Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:13

Teugels horen niet in boogjes maar met zacht contact aan de mond van je pony
Door je hand te ver naar voren te steken verlies je contact.
Hand stil houden en niet trekken(ook niet zachtjes) en met been naar voren rijden en dat blijven volhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:31

Crista schreef:
Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...

Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....

Een niet-passend zadel is zéér kwalijk en brengt ALTIJD schade aan!
Ongelooflijk dat je fysio zegt dat het géen schade geeft. :(

Hoe lang duurt dat sparen nog?
Als jouw schoenen jou niet passen en hier en daar knellen, blijf je daar dan ook mee door lopen tot je een keer nieuwe schoenen kunt betalen?

Ik vind dit echt heel kwalijk en zou je willen adviseren om een goede zadelmaker/passer te laten komen. En niet meer met je huidige zadel te gaan rijden tot je een goed passend zadel hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:45

Ik vind het toch erg jammer, dat er zoveel Bokkers zijn die van niks willen weten.
Nee, ligt niet aan zichzelf, alles ligt bij het paardje.
En dan worden er tips gegeven (omdat dit paardje zo overduidelijk aangeeft dat er iets mis is) maar dat wordt allemaal weggewuifd.
En waarom, omdat de TS niet wil horen dat het aan haar ligt. Ze willen alleen commentaar wat in hun straatje past.

Je mag jezelf de hemel in prijzen dat je een paardje hebt dat zijn ongemak aangeeft.
Doe er dan ook wat mee.

En een goede eerste stap zou zijn om eens na te denken over jouw manier van rijden.
Je wilt meer druk aan de voorkant???? :?
Dit heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord. Een ruiter met ook maar een beetje respect voor zijn paard, wil juist met zo min mogelijk druk rijden. Jij wilt alleen maar meer.

En dan is het nog geen zaak om te zeggen dat het met alle paarden goed gaat.
Helaas, ooit heb je weleens een paardje waar het niet bij werkt en dan is het zaak aan jou om je aan te passen.
En geen aanpassingen te verwachten van je paard.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:54

Misschien is het bitje te groot,
bij mijn vorige verzorgpony was haar bitje te groot en die liep heel geirriteerd enzo met haar hoofd.

Mmisschien kan je een bit met rolletjes proberen?
die kunnen ze niet vastpakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:21

Crista schreef:
nog even voor de duidelijkheid, de foto's dat ik op niarda zit zijn totaal niet vergelijkbaar...

Op roza rijdt ik (als ik rijdt...) zonder contact en dan is de aanleuning stil, met naar beneden rijden ben ik totaal niet bezig (even als mijn bijrijdster) wat ze komt uit zichzelf al naar beneden...

Wat mij alleen stoor is dat er dus écht boogjes in mijn teugels hangen (ook bij bijrijdster) wanneer ze rustig is met haar hoofd, wanneer er contact word gemaakt, door haarzelf of door ons gaat het schudden en kauwen beginnen...

Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...

Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....

ontspanning is er dus wel, als de teugels maar in boogjes hangen... en lijkt mi niet dat dat nou werkelijk de bedoeling is...

1) waarom zijn de foto's niet vergelijkbaar?
Als je zo bij 1 paard rijdt is de kans héél groot dat je bij het andere paard ook zo rijdt. Al kan het dan minder zijn, je ziet altijd wel vergelijkingen. Je handen zo neerzetten is een gewoonte en daar is ook je belans naar. Je zal niet op het ene paard héél anders je handen neerzeten - de vering in je armen om een stille aanleuning te maken zal niet geweldig zijn, dat kán niet.

2)Dus zodra jij iets doet met de teugel, wordt ze onrustig - ik snap niet waarom je denkt dat het niet aan jou ligt. Als het toch aan het bit ligt, is de de kans namelijk bijzonder groot dat ze zonder contact ook last heeft van het bit. En als je wilt veranderen, doe het dan, dan weet je het zeker...

3)Vage fysio, die zegt dat een slecht passend zadel geen schade heeft. Waarom komt die zo vaak?
(niet verkeerd dat die vaak komt, maar misschien kun je beter daar op buizuinigen ipv een nieuw zadel)

Hopelijk kom je wel verder met al het advies..

Angela

Re: Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:03

Ik ga met superwoman mee... hoe je rijdt, dat blijft bij bijna ieder paard hetzelfde. Het heeft namelijk met je eigen bewegingspatroon te maken. Het enige verschil is dat het ene paard er wel lekker mee uit de voeten kan, en de andere niet... dat is omdat het eerste paard erg vergevingsgezind is, en de ander verbetering eist.. beide zijn beter af bij een verbeterde beweging van de ruiter.

Zeker wat je handen doen is bij ieder paard hetzelfde, nog meer als bijv. wat je benen doen, omdat dat ook afhankelijk is van de gangen van je paard, en bijv. de breedte.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:20

ik denk dat we het hier niet eens over gaan worden...

Ik ben van mening dat ik neit met boogjes in mijn teugels wil blijven rijden maar jullie denken daar duidelijk anders over...

Ik wil alleen nog even mededelen waarom de fysio zo vaak komt, ik sta op een manege gestald en daar kotm de fysio elke 9 weken langs voor de manege beestje, zij neemt dat ook vaak de prive paarden mee, ze kijkt altijd wel even, wanneer er iets bijzonders is kijkt ze hem meteen helemaal na of maakt ze een afspraak om een andere keer langs te komen.

Het zadel ligt niet zo verschrikkelijk bagger als jullie denken, het knelt niet af het schuift alleen iets naar voren af en toe.

Ik wil dit topic verder laten voor wat het is want ik dnek dat dit een duscussie is die nooit zal eindigen...

Ik heb zeker wel respect voor juliie mening maar heb ook mijn eigen mening, ik sta best open voor ander commentaar e.d. maar ik ben dus niet van plan met boogjes te moeten blijven rijden....

ik hoop dat jullie het snappen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:24

Laat toch eens meerdere foto's zien van wanneer jij rijdt met boogjes? Dus als je echt een paar keer daar bewust mee hebt gereden :) Ik denk dat wat jij boogjes noemt wij een fijn en licht contact noemen.

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:28

Ik denk dat jouw pony achter het bit loopt en dus zelf zorgt voor boogjes
teugels op maat nemen dwz zonder te trekken contact met de mond en dan net zo lang naar voren rijden tot je pony het bit gaat aannemen
en zoek vooral goede instruktie want zonder begeleiding ga je dat zeker niet oplossen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:51

Dat kan ook nog. Beide problemen komen voort uit hetzelfde. Een paard dat duidelijk aangeeft dat de hand niet prettig is. Dan kunnen ze er of tegen in gaan, of er achter kruipen. En ook dan is de enigste oplossing (zoals fokker al zegt) handen rustig op de plaats, niet zelf naar gewicht in de mond gaan zoeken. Maar zorgen dat je paard goed aan het been wordt en voorwaarts rijden (dat is niet snel over de hoefslag sjezen) Dan gaat het paard jou hand opzoeken en dat is wat je wilt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:39

Crista schreef:
ik denk dat we het hier niet eens over gaan worden...

Ik ben van mening dat ik neit met boogjes in mijn teugels wil blijven rijden maar jullie denken daar duidelijk anders over...

hmm, niet allemaal!
Ik ben van mening dat je een goede instructeur moet gaan zoeken die je kan helpen en niet met andere hulpmiddelen aan de gang moet gaan.
Een ander bit kan je proberen, waarom niet? Daar hoef je niet bijzonder moeilijk over te doen en die kan je best van iemand lenen. Als je van een enkelgebroken bit naar een dubbelgebroken bit gaat, moet je al verschil kunnen merken. Als de mond verder niet afwijkt hoef je niet nog meer andere soorten bitten te proberen en weet je het dus snel genoeg...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:22

Poeh, wat een discussiepunt...

Rijstijl laat ik even voor wat het is. Ik ken Crista (en haar rijstijl) lang genoeg om te weten dat ze echt niet met een hele strenge hand rijdt. Ik snap best dat de handhouding misschien niet ideaal is, maar ze neemt les en zal daar heus mee bezig zijn.

Jammer dat bij het woord 'druk' half bokt (let op, HALF bokt ;) ) een soort filter voor ogen krijgt en alleen nog maar de woorden leest leest die ze willen lezen. Ze rijdt nu zonder enig contact met de mond. Dat vindt de pony natuurlijk prima, ik ken de pony in kwestie en het is echt een eigenzinnig ding. Ze zegt dat ze meer druk wil, maar ik mag aannemen dat ze 'contact' bedoeld. Ze geeft aan wedstrijden te willen gaan rijden (niet zelf) en teugels waar je je was aan te drogen kan hangen worden daar meestal niet gewaardeerd. Ze geeft aan dat het probleem begint wanneer ze haar teugels op pakt en iets contact neemt met de mond. Nogmaals, ik ken de ruiter en kan jullie verzekeren dat dit allemaal op een rustige manier gebeurd.

Er rijden 2 andere meiden ook op deze pony. Zie de foto's in het profiel, degene op de pony Roza is NIET de TS. Daarbij wordt er hier zo vaak geroepen dat een foto een momentopname is. Ik zit zelf ook niet op iedere foto en op ieder moment even netjes, maar werk er hard aan. Zo ook de TS en haar verzorgsters.

Zo, dat was dat :) Nu over het bit, het kan daar aan liggen. Als het bitje niet helemaal lekker in de mond ligt kan het zijn dat het prima is als je er niet aan zit, maar zodra je je teugels wat opneemt (de vreselijke 'druk' ;) ) het bit toch wat anders gaat liggen. Het ene paard reageert nou eenmaal wat heftiger dan de ander. Ze geeft in ieder geval duidelijk aan dat er een probleem is.

Rij je nu met een watertrens? Ik weet het even niet meer zo zeker. Misschien is een bustrensje een idee. Cheyenne was erg geholpen met een koper bitje en, ondanks dat ik en vele met mij dachten dat het prima zat, een bitje van een maatje groter.
Verder rijtechnisch, poeh, geweldig in dat soort advies ben ik niet. Blijf wel werken aan je handhouding, mag denk ik ietsje hoger. En gewoon les blijven nemen :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:36

Ik denk dat jij (en de schrijfster van dit topic)een ander idee hebt over wat een strenge hand en druk is. Op alle foto's zie je veel druk en handen die breed zijn en naar beneden drukken. Zowel de eigenaresse (al is het op een ander paard) als de verzorgster.
Dan is het niet raar dat mensen daar over beginnen, nergens zie je namelijk waslijnen. Ook niet op de foto waar staat braaf paard, daar loopt een paard veel te ver achter de loodlijn en zelfs dan druk.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:20

kazary schreef:
Ik denk dat jij (en de schrijfster van dit topic)een ander idee hebt over wat een strenge hand en druk is. Op alle foto's zie je veel druk en handen die breed zijn en naar beneden drukken. Zowel de eigenaresse (al is het op een ander paard) als de verzorgster.
Dan is het niet raar dat mensen daar over beginnen, nergens zie je namelijk waslijnen. Ook niet op de foto waar staat braaf paard, daar loopt een paard veel te ver achter de loodlijn en zelfs dan druk.

Zoals ik al zei. Er wordt GEWERKT aan de handhouding. Nogmaals, ik zie OOK wel wat er op de foto niet goed is, maar ik zie haar vaker rijden en weet heus wel wat te veel druk is of niet (Begrijp me niet verkeerd, ik rijd mijn paard ook veel losser. Ik weet echt wel hoe een waslijn eruit ziet ;) Commentaar bij mijn lessen is geregeld of ik mijn sokken en knijpers mee heb genomen. Maar ik weet heus wat ik zie als ik haar zie rijden, en ik kan het gewoon echt niet streng noemen...)

Tja, gelukkig kunnen meningen verschillen en is een oordeel over rijstijl geven via een computerscherm terwijl je de ruiter nog nooit echt hebt zien rijden niet echt eerlijk.

Het topic gaat over een probleem, namelijk dat als je de teugels ook maar iets oppakt, dus al bij zeer licht contact (!) de pony in staking gaat.

Dus, even buiten al de drukverhalen en lage armen en verkeerde handhoudingen, wat zou het nog meer kunnen zijn? Laten we het een adviestopic houden in plaats van een discussietopic. Ik snap best dat de TS zich wat aangevallen voelt, ze doet alles voor haar paarden en ze krijgt les en doet vanalles om zichzelf te verbeteren. Dat is in vergelijking met vele andere topics (en topicstarters) hier op bokt al heel wat :)

(snap trouwens ook best dat iedereen ier zijn best doet om een goed advies te geven, maar er wordt door sommige gewoon iets te weinig gelezen :) )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:26

Helaas kan het wel door het rijden komen al ziet of is de hand niet streng. Het kan ook met vertrouwen te maken hebben van die handen.

Verder kunnen er nog tig andere oorzaken zijn!
Via e computer zal je die niet vinden ;)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:33

superwoman schreef:
Helaas kan het wel door het rijden komen al ziet of is de hand niet streng. Het kan ook met vertrouwen te maken hebben van die handen.

Verder kunnen er nog tig andere oorzaken zijn!
Via e computer zal je die niet vinden ;)

Kijk, dit vind ik dan wel weer een goeie opmerking. Het is heel lastig, maar 1 klein voorval kan inderdaad al wel het vertrouwen laten verdwijnen. Zeker bij een paardje dat een wat moeilijkere jeugd heeft gehad :j Kan je misschien iets bedenken wat er gebeurd kan zijn Cris?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:36

Je kunt natuurlijk best eens kijken wat het verschil is tussen ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken. Eens kijken wat een andere dikte doet. Maar verwacht daar geen te grote verschillen in. Veel mensen verwachten wonderen met een ander bit, maar uiteindelijk na een hele bit winkel geprobeerd te hebben komen ze er toch vaak achter dat die verschillen klein zijn.Alleen de portemonnee is dan plat en de ruitersportzaak blij.
Dat is dus wat je kunt proberen, aan jullie natuurlijk de keuze. :)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:38

Niet jullie ;) het is immers mijn pony niet :)

Maar ik snap wat je bedoeld :)