Zit probleem: werken aan de oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:52

ziet er wel netjes uit alleen kan wel iets ronder en iets meer lengtebuiging! :o
als je niet weet hoe dat moet heb ik nog wel een paar tips:
-rij veel voltes er open en sluit die dan ook.
-rij heel veel overgangen en tempowisselingen.
-slangevoltes rijden werkt ook heel goed.

nouja het zijn maar een paar tips maar je moet toch zelf aanvoelen wanneer je paard goed ontspant!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:02

asselinlover schreef:
ziet er wel netjes uit alleen kan wel iets ronder en iets meer lengtebuiging! :o
als je niet weet hoe dat moet heb ik nog wel een paar tips:
-rij veel voltes er open en sluit die dan ook.
-rij heel veel overgangen en tempowisselingen.
-slangevoltes rijden werkt ook heel goed.

nouja het zijn maar een paar tips maar je moet toch zelf aanvoelen wanneer je paard goed ontspant!

Thnks, maar ik weet wel hoe dat moet. Op het filmpje was ik er in ieder geval niet mee bezig, op de foto's ging het naar omstandigheden goed. ik merk dat, nu ik weer meer en regelmatig rijdt, alles een stuk soepeler verloopt bij mijn paard. Zelf ben ik het gevoel een beetje kwijt, maar daar wordt aan gewerkt van de week (er staat alweer een zitles gepland, nu op een recht paard. Oeh! :P )

johanna29

Re: Zit probleem: werken aan de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:59

Hoi,

Vind het heel leuk te lezen hoe je aan je houding en zit aan het werk bent! Top!!
Ik heb eens een tijdje naar je foto's zitten kijken maar ik heb het gevoel dat jouw zwaartepunt erg hoog zit door spanning in je lichaam. Daarnaast heb je zeker vaak gehoord dat je je kin omhoog moet brengen en je borst naar voren moet brengen (schouders terug) Het gevolg hier van is dat je je rug hol maakt en je vast zet in je heupen/bekken. Probeer eens je rug "ronder" te maken en goed door te ademen zodat je zwaartepunt meer richting je navel gaat. Je zult ook merken dat je je bilspieren kunt ontspannen waardoor je beter gaat zitten!

Succ7!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:13

Je hebt helemaal gelijk Johanna, dat staat ook op de planning. Ik kan alleen niet alles tegelijk en de focus ligt op het moment nog even bij de stoelzit en het ontspannen in de heup. Doorademen doe ik wel goed, alleen gebruik ik inderdaad de verkeerde buikspieren waardoor m'n zwaartepunt omhoog komt. Dat hangt deels samen met het ontspannen in de heup en het meebewegen vanuit het bekken.

Wel goed dat je dat hebt gezien!

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 06:16

Spreek uit ervaring; vind het zelf heel moeilijk om mijn zwaartepunt in de galopwissels laag te houden. Ik adem in inplaats van uit!!
Verder zie ik het regelmatig bij mensen die ik les geef. Pobeer toch je rug "rond" te maken door in te zakken. Het voelt als of je een zak met aardappelen bent. Hierdoor ontspan je makkelijker je bekken/bilspieren. Daarnaast kun je dan ook beter je bovenbenen laten afhangen. Je algehele ontspanning gaat er voor zorgen dat je nu beter de bewegingen van je paard gaat voelen!!

Volgensmij gaat het helemaal goed komen!!

succ7!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 07:27

Ik kan op het moment nog niet mijn rug boller maken, dan ga ik namelijk weer slechte dingen doen met mijn benen. Die wil ik eerst stabiel hebben voordat ik weer met andere dingen bezig ga. Maar bedankt voor de tip!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:09

Goed dat je zo met je houding bezig bent :j
Klein puntje: mag je keelriem niet heel wat gaatjes losser? Hij lijkt nogal strak te zitten :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:07

Hij kan niet losser, maar mn paard heeft er geen last van.

Ik heb vandaag op een ander paard gereden, op dat paard kan ik wel gewoon netjes zitten zonder al te veel problemen.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:34

Ik vind het er ontspannen uitzien hoor,
Het enigste wat ik als tip kan geven is gewoon lekker trainen en aan de slag gaan..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:31

Je bent je heel bewust van je houding, je bent er ook veel mee bezig en misschien zit daar nu juist het probleem: je bent er misschien te veel mee bezig om jezelf een andere houding aan te leren in de galop. Tijdens het rijden denk je continu aan je houding, dan vergeet je misschien echt te rijden. Dat kan voor die onbalans en scheefheid zorgen, je projecteert jouw wisselende houding op je paard. Concentreer je nu eens op het rijden en eens wat minder op je houding. Dat voelen van meegaan in de galop kun je onder andere bewerkstellingen door in de galop eens wat meer te gaan schakelen, pasje vooruit en pasje terug, pasje vooruit en pasje terug, enzovoort. Zorg voor een goede sprong in de galop, let op het ritme en tact en stop niet na een paar rondjes maar galoppeer rustig eens 5 minuten of langer.
Ik vind je zit in de galop nog helemaal zo slecht niet dus ik denk dat je je veel meer moet gaan concentreren op het sterker maken van je paard. Dus rijden! Niet denken! Succes.

GossipSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:22

Vindt je handen wel erg streng op de foto's . En hij lijkt wel iets te dun. Verder heb je helemaal niet zo'n erge houding als je zelf beschrijft.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:12

ik ga deze volgen.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:41

wemkelover schreef:
Ja het viel mij ook wel mee kwa je houding, ik denk wel dat het paardje iets meer bij elkaar mag lopen. Ik vind dat hij nogal wat uit elkaar valt. Mischien komt dat later nog wel.

ja hij mag inderdaag wel wat meer bij elkaar lopen
hij is erg ja gewoon bijna sloom
mag meer impuls gewoon veel activer
en qua houding valt het reuze mee
je pony mag misschien iets minder ruimte in de hals
iets meer opgericht
is erg lang en laag allemaal
goed voor losrijden
maar als je op L2 of M1 niveau rijd
mag die toch wel wat fijner voorwaatser lopen ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:23

Er staat toch duidelijk in het eerste bericht dat we een winterstop hebben en dus gewoon pre-B rijden?

Hoe kan ik trouwens meer lengte krijgen in de hals van mijn PAARD als ik hem toch op moet richten? Dat is tegenstrijdig.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:13

De oprichting van je paard komt vanuit achteren. Dus veel meer been geven, van voren goed opgesloten houden zonder te diep/rond. Als je paard zijn achterhand er meer onder gaat krijgen, komt die oprichting vanzelf. Hoe krijg je die achterhand eronder? Door veel te schakelen: pasje vooruit, pasje terug. Zowel in stap, draf als galop. Rijd daarbij veel overgangen om je paard scherper op je hulpen te krijgen. Oefen ook gewoon weer de oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en keertwendingen om de soepelheid in het lichaam te krijgen.
Lengte in de hals krijg je door je teugels niet te kort te nemen, maar dat is het probleem niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:15

Hij is nog helemaal niet klaar om opgericht te worden (en ik weet wel hoe dat moet), eerst weer in conditie, dan komt de rest vanzelf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:19

Ik denk ook niet dat die dingen aan de orde zijn als TS zitles doet...

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:51

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden die schijnt te werken zeg!
Hoop dat ik de mijne ook nog eens vind!
Vind namelijk dat je er helemaal niet slecht opzit :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:13

Alicia2u schreef:
Hij is nog helemaal niet klaar om opgericht te worden (en ik weet wel hoe dat moet), eerst weer in conditie, dan komt de rest vanzelf.

Lijkt me ook niet aan de orde in jouw geval. Maar concentreer je wel op het rijden en sterker maken van je paard en nogmaals mijn tip voor je "zitprobleem", besteed er niet te veel aandacht aan. Je houding is zo slecht nog niet. Ik denk dat als je paard weer goed aan het lopen is, je zit ook vanzelf beter zal zijn. Werk aan snelheid aan de hulpen, ritme, tact en balans.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:36

Hier nog een filmpje van een tijdje terug. Ik merk echt wel verbetering :) m'n ondebenen flapperen nog een beetje, en ik weet niet helemaal waarom, maar ze flapperen niet tegen de buik van mn paard. Ik zit dus niet de hele tijd te schoppen.

http://www.youtube.com/watch?v=u5N9KhOdLVg

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:31

Ziet er netjes uit hoor!
Nog even een vraagje. Ih heb niet de hele topic gelezen, dus ik weet niet of het ergens stond maar heet je paard toevallig LB? :P