bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudianoa

Re: bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:50

stand foto's komen er aan, heb nu niet echt mooie foto's

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:50

ja hier gaat alles goed.
waar staan jullie nu??
wat ziet bo er goed uit zeg. toen ze in de egelshoek stond was het echt nog een puppy.
nu is het echt een paard. heel knap hoor
fijn ziet het eruit, hou je in de gaten. hihi

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:44

wij staan in hoogland, super plek!

Bo is idd erg gegroeit, word al een heel paard, hihi!

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:46

leuk paard :D

mooie/leuke fotos

groetrjes sanne

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:17

dank je wel!

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:54

Ik heb ook een jong paard, en als ik opstijg dan hangt er iemand aan de andere kant van het zadel, misschien voor jou ook handig aagezien ze bang is voor het krukje?

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:37

Als eerste: wat een leuk paard heb je daar zeg! Ziet er allemaal heel braaf uit.

Wel gelijk weer een hoop discussie over dat opstappen zeg. Ben zelf gewend met jonge paarden de eerste paar keer op te stappen met behulp van een voetje van een ander. Dan hoeven ze alleen maar bezig te zijn met stilstaan en niet ook nog eens met het bewaren van hun evenwicht. Het is vaak best moeilijk voor ze om in balans te blijven bij het opstappen. Dat is dan ook vaak de reden dat ze weg willen lopen bij het opstappen. Zelf stap ik altijd op met mijn rug naar de hoofd van het paard. Omdat je op die manier het meeste kracht kan zetten bij het opstappen. Al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd ook steeds vaker met een krukje opstap. rugproblemen in combinatie met een groot paard is niet altijd makkelijk bij het opstappen.
voorwaarde bij een jong paard vind ik wel dat ze gewend zijn aan een kruk. Maar ik zie dat jouw paard dat al snel gewend is. Helemaal goed dus. Dan zie ik ook niet het probleem in van opstappen.

Zag volgens mij op de eerste foto's iemand recht voor je paard staan. Het lijkt mij veiliger dat degene die helpt met opstappen aan dezelfde kant staat als de ruiter. Zoals al eerder aangegeven zullen ze vooral voor je weg springen. Maar dat kunnen ze ook naar voren doen! Degene die dan je paard vasthoudt kan dan omver gelopen worden. En hoe braaf een paard ook is ze kunnen altijd ergens van schrikken.

Heel veel succes nog met dit jonge dier!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:41

ziet er goed uit hoor! Ze vind de cementbak echt niet erg he ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:10

Gelukkig, gaat het opstappen met cementbak en wit krukje erg goed. Zit ook erg veel tijd in, maar heeft geholpen
Ik dacht juist als iemand er voor staat dat het minder gevaarlijk was, omdat ze na mijn idee altijd van je weg springen.

Wel leuk dat iedereen mee denkt!

Nu heb ik het volgende probleem, ze is erg lui. In rondje draf en ze gaat stappen en vind dat ze genoeg gedaan heeft. Ik geef dan weer de stem hulp draf, en been. Maar steeds na een rondje of korter gaat ze weer stappen. Hoe leer ik haar in 1 tempo door te lopen zonder boos te worden of zweep gebruik.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:38

claudianoa schreef:
Gelukkig, gaat het opstappen met cementbak en wit krukje erg goed. Zit ook erg veel tijd in, maar heeft geholpen
Ik dacht juist als iemand er voor staat dat het minder gevaarlijk was, omdat ze na mijn idee altijd van je weg springen.

Wel leuk dat iedereen mee denkt!

Nu heb ik het volgende probleem, ze is erg lui. In rondje draf en ze gaat stappen en vind dat ze genoeg gedaan heeft. Ik geef dan weer de stem hulp draf, en been. Maar steeds na een rondje of korter gaat ze weer stappen. Hoe leer ik haar in 1 tempo door te lopen zonder boos te worden of zweep gebruik.

Uhm, toch met een zweepje? De mijne heeft ook zoiets, hij snapt nog niet dat hij op mijn been harder moet en niet alleen van gang veranderen zeg maar. Van stap naar draf doet ie op een lichte hulp maar als ik harder wil draven kan ik nog zo hard been geven en reageert niet! Een zacht tikje met de zweep icm been/stemhulp helpt dat wel. Hij moet toch leren wat de hulpen betekenen!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 11:59

mischien is dat idd beter, ze moet idd leren dt been ook is om door te lopen en niet alleen om een overgang te maken. ga het vanavond proberen

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:39

Leuk paardje! Opstappen wordt op stal bij ons ook wel met een kurkje gedaan of met een stoel. Zelf bij de net 4 jarige kun je al alleen met stoel/krukje opstappen. Kwestie van leren & oefenen. Wel erg makkelijk :j Veel plezier met je paard, goed dat je lekker rustig aandoet!

Misschien toch een keer met een zweepje rijden, of 1x een iets harder schopje. Hebben ze meestal wel snel genoeg door & gewoon op trainen natuurlijk. Succes!

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:12

Alleen maar goed dat je rustig de tijd neemt om je paard aan alles te laten wennen! Hier heb je later ook alleen maar voordeel mee.

Probeer haar toch aan een krukje te laten wennen, dmv bekijken en ruiken en ook consequent gebruiken. Op de foto's zie je dat je met het staan in één beugel het zadel schreef trekt, en dit is ook niet goed voor haar rug.
Zorg er wel voor dat iemand het krukje na het opstijgen buiten de bak zet, zodat je dit niet onverwacht ergens tegen komt.
Succes!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:41

Misschien is een krukje gevaarlijk ja..Maar wat ik goed vind is dat de TS een grote cementbak gebruikt, waar naar mijn idee weinig mee kan gebeuren! Bovendien geeft ze aan dat ze zelf stijf is en het paard ontzettend groot. Lijken mij twee goede redenen om zo`n mooie grote bak te gebruiken om op te stappen!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:44

Wat ik trouwens altijd beetje storend vind zijn opmerkingen als: Iedereen doet het al 100 jaar zo...
Dat betekent toch niet dat het goed is? Omdat iedereen het al jaren zo doet, maakt dat niet dat het de juiste manier is. Juist in deze tijd zijn mensen in staat veel onderzoek te doen naar paarden, waardoor je soms tot de conclusie komt dat dingen 'die al 100 jaar zo gedaan worden' beter of anders kunnen!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:47

vandaag gereden met zweepje. klein tikje op haar schouder en ze bleef door lopen. Helemaal trots!

Opstappen met cement bak gaat super, ze loopt er gewoon langs en kijkt niet eens, is helemaal normaal geworden.

Ja dat blijft toch persoonlijk, iedereen die paarden heeft, heeft zijn of haar mening. Ik probeer altijd te doen wat het dichts bij mijn eigen gevoel ligt

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:48

miss kan iemand je voorlopig een voetje geven?
heb je ook geen krukje waar ze bang van is, en de gevaren factor van het krukje is weg.