Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:33

bij de meeste bonten is er op kleur geselcteerd.
Door de kleur (welke dan ook) als belangrijkste te zien worden er meestal consesies gedaan wat betreft type en beweging, de kans om een topper te fokken is dus veel kleiner.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:53

stoffel schreef:
bij de meeste bonten is er op kleur geselcteerd.
Door de kleur (welke dan ook) als belangrijkste te zien worden er meestal consesies gedaan wat betreft type en beweging, de kans om een topper te fokken is dus veel kleiner.

Hier wil ik toch nog even wat over kwijt... Het KWPN verdomd het om een bonte goed te keuren. Heb op keuringen al meerdere zeer goede bonten gezien en werden zonder pardon eruit gezet. (weet dat dit ook gebeurd als je niet bekend genoeg bent in de paardenwereld, maar dat is dus een tekortkoming van het KWPN) Ik weet dat juist hierom de eigenaren van enkele zeer goede bonte dekhensten ze daarom niet meer voor de keuring gooien. Veel zijn er van juist die heel goede naar o.a. Amerika gegaan. Daar doen "onze" bonten niets onder van onze gewoon, normaal gekleurde hengsten. Weet van 1 hengst dat die daarom ook niet is aangeboden bij het KWPN en wel bij 3 andere stamboeken die niet onder doen van het KWPN. Dit paard is destijds dan wel erkend door het KWPN, omdat het dus bij die anderen wel goedgekeurd was. En laat nu het KWPN toch het stamboek van nederland zijn en de meeste fokkers willen toch iets wat goedgekeurd is. En daar hebben ze gelijk in. ;)

stoffel

Re: Zijn bonte paarden werkelijkwaar perfect voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:18

Ik ben op de hengst keuringen nog geen goede bonte tegen gekomen.
Ik kan ze gemist hebben

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:31

stoffel schreef:
Ik ben op de hengst keuringen nog geen goede bonte tegen gekomen.
Ik kan ze gemist hebben

Welke keuring (stamboek)? Welk jaar? enz. enz.... Ennuh de 1 vind dit goed en de ander dat...Zie nu ook welken die voorgaande jaren goedgekeurd zijn, waar ik echt mijn twijfels over heb...Naam zegt vaak meer als hoe een paard in elkaar steekt...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:41

Op de KWPN Hengstenkeuring in Den Bosch de afgelopen jaren.
En hoezo zegt een naam meer dan hoe een paard inelkaar steekt.
Geef je het paard toch een andere naam.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:59

Naam eigenaar en afstamming zegt bij het KWPN meer als het paard zelf. Als je daar de afgelopen jaren bent geweest, dan moet je dat toch zijn opgevallen...Ik ben er dan ook zeer zeker voor, dat alle paarden "onbekend" in de baan verschijnen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:01

Passionata schreef:
juval schreef:
ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet veel 'anders' gekleurde paarden in de hogere dressuur tegenkomt. Het zijn toch meestal zwarten, bruinen en vossen. Af en toe een schimmel, maar (panter)bonten zie je helaas niet veel. Of dat komt doordat deze paarden minder talent hebben, of dat de talentvollere ruiters het niet aandurven met een opvallende verschijning in de ring te komen.. dat weet ik niet.
Denk eerder dat het dat laatste zal zijn juval ;)

Nee, er ZIJN gewoon meer vossen en bruine paarden. Bonte sportpaarden zijn schaarser en dáárom zie je ze minder.
Ik ben niet gek op bont, maar een goeie laat ik echt niet staan.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:02

Ik vind dat bonte paarden vaak meer uitstraling hebben, daardoor krijgen ze soms meer punten van de jury. Maar qua techniek kan een bont paard niet beter lopen dan een bruin of zwart paard. Nee, ik denk dat het meer de uitstraling is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:10

sjaantje schreef:
Passionata schreef:
Denk eerder dat het dat laatste zal zijn juval ;)

Nee, er ZIJN gewoon meer vossen en bruine paarden. Bonte sportpaarden zijn schaarser en dáárom zie je ze minder.
Ik ben niet gek op bont, maar een goeie laat ik echt niet staan.

en dan is het cirkeltje weer rond, als de stamboeken geen bonte hengsten goedkeuren..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:31

Daar zeg ik ook niks over.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:18

Geef mij maar eens aan welke bonte hengsten zo goed zijn dan wel presteren dat ze een goed keuring bij het KWPN waard zouden zijn

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:31

Mecenas was absoluut goed genoeg en ik vind Haico ook steeds sterker worden in zijn gangen. Is wel een all rounder, dus past niet meer in het plaatje van het KWPN. De website die ik al eerder in dit topic plaatste (USA) daar staan ook enkele zeer waardige hengsten bij.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:50

Mijn paard is ook bont. Veel mensen zeggen dat hij veel kwaliteiten heeft, ik merk dat zelf ook wel. Hij kan echt mooi lopen. Ik weet niet of dat bij alle paarden zo is, ik denk eerlijk gezegt dat dat niet aan de kleur ligt maar meer aan de bouw.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:36

neey .. idd licht niet aan de kleur.. licht aan de bouw. als bonte paarden echt zo veel beter lopen hadden we er al vaker en meer in de prijzen en op concours gezien.. helaas ben er niet van overtuigd, dat het met de kleur heeft te maken.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:18

Ik geloof echt niet dat je aan een bonte een voordeel hebt op wedstrijd of een nadeel... nja heb ooit 1x bij een onderlinge wedstrijd onderaan mn coupon zien staan dat ik western moest gaan rijden. Ben toen om opheldering gaan vragen (dacht dat ze er misschien wel een goede reden voor hadden om dat erop te zetten) het bleek: 'Bont hoort in de western thuis.'

Maar goed als je der een voordeel aan zou hebben ben ik daar blij mee ga mijn bonte vanaf 2e paasdag officieel starten. Moet er nog wel ff bij zeggen dat meneer in de dressuur proeven onderling altijd 1e of 2e is geworden met mij en mn bijrrijdster.

Zodra ie uit de trailer komt zijn er altijd wel veel leuke reacties zoals die is gaaf enzo en zo nu en dan ook negatieve. Zoals op een springwestrijd van mn bijrijdster: Een vrouw zei tegen mij: Dat er nog mensen zijn die stalgeld betalen voor zown bont beest (heb wijselijk mn mond gehouden en ben mn bijrijdster even wat tips gaan geven). Uiteindelijk was ie dubbel 0 en 2e plaats en de pony van het kind van de betreffende vrouw nam niet 1 hindernis zonder eerst te weigeren. Dus ik had van binnen ff zoiets van: Zo, daarom betalen mensen nog stal geld voor een bont beest :=