Hoek afsnijden+steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:25

@suleilitha: Ik probeer je woorden niet om te draaien of jou negatief neer te zetten maar door jou zin: "die werken doorgaans ook gewoon met zwepen, en met succes" komt dat op die manier op mij over

Anoniem

Re: Hoek afsnijden+steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:27

Tja, tis maar net hoe je het leest maar jouw vertaling was wel een erg vrije ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:55

TS, wat ook wel wil helpen (naast het rennen door de bak, is niet zo gek) is het rondje van binnenuit steeds iets groter maken, veel afwisselen qua figueren, op een gegeven moment stinkt -ie er op den duur in ahw, en heb je letterlijk- door steeds dichter langs de kant te rijden, het dier een soort van overdonderd.

Als jouw zweep echt averechts werkt heeft dat idd geen zin en zou ik daar ook niet meer mee rotzooien, da's veels te link. Sommige paarden draaien daar van door, wel jammer, want soms is het idd een goede optie.
maar houdt het hoofd wat naar binnen gesteld en "sneak"steeds verder naar buiten.

Al eens met een paard voor je geoefend? Zo ja, loopt je dier daar achteraan?

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:09

detour, dat is idd wat we aan het doen waren, proberen steeds wat dichter naar de hoek toekomen. Helaas werkt ze niet mee.
Ze word zo sterk dat ik haar niet om mijn binnenbeen kan buigen om haar in het schouderbinnen/schoudervoor te zetten, met voltes hetzelfde verhaal.
ander paard boeit haar niet, dan doet ze het net zo hard.
Maar als ze weer beter is denk ik dat ik haar toch eens naar een africhtingsstal ofzo breng.
Ik weet het gewoon niet meer met dit paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:11

Spoortjes werken ook niet? Hoe is ze in een andere bak? is ze verder erg druk?

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:16

Mijn paard doet op het moment ongeveer hetzelfde.
Ze heeft bepaalde punten in de bak, die 'eng' zijn. De grootste onzin, aangezien ze er aan de hand wel langs gaat, en ze staat dagelijks buiten in dezelfde bak :Y)

Ik kon mijn paard niet zelf voldoende voorwaarts houden, waardoor ze ook op haar achterbenen ging.
Nu staat er iemand even in de bak met een longeerzweep, zo blijft ze voorwaarts en komt ze niet omhoog.
Bij mijn paard werkt het *even afkloppen*, maar het kost wel tijd, als het een paar keer lukt met dat steigeren blijft ze het proberen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:37

Zonnebloem schreef:
Als ik ernaast loop is er in die hoek niks aan de hand

als ze los in de bak staat komt ze daar gewoon.

Met springen heeft ze dit niet, dan gaat ze zonder moeite door de hoek.

Soms helpt het om er zelf nog eens over na te denken...
Ze speelt een spelletje en jullie laten haar er mee wegkomen omdat niemand de confrontatie aan durft, omdat de instructeurs te kort schieten in inzicht en ervaring, ze schieten te kort in een correcte begeleiding.

Een africhtingsstal, daar zal ze zich keurig gedragen, je kunt geen goede, succesvolle africhtingsstal runnen zonder overwicht te hebben (of vervelende trucjes uit te voeren wanneer het aan overwicht ontbreekt). Maar dan komt ze terug.. Grote kans dat ze terugvalt in het oude gedrag, ze komt er immers nu ook mee weg. Kies in ieder geval altijd voor een africhtingsstal die je na africhting/opvoeding/correctie ook thuis een tijdje begeleid.

vliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:15

Gekke tip misschien. Maar ik denk dat het een wisselwerking is. Jij raakt inmiddels ook gespannen in de desbetreffende hoek. Er is een trucje waardoor jij je kunt ontspannen ook al ben je nog zo gespannen. Ik gebruik dit trucje vaak bij mijn beresterke hengst. Nadat ik mijn stuitje had gebroken na een hysterishe bui van hem had ik wat moeite met rijden en natuurlijk vloog hij er als een bezetene met mij vandoor. Als ik gespannen ben ga ik neurën. Gewoon hardop. Ik schiet dan ook nog wel eens in de lach. Je ontspant beter. Nog een oefening die je kunt doen is visualiseren. Probeer een filmpje in je hoofd af te draaien dat jij met je paard rustig in stap door die hoek gaat en beloon je paard in gedachten. Speel dit filmpje telkens weer af in je hoofd, desnoods samen met het neuriën. Een andere ontspanningsoefening is breed kijken. Dit vind ik wat moeilijk uit te leggen. Maar je kunt het volgende testje samen met iemand doen. Kijk strak naar 1 punt en ga op 1 been staan. Laat iemand jou een zacht duwtje geven. Je zult zien dat je heel gauw omvalt. Dit komt omdat je ademhaling niet diep is. Wanneer je breed kijkt dus je neemt weer dat ene punt maar je neem ook het beeld links en rechts van dit punt in je op en je gaat nu op 1 been staan en je vraagt weer aan dezelfde persoon om jou een duwtje te geven, dan zul je zien dat je veel stabieler staat, omdat je ademhaling automatisch diep en rustig is. Bijna elk dier en zeker paarden beoordelen jou op je ademhaling. Dus probeer breed te kijken. Waarschijnlijk staar je naar de hoek waar je moeite mee hebt. Dat geeft niet maar je moet ook links en recht van dit punt kijken (wel het hoofd in dezelfde positie houden). Misschien dat je wat aan deze tips hebt. Dat breed kijken helpt trouwens ook vaak bij paarden die je moelijk op de trailer krijgt. Veel succes.
Groetjes,
Mirelle

zevenmoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:22

Heb je al eens geprobeerd iemand die ze vertrouwd daar in de hoek te zetten die haar op haar gemak kan stellen en haar met jou op haar rug naar de hoek kan lokken met bv wat lekkers. Zoals je ook een paard de trailer in lokt die niet echt wil.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:44

Heb er misschien overheen gelezen, maar doet ze het altijd? Dus ook als ze flink met haar aandacht op jou/ oefening gericht is? las iets van dat ze met springen de hoek wel neemt toch?

De reden (niet dat ik een kant en klare oplossing heb) is dat mijn verzorgshet het eng vind om naar de achterkant vd bak te gaan. Daar is een mesthoop met opfladderende duiven (Heeeeeel eng dus). Ik doe LL met hem. Als we net beginnen wil hij vanaf B er niet naar toe (of vanaf E vanaf de andere kant). Eerst probeer ijk hem gewoon door te laten lopen. (Als ik hem dan aan hoofdstel vastpak en er heenloop (ikzelf voorop) durft ie dus wel }:0 .). Na de warming up in stap gaan we in draf en ga ik lekker an de slag, wendingen, nageeflijk, stelling, en overgangen naar stap, stilstand, achterwaards. Daar gaat hij zo in op dat ie compleet vergeet dat daar duiven zitten en loopt hij er wel heen.

Misschien dus een combi van kort op elkaar volgende dingetjes doen dat je paard niet door kan hebben dat ie de hoek inloopt? En zelf zul je dan ook minder gespannen worden op die hoek omdat je je op je paard richt en niet op de locatie in de bak.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:28

ShamalArabs schreef:
Zonnebloem schreef:
Als ik ernaast loop is er in die hoek niks aan de hand

als ze los in de bak staat komt ze daar gewoon.

Met springen heeft ze dit niet, dan gaat ze zonder moeite door de hoek.

Ze speelt een spelletje en jullie laten haar er mee wegkomen omdat niemand de confrontatie aan durft, omdat de instructeurs te kort schieten in inzicht en ervaring, ze schieten te kort in een correcte begeleiding.

.

Staat al ergens, ik ben de confrontatie al vaak aangegaan, be nabsoluut niet bang voor dr (dat zou ze wel willen) Ben ook niet bang om eraf te pleuren ofzo. (als je pleurt dan pleur je makkelijk zat)
Maar het werkt gewoon niet.
Instructeurs zijn de confrontatie ook aangegaan, ook daar blijft ze het doen. Alleen de laatste instructeur heeft dr niet opgezeten.

@ Detour, spoorte maakt geen verschil, in andere bakken is ze wel kijkerig maar komt niet omhoog. Verder is het van zichzelf een verschrikkelijk druk paard. (soms denk ik dat dat komt omdat ze vroeger wild paard is geweest ook al slaat dat nergens op, maar ik ken verder geen enkel paard dat zo sterk is)

Ik kreeg hier ergens de tip om te kijken wat ze doet als ze achterwaarts loopt, als ze beter is ga ik dat zeker eens proberen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:29

Bij achteruit lopen zoek je imo een conflict op waarbij het dier totaal geen leer trekt uit het funxtionele ervan; hoe moet het dier dit relateren aan normaal voorwaarts door een hoek gaan?..

Krijgt het veel voer en komt het elkde dag buiten?..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:20

Ze komt elke dag buiten of in ieder geval los.
Ze krijgt 2x per dag een halve kilo brok en 3x per dag kuilgras.

Ik dacht bij het achterwaarts gaan aan tot halverwege de hoek, en daarna voorwaarts. Vond het idee eigenlijk niet zo slecht klinken maar sta open voor alle opties. :)

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:24

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard. Een paar maanden lang probeerde hij het elke keer met rijden weer tot dat ik echt niet meer wist wat ik moest doen.
Uiteindelijk toen hij weer eens de lucht in wilde komen, heb ik mijn handen naar voren gedaan en lekker ontspannen mijn paard nageeflijk gemaakt. Toen ik mijn been eraan legde, ging hij zonder problemen de hoek door en elke keer dat hij weer dreigde om er niet langs te willen en omhoog te komen, deed ik weer het zelfde. Niet boos worden is het aller belangrijkste.. gewoon gaan staan, nageeflijk maken en als dat lukt je paard belonen. Na een maand was mijn probleem opgelost.. hij heeft het al tijden niet meer gedaan.. Miss dat dit ook bij jou paard werkt, zou zeggen probeer het is..

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:27

dit komt me laat ik zeggen helemaal bekend voor!!
mijn pony had dit ook (bij de vorige eigenaar, ik reed haar altijd voor hem en nu is dus van mij) en daar in die bak was het dus altijd schrikken, gespannen, stijgeren, etc.
maar ik zette haar dan altijd in draf en goed handen stil en doorzetten, benen eraan. en eerst was t heel moeilijk maar later ging het steeds beter. de hoek heeft ze nooit vertrouwd maar ik kon er wel steeds fatsoenlijker doorheen..

hopelijk heb je heir ites aan (?)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 03:19

Het ergste bij dit soort problemen is dat je al zoveel geprobeerd hebt...

Paard heeft maar 1 ding geleerd: als ik maar lang genoeg doorzet, geven ze het op en hoef ik die hoek niet in....
Wat je je paard geleerd hebt, is om vooral door te zetten.... dit soort frustratietrainingen gebeurt héél vaak onbewust wanneer we oplossingen zoeken....
Het was als het ware makkelijker geweest als je 3 jaar niks gereageerd had en nu plots dé oplossing had zeg maar.

Je gaat haar volgens mij niet kunnen overdonderen...

Ik zou volgende dingen eens proberen:

- iemand met longeerzweep op de grond? Eventueel paard aan de longe met jou erop?
- voor het enge punt en gaan stilstaan en wachten, 1 stap richting hoek is belonen en klaar. Morgen doe je anderhalve stap.
- weg van de enge hoek heel hard aan het werk, richting die hoek heel los/zacht worden, in géén geval al meer gaan aanspannen dus.

Heb dit dus ook een tijd gehad en bij mij was de oplossing uiteindelijk rijden met bijzet en handen blokkeren op de schoft en spoor erin zodat ze echt opgesloten zat en vooruit die hoek in geduwd werd, maar dat gaat nt werken bij een steigeraar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:00

gut :)

gewoon goed aan het been maken en dan schouder binnenwaards die hoek in :)

en dan komt het grootste struikelblok, zelf niet trutten!!! gewoon rijden. Geconcentreerd voor je zien hoe ze geweldig die hoek ingaat, vier passen vooruit denken en het gewoon voor je zien hoe jij wil dat zij die hoek ingaat......

Zelf ga je al spannen als je in de buurt komt, en das genoeg voor het paard om dan dus ook echt niet te gaan.......

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:07

hoe het ook is ontstaan door er zoveel op te focussen /straffen en dwingen is de stress zover gejomen bij beide dat het dier staakt,steigeren is uiterste staking,je paard zegt,ik weet het niet,baasje help mij!!

daarom ben ik nooit van mening om straffen hierbij te gebruiken,zeker niet bij gevoelige paarden.

hoe doet ze het in een andere bak?
hoe doet ze het achter een andere vertrouwd paard aan?
laat iemand met jou erop in de hoek iets lekker voeren..
bouw dat zover uit dat ze straks zelf naar de hoek durft om het lekkers te halen..

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:57

KiWiKo schreef:
gut :)

gewoon goed aan het been maken en dan schouder binnenwaards die hoek in :)

Zelf ga je al spannen als je in de buurt komt, en das genoeg voor het paard om dan dus ook echt niet te gaan.......

Dit gaat dus niet ;) Ze word zo hard en sterk dat je haar onmogelijk om je been heen kan laten buigen, weet je het is zo moeilijk uit te leggen wat er gebeurt...

Dat ik zelf onbewust gespannen ben zou idd heel goed kunnen, probeer er op te letten maar ongemerkt doe je het toch.

Met haar been gaat het gelukkig iets beter, de zwelling die op haar pees zit word iets minder, en gelukkig is ze nog braaf met stappen en koelen. :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:55

Zonnebloem schreef:
detour, dat is idd wat we aan het doen waren, proberen steeds wat dichter naar de hoek toekomen. Helaas werkt ze niet mee.
Ze word zo sterk dat ik haar niet om mijn binnenbeen kan buigen om haar in het schouderbinnen/schoudervoor te zetten, met voltes hetzelfde verhaal.
ander paard boeit haar niet, dan doet ze het net zo hard.
Maar als ze weer beter is denk ik dat ik haar toch eens naar een africhtingsstal ofzo breng.
Ik weet het gewoon niet meer met dit paard.

ik denk dat het probleem bij jou daar op die plaats is, niet in een andere omgeving, het moet bij jullie worden opgelost. zoek iemand die je daar kan helpen, ik woon wat te ver weg denk ik.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 05:27

Wel een lekker koppige merrie zeg! Ik snap dat het erg vervelend is, maar ik moet er stiekem wel een beetje om lachen. ;)

Misschien helpt het om aan de longe (maar wel onder zadel) te beginnen. Eerst opwarmen en dan in een kleine cirkel in de enge hoek beginnen en dan de cirkel steeds iets groter maken en steeds meer zelf gaan sturen? Of anders met iemand ernaast die steeds iets verder weg gaat lopen?

Of er een keer een hele dag voor uittrekken? Ze heeft nu geleerd dat ze het niet hoeft te doen als ze maar lang genoeg volhoudt. In principe zouden de meeste technieken moeten werken als je maar consequent genoeg bent en niet opgeeft, maar het klinkt alsof ze daar misschien te slim voor is. -:)