Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Miss_Malfoy schreef:Nagefelijk is bij mij:
Bovendien heb je niks in je handen eigenlijk. Gewoon 2 veertjes waar je contact mee houd, zodat je kunt voelen wat er aan de hand is. (Als het goed is niks.)
'
LadyLynn schreef:Miss_Malfoy schreef:Nagefelijk is bij mij:
Bovendien heb je niks in je handen eigenlijk. Gewoon 2 veertjes waar je contact mee houd, zodat je kunt voelen wat er aan de hand is. (Als het goed is niks.)
'
dus... een paard wat licht in de hand is.. dus ligt op de teugel.. dus ligt op het biteen paard wat geen teugels heeft kan niet nageeflijk lopen..
stef schreef:Alleen is die van mij soms nogal stug in t kaak/neg gewricht, duurt dus altijd even (tis een dieseltje, moet op gang komen)
LadyLynn schreef:nou.. dan zijn we er toch? zonder teugels géén nageeflijkheid
!
Miss_Malfoy schreef:stef schreef:Alleen is die van mij soms nogal stug in t kaak/neg gewricht, duurt dus altijd even (tis een dieseltje, moet op gang komen)
"Wat, moet ik nou weer zo idioot lopen?"Ik doe het niet hoor!
![]()
.
stef schreef:Miss_Malfoy schreef:
"Wat, moet ik nou weer zo idioot lopen?"Ik doe het niet hoor!
![]()
.
dat valt opzich mee, die van mij vind het gewoon erg moeilijk, en dan is vast zetten de weg van de minste weerstand (euhm, denkt zij, levert alleen maar meer weerstand op maargoed)
Miss_Malfoy schreef:LadyLynn schreef:nou.. dan zijn we er toch? zonder teugels géén nageeflijkheid
!
Nee, dat hoeft imo niet persé!
Als je er hard voor werkt kan het zelfs op niks.
Want het is vooral een kwestie van hoe het paard zijn lichaam gebruikt.
Die teugels gebruik ik meer als hulpmiddel.
Als je goed ingespeeld bent op je paard kun je ook zonder teugels makkelijk voelen wat er aan de hand is.
Want, voor nagevelijkheid doe je in principe niks met de teugels.
Tenzij jij en je paard op een niveau zitten waar je elkaar nog wat moet helpen.
LadyLynn schreef:maar waarom rijd dan iedereen met teugels?.. ik rijd mijn paard voorwaarts op mijn been, en neerwaarts met been én teugel.(voorwaarts-neerwaarts) Als hij idd zijn achterhand onder de massa zet komt hij voor wat opwaartser waardoor hij lichter in de mond wordt. Maar dat wil echt niet zeggen dat je je paard zónder teugels nageeflijk krijgt. Want een paard is nageeflijk als het ná geeft, dus de druk op de teugel na de voorwaartse drijf accepteerd en via die weg zijn hals/hoofd neerwaarts beweegt.
LadyLynn schreef:normaal/verplicht... als je het zo gaat bekijken; toch doet élk paard het op die manier meeik snap niet hoe jij anders je paard naar beneden en nageeflijk rijd?...
Alicia2u schreef:Waarom denkt iedereen dat nagefelijkheid te maken heeft met 'ontspannen in de kaak' en 'over de rug gaan'? Dat zijn ónderdelen van de nagefelijkheid, maar niet de nagefelijkheid zelve!
stef schreef:Alicia2u schreef:Waarom denkt iedereen dat nagefelijkheid te maken heeft met 'ontspannen in de kaak' en 'over de rug gaan'? Dat zijn ónderdelen van de nagefelijkheid, maar niet de nagefelijkheid zelve!
Maar als je paard zich al vast zet in de kaak (met of zonder optoming maakt niet uit) kom je zowiezo al nergens