tinker niet te houden in volle galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natascha78

Re: tinker niet te houden in volle galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:01

maar om even terug te komen op wat hij doetmet rijden...
Nou gewoon stap, draf, stap, draf, galop dat soort dingen.
Wanneer ze onderweg dingen tegen komt kan ze aardig te keer gaan zoals andere paarden, landvoertuigen, maar dat gaat op zich alle maal wel.
Maar welk rondje je ook terug rijdt,, ze weet gewoon dat het richting terug is, we hebben al verschillende malen het terug alleen bij stap en draf gehouden, of over het fietspad dit doet haar minder aan racen denken ,,, en dat gaat allemaal wel goed.
Maar waar het nou dus gewoon om gaat is dat ze niet rustig kan gallopperen terug, we hebben haar verschillende malen tegen een boom aangezet en opgetrokken. Maar waar het om gaat is dat mijn vader op zijn leeftijd wel veilig moet kunnen rijden. En dat kan iedereen hier wel tegen een stang zijn ,, maar zonder de stang is ze gewoon niet te rijden heb zelf in het beginook een trens erin gehad omdat we dachten dat het moest kunnen maar dat gaat gewoon niet. ze loopt ook voor de wagen en is dn echt super braaf en gehoorzaam. Maar alleen met de wagen in de middle of nowhere is niet verstandig dus vandaar dat hij gewoon ook onder het zadel wilt rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:12

Je moet ook niet op de terugweg galopperen, ze weten idd altijd dat het de weg terug is. Mijn paard kan ook niet op de terugweg galopperen, dan ben ik hem ook kwijt.

Hoe oud is je tinker en hoe lang onder het zadel? Ik denk dat je vader een stuk of 10 prive lessen moet gaan nemen. In de bak gehoorzaamheidspelletjes gaan doen. Dus ga je draven en bij een letter moet ze terugkomen in stap en dit op je zit gaan proberen, op een gegeven moment moet ze gaan stappen als je je voeten in de beugels naar beneden drukt. Na een paar stappen stap weer aan gaan draven. Dus heel veel overgangen maken, op het moment dat ze mee gaat denken, je plan veranderen, dus dan 2 rondjes alleen draven en op andere stukken overgangen maken. Dat 10 tellen stil laten staan, dit ook oefenen, zodat ze aandacht heeft op de ruiter, concentratieoefeningen. Je vader moet ook in de bak wat gaan oefenen, en eventueel even 10 minuten in de bak deze oefeningen doen voor als jullie buiten gaan rijden. Zorg dat hij niet de teugels te veel losgooit en ook niet te strak. Onder het stappen pakt hij de teugels even op en laat het dier een paar stappen aan de teugel lopen. Dus hou het dier bezig. Ik denk dat ze nog niet veel gewend is en idd als een jong dier overal op reageert.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:24

natascha78 schreef:
maar om even terug te komen op wat hij doetmet rijden...
Nou gewoon stap, draf, stap, draf, galop dat soort dingen.
Wanneer ze onderweg dingen tegen komt kan ze aardig te keer gaan zoals andere paarden, landvoertuigen, maar dat gaat op zich alle maal wel.
Maar welk rondje je ook terug rijdt,, ze weet gewoon dat het richting terug is, we hebben al verschillende malen het terug alleen bij stap en draf gehouden, of over het fietspad dit doet haar minder aan racen denken ,,, en dat gaat allemaal wel goed.
Maar waar het nou dus gewoon om gaat is dat ze niet rustig kan gallopperen terug, we hebben haar verschillende malen tegen een boom aangezet en opgetrokken. Maar waar het om gaat is dat mijn vader op zijn leeftijd wel veilig moet kunnen rijden. En dat kan iedereen hier wel tegen een stang zijn ,, maar zonder de stang is ze gewoon niet te rijden heb zelf in het beginook een trens erin gehad omdat we dachten dat het moest kunnen maar dat gaat gewoon niet. ze loopt ook voor de wagen en is dn echt super braaf en gehoorzaam. Maar alleen met de wagen in de middle of nowhere is niet verstandig dus vandaar dat hij gewoon ook onder het zadel wilt rijden..

Nou dan galopeer je niet terug!!!! om daar dan een zooitje ijzer voor in te gaan hangen. Verward
Ben je alleen wat later thuis,draven gaat wel goed zeg je?
Pak je je galopje op de heen weg.

En lees je stukje zelf nog eens goed.
Als je vader veilig wil rijden moet hij LEREN.
Paard is geen machine.
Maarja ik heb het idee dat het tegen dovenmans oren is.
Ik denk dat je je besluit al genomen hebt..toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:50

Ik rij ook met een stang buiten hoor Haha! En sommige paarden zijn gewoon keihard in hun mond en hebben totaal geen ontzag voor een gebroken bitje en nogmaals weer een discussie wat nu zachter is een gebroken bitje wat maar continue beweegt in de mond of een stangetje wat wel rustig ligt, maar niet tussen de kiezen genomen kan worden.
Ik ken iemand met een fjord en die rijdt met het bit die gebruikt wordt als ze het dier mennen, buiten, is dus een stang voor de wagen, waarom niet? Hij is gewend aan het bit.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:57

russel schreef:
Je moet ook niet op de terugweg galopperen, ze weten idd altijd dat het de weg terug is. Mijn paard kan ook niet op de terugweg galopperen, dan ben ik hem ook kwijt.

Met dit stukje ben ik het niet echt eens. Want wat nou als je een lange rit maakt dan ga je al snel richting huis. Het probleem is dat ze moeten leren dat rennen niet de snelste manier is om thuis te komen.

Probeer dat misschien op te lossen met zodra ze hard gaan omkeren en weer hetzelfde stuk terugrijden vanaf waar het fout ging, En dan in een rustiger tempo naar het punt rijden.

Op deze manier heb ik mijn merrie nu onder controle op het strand en haar een commando geleerd voor je mag en dan moet ik me gewoon maar beethouden. Maar als mijn nichtje gaat rijden met me dan gaat ze op het strand heen en weer rijden en dan moet ze rustig blijven. Welke kant ze ook op gaat. naar huis of niet naar huis

Dus ze wel soms laten gaan want dat is de beloning voor het luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:34

Sommige paarden leer je dat gewoon niet aan. Soms moet je gewoon handig zijn en voorbereid om je paard slimmer af te zijn, we hebben niet allemaal Bonfires die alles willen en kunnen leren en wij zijn niet allemaal Anky's. Als je bokt moet geloven, heeft niemand problemen met zijn paard, luisteren ze allemaal 100%, hangt er het zachtste bitje in, doen ze allemaal eerst grondwerk voor ze naar een buitenrit gaan en rijden ze allemaal hun paarden terug op hun zit, is er nooit een paard dat aan de kletter gaat, want ze hebben immers allemaal les, ja les van de besten want er gaat nooit wat mis.

Laten we reëel blijven en we willen natuurlijk allemaal dat het zo super gaat, maar soms is dat gewoon niet zo, dan heb je een eigenwijs paard met een koppig karakter en is de ruiter wat minder ervaren, handig en dressuurmatig onderlegt en zal het ook nooit worden om welke reden dan ook. Paarden zijn niet van suiker en veilig thuis komen is gewoon het allerbelangrijkste.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:01

Hoeft ook niet, maar een remmetje is wel handig.
De ts heeft er al een stang in hangen Knipoog
Peerdje loopt ook daar door heen.
Whats next is de vraag,ze wil nog scherper.
En dat is denk ik waar de schoen wringt Knipoog
Paardje loopt ook voor de kar met stangetje,en als dat beestje daar goed op te rijden is prima.
Maar het is al stuurbekrachtiging.
Dus moet je denk ik toch een beetje gaan rommelen en andere opties aan pakken toch?
Is toch niks verkeerds mee?

Als mijne niet wil stoppen in een volle galop krijgt ze ook een snok,maar ze luistert wel.
Das menus denkt ze dan.
Is ze inenen ook oostindisch doof voor mijn mooie zit Clown
Nou dan krijgt ze toch echt de mondrem aan der broek.
Maar ze luisterd wel!

Hoe kan de TS haar vader een man van 60 die heerlijk op zijn tinkje rijd veilig naar huis in een handgalopje is de vraag?
Zou willen dat mijn pa dat deed Knipoog
Ik vind het moeilijk,ik weet niet hoe die man rijd wat zijn ervaring is.
Hoe hij met zijn handen is.
Is ie ervaren genoeg om een strenger bit te behappen.
Als er niet aan getrokken word is er immers niets aan de hand.
Maar wat als er wel flink aan getrokken gaat worden?
Dit is gewoon harstikke lastig.
Ik zou er voor kiezen om niet meer naar huis te galoperen.
Doe dan een mooi drafje waar hij zijn tinkje wel bij elkaar kan houden.

In iedergeval hoop ik dat de TS haar vader nog lang van zijn tinkertje mag genieten,en van zijn heerlijke bosritten.
In iedergeval ik vind het top dat je paps nog lekker aan het rijden is Knipoog

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:47

haha wat een verhalen allemaal.de een weet het nog beter dan de ander.
Het is op zich super dat iemand op die leeftijd nog aan het paardrijden is en dat met een slimme tink.Dat hoor ik niemand zeggen,maar ze heeft op zeker begrepen dat thuiskomen erg fijn is.
Zelf heb ik een knettergek paard dat ik supergoed buiten kan rijden op een zeer scherp westernbit en soms[als het erg koud is en alle paarden wat heter worden]hang ik er ook een slof aan.Nou kunnen jullie[bijna allemaal] ook dit weer gaan veroordelen,maar hij heeft nog nooit 1 open plekje aan zijn mondhoeken gehad en is inmiddels 15 jaar.hij is een zeer voorwaarts en aktief paard en dit was toch echt de oplossing om supergoed voor ons beiden op de buitenritten ook te kunnen genieten en ik moet zeggen dat het ons uitstekend gelukt is.
Ik vind zelfs dat geen noodrem te zwaar is.Er gebeuren nog steeds veel ongelukken met paarden en als nu blijkt dat een ander bit helpt moet je dat zeker doen.De veiligheid van andere weggebruikers is echt heel belangrijk.Zelf rijd ik zo'n 3 x in de week buiten en weet dus ook wel een klein beetje waar ik over praat.
Dan is het natuurlijk wel zo dat bijna paarden in een bak prima te rijden zijn en dan buiten dit soort problemen gaan geven.Dat is ook niet heel gek toch.Op mijn eigen werk kan ik heel netjes en gehospitaliseerd mijn werk doen,maar als ik op een andere afdeling kom werken wordt het verhaal toch anders.Rondjes lopen in een bak is voor alle paarden veel minder leuk dan buiten in bos, hei en vlaktes je benen te kunnen strekken.Dat is nou eenmaal veel uitnodigender.
Ik zou een beetje van iedereen willen pikken want ik denk niet dat dit een opvoedings of trainings probleem is.
Hang er maar een flink sterker bit in,daar worden ze tenslotte ook voor gemaakt,zelfs een slof er nog exta aan vind ik ook nog kunnen,alleen gebruiken als noodstop.Als ja daar de hele tijd aan moet hangen is het inderdaad niet goed.Dat kun je pas daarna beoordelen.Geen voer of beloning bij thuiskomst maar pas een uur daarna.Niet galopperen op de terugweg voorlopig.Ik weet niet wat ze als brok krijgt maar zou haar daar helemaal vanaf halen en naast kuil of hooi wat voedingssupplementen geven[zeewier,zit heel veel in]in wat slobber.En dan heeeeeeel veel oefenen en altijd proberen om zelf het tempo en de gang blijven bepalen.Niet galoperen wanneer zij het wil.haha nou heb ik toch ook nog ff lekker mijn mening gegeven.Ik hoop dat je vader nog heel lang en met nog meer plezier kan gaan rijden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:57

Hmmm ik vind persoonlijk dat wanneer je er een scherp bit inhangt je wel moet leren hoe je daar mee om moet gaan Knipoog Ik zet ook geen mensen op mijn poown die niet begrijpen dat hij met zijn 'westernbit' voorzichtig gereden moet worden. En ik heb met mijn bommetje erg veel gehad aan goede instructie en dat komt met buitenrijden ook van pas. Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:28

TI -> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:36

Ben wel benieuwd hoe oud paps is, volgens mij valt dat wel mee Knipoog

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:00

Iedereen mag zijn mening geven toch? ten slotte wordt er naar gevraagd, dat heeft niets te maken met: "de een weet het nog beter dan de ander" we proberen allemaal mee te denken voor een oplossing. en soms zijn mensen het dan niet met elkaar eens, moet kunnen toch?

Mijn mening is:

Voorlopig even niet alleen naar buiten gaan, ik weet niet of ze weide of stal genootjes heeft, maar ik heb zelf het idee dat Tinkers nog eens extra kudde dieren zijn.ga lekker samen met een ander paard, die wel terug te nemen is.
Niet op de terugweg galoperen, ga het probleem niet opzoeken, iemand van 60 die met een noodgang van zijn paard afvalt, valt heel anders dan iemand van 20. rijervaring en soeplesse buiten beschouwing gelaten.
als een paard(dus ook een Tinker) gaat, dan gaat ie! eenmaal het bit geklemd is er niks meer te besturen, niet op een volte, niet in een stop, je kunt alleen maar hopen dat je dan kunt blijven zitten.
wat voor een bit je ook gebruikt.
Het paard lijkt in het begin met een scherper bit beter te besturen, omdat het heel direckt op je teugelhulpen zal reageren. ik heb gemerkt dat ze er ook veel nerveuzer van worden. dat lijkt me op een buitenrit juist niet fijn.want juist met zo'n scherp bit en een nog wat onervaren ruiterhand kan het bit het paard onbedoeld pijn doen.
je vader zal juist lekker relaxed op buitenrit willen.
ik hoop dat jij en je vader op een oplossing komen. Knipoog

En nog even gezegd hebbende: Tinkers zijn niet lomp, het zijn geen fietsen waar je zomaar even opstapt en mee weg rijd.
ze hebben geen hoge pijngrens en zijn juist heel gevoelig. heb je hun respeckt en bereidwilligheid dan werken ze heel hard voor je, zo niet dan sluiten ze zich voor je af en lijken ze star en ongevoelig en koppig

oke ze zijn wel eens eigenwijs, het zijn dan ook geen slaafse typjes, maar dat wil niemand want dat is vreselijk saai.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:00

russel schreef:

Er stond toch ergens dat de beste man 60 was Gestoord of zie ik ze nu in enen vliegen.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:46

tja, zoals velen zeggen, een ander bit is niet de goede oplossing. Je tinker moet gewoon naar je vader en jou luisteren, doet hij dit niet, dan zou ik eerst maar weer veel in de bak gaan rijden, omdat het paardje dan niet helemaal gehoorzaamd!

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:51

Maritdegroot schreef:
tja, zoals velen zeggen, een ander bit is niet de goede oplossing. Je tinker moet gewoon naar je vader en jou luisteren, doet hij dit niet, dan zou ik eerst maar weer veel in de bak gaan rijden, omdat het paardje dan niet helemaal gehoorzaamd!

ze heeft gezegd dat die tinker in de bak prima luistert.

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:52

roosa schreef:
russel schreef:

Er stond toch ergens dat de beste man 60 was Gestoord of zie ik ze nu in enen vliegen.

ik heb ook iets over 60 gelezen hoor

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:01

AnitaJoeri schreef:
Maritdegroot schreef:

ze heeft gezegd dat die tinker in de bak prima luistert.

Oeps..... Dan zeg ik verder niks! Ik heb weer eens iets niet goed gelezen! Bloos

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:05

piene schreef:
Iedereen mag zijn mening geven toch? ten slotte wordt er naar gevraagd, dat heeft niets te maken met: "de een weet het nog beter dan de ander" we proberen allemaal mee te denken voor een oplossing. en soms zijn mensen het dan niet met elkaar eens, moet kunnen toch?

Mijn mening is:

Voorlopig even niet alleen naar buiten gaan, ik weet niet of ze weide of stal genootjes heeft, maar ik heb zelf het idee dat Tinkers nog eens extra kudde dieren zijn.ga lekker samen met een ander paard, die wel terug te nemen is.
Niet op de terugweg galoperen, ga het probleem niet opzoeken, iemand van 60 die met een noodgang van zijn paard afvalt, valt heel anders dan iemand van 20. rijervaring en soeplesse buiten beschouwing gelaten.
als een paard(dus ook een Tinker) gaat, dan gaat ie! eenmaal het bit geklemd is er niks meer te besturen, niet op een volte, niet in een stop, je kunt alleen maar hopen dat je dan kunt blijven zitten.
wat voor een bit je ook gebruikt.
Het paard lijkt in het begin met een scherper bit beter te besturen, omdat het heel direckt op je teugelhulpen zal reageren. ik heb gemerkt dat ze er ook veel nerveuzer van worden. dat lijkt me op een buitenrit juist niet fijn.want juist met zo'n scherp bit en een nog wat onervaren ruiterhand kan het bit het paard onbedoeld pijn doen.
je vader zal juist lekker relaxed op buitenrit willen.
ik hoop dat jij en je vader op een oplossing komen. Knipoog

En nog even gezegd hebbende: Tinkers zijn niet lomp, het zijn geen fietsen waar je zomaar even opstapt en mee weg rijd.
ze hebben geen hoge pijngrens en zijn juist heel gevoelig. heb je hun respeckt en bereidwilligheid dan werken ze heel hard voor je, zo niet dan sluiten ze zich voor je af en lijken ze star en ongevoelig en koppig

oke ze zijn wel eens eigenwijs, het zijn dan ook geen slaafse typjes, maar dat wil niemand want dat is vreselijk saai.

ik bedoelde dat bijna iedereen meteen tegen dat bit is en ik heb met mijn paard de ervaring dayt mensen soms een beetje overdreven reageren door alles maar meteen af te kraken en met goed bedoelde adviezen komen van ga in de bak oefenen.Zover ik begreep luistert dat paard prima in de bak en wat jij zegt gaat echt niet altijd op,want ik rijd mijn paard echt al 10 jaar met een echt scherp westernbit buiten en dat bevalt prima.Ik ben in iedergeval geen gevaar meer voor anderen wat ik anders echt ben.Hij heeft nog steeds een heel zacht mondje.In de bak rijd ik hem met een simpel dubbelgebroken bitje.Hij reed tot 2 jaar terug M 2 in de wedstrijden en kan alle oef. van de Z.Door ziekte kon ik afgelopen jaren niet starten,maar wil het nu eigenlijk weer oppakken.Wat ik bedoel is dat ook mijn paard erg gehoorzaam in de bak is ,maar buiten is het echt een tijdbom en dan durf ik echt te beweren dat dat niet aan rijkunstjes ligt.Je hebt er nu eenmaal heethoofden bij,ook bij de tinkers,want ik beschouw die toch ook als echte paarden hoor.
Probeer het ook niet nagatief te zien,maar die bitten zijn er natuurlijk ook niet helemaal voor niks.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:48

Ja ik zou zeggen leren controle te krijgen over het paard, is toch de oplossing, scherperen bitjes heeft echt geen zin, opzich ben ik niet tegen de stang, is zelfs fijner dan een dubbel gebroken bit zeker voor mensen die als een gek aan de teugel hangen.
Waarom niet op de terug weg ernaast gaan lopen, als het paard erg druk word en in galop naar huis wil , de eerste tijd gewoon even afstappen, scheelt een hoop stres en bedenk ook wat er gebeurd in het lichaam van je paard als je hem op de rem moet houden, gaat waarschijnlijk zijn koppie de lucht in en dat is niet gezond voor zijn rugspier, is al eerder gezegt dat de meeste tinkers een hele hoge pijngrens heeft en als dat bij jullie tink ook is , zal hij pas aangeven dat er iets fout zit in het lichaam als het te laat is.
Leer de signalen herkennen en misschien toch je vader eens wat grond werk laten doen met de tinker, en eens een paar keer niet in galop gaan en b.v het dier een beetje aan het werk zetten op de terug weg, ook op een breed zand pad kun je mooie kleine voltes draaien met een mooie stelling en buiging, pak je 2 vliegen in een klap, je bent aan het gymmen en je tink is met zijn egdachten niet bezig om naar huis te vluchten.
Ik heb zelf 5 tinker en ken het ras een beetje en weet dat als ze iets in de kop hebben het soms best werken is, maar doe dat wel op een juiste manier en niet met het bit, de mond is het gevoeligste gedeelte van een paarden lichaam, du sbedenk waar je mee bezig als je hem constant in de mond op de rem moet houden wat eigenlijk geen rem mag zijn,
Klinkt misschie raar maar probeer het eens bitloos, met b.v een kaptoon in plaats van de neuriem van je hoofdstel en daar een teugel aan, als je paard kan wijken voor druk zal hij op die kaptoom echt luisteren en als dat niet het geval is , dan heb je een hoop te leren wat het wijken voor druk betreft.
Sucses en zou zeggen hou het eens een paar weken op alleen stappen en desnoods er voor gaan lopen.
Wat bij mijn erge drukke heerhoofd tink werkt dat ik haar geregelt mee aan de lange lijnen mee naar buiten neemt in de menpositie zeg maar , daar worden ze erg zelfstandig en zeker van.

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:58

Dat heeft de tinker van een vriendin van mij ook Knipoog . Hij heeft moeite met achterhand gebruik. Zet hem eens op een volte en galopeer alleen op een volte.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:37

heb al een paar keer gezegd er is geen bak,,, en ook geen andere paarden...... Het paard heeftbeweging nodig dus er moetwel gereden worden. En ja hij is bijna 60

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:45

Of hij nu bijna zestig is of niet, doet dat ertoe? Ook mensen van tegen de zestig moet het lukken om goed paard te rijden. Ik zie het als een tekortkoming in de rijkunst op zich, hoor.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:50

suleilitha schreef:
Of hij nu bijna zestig is of niet, doet dat ertoe? Ook mensen van tegen de zestig moet het lukken om goed paard te rijden. Ik zie het als een tekortkoming in de rijkunst op zich, hoor.

Maar als een man van 60 valt, is dat wel iets erger dan een man van 20, en daarom zal hij wss ook meer voorzorgsmaatregelen willen nemen. Vind het opzich al chic dat hij nog rijdt, dat doen vele mensen hem niet na hoor en begrijp heel goed dat hij er niet vanaf wilt vallen als die weer is op hol slaagt. Het probleem is natuurlijk dat je er niet iets nog harder in kunt hangen...maar er worden wel al vele andere opties gezegd vind ik, bv ernaast stappen op weg naar huis of enkel stappen of....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:55

Een man van bijna zestig hoeft geen bejaarde oude krakkemikkige vent te zijn, hoor Knipoog en als iemand van die leeftijd niet tegen een val van een paard bestand is, dan moet die niet gaan rijden. Klinkt hard, maar is wel de realiteit.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:21

Nee het heeft geen zin om er een scherp bit in te hangen. Als jullie een bak hebben, ga daar dan gewoon in rijden en zorg dat het paard dan goed naar je hulpen luistert (Veel overgangen rijden!). Ik denk dat het ook heel goed helpt als je daarbij met stemcomando's gaat werken.