fjord bitloos AdB methode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: fjord bitloos AdB methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:41

waarom een andere instucteur? Dit is de 1e die me bevalt en ze heeft een grote en goede naam! Nee niks mis mee!
En een beetje overdreven om haar veel te dik te vinden om te werken, ze is veel dikker geweest hoor ;) en als je even leestw at ik heb geplaatst zie je ook waarom ik over ben gestapt op boomloos en daar is ze alleen maar positiever uitgekomen!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:31

Ik snap de commentaar ergens wel.
Als ik foto's bekijk van mijn rijden dan zie je ook niet wat ik/zij doet. Op film komt dat beter uit.

Verder kan ik echt zeggen dat haar instructrice echt goed is!
En dat zij echt via het AdB methode les krijgt!
Ik rij bij dezelfde instructrice, elke week en zelfs een lesweekend gehad en ik had pas na 3 maanden écht resultaat, wat geleid heeft tot een rechte en super los paard.
Maar goed, elke ruiter en elk paard heeft zijn tijd nodig!

Persoonlijk zie ik al wel verbetering en ben benieuwd om je weer te zien rijden hetzij in het echt hetzij op film op bokt :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:23

Ik zie op je foto's dat bitloos en boomloos op een bol en niet al te actief paard geen goede combinatie zijn. M.i. is je probleem je zit. Zoek een zadel dat je (als vrouw, extra moeilijkheid) toelaat om correct te zitten, en correct beenhulpen te geven op een ronde pony en je zal gelijk heel wat anders zien ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:28

Ik heb specifiek voor boomloos gekozen en ga ook aan mn zit werken ;) wil namelijk graag op boomloos blijven rijden, wel komt er in de toekomst een ander boomloos zadel ( ben nog aan t rondsnuffelen ) maar ik blijf op boom en bitloos ;)
bedankt voor je reactie

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:28

Moderatoropmerking:
De offtopic reacties zijn verwijderd, de discussie over wie er wel of niet wil discussiëren is niet relevant in dit topic. Graag weer onderbouwde reacties op de foto's.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:32

Mijn advies is ook om aan je houding te werken.
Aan handen en benen die zulk eigen leven hebben, kan een paard ook nooit goed gaan reageren. Er is geen stabiele en rustige hand om op te vertrouwen, dus de hand op een fijne manier opzoeken kan zo niet.
Benen die overal rond zwabberen kunnen nooit duidelijke en kleine been hulpen geven.
En als je hele lijf dus steeds anders zit kun je ook geen gewichtshulpen geven.
Voor je paard dus een en al verwarring.
Geen idee of je lesgever van nu aan je houding werkt, maar dat lijkt me nu toch erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Faelivrin op 11-03-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Regel verwijderd uit post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:34

ja we werken aan mn houding :)
Dat heb ik ookal meerdere malen aangegeven in dit topic, word daar overheen gelezen ofzo? :P
Ik heb ookal andere beugels aan mn zadel gehangen omdat de fenders mijn tenen echt naar buiten drukte en mijn benen er niet lekker in lagen, maar moet nu weer ff wennen aan deze beugels, ze liggen een stuk minder stroef! Maar t heeft ff tijd nodig :P maar ik weet zeker dat t goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:35

Om even op het zaligmakende rechtrichten terug te komen, elk paard loopt recht wanneer je consequent op twee teugels blijft rijden ;)
Verder kiept praktisch elk jong paard plat door de bocht en dat kun je opvangen met binnenbeen/buitenteugel.
Ik zou zeggen, ga voor een zadel wat meer steun biedt zodat je een stabielere zithouding verkrijgt en hou er rekening mee dat lichtrijden met een boomzadel ook niet je van het is, omdat de boom de druk niet verdeelt over de rug van het paard en je dus een erg eenzijdige druk krijgt bij de bevestigingspunten van de beugelriemen.
Zitles aan de longe lijkt me geen overbodige luxe in dit geval ;)

Oja, nog een klein aandachtspuntje, denk erom dat je bij het lichtrijden tijdens het sta-moment, je handen niet telkens mee de lucht in neemt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:39

nee daar wordt niet over heen gelezen, maar als het vaker wordt geschreven kun je wel merken dat er belang bij is.
En gezien je eerdere foto's is daar niets aan veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:42

Ik geef duidelijk vaak meerdere malen aan waar ik aan werk, en dan is het gewoon storend als t steeds herhaald word!
Ik zou graag reacties willen op dingen die niet al 100 keer genoemd zijn en waar ik dus misschien meer aan heb dan alleen steeds t zelde, dat weet ik nu wel, daar werk ik aan :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:44

Dan is het topic klaar denk ik. Er bestaan weinig belangrijkere dingen dan een goede zit. Je paard kan nooit goed gaan lopen als je lichaam steeds wat anders doet en jij er geen controle over hebt. Hoe wil je duidelijke hulpen geven als handen en benen eigen dingen doen? Hoe wil jij gaan verwachten dat jou paard verschil gaat begrijpen dus een bedoelde hulp en een perongelukke hulp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:45

Ten eerste goed dat je de 'krul' niet belangrijk vindt!
Dat zouden meer mensen moeten denken...

Wat ik nog voor nuttig commentaar kan leveren op je foto's is dit.
Je houding vind ik een belangrijk onderdeel wat veel verbetering kan gebruiken.
Opgetrokken hakken, onrustig been, zeer bolle rug, niet goed daardoor op de zitbeenknobbels zitten, en de handen waar al genoeg over gezegd is.
Je kan je bolle rug op de volgende manier verbeteren, ga eens terwijl je paardje stil staat met je benen enkele seconden voor het zadel zitten. Zo voel je goed dat je gedwongen wordt op je zitbeenknobbels te gaan zitten. Leg je benen hierna weer terug en probeer dat gevoel van die zitbeenknobbels te houden en rij hierna weer door.
Ook kan jij denken aan het zoutzak gevoel, gewoon lekker een beetje meer gaan hangen in je rug...
Als je houding een stuk verbeterd zal dit zeker ook zijn invloed hebben op het lopen van je paardje!

Voor de rest heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal en zal er dus ook niks over zeggen aangezien ik niet bekend met ADB methode

Tevens vind ik als je niet tegen tips kan die hier gegeven worden dat het de volgende keer niet verstandig is om foto's hier te plaatsen. Je weet dat je tips gaat krijgen, gebruik het juist in positieve zin en doe er iets mee!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:47

@ Nienkekara! Wat jij zegt ga ik zometeen gelijk eens proberen! ( moet zo nog rijden ) En die holle rug van mij..ik weet t! ik vind t zelf ook erg storend!
Zometeen dus ff met de benen voor mn zadel! Heel erg bedankt! Hier heb ikw at aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:51

Ik snap het hele gegeven holle rug even niet, ik ken mensen met een holle rug die regelmatig paarden, met succes, van B naar Z rijden.
Verder is wat ik zie op de getoonde foto's, jammer genoeg een geschiedenis die zich herhaalt en herhaalt, ze zijn vrijwel identiek aan eerdere foto's dus de verbetering is echt nog niet ingetreden.
Ik hoop dat TS iets kan met de vele nuttige tips die zijn gegeven in dit topic, en niet alleen dat eruit pakt wat in haar straatje is. Succes! :D

N.B, Soms kan een andere instructeur wel degelijk nut hebben. Ik ben zelf een tijd terug overgestapt van eentje die heel lief was naar eentje die een meester is in het drillen van voornamelijk de ruiter. Zelf zit ik te wachten op mijn startkaart, bij de rest van de groep in de les, stromen de winstpunten nu binnen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zegt men wel eens. In onze les werd er eerst gemopperd dat het allemaal veel te streng was, maar al snel waren we er allemaal achter, dat we in twee lessen van de nieuwe instructrice meer hadden geleerd dan in een heel jaar van de vorige.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:53

@ Sul er zijn zat mensen ja klopt, maar niet iedereen heeft scoliose ;) vaak als ik mijn rug recht dieuw doet t ontzettend pijn! Maar ik blijf door oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:55

Cinnepin schreef:
@ Sul er zijn zat mensen ja klopt, maar niet iedereen heeft scoliose ;) vaak als ik mijn rug recht dieuw doet t ontzettend pijn! Maar ik blijf door oefenen!

Ook mensen met een scoliose kunnen correct rijden. En er is geen sport die pijnloos is. No pain, no gain.

kazary

Ik heb ook scoliose. En juist dan is het belangrijk om aan je houding te werken.

19LindA83

Ik zelf heb een hele holle rug en erge spanning in de schouders... Mijn tips daartegen zijn nog: zweep horizontaal tussen beide handen nemen (incl teugels!) en dan draai bewegingen naar voren maken, wel contact houden met de mond. Helpt mij regelmatig... ik ontspan en mijn pony ook. En zo zie je maar een zweep heeft ook goeie functie's.

Verder voor het op de voorhand vallen, veel schijn overgangen maken...
kun je hier wel wat mee?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:57

Of koop zo een fitnessbal en ga daar thuis oefeningen op doen, erg leuk voor de rugspieren, alleen op zitten met de heupen een rollende beweging maken is al genoeg.

Maar dan nog neemt het niet weg dat je ook aan je handplaatsing moet werken.... en dat los je alleen maar op door iemand in het midden te hebben staan die continue gilt: handen lager, laat die binnenkant eens los!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:00

Cinnepin schreef:
Ik heb specifiek voor boomloos gekozen en ga ook aan mn zit werken ;) wil namelijk graag op boomloos blijven rijden, wel komt er in de toekomst een ander boomloos zadel ( ben nog aan t rondsnuffelen ) maar ik blijf op boom en bitloos ;)
bedankt voor je reactie

Bitloos begrijp ik (als bitloze extremist :+ ) volledig, maar boomloos in dit geval niet. Je doet jezelf en je paard geen plezier met een zadel waar voor jullie combinatie niet juist op te zitten valt.
Tenzij je een boomloos zadel kan vinden waarin jij meer een A-vorm kan aannemen, met de benen rechthangend onder je, als een O-vorm, ga je altijd ofwel door een stoelzit, ofwel door voorover kantelen geplaagd worden. Nu ben je vast niet de enige die hier boomloos op dit type paard last van heeft, dus ik vermoed dat er wel boomloze zadels zullen zijn die dat oplossen (types met panelen en zo..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:03

kazary schreef:
Ik heb ook scoliose. En juist dan is het belangrijk om aan je houding te werken.

volgens mij heb ik er ook bij gezet dat ik blijf oefenen! Je komt over alsof je vind dat ik nisk doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:04

ik zit te denken aan een boomloos freeform zadel tot nu toe, dat heeft een meer a vorm, maar ben nog aan t rondkijken :D

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:05

Mischien moet je een foto van je vorige topic + een van dit topic in 1 post plaatsen zadot we kunnen zien dat je er wel wat aan doet... Dan kunnen we goed vergelijken...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:08

Volgens mij is nog altijd het allerbelangrijkste een onafhankelijke zit te hebben, dus ik denk dat je met een zadel dat je in een houding ''dwingt'' te zitten ook niet alles 1,2,3 oplost....
Echt die zitlessen zouden ook een goeie zijn... even lekker naar een manege daar hebben vast een paard waar een voltige singel omgeknupt kan krijgen en wel blijft draven en galoperen op de volte.
Kregen wij vroeger verplicht 1x per maand, dekje op het paard voltige singel erom en zitten maar!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:10

Cinnepin schreef:
kazary schreef:

volgens mij heb ik er ook bij gezet dat ik blijf oefenen! Je komt over alsof je vind dat ik nisk doe

Jij moet niet zo happen als er niets te happen valt.
Er is gezien de vorige foto's niets veranderd in je houding. Dat is het enige wat ik opgemerkt heb. En zonder goede houding kun jij je paard niet aan het been krijgen. Een paard dat niet aan het been is kun je niet rechtrichten. Een paard waar je geen zit hulpen op kunt geven kun je niet rechtrichten. een paard kan niet nageven als de handen geen stabiele en zeker vertrouwen geven.
En je wilt geen ander zadel, je werkt er aan, maar er is geen verschil waar te nemen. Dat is zoals het is, maar mag niet worden besproken. Want je weet het al. Je wist het ook enkele weken geleden al, toch open je een nieuw topic.