Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Crista schreef:Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...
Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....

Crista schreef:nog even voor de duidelijkheid, de foto's dat ik op niarda zit zijn totaal niet vergelijkbaar...
Op roza rijdt ik (als ik rijdt...) zonder contact en dan is de aanleuning stil, met naar beneden rijden ben ik totaal niet bezig (even als mijn bijrijdster) wat ze komt uit zichzelf al naar beneden...
Wat mij alleen stoor is dat er dus écht boogjes in mijn teugels hangen (ook bij bijrijdster) wanneer ze rustig is met haar hoofd, wanneer er contact word gemaakt, door haarzelf of door ons gaat het schudden en kauwen beginnen...
Zadel ligt idd niet ideaal er wordt al gespaard voor een nieuwe, Fysio komt er regelmatig bij (lees 1x per 9 weken ongeveer) en ook deze zegt dat het niet ideaal is maar geen schade geeft...
Zadel schuift naar voren doordat de pony regelmatig een boktje geeft en ze een beetje peervormig is, dan krijg je dat helaas.....
ontspanning is er dus wel, als de teugels maar in boogjes hangen... en lijkt mi niet dat dat nou werkelijk de bedoeling is...

Ik denk dat wat jij boogjes noemt wij een fijn en licht contact noemen. 
Crista schreef:ik denk dat we het hier niet eens over gaan worden...
Ik ben van mening dat ik neit met boogjes in mijn teugels wil blijven rijden maar jullie denken daar duidelijk anders over...
) een soort filter voor ogen krijgt en alleen nog maar de woorden leest leest die ze willen lezen. Ze rijdt nu zonder enig contact met de mond. Dat vindt de pony natuurlijk prima, ik ken de pony in kwestie en het is echt een eigenzinnig ding. Ze zegt dat ze meer druk wil, maar ik mag aannemen dat ze 'contact' bedoeld. Ze geeft aan wedstrijden te willen gaan rijden (niet zelf) en teugels waar je je was aan te drogen kan hangen worden daar meestal niet gewaardeerd. Ze geeft aan dat het probleem begint wanneer ze haar teugels op pakt en iets contact neemt met de mond. Nogmaals, ik ken de ruiter en kan jullie verzekeren dat dit allemaal op een rustige manier gebeurd.
Nu over het bit, het kan daar aan liggen. Als het bitje niet helemaal lekker in de mond ligt kan het zijn dat het prima is als je er niet aan zit, maar zodra je je teugels wat opneemt (de vreselijke 'druk'
) het bit toch wat anders gaat liggen. Het ene paard reageert nou eenmaal wat heftiger dan de ander. Ze geeft in ieder geval duidelijk aan dat er een probleem is.

kazary schreef:Ik denk dat jij (en de schrijfster van dit topic)een ander idee hebt over wat een strenge hand en druk is. Op alle foto's zie je veel druk en handen die breed zijn en naar beneden drukken. Zowel de eigenaresse (al is het op een ander paard) als de verzorgster.
Dan is het niet raar dat mensen daar over beginnen, nergens zie je namelijk waslijnen. Ook niet op de foto waar staat braaf paard, daar loopt een paard veel te ver achter de loodlijn en zelfs dan druk.
Commentaar bij mijn lessen is geregeld of ik mijn sokken en knijpers mee heb genomen. Maar ik weet heus wat ik zie als ik haar zie rijden, en ik kan het gewoon echt niet streng noemen...)
) superwoman schreef:Helaas kan het wel door het rijden komen al ziet of is de hand niet streng. Het kan ook met vertrouwen te maken hebben van die handen.
Verder kunnen er nog tig andere oorzaken zijn!
Via e computer zal je die niet vinden
Kan je misschien iets bedenken wat er gebeurd kan zijn Cris? 
het is immers mijn pony niet