knarsetanden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: knarsetanden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:43

Maandag komt de osteopaat, de week daarop de zadelmaker. Tandarts is in oktober geweest, maar ik wil een andere laten komen, omdat ik heb gehoord dat je zonder verdoving helemaal niet goed de tanden kan doen. Een stalgenoot van mij heeft de nieuwe tandarsts laten komen, zij had ook eerst dezelfde die ik nu heb, en haar paard bleek ondanks dat hij pas behandeld was, onwijze haken te hebben. De nieuwe tandarts vertelde dat je zonder verdoving er ook niet echt goed bij kon komen.

Als ik dit allemaal heb gedaan, kan ik medisch in ieder geval uitsluiten. Ik denk ook echt dat het rijtechnisch is, misschien aanleuning niet helemaal goed, of is hij het niet eens met de kortere teugel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:52

wij hebben een tandarts die komt altijd samen met een dierenarts.....hij werkt met electrisch gereedschap..is wat sneller en fijner voor je paard..maar krijgen altijd wel een roesje ( vandaar de dierenarts)...hij is meer dan een uur bezig geweest, omdat zijn tandjes zo slecht onderhouden waren :(:)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:50

Rytm schreef:
Mijn merrie doet het ook. Is bij haar ook stress/spanning omdat ze iets moeilijk vindt/het ergens moeilijk mee heeft.
Ik ga elke keer weer even terug naar wat langer en lager rijden en als de ontspanning terug is weer wat oppakken.

Edit. Ik schaam me er eigenlijk wel behoorlijk voor, vind het een flink rijtechnisch probleem.

Even update. Mijn merrie bleek een behoorlijk lichamelijk probleem te hebben waardoor ze dit dus ook deed.
Ik ben er achter gekomen omdat ze ook begon met steigeren, zodanig dat we achterover geklapt zijn.
Nu is alles rechtgezet en is ook het knarsetanden opgelost!

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:53

Mooi ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:02

ik schaam me ook een beetje omdat ik echt denk dat het een rijtechnisch probleem is. Maar goed, ik wil medisch niet uitsluiten, vandaar dat maandag ook de osteopaat/fysio komt, de zadelmaker en de tandarts..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:13

groot gelijk...alles laten checken hoor.....heb ik ook laten doen.....

matthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:38

tANDENKNARSEN

Oorzaak

Afbeelding

Dit rechtsgebogen paardhad last van spanning in zijn rug door zijn natuurlijke scheefheid. Het paard liep voor het oog wel in een fraaie constante houding, maar liep niet in een losgelaten, schwungvolle houding doordat het paard zich vastzette in zijn lijf.

Oplossing

Fase 1 bij het paardrijden is altijd ontspanning. Deze fase mag nooit overgeslagen worden. Daarbij bestaat ontspanning uit twee delen: psychische ontspanning en fysieke ontspanning. Fysieke ontspanning verkrijg je nooit zonder psychische ontspanning. Een paard moet de eerste 10 minuten dan ook de tijd krijgen om aan de omgeving te wennen en via recht richten kan het paard in zijn lijf gaan ontspannen. Tijdens de onstpanning moet het paard zijn hals op lengte willen laten komen doordat hij zijn rug loslaat.

Dit paard had moeite om zijn hals op lengte te laten komen omdat het paard zijn rug niet kon ontspannen. Door zijn rug los te maken via bepaalde oefeningen kon dit paard zich echt gaan los laten in zijn lijf en verdween het tandenknarsen. Dus door van het paard weer een rugganger te maken ipv een schenkelganger ging het paard beter door zijn lijf bewegen.

bron http://www.paardenbegrijpen.nl

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:09

het is wel heel makkelijk er van uit te gaan dat je paard scheef is. Er kunnen namelijk heel veel oorzaken zijn voor het tandenknarsen, dat is het probleem. Het kan zijn problemen met het gebid, spierproblemen waar de fysio/osteopaat voor moet komen, slecht passend zadel, kissing spines en ga zo maar door. Ook kan het inderdaad zo zijn dat je paard niet rechtgericht is en daarom de rug niet loslaat., een rijtechnisch probleem dus.

Ik denk dat het bij mijn paard ook rijtechnisch is, maar wil toch eerst wat andere dingen uitsluiten, aangezien het een uiting is die meerdere oorzaken kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:06

Mijn ruin doet het ook. Hij kan daarbij dan ook "jaknikken"met zijn hoofd.
Zijn rug zat enorm vast,hij heeft 5 maanden stilgestaan en wordt nu weer opgepakt. met longeren met pessoa wil hij het op de moeilijk kant ook doen. heel lichtjes. met rijden ook.
Maandag komt de tandarts,even kijken of hij misschien wisselt of haken heeft.
Knabbelen kan een teken van ontspanning zijn,maar dit echte knarsen klinkt mij in de oren als ongenoegen..

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:17

mijn ruin van 3 knarsetand ook tijdens het buitenwandelen als we spannende dingen tegenkomen, hij is het gaan sinds hij aan het wisselen is.
Als het enge voorbij is stopt hij ook weer met knarsen.

_Roos_Doos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:24

Ik rij wel een paard dat knarsetand uit pure concentratie....
Alleen als hij goed is warm gelopen en hij lekker loopt begint hij te knarse want als hij een keer wat minder loopt doet hij het niet!
Het is het meest gezondste paard wat ik ooit heb gezien, dus hij doet het echt uit concentratie.

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:04

bij ons deed een paard get omdat die naar de tandarts moest. toen hij geweest was deed hij het niet meer.
FrankavdT schreef:
Ja ik heb er eentje die het doet, zijn vader deed het ook. Is bij die van mij ook pure ontspanning. Hij doet het soms ook wel eens op stal. Ik roep zijn naam dan weleens wat boos, en dan stopt ie even, maar daarna gaat ie weer vrolijk verder alsof het een spelletje is!
Tijdens het rijden doet hij het ook en dan loopt ie op dat moment ook lekker. Pas als ik de druk ga opvoeren houdt hij op met knarsen.
Hij gaat regelmatig naar de tandarts en ik heb het idee dat het dan weer wat minder wordt na zo'n bezoekje, maar na verloop van tijd knarst ie weer vrolijk aan.

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:58

Rytm schreef:
Mijn merrie doet het ook. Is bij haar ook stress/spanning omdat ze iets moeilijk vindt/het ergens moeilijk mee heeft.
Ik ga elke keer weer even terug naar wat langer en lager rijden en als de ontspanning terug is weer wat oppakken.

Edit. Ik schaam me er eigenlijk wel behoorlijk voor, vind het een flink rijtechnisch probleem.

mijn paard knarsetand ook alleen als de moeilijkheidsgraag wat hoger wordt.
Ik vind het niet iets om je voor te schamen, zodra de ontspanning er is houdt ze ermee op.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:34

nou, dat is het denk ik nu ook, we hebben les, gaan een stapje verder, en plots komen er allemaal dingetjes (knarsetanden, af en toe teugelkruepel) Deels omdat hij het lastig vind, maar ik ben bang dat het ook deels aan mij als ruiter ligt..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:37

Mijn vorige paardje (inmiddels overleden) begon altijd met tandenknarsen als we klaar waren met rijden en ze helemaal los was... Heel vrolijk, oortjes erop, lekker los door het lijf, fijn in de hand en dan af en toe 'knars'. Tandarts vond er niets vreemds aan, volgens de osteo was ze inorde evenals de dierenarts... Dat deed ze gewoon af en toe...

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:29

barbara28 schreef:
Deels omdat hij het lastig vind, maar ik ben bang dat het ook deels aan mij als ruiter ligt..

kan...hoeft niet.
Succes!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:18

ik had vroeger een paard dat klakt met zn tanden, ook al loopt hij ontspannen. Mij stoort het niet maar zijn nieuwe eigenaar wel :(:)

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:29

Mijn pony doet het ook af en toe, meestal gewoon bij ontspanning..
Ik heb er geen last van..