Hengst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:39

Goed wat jij wilt jammer dat je een filmpje plaatst maar eigelijk geen tips aanvaart. En een 8 voor houding, tja wat zal ik zeggen, ik heb geen cijver voor mijn houding, en rij ook geen wedstrijden maar een 8 in de b of een 8 in het z scheelt nogal wat. Het zegt dus niet zo heel veel, en daarnaast als je een 8 hebt wil dat niet zeggen dat je perfect zit, en zijn er dus altijd nog puntjes om aan te werken. Heb je andere filmpjes bekeken en zie het op al je filmpjes wel een beetje, en is ook niet gek want veel zadels nodigen je ertoe uit een (lichte) stoelzit aan te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat het goed is.

Je beweert dat je niet terug ploft? dan zou je in deze houding moeten kunnen staan zonder paard en kunnen gaan lichtrijden (de beweging in de lucht nadoen dus) zonder op je billen te vallen.

Citaat:
Voor al een jong paard moet je niet "het plaatje"vormen maar mee gaan in de beweging, dus als wij afwenden op de binnenkant gaan zitten en met je binnen been ondersteunen..etc etc..

Je zou dus iets verlicht kunnen gaan zitten om de rug te ontlasten, dat is dan idd niet het perfecte plaatje maar helpt je paard. een wending is iets anders als op binnen gaan zitten, je trekt buiten je ribben iets naar je heupen om te voorkomen dat je naar binnen gaat hangen en je paard op zijn binnenvoorbeen helpt. Je maakt de binnenkant van teen tot schouder lang zodat je met je hele been van zitbeen tot laatste stukje wat de buik raakt buiging in het lijf kun vragen, maar je verstijft hierin niet. op je buitenbeen zet je je iets af en deze gaat wat naar achter en die waakt. je buitenheup komt wat naar voren en je kijkt met je heupen waar je naar toe wilt. je bovenlijf draait daarop mee en je blijft netjes recht met je rug en op je zitbeenknobbels zitten. En zo nog wel veel meer kleine puntjes om op te letten.

Citaat:
Ik laat mij opgooien, en kom gewoon zo als ik elk ander paard rij weer neer! een natuurlijke beweging! Zoals je ziet, zie je dat ik dat paard daar mee niet mee in de weg zit!, het lijk misschien door het filmpje zo, maar anders had hij wel elke keer als ik ging zitten omhoog moeten komen!,

Maar als je het zou aanpassen zul jij wel degelijk verschil merken in het rijden en het lopen van het dier. en in de weg zitten is iets anders als omhoog komen. Dan hebben we het over suptiele dingen die net de correcte aanleuning of ontspanning in de weg zitten. Dingen die je bij een jong paard dus zoveel mogelijk voorkomt. Voor zover de ruiter en helper die kennis bezitten en kunnen toepassen natuurlijk.

Citaat:
weet niet hoe jij verder rijd maar anders jij je zelf niet met de beweging mee!..haha

Ach heb 2 jaar centered rinding gehad en afgelopen weekend cursus samen in balans gedaan. Hoe iemand rijdt is dat belangrijk als iemand je een tip wilt geven?

Oja paar leuke oefeningen van de laatste cursus ga eens droog paardrijden op een bal en doe eens de bewegingen na die je paard maakt. Das nog best lastig ben ik achter. Probeer zelf eens op je voor en op je achterhand te lopen en voel het verschil.

edit: Def dat bedoelde ik niet helemaal. zal het even tekenen op een still. Maar ik heb het er idd niet over dat ze niet meebeweegt alleen dat die dingen makkelijker kunnen worden en kunnen verbeteren. Gaan zitten is wat anders als je naar achter te laten ploffen, je bent dan je evenwicht kwijt en kleine hulpen geven wordt zo heel moeilijk. als je meer zelf gaat zitten, op het gedeelte van het zadel wat ervoor bedoelt is (dus niet naar achter maar meer naar beneden) is dat een kleine aanpassing voor de ruiter (trouwens niet gemakkelijk en moet je ook niet in 1x willen veranderen) maar een groot verschil voor het paard.

Def

Re: Hengst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:44

Ik ben benieuwd Lailapri,
Voor mezelf heeft het niet zo heel veel nut, ik rijd door gezondheidsproblemen alleen nog maar stap-bosritjes, maar ben wel erg geinteresseerd. Ik zou er graag meer van weten
Misschien dat de TS er wat aanheeft!

Leuk joh dat je die tinkerdagen mee doet!
Moest jij ook op pothoven starten vorig weekend?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 06:28

lailapri: ik zal het proberen mee te nemen in het rijden en zal er bewust van worden!..

Def: ja klopt!..hahaha dat ging niet helemaal goed was voor haar de eerste keer!, op concour en dus erg spannend!..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:52

Leuk, volgens mij was mijn bijrijder jou jury!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:29

ik had een mannelijker jury!!..kan maar zo dus..hahah

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:01

ooh nee dan was het mijn bijrijdster niet, haha das toch echt n vrouw.
Ik schreef bijrijder maar bedoelde bijrijdster.
Maar herinner me nu ook dat ze L1 moest jureren, dus daar zat jij nie bij!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:50

Nee klopt we reden B...OOIT rijden we L hahahah dan kom ik haar vast tegen.. ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:08

Ze moet ook vaak B jureren, dus dan zal je haar vast zien!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 11:09

Def: haha is goed en dan zal ik nog niet weten wie het is.. -O-
Mn verzorg knollie was voor die mannen heel bang daarzo..Ze snapte er niks van dat ineens 2 mensen in de muurzaten... :roll:

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:32

ik vind het erg raar dat je alleen op de volte zit en alleen maar draaft aan een stuk door voor drie minuten wissel af zou ik zeggen hoe snel gaat hij zich vervelen? wel knap dat hij zo braaf is

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:13

haha ja dat is toch ook n rare gewaarwording..van die mannen id muur :D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:25

Leuk paard! :)
Het lijkt soms dat je hem tegen houdt dus ik zou hem wat meer voorwaartser laten lopen..
Verder heb ik niet veel commentaar..
Ik zag wel een moment opname van geen contact, maar dat is niet heel erg..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:42

doerakje schreef:
ik vind het erg raar dat je alleen op de volte zit en alleen maar draaft aan een stuk door voor drie minuten wissel af zou ik zeggen hoe snel gaat hij zich vervelen? wel knap dat hij zo braaf is

Haha, nou sorry maar ik heb veel overgangen hoor? ik zie mij 3 of 4 x overgangen maken?
Weet niet welk filmpje jij hebt zitten te kijken..?... :+
Laatst bijgewerkt door daphneM op 31-01-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:43

monica08 schreef:
Het lijkt soms dat je hem tegen houdt dus ik zou hem wat meer voorwaartser laten lopen..

hey, je praat een beetje dubbel lijkt het, ik hou hem tegen, maar toch zie je soms geen contact!.
Als je goed kijkt, loopt hij hier al erg snel!.. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:59

Zelfs als je je teugels los zou gooien kan je je paard tegenhouden (ookwel tegenwerken) maar als je het ene moment teveel druk en het andere moment te weinig druk hebt (heb daar zelf niet op gelet verder hoor) maar dan denk ik eerder dat monica zichzelf niet tegenspreekt maar jij dus nog wat onrustig in de hand bent. Als ze deze manier van tegenhouden bedoelt tenminste.

Daarnaast heeft ze het over "het lijkt soms" en "een moment opname" en dat is versprijd gezien over meerdere minuten.

Wat betreft de overgangen, ik vind overgangen met een jonge pony vaak nog wat moeilijk. eerst maar eens lekker voorwaarts neerwaarts op eigen benen. Uiteraard moet het niet eenzijdig worden. Gezien je hier in een vrij klein stuk rijdt en je dus op een (mooie ruime) volte rijdt is overgangen al niet echt makkelijker voor je pony. Ik denk ook niet dat je pony verveeld is geraakt omdat je een aantal rondjes gedraaft heb, maar ik snap het commentaar ook wel. Ieder heeft daar een andere kijk op, mag toch? Ik zie er geen rede in waarom jij zo in de aanval (of verdediging?) gaat.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:08

Lailapri: ik ga niet in verdediging, ik leg alleen de situatie uit!..? jullie zien een filmpje, maar weten de situatie niet..

Vindt persoonlijk zelf dat ik een erg rustige hand heb, ga netjes mee in de beweging, trek en ros niet, en zit hem totaal niet in zn mond!..rij hem eerlijk gezegt 9 van de 10 x te los dan te vast!

Alles komt goed. ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 16:55

dankje

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:14

winia4ever schreef:
monica08 schreef:

hey, je praat een beetje dubbel lijkt het, ik hou hem tegen, maar toch zie je soms geen contact!.
Als je goed kijkt, loopt hij hier al erg snel!.. :D

Ik praat niet dubbel, ik heb het over verschillende momenten..
Op het ene moment hou je hem tegen en later in het filmpje heb je geen contact..

lailapri schreef:
Zelfs als je je teugels los zou gooien kan je je paard tegenhouden (ookwel tegenwerken) maar als je het ene moment teveel druk en het andere moment te weinig druk hebt (heb daar zelf niet op gelet verder hoor) maar dan denk ik eerder dat monica zichzelf niet tegenspreekt maar jij dus nog wat onrustig in de hand bent. Als ze deze manier van tegenhouden bedoelt tenminste.

Daarnaast heeft ze het over "het lijkt soms" en "een moment opname" en dat is versprijd gezien over meerdere minuten.

Wat betreft de overgangen, ik vind overgangen met een jonge pony vaak nog wat moeilijk. eerst maar eens lekker voorwaarts neerwaarts op eigen benen. Uiteraard moet het niet eenzijdig worden. Gezien je hier in een vrij klein stuk rijdt en je dus op een (mooie ruime) volte rijdt is overgangen al niet echt makkelijker voor je pony. Ik denk ook niet dat je pony verveeld is geraakt omdat je een aantal rondjes gedraaft heb, maar ik snap het commentaar ook wel. Ieder heeft daar een andere kijk op, mag toch? Ik zie er geen rede in waarom jij zo in de aanval (of verdediging?) gaat.

Dankje voor je uitleg.. :P

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 06:26

haha ;)

Sterre12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:30

ontzettende stoere tinker :o

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:28

Wat een stoere hengst!
Rijtechnisch commentaar heb ik niet echt, alleen wat meer voor in jhe zadel zitten.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:16

Leuk dier. Mooi in proporties voor een Tinker. Beetje zware hals.

Persoonlijk vind ik wel dat hij meer neerwaarts en met meer ruimte in zijn hals zou moeten lopen. Zeker voor een paard dat 4 maanden onder het zadel is en dat 2*20 minuten per week gereden wordt. Zodra je hem hoger instelt, wil hij naar voren van dat achterbeen af, pak jij hem van voren op en komt de onderhals eruit. Jammer. Kan te maken hebben met het feit dat je te weinig/korte rechte stukken hebt. Geef hem wat meer tijd in het voorwaarts-neerwaarts om zijn balans te vinden en neem wat gas terug. Daar zul je later veel profijt van hebben.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:15

dankje

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:36

Ik vind hem veel te opgekropt, en zo heel rustig in je hand vind ik je nog niet... Hij zoekt nog heel erg, hij gaat soms keurig, soms net te diep en alles, allemaal niet erg, maar doordat jij je teugels al redelijk kort hebt, komt hij dus de ene keer precies goed in de hals, de andere keer te kort en ga zo maar door... Het beeld is wel goed hoor, maar dat is wel een puntje waar ik aan zou gaan werken. Het voorwaarts neerwaarts is zeker heel belangrijk, en ik ben bang dat wat je nu ziet op het filmpje, het gevolg is van dat overslaan...

l_iind_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:31

Leuk paard rij je..
Het meeste commentaar is al gegeven,
Ik vind je hand het meest storend in het plaatje.. als je dat voor mekaar hebt kun je door met de rest, als je hem van achter (*actief) naar voren rijdt kun je hem makkelijker aanvragen.. :)