paard verkopen of houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: paard verkopen of houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:35

bedankt voor de reacties

@sjonniej, je hebt gelijk.. dit kan niet alleen maar 'geen zin in dresuur hebben' zijn.
maar ik heb het gevoel of is het daar wel uit voort gekomen.. ging een tijd goed.. hij had wel zijn grapjes (omdraaien, snel naar een ander paard rennen) en omdat te voorkomen ging ik hem meer rijden zodat ik hem goed de baas kon. elk grapje wat hij bedacht wist ik wat op en dat was niet leuk natuurlijk. doordat aanpakken is hij steeds extremere dingen gaan bedenken.. totdat hij iets had waar ik niet zomaar wat aan kon doen....

we zijn nu echt weer bij 0 beginnen en ik moet mezelf vastbinden om niet meer te vragen............. maar dat zal dan wel moeten zeg ik dan maar....

Omaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:40

Hoi Jolentinus,

Je paard verkopen lijkt me niet nodig. Je geeft aan dat het een jong paard is. Een paard moet het in zijn koppie ook allemaal bij kunnen benen, dus doe vooral rustig aan. Bijv 3x per week een half uurtje. En als je het idee hebt dat dat op dit moment nog te veel is, laat hem dan lekker in de wei lopen. Met verzamelen en andere moeilijke oefeningen voor je paard moet je nog helemaal niet mee bezig zijn. Probeer je paard recht te richten en op zijn eigen benen te leren lopen. Buitenrijden achter een ervaren paard aan en vooral les nemen van een instructrice die op een eerlijke manier rijd.
Een paard gaat niet zomaar raar doen als je aan het rijden bent. Er kan vanalles dwars zitten, waardoor het vervelend voor hem is om door te lopen. Laat je zadel nakijken door zadelmaker. Je DA naar zijn tanden kijken en een Fysio naar de spieren van je paard. Als je 100% zeker weet dat je paard niets mankeert kun je verder gaan.
Je geeft aan dat je een dominant paard hebt. Waarschijnlijk heeft hij weinig respect voor jou. Je kunt grondwerklessen nemen, dit is heel leerzaam, maar ook heel handig voor het rijden. Met het rijden moet je paard toch respect voor jou hebben.
Met rijden heeft het geen zin om je paard 'erdoorheen' te slaan, je kunt het ook op een eerlijke manier oplossen. Kijk naar wat je paard leuk vind om te doen met rijden. Merk je bijvoorbeeld dat je paard buiten rijden leuk vind, ga dan lekker met hem naar buiten en ga daar oefenen met rechtrichten etc. Of bijvoorbeeld balkjes lopen.
Maar wat sowieso belangrijk is om je paard goed na te laten kijken.

Heel veel succes ermee!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:42

dank je omaartje.. woensdag komt de tandarts.

chiropractor is erbij geweest.. daar zat hij niet echt vast.. (wel wat.. maar niet meer als normaal zeg maar)
ik wil er denk ik binnenkort nog een fysio of iets dergelijks bij hebben.

Omaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:54

Fysio zou ik zeker aanraden. Bij mij is vorig jaar de fysio erbij geweest, stuk of 5 behandelingen en ze loopt weer als een zonnetje! Mijn paard staakt op het moment dat haar spieren tegen beginnen te werken of als ze me niet snapt. Het staken is echt een heel stuk minder geworden en ze loopt ook in het algemeen een stuk lekkerder.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:11

Weet je wat een mooie oefening is om hem bezig te houden?
Stap naar links, stap naar rechts, stap naar links, etc. laten zetten. Helemaal niet ingewikkeld, moeilijk of zwaar, maar hij moet zich er wel op concentreren en daarmee kan je hem echt goed bezig houden. Mijn pony moest álles in de gaten houden en dan ook echt alles. Maar met deze oefening, heb ik hem zo weer onder controle en luistert hij weer naar mij.
Groot beginnen, met 2 handen zijn voorhand mee opzij nemen. Als hij het spelletje eenmaal snapt, kun je kleinere hulpen gaan geven. Blijf wel van hem eisen dat hij serieus meedoet. Dus als jij 2 handen naar links zet, moet hij serieus zijn voorhand een stap naar binnenzetten en bijv. niet alleen zijn hals naar links buigen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:20

Jolentinus: Geen enkel paard denkt van "zo, laat ik haar het leven eens flink zuur gaan maken". Helaas ontstaan problemen bijna altijd vanuit de ruiter maar bijna niemand wil dit erkennen. Elk paard heeft een natuurlijke scheefheid. Grondwerk en rechtrichten zijn hier toverwoorden. Ik wens je veel succes en wijsheid toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:36

Bekijk ook je voer eens kritisch? Je hebt te maken met de joligheid van een jong paard. Afwisseling en niet te veel vragen, lijkt mij ook belangrijk.

Polkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:08

Ik zou het paard nog niet weg doen. ;)
k zou het een tydje aankijken ;)L

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:43

@unamie.. heb inmiddels mijn profiel aangepast.. het is de bruine..

we gaan rustig door... geduld geduld geduld

DinaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:01

Ik zou nog even doorzetten, mocht het echt niet gaan kan je altijd nog de keuze maken om hem te verkopen. Succes!

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:58

wat lastig voor je!

Allereerst goed dat je de tandarts toch nog een keer laat komen en ook de chiropractor; zodat je lichamelijke zaken uitsluit.

De optie van een tijd op het land zetten kan heel goed werken, maar daarna moet je het paard weer goed oppakken.
Het is echt een moeilijke keuze. Als ik jou was zou ik toch proberen stapje voor stapje vooruit te komen, rustig aandoen en misschien wat meer buiten rijden als dat wel goed gaat.

In elk geval heel veel succes ermee!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 10:30

Hallo Mensen,

het gaat inmiddels alweer een wat beter (ik zou zeggen en stuk beter.. maar we doen rustig aan)

gister naar een andere bak geweet. (van de club) ik dacht dat het rustig was, maar er bleek een menwedstrijd te zijn. we hebben dus maar in de buitenbak gereden.

dressuurmatig was het uiteraard niet geweldig, maar hij liep met plezier en zag alles (en niet bang of zo, gewoon vrolijk)

dus ik hou hoop en doe rustig aan. woensdag dus naar de tandarts.. ben heel benieuwd wat die er va zegt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:27

Joltsje: fijn dat het goedgaat!
Ik ben gister bij balingehof geweest en alles viel op zijn plaats.
Mijn merrie is niet geschikt voor de sport, ze kan het niet en snapt het niet, ze is te flegmatiek (in zichzelf gekeerd/onverstoorbaar)
Ik probeer der nu als recreatiemerrie te verkopen naar mensen die lekker met der buiten willen rijden want dat kan ze en vindt ze prachtig.
Ik doe haar er geen plezier mee om der echt te gaan trainen en omdat ik haar recreatief niks kan bieden heb ik dit besloten.

Succes met jouw paardje verder!