Gelderse paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:18

@shan: dat denk ik ook. Alleen vind ik dat weer het andere uiterste, want waarom zou het dan een apart type moeten blijven?

In mijn ogen zou het Gelderse paard wel íets klassiek moeten blijven om echt Gelders te kunnen zijn. Daarbij is het mij opgevallen dat de klassiekere Gelderse in het algemeen toch braver zijn.
En er zijn natuurlijk ook behoorlijk wat Geldersen, die amper Gelders bloed voeren, maar toch als Gelders te boek staan en dan is het helemaal niet gek dat het verschil niet zichtbaar is. :=

Liselot

Re: Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:29

als mensen op concours hoorden dat urissa vol gelders is (parcival x goudsmid) dan stonden ze vaak even raar te kijken :D

en over dat minder makkelijk punten rijden: ik rij met uris veel makkelijker een dressuurproef door dan met isabelle (KWPNer die Z dressuur gelopen heeft)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:31

Ik hou wel van het iets robustere uiterlijk van een gelder.
Op de hengstenkeuring in Den Bosch heb ik paar paarden zien lopen die zeker niet misstaan in de (hoger dan Z) sport.
Ik heb nu een 1/3 gelder (en 1/3 volbloed). Het karakter (moedig en vrolijk) en het degelijke beenwerk schrijf ik toe aan de gelderse invloed. Dit is voor mij ook de reden om zeker actief te zoeken naar een 100% (modern) gelders paard als het zo ver komt dat mijn huidige paard met (pre)pensioen mag.

Dat mensen niet het juiste paard uitkiezen wat past bij hun kunnen/ doel is een algemeen probleem. Heeft niets te maken met wel of niet gelders. Mensen kijken vaak naar de verkeerde kenmerken bij het uitkiezen van een nieuw paard.
Als mensen een betere keuze zouden leren maken denk ik wel dat ze vaker uit zouden komen bij een gelders paard.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:36

Afbeelding

Ik heb zelf een best heel modern gelders paard, zijn vader is koss, t kan een beetje een lomperd zijn, maar voor de rest rijd het een stuk plezieriger dan de Kennedy die ik hiervoor had... Ik weet zeker dat hij een Z proef kan lopen, maar ons doel is om samen lol te hebben, en heel toevallig liep ik dan dus ook tegen dit paard aan :P

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:53

Dat ziet er goed uit hoor PSM, mooi diertje!
Dit is de Gelderse(100%) waar ik op rijd! Vader Sirius!!!
Hier was ze 3 jaar en net onder het zadel, erg iel hier nog.
Afbeelding

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:44

Wij hebben (samen met Khaliq van bokt) ook een volle Gelderse dame Wilma genaamd (Koss x Cabochon x Goudsmid)
Ze was kampioen in Ermelo als 3 jarige
voor de hele afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=213773
Ze is nu drachtig van Uphill ( eind Mei uitgerekend) en we zijn nog niet uit de hengstenkeuze voor aankomend voorjaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wilma is een frisse alerte dame met veel uitstraling en 100% betrouwbaar, kijkt graag de kat uit de boom maar is niet schrikkerig. Fijn dier om mee te werken met een super karakter, zeker nu ze drachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:46

Ha die ken ik :j

Mooie merrie hoor.
Dit jaar eens een gelderse hengst erbij?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:46

probeer Laurentz

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:00

[***] schreef:
Dit jaar eens een gelderse hengst erbij?

We zitten nog te twijfelen, of we nu al voor een echte gelderse gaan of dat we toch nog een keer voor een DP gaan. De merrie kan zo geweldig bewegen dat we willen proberen haar een veulen te laten krijgen wat misschien meer kans krijgt in de dressuur.
We zullen zeker ook een keer voor een echte gelderse hengst gaan, want ook die kans kunnen we niet laten liggen (vinden we zelf)
Wilma is zo veelzijdig dat ze zowel als DP en/of als GP voor goede nakomelingen kan zorgen.
We zouden zelf misschien iets meer soeplesse willen toevoegen, dus suggesties uit alle hoeken zijn welkom.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:04

gave merrie Juin!
ik snap alleen je beredenatie niet zo goed dat een veulen van een gelderse hengst minder kans zou hebben in de dressuur

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:12

LiSSy schreef:
gave merrie Juin!
ik snap alleen je beredenatie niet zo goed dat een veulen van een gelderse hengst minder kans zou hebben in de dressuur

Helaas is het publiek wat een DP zoekt nog wel eens afwijzend tegen over een GP, hebben wij gemerkt. Wij zien in Wilma een fantastisch basis/dressuurpaard, wat in alle opzichten de kans moet krijgen een fijn sportpaard voort te brengen, zowel als Gelders en als DP.
Daarom willen wij fokken met zowel GP als DP hengsten om ook wat GP in de DP fokkerij te brengen. Zo kunnen de DP mensen ook eens de kwaliteiten van GP paarden zien en meer gaan waarderen.
Dus juist om het Gelders paard te promoten willen wij het GP in de DP fokkerij brengen. En juist om het goede van het GP te behouden willen we ook met GP hengsten fokken.
Ingewikkeld verhaal, maar dat is een beetje onze denkwijze, maar nogmaals we staan voor alles open.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:14

nu snap ik hem :j

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:16

Ik begrijp de redenatie maar vind het wel zonde aan de andere kant.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:20

opzich niet, een veulen uit een gelderse merrie en een dressuurhengst kan bij voldoende type gewoon opgenomen worden in het gelders stamboek. dan heb je wel weer wat meer bloedspreiding binnen het GP

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:24

Das waar. Ga je dan voor een commercieel aantrkkelijke hengst of wel voor een hengst met een toegevoegde waarde?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:25

dan zou ik zeker gaan voor een hengst die de merrie op de mindere punten goed verbetert. maar dat lijkt mij het hoofddoel van het fokken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:27

Dan is het niet zonde.
Ik denk dat veel mensen het hoofddoel van het fokken niet kennen maar jij gelukkig wel. Heb je al voorkeuren?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:29

ik ben niet degene van de merrie hierboven :D

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:30

daniella74 schreef:
Das waar. Ga je dan voor een commercieel aantrkkelijke hengst of wel voor een hengst met een toegevoegde waarde?

Wij gaan voor een commercieel aantrekkelijke hengst die absotuut een toegevoegde waarde heeft.
Dus een super dressuurpaard met veel soeplesse en een fijn werkbaar karakter.
Jazz is bv. uitgesloten, omdat wij dat geen passende combintie vinden. Olivi vonden wij wel passend, maar ivm diepvries sperma niet geschikt. (hebben we geen goede ervaringen mee).

Uphill, waar ze nu drachtig van is vinden wij dus wel een passende combi en is misschien ook wel commercieel.
Vivaldi vinden wij zelf ook passend, maar is misschien wel weer wat te commercieel, al denk ik wel dat er weinig Vivaldi x Koss x Cabochon paarden zullen zijn. Als je het beste uit beide naar boven krijgt, dan heb je wel een fantastisch paard, maarja fokken blijft gokken........

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:32

vivaldi hebben wij voor uris ook aan gedacht 2 jaar terug. maar dat is uiteindelijk spielberg geworden. ontzettend gaaf veulen uitgekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:42

Een Uphill veulen heeft voor de gelderse richting geen toegevoegde waarde, die voert te veel volbloed. Ben het er wel mee eens dat het een mooi dressuurpaard kan zijn, maar dan in de rijpaardrichting. Ik bied mijn fokprodukten rijpaard x gelders ook bij de rijpaarden aan.
Dat er niet veel Vivaldi x Koss veulens zijn is eerder een nadeel dan een voordeel. Dressuurmensen willen er geen gelders bloed in hebben, dus die kopen liever een Vivaldi x rijpaard en mensen die een gelders paard zoeken willen geen rijpaardvader. Op de keuring zit je met het probleem dat ze voor een rijpaard te ouderwets zijn, en voor de geldersen te luxe. Vlees noch vis.
Maar goede sportpaarden zijn het denk ik wel.

Olivi's staan volgens mij niet bekend om hun makkelijke karakters...

Je kan eens naar een hengst met veel gelders bloed kijken zoals Farrington of Negro als je graag een dressuurpaard wilt fokken.
Die kan je qua bloedvoering wel aanbieden bij het gelderse paard.
Laurentz vind ik ook geen slechte optie, ken je merries als Tyrona en Ridieni?

Het blijft lastig, ik heb een goede Parcival merrie maar qua inteelt zit je moeilijk in de gelderse richting als je een merrie met Koss bloed hebt, daarom is die van mij ook 2 x met een rijpaard gedekt.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:18

[***] schreef:
Dat er niet veel Vivaldi x Koss veulens zijn is eerder een nadeel dan een voordeel. Dressuurmensen willen er geen gelders bloed in hebben, dus die kopen liever een Vivaldi x rijpaard en mensen die een gelders paard zoeken willen geen rijpaardvader. Op de keuring zit je met het probleem dat ze voor een rijpaard te ouderwets zijn, en voor de geldersen te luxe. Vlees noch vis.
Maar goede sportpaarden zijn het denk ik wel.

In dat opzicht gaan we dus misschien niet voor commercieel, maar voor een goed "produkt" een fijn sportpaard met de goede eigenschappen van beide.
We hebben ook aan Oscar ( vader van Uphill) gedacht (wel genoeg gelders bloed) maar wij vinden de nakomlingen wat tegen vallen en zijn dus nog niet zo gecharmeerd van deze combi. Op zich wel een logische stap, maar nogmaals misschien niet helemaal waar wij heen willen met ons fokprodukt.
Negro en Farrington zijn idd het overwegen waard als het gaat om voldoende gelders bloed.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:07

Wat een mooie merrie inderdaad! Dat heeft toch alles wat je zoekt...... Denk dat je er zowel een mooie gelderse uit fokken kunt als een rijpaard, is maar net wat je voorkeur heeft. Onze merrie is ook zuiver Gelderse moederlijn met een rijpaard vader (scandic), dit is goed gelukt hoor ze is goed in het gelderse type gebleven. Je kunt dan een hengst kiezen die niet al te veredelend doorfokt. Vergeet niet dat een heleboel interessante hengsten van vandaag de dag terug gaan op een gelderse lijn en dat dit niet eens zo heel ver weg zit in hun afstamming.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:18

daniella74 schreef:
Ik denk ook dat het komt omdat een grote groep "dressuurruiters" van mening is dat je geen punten krijgt met een paard met een andere afstamming dan Jazz/Krack/Ferro/Gribaldi en alle soortgelijke sexy bloedlijnen. Helaas hebben ze daar niet helemaal ongelijk in. Bovendien denk ik dat er idd een aantal onterechte vooroordelen zijn tegen het Gelderse type die niet gebaseerd zijn op feiten maar op vage aannames. Helaas gebeurd er binnen het KWPN ook weinig om hier verandering in te brengen. Wellicht zou een showprogramma op een concours op Indoor Brabant met uitsluitens Geldersen in de sport aan dat beeld eens wat kunnen veranderen. Ik weet dat er een werkgroep is opgericht maar weet niet of daar echt concrete dingen uitkomen.

Hoi meiden.
moest een beetje grinniken om jullie reakties. Ook van Stoffel over dat Jazz etc bloed. ;)
Heb zelf een GPmerrie van 15 jaar (zie profiel) van zadelmak tot 10 punten in Z1 gehaald,( maar ook 2x verlies gereden in de eerste 3 Z-wedstrijden door mijn eigen onervarenheid en spanning/op groot concours.)
Mijn Gelderse lieve schat moest altijd wel op gang komen, zelfs wat lui, maar deed altijd haar best en is heel vergevingsgezind. Betrouwbaar, koel in de kop en zelfbehoudend. Wel dominant,maar goudeerlijk.
De tact/uitstraling heb ik vaak complimenten over gehad. Als ik de impuls goed had dan kon ze prachtig sjouwen!
Ben een beetje aan het "rommelen"geweest met de passage en piaff (met instructie). De passage leek ze echt aanleg voor te hebben!
Wissels blijven lastig naar 1 kant, het echte verzamelwerk was heel wisselend maar meestal erg moeilijk voor d'r. Het kantelen van het bekken en het ondertreden van het achterbeen ipv de stuwende gelderse gang bleef tot het laatst een lastig stuk. Wellicht door het rechte achterbeen?
Nu geniet ze lekker van haar pensioen en rijd ik alleen nog recreatief op haar.

Heb sinds een jaar ook een veulen van "dat Jazz, Krack-C,Ferro bloed" := , misschien dat ik over een jaar gillend hem inruil voor weer en heerlijk Gelders paard.
groetjes!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:11

Ik heb op zich niets tegen dat bloed maar ik vind dat teveel mensen alleen daar naar kijken omdat sommigen denken dat ze op afstamming wedstrijden rijden. Je kan niet ontkennen dat met name de dressuursport een soort mode er op nahoudt met afstamming terwijl springvolk meestal voornamelijk kijkt of het paard ergens fatsoenlijk overheen komt als ze een paard zoeken. Bovendien maakt het uit of je een hobbyruiter bent of een fanatieke sportruiter en wat je eigen vaardigheid is. Er is niets irritanter dan een losrijterrein of een les die verstoord wordt door een ongecontroleerde combinatie met een dame die te pas en te onpas roept dat ze wel een Jazz rijdt maar beter af zou zijn op een hobbelpaard.