tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mywiseguy

Re: tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:17

Ik ben het wel eens met xSiep, probeer met halthouden goed te verzamelen voordat je halthoudt. Zo staat ze goed aan elkaar gesloten en kun je haar ook nagevelijk houden. En stil staan is ook echt stilstaan, als ze met de training een stap naar voren doet terwijl jij dat niet wil, rijd jij meteen weer voorwaarts en doe je het nog een keer. Dat is het zelfde als achterwaarts gaan, gaat ze achterwaarts voordat jij het wil, meteen weer vooruit en nog een keer halthouden! ;)

Met wijken probeer heel goed de buitenteugel eraan te houden en niet aan je binnenhand te zitten. Reactie is ook echt reactie, gaat ze niet goed opzij geef haar dan een tikje zodat ze wel reageerd. Voltes openen en sluiten kan ook goed helpen om te zorgen dat vlot opzij gaat! ;)
Probeer je proef ook netjes af te werken, met wijken ook eerst goed rechtstellen! ;)

Ik rijd zelf nu ook L2, en heb ook moeite met wijken, ze kan het wel maar het komt er niet uit! Train gewoon lekker door, dan kom je er wel! ;) Jullie zijn wel een hele leuke combinatie, ( maar wel je beugels wat langer doen :+ )
Veel succes!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:07

Ik zou gaan proberen meer zijwaartse reactie op je been te krijgen. En daarvoor hoef je in het begin niet eens te draven.
Gewoon stappen en opzij zetten. Geen reactie, tikje achter je been. Hij moet echt opzij gaan voor je been. Zolang ie dat niet doen kun je ook niet wijken.

Oja, probeer met halsstrekken niet alles los te gooien, maar mooi met contact begeleiden naar onder. Dan is het op maat maken ook mooier.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:37

Ik heb het stuk tot aan het wijken gezien. Ik vind dat stuk netjes hoor! Ik vind het tot daar in ieder geval ook mooi door de nek en de hals. Probeer met wijken kleine stukje thuis. Je moet hem namelijk aan allebei je benen kunnen houden. Als jij het gevoel hebt dat ze haar hele gewicht tegen jou buitenbeen aan gooit hou je je buitenbeen er meer aan en zet je haar weer een paar passen (met je been) rechtuit, totdat je haar weer aan allebei je benen hebt. Vervolgens zet je weer een paar pasjes in. Je doet daarbij je binnenbeen wat naar achter, en als ze dus niet luister naar je binnenbeen dan kan je gerust een klein beetje helpen met je zweepje. Maar vang hem wel op met je buitenteugel, want anders loopt ie nog diagonaler opzij. Telkens zo kleine stukjes wijken, totdat je hem volledig aan het been hebt. Veel succes!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:55

Leuke combi, je staat er prima op hoor :).
Probeer in galop wel te begrenzen met je buitenteugel, niet teveel op je binnenteugel pakken!

xLinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:29

ik vind het raar waarop je zegt dat je jou en je pony geen mooi plaatje vind.
je past er hartstikke mooi op en het ziet er uit als een leuke combie.
veel door oefenen!

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:31

bedanktt voor de reacties~!

vandaag weer wedstrijd gehad, en ik ging voor de 170,
en ja 172 :):)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:45

Hallo,

ik heb niet alle reacties gelezen dus mijn excuses als ik dingen vermeld die al eerder gezegd zijn.

Waar je bij jouw paardje op moet letten is de totale nageeflijkheid. Als je paard niet genoeg nageeflijk , durchlassig, is zullen de oefeningen ook niet fijn gaan. Zorg dat je aanleunig beter en constanter wordt. Rijdt je paard met je zit naar je hand toe en niet andersom. Zorg dat je paatd aan het been is en niet teloperig zoals in de proef. Het ziet er voorwaarts uit, maar hij staat niet aan je hulp, hij wil wel graag lopen maar is niet met zijn hoofd bij jou. probeer thuis in de training veel te schakelen en tempowisselingen te rijden. En houdt vooral JOU tempo aan en laat haar niet stiekem wat weg snoepen. ook ien het terug rijden moet ze aan je hulp zijn.

Het wijken is inderdaad gewoon snhuin oversteken, het paard gaat niet correct over de benen. Probeer ook hier het tempo onder controle te houden. Je paard moet zijwaarts reargeren op een zijwaartse hulp en niet voorwaarts. Zet haar in de trainig dan ook weer recht als het wijken fout gaat en hou haar bij je. Hou je been waar je voor wijkt mooi recht naar beneden, trek je hak niet op, je gaat dan knikken in je heup waardoor je je paard verkeerd belast en zij haar evenwicht kwijt is en dus over de buitenschouder weg gaat lopen.

Wat het achterwaarts betreft. Ze moet eerst nageeflijlk zijn in het halthouden ik snap dat je op een wedstrijd wel naar achter gaat al is haar hoffd in de lucht, doe dit thuis in de training niet, direcht weer voorwaarts wegrijden, altijd alles voorwaarts oplossen. maar het begint natuurlijk al met het halthouden, zorg dat je actief naar het halthouden toe rijdt, trek haar niet op de rem je rijdt haar met je zit naar het halthouden, en met je handen houdt je haar VOORZICHTIG nageeflijk. Pas als ze een 3-4 tellen stilstaat en ze nageeflijk is begin je aan het achterwaarts, je paatdje stapt ook niet diagonaalsgewijs weg wat wel de bedoeling is, maar als je nageeflijkheid en ontspanning in orde zijn zal dit ook beter gaan. Mocht je paard scheef AW gaan, ga dan niet met je benen zitten rommelen maar plaats de VH voor de AH.

Verder moet je goed op je zit letten, houdt je been lang. De gehele proef moet je paard beter in aanleunig zijn en beter aan je hulp.

Het lijkt zo een hoop commentaar, maar vat het niet persoonlijk op, ik hoop je te helpen.

Veel succes met je verdere wedstrijden

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:39

Leuk combi!

Over het wijkenl; je paard kan niet overal goed in zijn...Mijn paardje was ook niet goed in wijken en haalde ook winst in het L, dus het zegt ook weer niet alles!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:45

anonymous heeft volkomen gelijk. Het probleem zit in de aanleuning, dus het heeft geen zin om het wijken aan te gaan pakken als je niet het basisprobleem oplost.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

hee!

ja, dat wou ik zeggen.. want eerst moet de basis helemaal voor elkaar zijn. je paard moet lekkerder door het lijf gaan lopen en de aanleuning mag ook beter. en veel overgangen en tempowisselingen rijden is ook erg goed! probeer je paard in de traing is lekker over de rug te laten lopen. desnoods stel je hem wat dieper in. en dan aan beide kanten goed in laten buigen om hem lekker los te maken. en dan kun je ook tempowisselingen gaan rijden. en probeer dan de aanleuning hetzelfde te houden. been= reactie. daar wordt het paard beter voor aan het been. en als dat voor elkaar is staat het paard beter aan de hulpen dus zal het de oefeningen ook goed gaan doen. de basis is en blijft het belangrijkste.. en als dat goed voor elkaar is kun je vanuit daar verder gaan werken.
succes!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:11

Ik zou eerst je basisprobleem op gaan lossen voor je uberhaupt naar wedstrijden gaat?!
Bij het wijken loopt je paard gewoon in een keer naar de kant.
Waarom start je dan L2, ik zou eerst even verder thuis trainen voor alles voor elkaar is ;)

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:26

die problemen moet je idd oplossen. maar het is ook wel belangrijk om de nodige kilometers te maken op concour. van de ervaring en het commentaar kun je ook veel leren! en dan thuis lekker blijven oefenen. ;)

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:31

bedankt voor de reacties!!
gelukkig gaat het nu al wel weer beter alleen is ze in de galop nog moeilijk constant te houden...
maar ik had in Raalte al een vooruitgang. 172, ik blij :D