Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Voor de duidelijkheid: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:39

Ik lees hier telkens iets over teugels en nagefelijk lopen.
Als jou zit en balans goed is en je juiste vraag stelt aan je paard kan je paard nagevelijk lopen zonder harnachement.
Evnt enkel met een halsring.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:52

Inderdaad, teugels en bitten hebben helemaal niets met nagefelijkheid te maken. Echte nagefelijkheid kun je ook zonder optoming bereiken en ook aan de hand. Nagefelijkheid is een ontspannen paard wat klaar is om elke aanwijzing van de ruiter onmiddelijk uit te voeren.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:57

ik denk dat nageeflijk toch ook wel degelijk met het bit te maken heeft.. bitloos kan een paard ook echt wel nageeflijk lopen, daar zal ik niks over zeggen.

Maar een paard kan ook zijn kaken ontspannen met een bit in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:04

Nagefelijk is bij mij:

Een voorwaarsts, oplettend paard, dat ontspannen is, maar nog wel actief en aan het werk. Vooral het 'loslaten' van de rug vind ik erg belangrijk. Op het moment dat alles in orde is, merk ik ik het vanzelf. Je hebt dan een fijn te rijden paard, wat je op je pinken (lees, je zit, of eigenlijk bijna je gedachten) rond kunt sturen. Bovendien heb je niks in je handen eigenlijk. Gewoon 2 veertjes waar je contact mee houd, zodat je kunt voelen wat er aan de hand is. (Als het goed is niks.)

Gister had ik het nog. Tinkermerrie van de manege, waar ik voor de gezelligheid weer eens meereed in de les. En aan het einde van het uur dacht ik: 'goh, ik kan nog wel 5 uur doorrijden zo!'

Edit: Bitloos of niet maakt dus niks meer uit, met mijn handen doe ik normaal niks. Moet wel toegeven dat ik dat manegepaard een beetje geholpen heb. Af en toe even binnenhand naar binnen, soms even in de teugel knijpen. Had er ook mee te maken dat het een héél slim paard is dat je goed bezig moet houden. M'n zusje lag er dinsdagavond nog naast. :(:)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:07

Miss_Malfoy schreef:
Nagefelijk is bij mij:

Bovendien heb je niks in je handen eigenlijk. Gewoon 2 veertjes waar je contact mee houd, zodat je kunt voelen wat er aan de hand is. (Als het goed is niks.)

'

dus... een paard wat licht in de hand is.. dus ligt op de teugel.. dus ligt op het bit ;) een paard wat geen teugels heeft kan niet nageeflijk lopen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:08

LadyLynn schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Nagefelijk is bij mij:

Bovendien heb je niks in je handen eigenlijk. Gewoon 2 veertjes waar je contact mee houd, zodat je kunt voelen wat er aan de hand is. (Als het goed is niks.)

'

dus... een paard wat licht in de hand is.. dus ligt op de teugel.. dus ligt op het bit ;) een paard wat geen teugels heeft kan niet nageeflijk lopen..

Ik bedoel in de zin van gewicht natuurlijk. ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:35

zin van gewicht?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:37

stef schreef:
Alleen is die van mij soms nogal stug in t kaak/neg gewricht, duurt dus altijd even (tis een dieseltje, moet op gang komen ;) )

Dat komt bekend voor. :Y)
"Wat, moet ik nou weer zo idioot lopen?" ^) Ik doe het niet hoor! _-:(

En als ik dan een poosje bezig ben, en net dat tikkie eigenwijzer ben als hem, nou dan komt hij hoor.
Dan tilt hij zelfs af en toe helemaal zijn rug omhoog (dat gevoel) om vervolgens te denken ohnee, ik ben een springpaard, dat was een beetje te veel van het goede. :Y)

Als hij ongeveer halverwege je buitenrit goed wakker begint te worden is hij ook errrug leuk... :Y) (Not)

@LadyLynn: Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard hangt, constant trekt, of dat jij trekt, of dat zodra jij je hand verplaatst het paard je tegen gaat werken. Het paard moet juist volgen.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:38

LadyLynn schreef:
zin van gewicht?

''in de zin van...'' niet echt een spreekwoord ofso heb betekend meer zo iets als in verband met? ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:42

Ik bedoel dat je geen gewicht in je handen hebt. Enkel je teugels (en zelfs dat hoeft nog niet eens als je een goede combinatie bent die hard traint) en daarmee heb je heel licht contact met de mond. Net genoeg om te voelen wat er daar gebeurd.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:44

nou.. dan zijn we er toch :P ? zonder teugels géén nageeflijkheid ;) !

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:45

LadyLynn schreef:

Waarom kan dat volgens jou dan niet? Wat doe jij met je teugels om nageeflijkheid te krijgen of te behouden?
Want hier boven wordt genoemd dat het dus kan met een halsring...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

LadyLynn schreef:

Nee, dat hoeft imo niet persé!
Als je er hard voor werkt kan het zelfs op niks.
Want het is vooral een kwestie van hoe het paard zijn lichaam gebruikt.
Die teugels gebruik ik meer als hulpmiddel.
Als je goed ingespeeld bent op je paard kun je ook zonder teugels makkelijk voelen wat er aan de hand is.

Want, voor nagevelijkheid doe je in principe niks met de teugels.
Tenzij jij en je paard op een niveau zitten waar je elkaar nog wat moet helpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:47

Miss_Malfoy schreef:
stef schreef:
Alleen is die van mij soms nogal stug in t kaak/neg gewricht, duurt dus altijd even (tis een dieseltje, moet op gang komen ;) )

.

dat valt opzich mee, die van mij vind het gewoon erg moeilijk, en dan is vast zetten de weg van de minste weerstand (euhm, denkt zij, levert alleen maar meer weerstand op maargoed ;) )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:54

stef schreef:
Miss_Malfoy schreef:

.

dat valt opzich mee, die van mij vind het gewoon erg moeilijk, en dan is vast zetten de weg van de minste weerstand (euhm, denkt zij, levert alleen maar meer weerstand op maargoed ;) )

Ja Michiel ook, maar die leeft alleen voor hout. :+
Gewoon rondjes lopen vind hij zo zinloos.
(Dus ook een kwestie van goed aan het werk houden.)

Edit: Een voorbeeldje, van wat je met een neckrope kan. Let vooral op het drafje op 1.40.
http://www.youtube.com/watch?v=cFGPIjNj31c&feature=channel

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:01

Miss_Malfoy schreef:
LadyLynn schreef:

Nee, dat hoeft imo niet persé!
Als je er hard voor werkt kan het zelfs op niks.
Want het is vooral een kwestie van hoe het paard zijn lichaam gebruikt.
Die teugels gebruik ik meer als hulpmiddel.
Als je goed ingespeeld bent op je paard kun je ook zonder teugels makkelijk voelen wat er aan de hand is.

Want, voor nagevelijkheid doe je in principe niks met de teugels.
Tenzij jij en je paard op een niveau zitten waar je elkaar nog wat moet helpen.

maar waarom rijd dan iedereen met teugels ;) ?.. ik rijd mijn paard voorwaarts op mijn been, en neerwaarts met been én teugel.(voorwaarts-neerwaarts) Als hij idd zijn achterhand onder de massa zet komt hij voor wat opwaartser waardoor hij lichter in de mond wordt. Maar dat wil echt niet zeggen dat je je paard zónder teugels nageeflijk krijgt. Want een paard is nageeflijk als het ná geeft, dus de druk op de teugel na de voorwaartse drijf accepteerd en via die weg zijn hals/hoofd neerwaarts beweegt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:06

Omdat het normaal is, en voor wedstrijden verplicht.
En bovendien, je paard op zo'n niveau met neckrope rijden, dat vereist een hele goede band. Je moet zo op elkaar ingespeeld zijn. Want met een bit kun je vrij gemakkelijk duidelijke aanwijzingen geven. Maar enkel je zit en een touwtje word dat al lastiger, en dan moet je heel goed van elkaar weten wat je bedoeld.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:11

normaal/verplicht... als je het zo gaat bekijken; toch doet élk paard het op die manier mee ;) ik snap niet hoe jij anders je paard naar beneden en nageeflijk rijd?...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:12

LadyLynn schreef:
maar waarom rijd dan iedereen met teugels ;) ?.. ik rijd mijn paard voorwaarts op mijn been, en neerwaarts met been én teugel.(voorwaarts-neerwaarts) Als hij idd zijn achterhand onder de massa zet komt hij voor wat opwaartser waardoor hij lichter in de mond wordt. Maar dat wil echt niet zeggen dat je je paard zónder teugels nageeflijk krijgt. Want een paard is nageeflijk als het ná geeft, dus de druk op de teugel na de voorwaartse drijf accepteerd en via die weg zijn hals/hoofd neerwaarts beweegt.

Nageven heeft helemaal niets met de hoofd-halshouding te maken. Een paard kan prima opgericht lopen, ook zonder optoming. Hij loopt dan volledig op eigen benen (wat ook een onderdeel van nagefelijkheid is). Een paard wat niet op eigen benen loopt kan namelijk nooit op een ontspannen manier op elk moment de opdracht van de ruiter uitvoeren.

Waarom denkt iedereen dat nagefelijkheid te maken heeft met 'ontspannen in de kaak' en 'over de rug gaan'? Dat zijn ónderdelen van de nagefelijkheid, maar niet de nagefelijkheid zelve!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:13

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:15

Mooi voorbeeld!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:15

Alicia2u schreef:
Waarom denkt iedereen dat nagefelijkheid te maken heeft met 'ontspannen in de kaak' en 'over de rug gaan'? Dat zijn ónderdelen van de nagefelijkheid, maar niet de nagefelijkheid zelve!

Maar als je paard zich al vast zet in de kaak (met of zonder optoming maakt niet uit) kom je zowiezo al nergens

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:17

stef schreef:
Alicia2u schreef:

Maar als je paard zich al vast zet in de kaak (met of zonder optoming maakt niet uit) kom je zowiezo al nergens

Nee, dat ben ik ook met je eens. Maar zoals ik al zei is ontspannenheid in het GEHELE paard een voorwaarde van de nagefelijkheid;

Dat het paard op een ontspannen manier de opdrachten van de ruiter onmiddelijk kan uitvoeren.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:22

omdat als een paard in zijn rug en kaak niet ontspannen is hij niet kan nageven..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:26

Ik ben niet van het spelen met de teugels, dit veroorzaakte onrust in de handen en het hoofd van het paard. Als het paard vasthoudt heb ik liever dat men een ophouding maakt en weer toegeeft en ontspant. De hele tijd spelen vind ik pesten, net als hameren met je benen/sporen. Een keer duidelijk zijn en dan weer rustig doorrijden zonder trekken en hameren. Tempo en aan het been zijn, zijn belangrijke ingredienten van nageeflijkheid. Als deze in orde zijn zal de achterhand eronder komen en het paard nageeflijk lopen. Er is hierbij geen druk op de teugels nodig maar wel contact met beiden teugels. Als men verder goed zit en een zachte hand heeft, die niet wordt vastgezet!, dan zal het paardje vanzelf de nageeflijkheid opzoeken, deze wordt dus verkregen en wordt niet afgedwongen. Ik ben dus van het soepel zijn in je handen maar niet storend corrigeren.