catalyst1 schreef:ik kom als westernruiter even binnenvallen in dit topic.Ik zie iemand rijden,die gewoon veel lol heeft, serieus bezig is met haar ( grote) paard en heus zelf wel weet dat er verschil is tussen stang en trens.
Als westernruiter is het heel normaal om met stang te rijden,niemand die je daarop aankijkt.Sterker nog,het wordt verplicht op sommige wedstrijden.
ieder bit is zo scherp als de hand die het stuurt.TS zal vast niet een uur lang met haar volle gewicht in de stang hangen,maar hem puur als noodhulp gebruiken.Misschien is het rijden op stang en trens aan te raden,zodat je de stang losjes kan laten,totdat je hem echt nodig hebt.Door loslaten en belonen zal je paard dan vanzelf lichter in de mond gaan worden.Dus stap...halthouden,reageert hij vlot,dan belonen en zo steeds verder uitbouwen.Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet met 1000 kg aan de haal wilt gaan.
Jammer dat TS nu een rot gevoel krijgt over het openen van dit topic.
TS,gewoon lekker verder rijden met je grote reus en er wel aan werken dat hij lichter wordt en beter reageert,maar trek daar rustig een jaar vooruit..
Daar wil ik wel even een kanttekening bij maken. Een westernruiter die aan de stang begint, heeft als het goed is zijn paard zover getraind zodat ze met een hand en losse teugel rijden (al zie je natuurlijk ook uitzonderingen) Op deze foto's zie ik constant de teugels op maat. Vind dus niet dat je dat kunt vergelijken. Verder sluit ik me wel aan bij je stuk. Plezier is en blijft het belangrijkste.
@ TS: Lekker blijven oefenen en wie weet kun je dan binnenkort wel met een ander bitje rondsturen. Het is iig een super stoer paard.