gezien hebt wanneer je met een trens rijdt. En dat is bij een stang natuurlijk niet de bedoeling, en al helemaal niet met zo'n scherp westernbit. Daarom vond ik de tip over het rijden met stang en trens ook zo goed, omdat het paard op die manier toch kan wennen aan alleen een trens, maar de TS heeft dan tegelijkertijd wel wat extra's mocht 't paard niet luisteren. :)

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:51

uuuuhh oke
Ik wete niet hoor.
Maar ik ag niet met western bit rijden hoor :P
Miss ga ik een keer proberen met trens!
ik zie nog wel
Bedankt voor de verdere tips!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:12

@ TS; zo bedoelde ik het ook niet, het was meer een reactie op het bericht van catalyst1 ;)

Succes met oefenen zou ik zeggen, misschien kun je kijken of je een instructeur o.i.d kunt vinden :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:58

Geryon schreef:
Wat een gaaf beest joh!!! En waarom zeiken jullie zo over het bit? Waarom zijn er anders allemaal soorten bitten gemaakt? Ze kan hem mischien gewoon anders niet houden. Het zijn nou eenmaal sterke beesten. Jullie weten niet hoe dat paard rijdt. Ieder paard verschilt. Dus ik zou zeggen: je kan je mening geven, maar beschouw het niet als een feit!;)

Omdat mensen nou eenmaal idiote mensen zijn die achtelijke dingen verzinnen om gedaan te krijgen wat ze willen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:10

Vue schreef:
Geryon schreef:
Wat een gaaf beest joh!!! En waarom zeiken jullie zo over het bit? Waarom zijn er anders allemaal soorten bitten gemaakt? Ze kan hem mischien gewoon anders niet houden. Het zijn nou eenmaal sterke beesten. Jullie weten niet hoe dat paard rijdt. Ieder paard verschilt. Dus ik zou zeggen: je kan je mening geven, maar beschouw het niet als een feit!;)

Omdat mensen nou eenmaal idiote mensen zijn die achtelijke dingen verzinnen om gedaan te krijgen wat ze willen. :)

Dat vind ik al helemaal nergens op slaan, jij hebt zeker de makste paarden van de wereld waar je zeker nog ZONDER bit mee kan rijden ook als je zo praat, hou toch op! Ze weet denk ik wel het best van alle mensen hier hoe dat paard rijd, en julie allemaal niet, dus kunnen julie ook niet zeggen dat ie zonder stang moet ofso. Het is tog HAAAAR paard (of verzorg!:)) dus zij weet het denk ik wle beter, ik vind het er in ieder gevel erg leuk uit zien! Als jij en je paard maar lol hebben en dat kan ook met een stang. Maar is het bij western of dressuur of bij mennen een stang dan opeens niet zo erg? Doe normaal!

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:32

Ik wil wel iets positiefs zeggen. Ik moet wel toegeven dat er nog wat gesleuteld moet worden, maar ik ben ervan overtuigd dat je dat ook gaat doen. Wat betreft "de stang", ik begrijp dat als het dier hier altijd op gereden is dat je niet zo één, twee, drie overstapt op iets anders, zeker niet gezien de tijd je op hem rijdt. Zorg eerst maar lekker dat je je vertrouwd op hem voelt en probeer er dan naartoe te werken op iets anders over te gaan. Als je er maar bewust van bent dat je een scherp stuur hebt, dus ik zou inderdaad meer trainen op je zit en beengebruik.
Dan komt het vast wel goed. En ik vind de manier waarop het hier veroordeeld wordt een beetje kort door de bocht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:34

slaat nergens op???het klopt wel hoor Geryon...........
je kan zelf ook wel even normaal reageren. als een ander dat in jouw ogen niet doet,betekend het niet dat je zelf zo heftig moet reageren ;) (dit niet als aanval he...)
bij western is het bv niet de bedoeling constant contact met je stang te hebben,als ik het goed begrijp.

TS,je hebt een super leuk paard en goed dat je misschien wat met de tips wil gaan doen.
les is altijd goed!
probeer zelf goed te ontspannen,dan lukt het je paard ook.

veel succes!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:35

Mensen, maaike (de TS) heeft laatst Simba op trens gereden, en in het begin lukte het echt niet, maar op het eind kon ze al een klei beetje sturen, dus misschien gat ze (dankzij jullie) ooit wel over naar trens ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:45

catalyst1 schreef:
ik kom als westernruiter even binnenvallen in dit topic.Ik zie iemand rijden,die gewoon veel lol heeft, serieus bezig is met haar ( grote) paard en heus zelf wel weet dat er verschil is tussen stang en trens.
Als westernruiter is het heel normaal om met stang te rijden,niemand die je daarop aankijkt.Sterker nog,het wordt verplicht op sommige wedstrijden.
ieder bit is zo scherp als de hand die het stuurt.TS zal vast niet een uur lang met haar volle gewicht in de stang hangen,maar hem puur als noodhulp gebruiken.Misschien is het rijden op stang en trens aan te raden,zodat je de stang losjes kan laten,totdat je hem echt nodig hebt.Door loslaten en belonen zal je paard dan vanzelf lichter in de mond gaan worden.Dus stap...halthouden,reageert hij vlot,dan belonen en zo steeds verder uitbouwen.Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet met 1000 kg aan de haal wilt gaan.
Jammer dat TS nu een rot gevoel krijgt over het openen van dit topic.
TS,gewoon lekker verder rijden met je grote reus en er wel aan werken dat hij lichter wordt en beter reageert,maar trek daar rustig een jaar vooruit..

Daar wil ik wel even een kanttekening bij maken. Een westernruiter die aan de stang begint, heeft als het goed is zijn paard zover getraind zodat ze met een hand en losse teugel rijden (al zie je natuurlijk ook uitzonderingen) Op deze foto's zie ik constant de teugels op maat. Vind dus niet dat je dat kunt vergelijken. Verder sluit ik me wel aan bij je stuk. Plezier is en blijft het belangrijkste.

@ TS: Lekker blijven oefenen en wie weet kun je dan binnenkort wel met een ander bitje rondsturen. Het is iig een super stoer paard.

MaaikeVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 10:00

Ja,
Ik ga het vandaag weer proberen met Trens.
Hopen dat hij weer lekker loopt net als vorige week.
Op het begin, deed hij z'n eigen zin, hij ging er tussen uit.Dan moet je wel ff hangen :P
Maar op het laatste ;liep hij heel ontspannen.
Hopen dat hij dat vandaag ook gata doen/
Ik breng het verslag hier uit!
Kunne jullie tips geven.
Maar verder bedankt voor de tips over de trens.
Alleen buitenritten in de bos, die ik nog even met Stang :P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:51

Geryon schreef:
Dat vind ik al helemaal nergens op slaan, jij hebt zeker de makste paarden van de wereld waar je zeker nog ZONDER bit mee kan rijden ook als je zo praat, hou toch op! Ze weet denk ik wel het best van alle mensen hier hoe dat paard rijd, en julie allemaal niet, dus kunnen julie ook niet zeggen dat ie zonder stang moet ofso. Het is tog HAAAAR paard (of verzorg!:)) dus zij weet het denk ik wle beter, ik vind het er in ieder gevel erg leuk uit zien! Als jij en je paard maar lol hebben en dat kan ook met een stang. Maar is het bij western of dressuur of bij mennen een stang dan opeens niet zo erg? Doe normaal!

allereerst moet je eens normaal leren typen, msntaal is verboden op bokt.

En ja, ik rijd alle paarden zonder bit. Ook de niet makke paarden. Wat is je probleem daarmee ? :)
En omdat het haar paard is betekent dat nog niet dat zij het beste weet hoe ze hem kan rijden, als alle ruiters dat eens wisten zou er heel wat minder paardenleed zijn.

En ja, een stang vind ik vréselijk, zeker in de handen van een onkundige ruiter.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:58

Wat een leuk paard! Lijkt mij super om op zo'n paard eens te rijden!
Hier in de buurt rijdt ook een meisje met een trekpaard, die rijdt hem gewoon op het halster. Snap wel dat het een paard is die dwars door je heen loopt, maar je kan het altijd eens proberen met een trensje. :)

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:16

MaaikeVR schreef:
Hey, Dankje :D
Ja idd. ik moet erop werkenom naar voren te kijken.
Tja, om Simba nou voor 1 keer op trens te rijden. Moet ik een eerst een trens kopen in z'n maat. Trekpaarden zijn echt nie makkelijk te rijden hoor. Zijn veel sterker dan je denkt.
Simba is echt een strek paard. Met stang houd ik hem amper.
Dus trens daar waag ik me echt liever niet aan!

Weer lekker gezeur over een stang.. Ik begrijp wel waarom je er een stang in hebt hangen met zo'n massa.
Misschien kan je naar een tijdje overstappen naar een trens, maar dat zou ik pas doen als je er echt zeker van bent.
Ik vind het wel fijn uitzien, gewoon lekker hobbelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:41

Vue schreef:
Geryon schreef:

allereerst moet je eens normaal leren typen, msntaal is verboden op bokt.

En ja, ik rijd alle paarden zonder bit. Ook de niet makke paarden. Wat is je probleem daarmee ? :)
En omdat het haar paard is betekent dat nog niet dat zij het beste weet hoe ze hem kan rijden, als alle ruiters dat eens wisten zou er heel wat minder paardenleed zijn.

En ja, een stang vind ik vréselijk, zeker in de handen van een onkundige ruiter.

Ten eerste typ ik geen eens msn taal, het kan zijn dat ik gewoon foutjes maak omdat ik heel snel typ, en ten tweede; dus omdat jij zonder bit rijd op alle paarden zijn de anderen die met stang rijden dierenbeulen?!? zeg dat ook maar eens tegen anky en tegen alle topruiters die dan dierenbeulen zijn. Ze weet beter hoe hij tijd dan de mensen die er niet op hebben gezeten en comentaar hebben over het bit zonder het paard gevoeld te hebben in de mond. En onkundige ruiter??!?! Er is bij ons op de manege een schetlander die met stang gereden wordt omdat ie anders te sterk is voor de beginners, en dat pony'tje heeft er nog nooit problemen mee gehad. Ik ken geen andere manegepony's die er zo goed uitzien als bij ons, en de manegebaas weet ook echt wel wat ie doet hoor, ik vind het echt raar dat je zo erg tegen stangen bent. Rijd jij eigenlijk met een hackenmoor of met een halster? Want hackenmoor vind ik dan weer zielig als je er niet om kan mee gaan, maar met halster rijd ik ook best vaak als geer thuis staat.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:53

Pffff,
Wat een gezeik toch weer over een BIT :')
Laat TS toch rijden zoals zij zelf wilt, wat is overigens het probleem als iemand
op een goede manier met een stang rijdt, voor ieders eigen veiligheid?

Je kan wel zeggen, aaaah doe er een trens in, ga daar aan werken, zorg er dan
eerst voor dat het paard niet dominant meer is bladibladibla, maar we zien allemaal
dat dit een hele sterke grote knol is. Die zijn nouw eenmaal heel anders dan
rijpony'tjes, KWPN'ers en tere volbloedjes.

Het paard ziet er goed uit, loopt over het algemeen lekker, TS heeft duidelijk
plezier in het rijden dus ik zeg; ga zo door!! +:)+ Moet geweldig zijn om op
de rug te zitten van zo'n mega 'teddybeer'! :)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:00

Geryon schreef:
Ten eerste typ ik geen eens msn taal, het kan zijn dat ik gewoon foutjes maak omdat ik heel snel typ, en ten tweede; dus omdat jij zonder bit rijd op alle paarden zijn de anderen die met stang rijden dierenbeulen?!? zeg dat ook maar eens tegen anky en tegen alle topruiters die dan dierenbeulen zijn. Ze weet beter hoe hij tijd dan de mensen die er niet op hebben gezeten en comentaar hebben over het bit zonder het paard gevoeld te hebben in de mond. En onkundige ruiter??!?! Er is bij ons op de manege een schetlander die met stang gereden wordt omdat ie anders te sterk is voor de beginners, en dat pony'tje heeft er nog nooit problemen mee gehad. Ik ken geen andere manegepony's die er zo goed uitzien als bij ons, en de manegebaas weet ook echt wel wat ie doet hoor, ik vind het echt raar dat je zo erg tegen stangen bent. Rijd jij eigenlijk met een hackenmoor of met een halster? Want hackenmoor vind ik dan weer zielig als je er niet om kan mee gaan, maar met halster rijd ik ook best vaak als geer thuis staat.

Ja, mensen die niet kundig genoeg zijn (zoals de TS) om met stang te rijden en dat dan toch doen vind ik 'dierenbeulen' (om maar even in jouw taalgebruik mee te gaan) :)
En Anky etc. alle andere 'top' ruiters ben ik ook niet enthausiast over.

Dat pony'tje heeft er heus wel een probleem mee, alleen die ondergaat het. Denk je dat dat beest er vrolijk van wordt? :) Ik snap het wel, je bent pas 13. Kommaar terug voor een discussie als je ouder en wijzer bent, en je research gedaan hebt. ;)

Zijn dat je enige bitloze opties? ;) Ik rijd niet met een hackamore en ook niet met een halster. Halsters zijn niet gemaakt om mee te rijden en en Hackamore is inderdaad ook zielig.
Ik rijd het liefst met een voesthoofdstel of een neckrope. :)

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:17

Ik ben blij te horen dat je probeert te rijden met een trens, en dat er fijne stukjes tussen zitten, ga zo door! Ik vind het altijd leuk om zo'n groot bakbeest aan het werk te zien.
Ik snap dat het lastig is om zo een groot paard te rijden, helemaal als het dier een tijd lang niet is bereden. Is het niet een idee om te kijken of je met een instructeur of instructice de verschillende hulpen kunt verfijnen?

In ieder geval veel plezier met dit grote harige monster!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:30

Vue schreef:
Geryon schreef:

Ja, mensen die niet kundig genoeg zijn (zoals de TS) om met stang te rijden en dat dan toch doen vind ik 'dierenbeulen' (om maar even in jouw taalgebruik mee te gaan) :)
En Anky etc. alle andere 'top' ruiters ben ik ook niet enthausiast over.

Dat pony'tje heeft er heus wel een probleem mee, alleen die ondergaat het. Denk je dat dat beest er vrolijk van wordt? :) Ik snap het wel, je bent pas 13. Kommaar terug voor een discussie als je ouder en wijzer bent, en je research gedaan hebt. ;)

Zijn dat je enige bitloze opties? ;) Ik rijd niet met een hackamore en ook niet met een halster. Halsters zijn niet gemaakt om mee te rijden en en Hackamore is inderdaad ook zielig.
Ik rijd het liefst met een voesthoofdstel of een neckrope. :)

Heey, oke, ik heb daar geen problemen mee dat jij dat vind, het is alleen gewoon raar, en die pony maakt het echt niks uit, hij kan neit eens met een ander bit worden gereden, heel veel mensen vielen eraf en toen ging er een gevordere op om te kijken hoe die het doet vielen zij en de pony samen, dus wat wil jij dan gaan doen met die pony?!?! helemaal in zijn hoofd kijken wat hij vind enzo!?!? die pony is gewoon ondeugend en vind dat leuk, dus voor ieders veilighied gaat er gewoon een stang in! Het beest was al vrolijk en is nu nog steeds vrolijk. En natuurlijk bedoelde ik geen halster, ik bedoel dat ik thuis rijd met een halstertje (en dan het halstertouw als teugel, maar die heb ik alleen in me handen als ik bijna val. Maar ik weet niet hoe zo'n ding heet. Maar heo bedoel je van niet kundig? Zo lang je niet gaat lopen trekken is er toch niets aan de hand!? sorry hoor, maar dat vind ik echt nergens op slaan! Het paard heeft er volgensmij ook geen problemen mee zo te zien, en ze hebben lol, dus wat is er mis mee? Moet ze dan met een watertrensje ofso rijden en dat ze er daarom geen lol in heeft en het beest JUIST alleen maar in de mond zit te trekken omdat ze hem dan niet kan houde? Lekkere dierenvriend ben je dan!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:33

Ik ga er niet meer op in, als je nog nuttige discussiepunten hebt en gewoon kunt discusieren mag je me een PB sturen, dan houden we het topic netjes voor de TS. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:45

Heey! Oke, dat vind ik best, het kan me eigenlijk niets schelen als ik er geen doel op heb zegmaar, dus een pb is niet echt nuttig, maar ook voor de volgende reacties, maak niet van jouw mening een feit terwijl je het niet zeker weet!:D