K1MmEl schreef:[heb het inderdaad verkeerd begrepen.. nog vind ik het niet praktisch.. als je er af valt kun je zo nog eerder in beugel blijven hangen, omdat beugel niet mee gaat naar kant dat jij op wilt, dus raakt voet moeilijker los.. nog steeds gevaarlijk vind ik!! waarom rare dingen gaan doen als het anders op gelost kan worden?!?
kunt beter beugels weg doen of zadel weg doen.. zitles nemen.. paard goed aan het been zetten, dan hoef je al minder met je benen te bewegen..
Toch werkt het heel goed, vooral in de springsport wordt het veel gebruikt. Dan kun je boven de sprong je benen niet meer te ver in de lies leggen. En als je ze er afhaalt blijf je zo doorrijden. Maar het systeem is idd te gevaarlijk om op een forum voor jan en alleman aan te prijzen.
Zonder beugels rijden ben ik niet helemaal mee eens. Het steunpunt van je voet in de beugel is een onderdeel van een correcte balans. Vaak zie je dat ruiters die vaak zonder rijden hun knieen gaan klemmen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Als je zonder beugels rijd helpt het al veel om je hakken omlaag te blijven drukken, om dat te voorkomen. Verder ontstaan onrustige benen door te weinig getrainde beenspieren. Zeker als je veel paarden op een dag rijd worden je benen vaak bij de laatste paarden onrustiger. Oplossing: zwemmen!