hulpmiddelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:35

Een chambon of een gogue dwingen een paard niet in een houding - als dat het effect is, zit ie veels te strak. Het paard moet nog wel met zijn hoofd voor de loodlijn kunnen komen. Goed bevestigd geven deze hulpteugels alleen een begrenzing naar boven, in die zin dat het paard druk voelt zodra ie zijn nek/kaak vastzet en de onderhals eruit drukt. Dat de gogue onafhankelijk inwerkt (itt de slof) vind ik juist een voordeel, daardoor is de inwerking heel duidelijk voor het paard. Met een slof moet je als ruiter wel een superfijn gevoel voor timing hebben, wil je die eerlijk kunnen gebruiken. Met een gogue volsta je als ruiter met een fijne, constante verbinding met het bit te houden, en als het paard zich uit de verbinding drukt, komt ie de gogue tegen.
Een van mijn paarden, nu 7 jaar, heb ik de afgelopen week drie keer met een gogue gereden omdat ie steeds de neiging had zich uit de verbinding te drukken, puur uit gebrek aan concentratie. Zag ie ergens iets: hup, hoofd omhoog en tegen het bit. De gogue heeft hem ahw een zetje in de juiste richting gegeven, hij komt nu veel gemakkelijker tot vwnw ontspanning en begint te ervaren dat het juist erg prettig is met een ontspannen bovenlijn te lopen. En dat is dus echt geen nepkrul, hij loopt nu juist veel meer van achteren naar voren, over zijn rug en met een actief achterbeen.
De gogue is er nu weer af en hij ontspant zich veel beter, ik wijs hem daarbij de weg door lichter te zitten zodat ie zijn rug gemakkelijker los kan laten. Hij ondergaat nu echt een metamorfose. Gebruikt hele andere spieren (wat betekent dat ik dit ook rustig op moet bouwen) en is veel geconcentreerder. Dat dit paard lange tijd te weinig nageeflijk was, is mijn eigen fout geweest door te weinig consequent te rijden toen ie net was ingereden. Daarbij zit er een behoorlijke kop op, het zat dus ook in zijn hoofd dat ie niet wilde nageven cq. zich op de ruiter concentreren. Dit ter illustratie dat een gogue best een nuttige hulpteugel kan zijn.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:34

Ik ben sowieso anti-slof (tenzij hij goed beruikt word, dat is dus 1 op de 10 keer). Als een paard te hard gaat zijn er andere manieren om hem zachter te laten gaan. Als een paard niet door de hals komt zijn er andere manieren dan hem een slof om te doen.
En hulpteugels verhelpen het probleem niet, zij zijn geen oplossing. Zij zorgen ervoor dat je er geen last van hebt, maar voor meer niet.

Snoevie

Re: hulpmiddelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:31

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
het heet een HULP teugel,soms kan het net het zetje zijn wat paard of ruiter nodig heeft om fijner te kunnen rijden,en dan kan je daarna weer fijn verder.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:31

Ik heb er niks op tegen, zolang je zo maar goed fatsoendelijk gebruikt..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:36

Haha nou aan iedereen die hulpteugel gek is bereid je maar voor ze zijn ermee bezig om de hulpteugels te gaan verbieden en/of alleen toestaan onder toezicht van ..... Dat weet ik effe niet meer ofdat nou een bevoegd persoon was of dat daar nog niks over duidelijk was.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:56

Hoe kunnen ze hulpteugels nou verbieden, alsof dat te controleren valt :P Niet dat het voor mij uitmaakt...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:31

ik weet dat er voor gif spuiten een licentie moet weze die je moet laten zien tijdens het aankopen, misschien gaan ze dat dan ook wel doen bij de hulpteugels ofzo. Ik zou het anders ook neit weten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:32

Gaan ze hulpteugels verbieden? Wat nou als een manegepaard waar alleen maar beginners op rijden die het paard niet nageeflijk kunnen rijden last van zijn rug heeft? Op onze manege krijgen die paarden elastieken om of touwtjes of gewoon bijzets omdat ze anders last krijgen.

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:54

ik vind dat echt sielug!!

ik heb al me paarden zeluf geleert aan de teugel te lopen!! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:00

ja joh tuurlijk........ :Z

ga eens even normaal typen.......

en een liscentie voor hulpteugels........het moet niet gekker worden zeg.
trouwens met een simpel strotouwtje kan je ook een aardig eind komen,gaan ze daar ook op controleren :P

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:10

Hulpteugels prima, mits goed gebruikt. Bij een jong paard vind ik het wel enorm onzin, eerst op eigen benen laten lopen en bezig gaan met andere dingen die je voor elkaar moet hebben. Als de basis in orde is en het beestje de hulpen kent, het team voldoet, dan kan men een hulpteugel gebruiken. Zelf heb ik ze nooit nodig gehad en ik ga ze ook nooit gebruiken.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:15

helemaal mee eens !
Jonge paarden moeten gewoon zonder hulpmiddelen ingereden worden .
Somige paarden hebben nog niet eens hun baland onder het zadel en dan rijden mensen ze al met hulpmiddelen daar ben in echt zo tegen.
X Ivanka

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:38

Het is wel verstandig om voordat je hulpteugels gaat gebruiken, eerst erachter zien te komen welke spieren de paarden daarbij gebruiken. Dus je moet je verdiepen in de anatomie van het paard en je je afvragen of je die spieren echt wel wilt trainen;)

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:17

Ben het met je eens als je het goed gebruikt!

Maar 9 van de 10 keer word het dat niet.
Nu ben ik al helemaal tegen hulp middelen.
VOORAL bij een jong dier.
Laat hem idd eerst op ze eigen benen lopen hij hoeft niet meteen vol op in de krul getrokken teworden.
Je hoeft niet meteen een M proef testarten.
Zo ie zo op wedstrijd mag je geen hulpmiddelen.
Dus waarom dan wel thuis mee rijden?

Nee voor mij geen hulpmiddelen.
Ik doe het liever zonder dan train ik maar 2 jaar langer.

Dan dat ik die dingen moet gaan gebruiken om het allemaal maar sneller te laten verlopen op een manier die op wedstrijd toch niet mag dus ja wat heb ik er aan.

Nee doe het liever lekker zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:23

en dan neem je ook maar het risico dat in die twee jaar het paardenbeest een blokkade op loopt die je niet gehad zou hebben als je het even wat sneller had duidelijk gemaakt met behulp van een hulpmiddel?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:24

Ik ben er ook niet echt voor, hoor.
Sowieso niet van al die poespas, en al helemaal niet hulpteugels.

Stalgenootje van mij zei laatst; ja als ik met hem (haar eigen paard) het bos in gaat dan gooi ik wel een thiedeman of iets dergelijks om.

Wat vinden jullie daar nou van dan?
Vond de opmerking zelf een beetje apart, maar had geen zin om er verder op in te gaan.