van welke leeftijd sporen aandoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:23

rij zelf ook met sporen maar niet bij alle paarde waar ik mee rijd.
als ik jonge paarde rijd die nog moete lere is het niet nodig om met sporen te rijden.. ze zijn nog bezig met hun leerproces en zo straf je ze alleen maar
ook als je een paard/pony rijd die goed op alleen je been en teugel hulpen reageert is het niet nodig om met sporen te rijden..

maar als je een paard rijd wat slecht reageert kan het handig zijn om met sporen te rijden. je moet dan wel weten hoe ze te gebruiken ( dus niet bij elke pas je spoor in je paard prikke)
sporen kunnen inderdaad ook een verfijning van de hulp zijn bij hoger niveau, maar een minderheid van de ruiters is op dit niveau denk ik..

maar met sporen rijden heeft dus niks met leeftijd te maken
het gaat erom of je ze juist weet te gebruiken en of het nodig is om op het paard/pony waarop je op dat moment rijd sporen te gebruiken..

bepaal ook bij elk pony/paard of het nodig is om sporen te gebruiken
het is niet zo dat als je eenmaal met sporen kan rijden dat je dit ook elke keer moet doen.
het is ook goed om af te wisselen zodat je paard niet dood wordt voor je been en alleen op je spoor reageert