Je beweert dat je niet terug ploft? dan zou je in deze houding moeten kunnen staan zonder paard en kunnen gaan lichtrijden (de beweging in de lucht nadoen dus) zonder op je billen te vallen.
Citaat:Voor al een jong paard moet je niet "het plaatje"vormen maar mee gaan in de beweging, dus als wij afwenden op de binnenkant gaan zitten en met je binnen been ondersteunen..etc etc..
Je zou dus iets verlicht kunnen gaan zitten om de rug te ontlasten, dat is dan idd niet het perfecte plaatje maar helpt je paard. een wending is iets anders als op binnen gaan zitten, je trekt buiten je ribben iets naar je heupen om te voorkomen dat je naar binnen gaat hangen en je paard op zijn binnenvoorbeen helpt. Je maakt de binnenkant van teen tot schouder lang zodat je met je hele been van zitbeen tot laatste stukje wat de buik raakt buiging in het lijf kun vragen, maar je verstijft hierin niet. op je buitenbeen zet je je iets af en deze gaat wat naar achter en die waakt. je buitenheup komt wat naar voren en je kijkt met je heupen waar je naar toe wilt. je bovenlijf draait daarop mee en je blijft netjes recht met je rug en op je zitbeenknobbels zitten. En zo nog wel veel meer kleine puntjes om op te letten.
Citaat:Ik laat mij opgooien, en kom gewoon zo als ik elk ander paard rij weer neer! een natuurlijke beweging! Zoals je ziet, zie je dat ik dat paard daar mee niet mee in de weg zit!, het lijk misschien door het filmpje zo, maar anders had hij wel elke keer als ik ging zitten omhoog moeten komen!,
Maar als je het zou aanpassen zul jij wel degelijk verschil merken in het rijden en het lopen van het dier. en in de weg zitten is iets anders als omhoog komen. Dan hebben we het over suptiele dingen die net de correcte aanleuning of ontspanning in de weg zitten. Dingen die je bij een jong paard dus zoveel mogelijk voorkomt. Voor zover de ruiter en helper die kennis bezitten en kunnen toepassen natuurlijk.
Citaat:weet niet hoe jij verder rijd maar anders jij je zelf niet met de beweging mee!..haha
Ach heb 2 jaar centered rinding gehad en afgelopen weekend cursus samen in balans gedaan. Hoe iemand rijdt is dat belangrijk als iemand je een tip wilt geven?
Oja paar leuke oefeningen van de laatste cursus ga eens droog paardrijden op een bal en doe eens de bewegingen na die je paard maakt. Das nog best lastig ben ik achter. Probeer zelf eens op je voor en op je achterhand te lopen en voel het verschil.
edit: Def dat bedoelde ik niet helemaal. zal het even tekenen op een still. Maar ik heb het er idd niet over dat ze niet meebeweegt alleen dat die dingen makkelijker kunnen worden en kunnen verbeteren. Gaan zitten is wat anders als je naar achter te laten ploffen, je bent dan je evenwicht kwijt en kleine hulpen geven wordt zo heel moeilijk. als je meer zelf gaat zitten, op het gedeelte van het zadel wat ervoor bedoelt is (dus niet naar achter maar meer naar beneden) is dat een kleine aanpassing voor de ruiter (trouwens niet gemakkelijk en moet je ook niet in 1x willen veranderen) maar een groot verschil voor het paard.