"Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:54

maaike_lotte schreef:
Ik ben het helemaal niet met deze uitspraak eens!
Een paard rijden is niet makkelijk, je moet een combinatie vormen als je hoger wil komen, en met sommige mensen en paarden klikt het gewoon niet. mensen zijn toch ook niet vrienden met iedereen?

Maar vergeet niet dat die klik 9 van de 10 keer er niet is omdat de mens niet luisterd naar de signalen van het paard, een paard spiegelt de mens, en dat is soms heel moeilijk om zo met je neus op de waarheid te worden gedrukt. Er zijn voor mij wel paarden waar ik et slecht mee kan vinden, maar meestal heb ik ook niet echt een superband met de eigenaren. Toch probeer ik met alle paarden te leren omgaan door te kijken naar mezelf en zo te groeien.

Eke

Re: "Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:28

ben het er niet mee eens het paard kan misschien goed getraind zijn maar als je er een ruiter opzet er niks van snapt zal het paard waarschijnlijk niet doen wat die ruiter wilt ook omdat je de knoppen moet vinden op zo een paard

YMJArabians

Re: "Een paard dat goed gereden is, kan iedereen mee weg rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:44

Tja, wat versta je onder 'iedereen'? Ook alle beginnertjes die net weten hoe ze de teugels moeten vasthouden? Of iedereen met gemiddeld tot gevorderde ervaring?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:27

kazary schreef:
Alleen zit er wel een rembekrachtiging op een goed gereden paard. En ook stuur en gas bekrachtiging. En daar je je niet zomaar mee weg als je dat niet bent gewend, ook al zijn die hulpen in principe gelijk. Als jij bij een fijn gereden paard een beetje meer gaat zitten sta je van galop op de rem. Kijk je teveel naar links heb je al een volte. Drukt je linker been een fractie meer dan je rechter hab je al galop of een travers. Daar waar je bij een minder fijn paard gewoon rechtdoor gaat en niets merkt.

Zoals iemand al opmerkte, ga op salinero zitten en je krijgt van alles, behalve wat je wilt.

zóóó waar dit :j
Ikzelf heb een hoger opgeleid/doorgereden paard en daar hebben een paar ruiters wel eens op gereden. De ruiter met ervaring/rijkunstig gevoel/onafhankelijke zit rijden zo op hem weg...hoewel bij sommige wel de finetunning soms parte speelde.
Bij de ruiters met minder "feeling" kwamen de kunstjes achter elkaar en gebeuren er inderdaad dingen waar de ruiter op dat moment niet naar vraagt.

Maar om antwoordt te geven op de vraag...nee niet iedereen kan met een doorgereden paard wegrijden, mijn inziens kan alleen de hele handige, ervaren, vergevorderde ruiter een gooi doen naar die titel. :+

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:31

ik ben het er niet mee eens
als je een goed paard op nivo koopt rij je de eerst 3 maanden op het werk van iemand anders
als het paard het al eerder door krijgt dat de ruiter het niet kan dan zal het paard eerder al minder gaan werken :D
misschien kan de ruiter er met een kundige instructeur er wel beter uit komen dan met eentje die het minder kan ,zeg maar

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:34

maaike_lotte schreef:
Ik ben het helemaal niet met deze uitspraak eens!
Een paard rijden is niet makkelijk, je moet een combinatie vormen als je hoger wil komen, en met sommige mensen en paarden klikt het gewoon niet. mensen zijn toch ook niet vrienden met iedereen?

Ik denk ook dat het hier niet gaat op de klik, maar gewoon om het feit dat iedere ruiter op een goed opgeleid paard kan zitten en er een paar "simpele" dingen mee kan doen :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:36

wel is het voor ruiters fijn om eens op dat doorgereden paard te rijden...juist om te voelen/ervaren en vooral....te leren. ;)

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:16

Ben er niet mee eens.
Want; iemand die niet goed kan rijden, en het paard ziet, hoort iets wat niet bekent is, en schiet weg, dan blijft diegene echt niet zitten..
Want paarden zijn en blijven altijd vluchtdieren! Dus je kunt een paard nooit afleren om te vluchten.. De allerbraafste manegepaarden schieten nog weleens weg!!.. Dus ik ben er niet mee eens.. Tenzij!! er iemand een oogje in het zeil houd.. dan zou ik zeggen, oké!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:18

festerbeau schreef:
Ben er niet mee eens.
Want; iemand die niet goed kan rijden, en het paard ziet, hoort iets wat niet bekent is, en schiet weg, dan blijft diegene echt niet zitten..
Want paarden zijn en blijven altijd vluchtdieren! Dus je kunt een paard nooit afleren om te vluchten.. De allerbraafste manegepaarden schieten nog weleens weg!!.. Dus ik ben er niet mee eens.. Tenzij!! er iemand een oogje in het zeil houd.. dan zou ik zeggen, oké!

Ik geloof dat je de stelling niet helemaal begrijpt. Er wordt hier gepraat over goed doorgereden/hoog opgeleide paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:42

Quir schreef:
"Een paard is pas goed gereden, als iedereen er mee weg kan rijden."

Dit hoor ik best vaak en nu mijn vraag: Ben je het hier mee eens? Zo ja, waarom wel en zo nee, waarom niet?

We hebben het hier dan wel over de 'standaard' paarden (als ik het even zo mag noemen), dus niet die enorm eenkennig zijn of in het verleden iets mee gemaakt hebben.

Wat is goed gereden is dan de vraag? En wie is iedereen?

Gaat over "standaard" paarden (voor zover die bestaan, net zoiets als standaard mensen, ook lastig te vinden)
Je zou toch op normaal gereden paarden in ieder geval moeten kunnen stappen, halthouden, draven, galopperen en sturen en halthouden. Misschien niet ineens briljant, maar wel zodanig dat je niet gaat verongelukken. En je elkaar enigzins begrijpt.

Ik beweer echt niet dat iedereen op alles kan rijden, maar ik neem aan dat hier geen Salinero wordt bedoeld (is niet echt standaard). Maar bijvoorbeeld gewoon de paarden in je vrienden en kennissen kring. De meeste zijn eventueel met wat uitleg
van de eigenaar vaak wel te rijden (zijn in mijn ogen standaard paarden, geen dieren van meerdere tonnen en allemaal basissport of dat nog niet eens).

Iedereen is ook lastig begrip. (want wie kan er rijden? wat is het criterium?)

Prille manegeherinnering, onderlinge wedstrijd M2 dressuur, ik met wissels om de pas over de diagonaal (grijns van oor tot oor) wel jammer dat het uitgestrekte draf moest zijn :D . (handelspaard bleek ZZzwaar, was helaas dag later alweer verkocht)

Klacht over mijn pony na beginners les.
"Je paard draaide zomaar om!" (ja die dacht keertwending om de achterhand, gezien ruiter zijn gefreubel.)
"En ging in draf zomaar loodrecht opzij!" (tja, dat vroeg ze zelf)

hoog opgeleide paarden vind ik niet echt "standaard", die zijn in mijn ogen bijzonder.
Zou ook niet willen beweren daarmee op te kunnen schieten, geen idee, nog nooit op gezeten.