Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:19

Ik heb de touwtjes pas een paar keer op gehad hoor.
Iig niet super vaak ofzo. :)

Maargoed.
Ze loopt gewoon te spannen.
En de overgangen gaan gewoon heel moeilijk bij haar.

En ze draaft te snel.
En dan heb ik niet het idee dat ze ontspannen is.
Ze loopt dan zeg maar niet hoe ik het zou willen.

Maar ik hou jullie op de hoogte.
Vandaag zou ik jullie een update geven over wat ik gedaan
heb en hoe het gegaan is.

Ik ga eerst een hele tijd longeren. Eerst zonder touwtjes.
En dan later zet ik even de touwtjes er aan.
En als uitlopen aan de longeerlijn zet ik ze er weer af.

EDIT:

Ik ben ook iemand die te veel dingen door elkaar heen doet.
Dan wil ik dit doen en dat doen en zus doen en zo doen.
En dat is voor het paard niet leuk.
Maar daar kan ik dus niks aan doen.
maar ga het vandaag op een rustige manier proberen te doen...

Joceline

Re: Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:23

OKe prima, doordat de overgangen niet soepel en actief gaan kan ze ook niet gaan ontspannen, als ze onder je uit draaft of te snel draaft aan de longe is ze eigenlijk ook niet aan de hulpen. Op jouw zit draaft ze rustig en niet onder je uit. Dus dit bewijst weer dat het het probleem van de ruiter is en aan de ruiter ligt, ik baal hier zelf ook vaak van want mijn merrie wil haar maar dan ben ik weer niet consequent genoeg. Komt vanzelf goed lekker veel oefenen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:48

Hoi!
Op de foto's zie ik geen strenge hand, op één foto een beetje, nr 2, daar zie je dat het bit aan de mondhoek trekt, verder op geen één foto.
De touwtjes vind ik ook niet schokkend, maar ze zijn te los om naar beneden te blijven en om te ontspannen met neusje eruit zijn ze te kort, dus niet handig, daar was je inmiddels wel achter, haha!
Ook is een paard wat niet zo naar voren wil het beste te rijden als je niet aan de voorkant zit, dat remt alleen maar (op dit niveau)
Voor jou ook mijn gouden tip: zonder beugels rijden!
Dan leer je beter op je kont zitten in het diepste gedeelte van je zadel, je zit nu teveel achterop, om dat te compenseren ga je dan met je bovenlichaam naar voren.
Ook je handen hebben daar mee te maken, als je ze zo laag houdt kun je niet rechtop zitten.
Ook moet je je handen gesloten houden, dat is verder niet belangrijk, maar een schoonheidsfout.
Blijf gewoon contact houden met de mond, maar zorg dat je meegaat met de beweging, let maar eens op hoeveel dat in stap is, als je paard niet aan de teugel loopt.
Het belangrijkste voor je paardje nu is dat er genoeg actie is, dus lekker vlot draven en afwisselen met veel overgangen, zonder van voren tegen te houden!
Veel succes en plezier!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:34

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:03

Tja.
Ieder zijn eigen keuze. ;)

Nee. Want ik was alleen. :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:27

Ik denk ook dat jullie allebei even moeten wennen. Als je allebei gewend bent om in een bepaalde houding te lopen/trainen en je gooit het roer ineens om, is dat voor allebei wennen. En best lastig in het begin! Ik weet even niet meer of het in je post stond, maar rijd je Ramona al lang? En heeft ze daarvoor stil gestaan, of reed iemand anders haar?
Als jij als mens altijd met een scheve houding loopt, weet/voel je het niet eens meer. Maar als je dan door een ander "recht gezet wordt"voelt het ineens alsof je heel scheef bent. Het voelt vreemd. Denk dat jullie dat nu beiden hebben....
Ik zou het lekker op deze manier proberen. Haar wat meer laten ontdekken hoe ze moet lopen op eigen benen, en jij ook aan je houding werken. Een veel gehoorde kreet in paardenwereld is ook: Minder is meer!
Dus door je minder te focussen op een bepaalde dingen (de dressuurhouding die je graag wil) dan komt het "vanzelf"! Teveel willen wordt vaak te krampachtig, waardoor je de verkeerde kant op gaat...De motor zit aan de achterkant en als Ramona en jij los worden in het lijf dan komt de nageeflijkheid vanzelf! Die rijdt je er niet met je hand of touwtjes in!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:31

Ik heb ramona altijd gereden.
Niemand anders. :)
Maar ze heeft een hele lange tijd stil gestaan omdat ik met een ander paard bezig was.
Misschien niet het slimst, maargoed. ;)
Nu heb ik weer meer tijd voor haar.

Bedankt voor je tips!
Dan blijf ik nu maar zo rijden. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:34

Zoals jij longeerd is heel leuk en mooi en leuk voor je paard etc. Maar het is niet echt werken voor je paard. Het is gewoon je "paard" uitlaten. Ik longeer wel met hulpstukken. En heb ook les gehad van een grand prix ruiter hier in. En dan werkt een pony echt. achterbeen gebruik van voren naar beneden etc.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:39

Maargoed. :)
Ik heb gewoon domweg geen geld voor: een longeersingel een pessoa etc. :)

Maargoed.
Hoe zou ik het beter kunnen doen.??met de spullen die ik heb.
Dus: longeerlijn, touwtjes....

Hoofstel= kapot.
Zaterdag komt er een nieuwe. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:44

Zodra je het nieuwe hoofdstel hebt ga je bezig.
Touwtjes kunnen gewoon de bekenste mensen die in de paarden sport zitten waar je cursusen kunt doen longeren met touwtjes! Alleen gaat een paard pony dan er soms in hangen.

Het zadel doe je gewoon op. Dan maak je de touwtjes vast tussen zijn benen door. Dan haal je hem gewoon door de singel nu heb je twee touwtjes je haalt ze beide door de bitten. Dus elk touwtje zijn eigen bit. En dan naar het zadel toe. Het liefst zo hoog mogelijk. Bijvoorbeeld die oogjes boven bij je zadel. (hopeloijk zitten dier er nog) het paard zet je niet te straks vast! Maar ook niet te los hij moet de aanleuning opzoeken.

Touwtjes kun je gewoon kopen bij verschillende winkels hoeven niet speciaal voor paarden te zijn. ALs ze maar stevig zijn. Slof kun je ook prima gebruiken!

Ik weet bokt is er niet voor maar ik heb echt goede reseltaten gezien.!

Met de zweep tik je steeds de achter heup van het paard aan in de hoop dat hij die meer gaat gebruiken.
Paard hoeft dus als je hem een tik geeft niet knetterhard voor uit. maar zijn benen optrekken en zijn achter hand onderzich trekken inplaats van achter zich.
Ik heb liever een paard die ik kan aanraken met de zweep als een paard die er vandoor gaatt zodra ik in de buurt kom met de zweep.
Ik zou de longeer lijn achter de oren langs aan het bit doen omdat je dan aan het buitenste bit de snelheid kan regelen. Of je doet hem door beide bitten heen niet aan 1 bit!

Succes!!!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:50

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:04

Blokjes foto ziet er goed uit, maar let op! Dit paard loopt ook op de voorhand.... (wat ik eerder probeerde uit te leggen met touwtjes door de voorbenen). Kan geen kwaad om zo te longeren, maar wel als dit je longeerhouding is en blijft. Paard wordt zo getraind op de voorhand...

Wat je ook kan oefenen, is je lichaamstaal met longeren. Het is meer dan touwtjes, een longeerlijn en cirkel.. Ik weet niet hoe actief Ramona nu vanuit haar achterhand met longeren is, en hoe ze op je zweep reageert? Als ze dat goed doet, probeer je zweep dan als aanwijsstok te gebruiken en niet als "zweep". Houdt hem ter hoogte van de singel, met de punt naar de grond gericht. Moet Ramona harder, wijs je naar haar achterhand. Eventueel een zwiep of tik als ze niet reageert. Reageert ze wel, en loopt ze met de gewenste activiteit, houdt dan de zweep weer richting singel.
Wat je ook kan doen als warming up, waarbij je paard alvast op jou moet letten en op jou lichaamstaal: Je staat naast haar schouder. Ipv haar "wegjagen"met de zweep richting longeercirkel, je stapt richting haar achterhand (is een voorwaarts drijvende houding) en zeg "stap". Moet Ramona halthouden, zorg dat je voor haar schouder komt. Loopt ze toch tegen je aan, of gewoon door, even een klein rukje aan het touw. De volgende keer zal ze wel op jou letten! Deze signalen pas je dan ook toe met longeren. De zweep naar achterhand wijzen is actiever, de zweep net voor de schouder is langzamer.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:10

JA maar dan zal ze wel actiever worden alleen niet over der rug lopen... Je moet der van voren ook niet vast knopen!

Je kunt inplaats van tussen de voorbenen ook de touwtjes aan de zeikant vast maken. Herman Wientjes traint zijn jonge en oude paarden zo. Ook wel met lange lijnen daar is hij helemaal dol op alleen dat moet je kunnen. En sommige paarden acepteren dat niet.

Ik longeer wel met hulpstukken ik haat het om me paard uit te laten. Je longeert een paard om iets te verbeteren wat je niet in het zadel lukt dat doen je dan eerst vanaf naast het paard.

Ook wordt het paard lekker soepel van longeren. Je moet een paard niet vast zetten.

Je paard wordt losser hoe meer hij met zijn heupen beweegt (waggelt :P)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:11

En die foto was alleen om te laten zien hoe de touwtjes vast zitten.
Je paard gebruikt izjn achter hand correct als hij zijn been optrekt onder zijn heupen en niet zoals bij de fries achter zijn heupen. Dan werkt de motor niet optimaal

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:13

Ik word nog steeds niet echt vrolijk van de foto's en het filmpje... Je ziet gewoon dat ze op de touwtjes hangt en zodra de touwtjes eraf zijn, ze haar hele houding niet meer kan vinden. Je kan die touwtjes beter vervangen door speciale elastieken daar kan ze niet op gaan ''hangen'' en ik zou idd als ik alleen maar zo'n kapot hoofdstel had, helemaal niet gaan rijden. Dit moet verschrikkelijk zitten.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:31

Mijn longeertips zijn ook echt als basis bedoelt. Niet dat ik een kenner ben, en de TS een nono, maar we hebben geloof ik wel allemaal het idee dat we haar moeten helpen met de basis! :o En als we als mede bokkers elkaar steeds aanvullen of verbeteren, kan de TS misschien wat met de tips! En wijzelf ook ;)
Met mijn houdingstips ben je meer bezig met de basis. Je leert dan met elkaar omgaan, zodat je paard je ook begrijpt als je wat wil van hem. Als er een communicatie is en de motor draait, kunnen "we"verder met de volgende stappen: Het sporen, de rug los laten enz....

Blokje, wat je zegt over de touwtjes zoals de Herman het doet, heeft mijn voorkeur. Maar ik ben de TS niet, en ook ben ik Ramona niet. Maar als je de touwtjes op die manier bevestigd, kun je door de lengte van die touwtjes wat meer spelen met het lijf van je paard. En je paard zal er zelf ook mee aan de slag gaan. Met touwtjes een hoofd/hals in een bepaalde houding knopen leidt uiteindelijk toch weer tot vastzetten van spieren en lijf....

Hoop dat de TS door de bomen het bos nog ziet! ;)

Dat Ramona nu op de filmpjes nog op de touwtjes hangt en zich geen raad weet wanneer ze weg zijn, is niet meer dan logisch. Ze is door TS op deze (verkeerde) manier getraind! Dus als de touwtjes weg zijn, is ze haar steun kwijt! Ze moet eerst weer leren op eigen benen lopen. Dat leert ze niet in een paar keer....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:21

Longeren met touwtjes is superlastig, dus dan moet je echt niet meer gaan rijden daarna!!! Bedenk dat een paard bij longeren telkens op dezelfde volte loopt en dat we vaak de oefeningen elkaar snel laten opvolgen wat we bij het rijden nog niet voor elkaar krijgen!!!

Bij het longeren kun je beter een stukje land afzetten zodat ze een afbakening heeft, dat werkt echt veel makkelijker.

Verder hoef je niet boos te worden dat ze niet makkelijk gaat stappen, met veel oefenen, sterker worden en zelf handiger worden lukt dat ook wel. Een overgang terug is een hele zware oefening, zeker met touwtjes omdat ze, als ze het netjes doen, net die achterhand er sterk onder moeten zetten.

Ik heb de indruk dat je teveel wilt maar gewoon de kennis niet hebt, en dat je vooral een veel te braaf paard ter beschikking hebt... Vind het maf dat ze hieronder zo braaf blijft eigenlijk...

Geen geld vind ik altijd een tam excuus, dan pak je er maar een baantje bij, of haal je boeken uit de bib, of lees je heel bokt af of...

En bij mij is de regel simpel: als er geen goed tuig is, ga ik niet aan de slag. Klaar. Er hoeft mij ook niemand te vragen om 5 km te gaan joggen op sandalen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:01

lovelygirly schreef:
Dat te streng zijn kan best wel kloppen.
Ik ben een andere pony gewent en daar moet je gewoon een strengere hand hebben terwijl deze eigenlijk wat makkelijker is.

Ik vind met touwtjes rijden wat fijner.
Zo gaat ze iets meer naar beneden lopen, omdat ze nog best wel met haar hoofd verder de lucht in loopt.
Ik merk gewoon dat ze hier verder goed op reageert.

Bedankt voor jullie commentaar. :)

leuke paardje heb je maar vindt dit een erg gemeene opmerking naar het paard toe
Je rijd het paard met touwtjes!! omdat ze dan fijner naar beneden loopt!?
WAAROM met touwtje, daar zit geen rek in, dat scheurd langs de benen, en elke keer krijg ze dus een klap!. je dwingt het paard daar te lopen omdat hij niet kan rekken touw veert namelijk niet mee!

Ben ook niet voor op bijzet, passoa etc etc etc maar dit slaat alles!..
In al die andere voorwerpen zijn er nog na gedacht over elastick er in.

Als jij een paard vriendelijk vraagt, en met iemand bezig gaat om sireus hier wat aan te doen gaat ELK paard je hand op een gegeven moment volgen! als je het maar diervriendelijk doet!. elk paard zoek je hand op als steun!.
Dus rustig en diervriendelijk!..je paard wordt met touwtjes echt leuk rustiger of blijver van.. :D succes

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:10

Tja.
Dierenmishandeling vind ik een groot woord. :)
Vooral omdat ik echt niet de enigste ben die het doet.
En nee dat praat niet goed wat ik doe.
En tenslotte. Gisteren was het pas de eerste keer dat de touwtjes tussen de benen door liepen. :)

Geld is geen excuus nee.
Maargoed. Ik kan er gewoon geen extra baan bij nemen. ;)

Misschien dat dit longeren gewoon het paard ''uitlaten'' is.
Maar aan de andere kant is het ook fijn. Omdat ze nu nog beter leert om op stem te gaan werken. ;)
Wat ze toch al redelijk deed.

Tja.
En ik kan er niks aan doen dat ik de echte basis van het trainen niet ken.
Nee misschien mag ik me niet verschuilen achter dit excuus.
maar ik heb leren paardrijden via een vriendin.
Aantal keren mensen komen helpen.
En op mijn 16e heb ik een paar weken op een manege gereden.
En nu dus op mijn 17e een hele lange tijd op een stal gereden.

Tja. In je 1tje. Doe je gewoon eenmaal dingen fout. ;)
En als '''klein'' kind wisten wij gewoon niet beter.
Dan was het leuk en konden wij wel een paard inrijden. ;) (Samen met vriendinnen.)

En daar denk ik nu ook heus anders over.
En dat het verkeerd was. ;)

Maar ik ga nu niet stoppen met haar. :)
Het is echt mijn paardje geworden.
En als ik de kans krijg om wat fout is gegaan
te veranderen naar het goede. Dan wil ik die uitdaging aannemen. :)

Ik ga het zelfde doen als gister.
Op stem longeren.
Kleine 10 minuten heel even met touwtjes.
En dan ga ik weer rijden.(ZONDER TOUWTJES.) En iets meer in de stoeltjes zit zitten.
Om die ontspanning bij mij zelf te vinden. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:29

Wat ik almaar terug zie komen is 'zij wilde niet', 'zij kan dat niet' en 'zij moet luisteren' Luister zelf nou eens naar je paardje. Dan zie je dat ze echt heel onplezierig loopt op de manier waarop al die k*ttouwtjes vast zijn gezet. Ik vind het ook niet vreemd dat het paardje niet over de rug loopt, ze heeft kapot tuig, een zadel wat teveel op de schouder ligt, geen bespiering op de achterhand, een moeilijke bodem om op te lopen, bit wat te laag in de mond hangt en een koppige ruiter. Inmiddels ziet de ruiter godzijdank wel wat fouten in maar het allerbelangrijkste LES NEMEN word weggewuifd met de tekst 'daar heb ik geen geld voor'. Koop je wat minder make-up, stop met roken etc, als je iets echt wil is er een weg te vinden. Wil je het niet zo graag dat je er andere dingen voor op moet geven? stel dan ook niet zulke eisen aan je paardje die wel WIL maar niet KAN

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:31

winia4ever schreef:
lovelygirly schreef:
Dat te streng zijn kan best wel kloppen.
Ik ben een andere pony gewent en daar moet je gewoon een strengere hand hebben terwijl deze eigenlijk wat makkelijker is.

Ik vind met touwtjes rijden wat fijner.
Zo gaat ze iets meer naar beneden lopen, omdat ze nog best wel met haar hoofd verder de lucht in loopt.
Ik merk gewoon dat ze hier verder goed op reageert.

Bedankt voor jullie commentaar. :)

leuke paardje heb je maar vindt dit een erg gemeene opmerking naar het paard toe
Je rijd het paard met touwtjes!! omdat ze dan fijner naar beneden loopt!?
WAAROM met touwtje, daar zit geen rek in, dat scheurd langs de benen, en elke keer krijg ze dus een klap!. je dwingt het paard daar te lopen omdat hij niet kan rekken touw veert namelijk niet mee!

Ben ook niet voor op bijzet, passoa etc etc etc maar dit slaat alles!..
In al die andere voorwerpen zijn er nog na gedacht over elastick er in.

Als jij een paard vriendelijk vraagt, en met iemand bezig gaat om sireus hier wat aan te doen gaat ELK paard je hand op een gegeven moment volgen! als je het maar diervriendelijk doet!. elk paard zoek je hand op als steun!.
Dus rustig en diervriendelijk!..je paard wordt met touwtjes echt leuk rustiger of blijver van.. :D succes

Hier wou ik heel even wat over zeggen.
Er zit wel degelijk elastiek in de touwtjes.
Je hebt eerst een stuk Elastiek, en dan touw.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:39

Bonita_Bon schreef:
Wat ik almaar terug zie komen is 'zij wilde niet', 'zij kan dat niet' en 'zij moet luisteren' Luister zelf nou eens naar je paardje. Dan zie je dat ze echt heel onplezierig loopt op de manier waarop al die k*ttouwtjes vast zijn gezet. Ik vind het ook niet vreemd dat het paardje niet over de rug loopt, ze heeft kapot tuig, een zadel wat teveel op de schouder ligt, geen bespiering op de achterhand, een moeilijke bodem om op te lopen, bit wat te laag in de mond hangt en een koppige ruiter. Inmiddels ziet de ruiter godzijdank wel wat fouten in maar het allerbelangrijkste LES NEMEN word weggewuifd met de tekst 'daar heb ik geen geld voor'. Koop je wat minder make-up, stop met roken etc, als je iets echt wil is er een weg te vinden. Wil je het niet zo graag dat je er andere dingen voor op moet geven? stel dan ook niet zulke eisen aan je paardje die wel WIL maar niet KAN

Ik geef haar helemaal niet alleen de fouten. :)
Maargoed. Het is ook makkelijk om alles richting mij te schuiven.
IK HEB GELEERD DAT DE TOUWTJES ZO VAST GEMAAKT MOESTEN WORDEN. ;)
Hoe kan ik dan in godsnaam weten dat het fout zit? Ik heb dit op priveles geleerd. Dan lijkt mij toch wel dat de lesgeefster het goed heeft. ;)
Niet iedereen heeft een bak. ;)
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om uberhaupt naar een bak toe te komen. ;)
Tja. geen bespiering. ;) Ik heb nooit echt getraint. Dus dan vind ik het best logika.

Tja en over dat geld. :)
Jullie kunnen wel zeggen dan zet je dit en dat aan de kant. ;)
Maar voor jullie is het waarschijnlijk makkelijker.
Ik rook NIET. haal AMPER make-up. ;)
Maar ik heb gewoon kosten aan de scooter.
en die heb ik NODIG. om naar werk te komen. ;)
En aan de telefoon.

Ik heb altijd gezegt dat ik niets liever wil dan les.
maar het kan nu gewoon niet.
MAAR ZOALS ER AL EERDER IN HET TOPIC STOND BEN IK AL AAN HET ZOEKEN NAAR EEN OPLOSSING OM IIG IN HET BEGIN 1 KEER IN DE 2 WEKEN LES TE NEMEN. ;)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:46

Ik woon in varsseveld. :)
Dus dat is denk ik niet echt in de buurt. :)

Ik wil best graag hulp, maar niet voor iedereen is dat makkelijk.
En ik word er dan op aangevallen. :)

Maar bedankt voor de tips! :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:52

Als je het topic een beetje door had gelezen.
Al snap ik dat je het veel vind.

Dan had je gelezen dat ik had gezegt dat ik iig niet meer met touwtjes rijd. ;)
Alleen 10 minuten aan de longe.
En dat ik een oplossing zoek voor lesnemen. :)
Als ik de kans had gehad dan had ik het allang aangenomen. ;)

En die fotos.
Dat zijn misschien 2 van de 3 of 4 keer dat ik met touwtjes gereden heb. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:54

ik zou lekker met lange teugel gaan rijden voor een poosje, alleen maar overgangen overgangen zodat je m op je zit krijgt en aan je been. na een paar weken pak je m aan de voorkant weer op en dan zal je zien dat het veel beter gaat. zolang jij contstant druk houden, zal hij constant druk terug geven.
Als jij druk geeft en het paard laat los, moet jij ook loslaten...
is lastig uit te leggen van achter een PC.