voor het eerst met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:40

Menino schreef:
Amina22 schreef:
er is aangetoond dat wielsporen minder 'hard' of 'scherp' zijn dan stompe sporen .
dit zeg ik gewoon even omdat bijna iedereen denkt dat wieltjes harder' of scherper zijn dan gewone, en dit is gdus helemaal niet waar!

Klopt :)

Maar je hebt ook van die kleine wieltjes met hele fijne tanden, als er dan vuil tussen het wieltje gaat zitten , gaat het vastkoeken... En dan werkt je spoor gewoon als een kartelmes zegmaar :) Dan rij je dus je paard open...

ja inderdaad, je moet ze wel goed schoon houden :j

En misschien rijden mensen om je heen niet met wielsporen, maar je moet maar eens goed kijken naar wedstrijdruiters ;)

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:40

Ik ben begonnen met kleine spoortjes, maar helaas reageerde het paard er wijnig op, daarna ben ik met iets grotere gaan rijden en dit ging geweldig!!!
Ik neem wel altjid sporen met een bolle kant zeg maar, anders vind ik ze zielig (mijn mening)
Nu ik er af en toe mee rijd vind ik het wel idiaal bij sommige paarden dan.. maar het was wel wennen want je moet er natuurlijk niet heel de tijd mee aansporen en niet te hard enzo.

123321

Re: voor het eerst met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:54

Ik rij alleen met spoortjes als nodig, als je goed met je kuiten rijd kan je een hele les rijden zonder de spoor te gebruiken. Sporen zijn dus niet schadelijk, mits goed gebruikt!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:44

bij ons op de manege beslisde de instructrice altijd of je sporen mocht gebruiken. ik heb ze wel vaak om maar tijdens het rijden (als je goed been geeft) HOEF je niet persee spoor geven. dus ik heb ze bijna altijd om zodat ik ze altijd bij de hand heb.

melissa_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:54

ik vind het niet nodig om met sporen te rijden
en dat is het zelfde als met een zweep rijden
ik rij nooit met zweep en sporen en heb nooit last van

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:55

Ik zeg altijd, sporen moet je verdienen.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:02

Ik vind het zelf ook niet nodig om met sporen te rijden, want ik vind het een beetje ondingen (niet aanvallend bedoeld hoor).
Kijk als je nu hoog in de dressuur loopt is het wel goed om de hulpen te verfijnen maar heb helaas al een aantal keren gezien dat ze het arme dier vooruit trappen en prikken met die sporen! Ik heb er zelf 1tje gekend die sporen kocht omdat het stoer was (die meid was overigens 17). Op het gegeven moment ook van die wieltjes en maar trappen!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:49

Maritdegroot schreef:
Kijk als je nu hoog in de dressuur loopt is het wel goed om de hulpen te verfijnen maar heb helaas al een aantal keren gezien dat ze het arme dier vooruit trappen en prikken met die sporen! Ik heb er zelf 1tje gekend die sporen kocht omdat het stoer was (die meid was overigens 17). Op het gegeven moment ook van die wieltjes en maar trappen!

idd, da's wel waar :) .
vet : daar ben ik het niet mee eens, je moet maar eens pagina 2 lezen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:23

er is hier iemand op bokt die een fries in het Z2 heeft lopen zonder sporen..
ik hoef het bij de mijne zowiezo niet te doen dan krijg ik gegarandeerd vliegles

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:50

66996236 schreef:
ik hoef het bij de mijne zowiezo niet te doen dan krijg ik gegarandeerd vliegles

alle oefeingen moeten kunnen worden uitgevoerd zonder sporen , anders rijd je niet goed

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:43

66996236 schreef:

In de B en L krijg je een vrijstelling om zonder sporen te rijden, vanaf de M is het verplicht...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:39

idd, ze zei zelf dat ze probeerde zo weinig mogelijk te rijden met sporen en zweep :)

Leil_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:59

Hey,
Najaa,ik ben eigenlijk niet echt voor sporen :o k rijd meer met 'n zweepje,en gwn met me benen(niet op zo'n hoog niveau hoor :P,springen en dressuur,toch wel bijna 6 jaar).
Zelf heb ik me nooit sporen gekocht,maar mijn tweelingzus kocht voor onze luie haflinger Noor sporen,zelf heb ik er één keer mee gereden,omdat ze gewoon echt bijna niet op zweep en benen reageert.Me shetje waar ik vroeger heel vaak op reed,had helemaal geen sporen nodig,ze is veel te vooruit :P ,maar ja,ze wordt te klein,dus...
'K rij wel met Noor, met sporen sluit ik niet uit,maar eigenlijk vind ik het niet echt goed,als je ze juist gebuikt maar sommigen,die denken gewoon dat heteen marteltuig is die mensen rijden gewoon op elk beest met sporen en zitten er in te ja echt kappen,dat vind ik echt NIET kunnen!Beginners zie je zelfs al met sporen!!Dat kan toch niet?
Alleen gevorderden mogen toch met sporen?Is toch niet verantwoordelijk om de eerste de beste met sporen te laten rijden?
@ Amina22:Zus,je hebt gelijk,sporen met wieltjes zijn niet per se harder,hangt er gewoon van af HOE je ze gebruikt,volgens mij toch :D

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:17

Ik heb vanmorgen voor het eerst met sporen gereden, dat ging super goed! *D
alhoewel het eigenlijk alleen was bedoelt om het paard beter te laten wijken wat nu nog niet echt is gelukt :+
Mij werd uitgelegd om eerst met de kuiten hulpen te geven, en als dat niet werkt meteen de sporen.
En dat ging geweldig! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:23

Ik rijd zelf minder ontspannen met sporen. Ik ben bang dat ik Amber loop te prikken, al zijn mijn benen best stil. Vroeger heb ik een keer met van die lange sporen gereden. De eerste keer was tijdens de les en dat ging goed. De dag erna ging ik thuis rijden met die spoor om en iedere keer als ik de spoor gebruikte, begon Amber te bokken en te gillen. Op een knopspoortje reageert ze wel goed. Verder heb ik nu een westernspoor, maar daar ben ik weer bang dat ik haar stoor, dus die liggen te verstoffen in de kast.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:51

capopjekop schreef:
Ik rijd zelf minder ontspannen met sporen. Ik ben bang dat ik Amber loop te prikken, al zijn mijn benen best stil. Vroeger heb ik een keer met van die lange sporen gereden. De eerste keer was tijdens de les en dat ging goed. De dag erna ging ik thuis rijden met die spoor om en iedere keer als ik de spoor gebruikte, begon Amber te bokken en te gillen. Op een knopspoortje reageert ze wel goed. Verder heb ik nu een westernspoor, maar daar ben ik weer bang dat ik haar stoor, dus die liggen te verstoffen in de kast.

wat bedoel je met lang??scherp/puntjes??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:53

Nee tuurlijk niet, dat vind ik marteltuigen. Gewoon een stompe spoor, maar die langer zijn dan zo'n knopspoortje

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:09

ooh oke ik snap het :+

maar puntjes hoeven niet gelijk marteltuigen te zijn hoor als je je benen stil hod en niet te hard aanpoort kan er niks mis gaan als het paard niet reageert op knopjes is het gewoon beter om puntjes te gebruiken