Haflinger Storm 1e keer @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Haflinger Storm 1e keer @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 07:24

Ik heb 1 grote tip. Meer lengte. Hij moet op zijn eigen benen leren lopen en niet in je handen. Ook moet hij zijn rugspieren ontwikkelen door die op te rekken.
Mocht je hem daarna toch willen oppakken (wat ik zelf nog niet zou doen op zijn leeftijd) dan moet je opletten dat het neusje eruit is. Hij klapt nu wat in elkaar.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:38

Er is al veel commetaar gegeven en ik sluit me ook in het rijtje aan van minder achterover zitten, daardoor komt je gehele houding van beter over omdat alles naar voren komt.
Mij is eens gezegd bij een verzorgpaardje wat te diep liep gewoon met lange teugels te gaan rijden zodat ik me ook bewuster werd van mijn eiegn houding/ zit en het allemaal zonder teugel hulpen voor elkaar te krijgen. En geloof me dat vond ik tegenvallen! Nu echter ben ik blij dat ik toen zo heb doorgezet omdat ik begon met als een plank door de bochten te gaan maar uiteindelijk tot het paard netjes rond op een volte kon sturen.
Veel succes ermee je hebt een leuke haf! (heb zelf nu 1 van 3,5 en hoop er binnenkort ook op te stappen en te gaan beginnen).

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:14

Ik vind die foto van de zomer er eerlijk gezegd fijner uit zien Bloos

Ik vind hem ook te diep lopen. En het lijkt inderdaad alsof hij hangt. Nouja ik zal niet alles gaan herhalen. Ik denk dat je, je verbeterpunten wel weet. Hij heeft trouwens lekker vieze beentjes.

Clown

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:28

janouk schreef:
anniee schreef:
Zoals ik al eerder steeds aangaf; hij hangt niet in mijn handen, Storm is echt bijna op je pinken te rijden Lachen

Hier zit je probleem: een probleem dat veel Haflingers hebben. Ze zijn mega slim. Hij voelt zo lekker licht aan voor jou als ruiter, omdat hij geleerd heeft achter de teugel te lopen. Hij laat het bit helemaal los. Lekker licht en heeft geen last van jou zo. En daar zit het gevaar voor jou als ruiter, omdat het lekker voelt, blijf je zo rijden. Maar je pony wordt gereden met een 'valse knik', zoals dat heet. Je probeert het te compenseren wat je voelt, door achterover de hangen en je paard als het ware proberen bij het hoofd op te tillen.
Ken het, heb ook zo'n Maflinger.

Kijk maar naar de foto's: de wervel achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn. Bij jouw pony is dat de 3e wervel.

Heb je les? Daar zou je het met je instructeur over moeten hebben. Flinke stap terug: naar voren rijden. Net als een fiets: eerst trappen, dan pas in je handrem knijpen. Hij moet eerst gaan lopen en onvoorwaardelijk voorwaarts gaan, voor je voor kan gaan terugrijden of begrenzen.

Succes met je slimme hafje Haha!

op zich goed punt. Alleen denk ik dat dat nu zo erg lijkt omdat ze nu wat meer terug aan het rijden is sinds heel kort. Ik zou denk ik wel terug blijven rijden met dit paard, maar daarbij meer been eraan houden en minder snel terug gaan in tempo. Kleinere stapjes tegelijk nemen om je paard te verbeteren. Neem hem wel iets terug, maar houd je been eraan en zodra hij achter de teugel lijkt te komen bijdrijven, even vooruit en dan weer opnieuw terug rijden. Als je twijfelt of hij achter de teugel is kun je hem een klein beetje laten hals strekken tussendoor, of iets varieren in zijn hoofd en hals houding. Dan voel je snel genoeg of hij je hand wel of niet volgt.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:25

Hij volgt mijn hand wel als ik de teugels wat langer maak, hoewel hij echt halstrekken wel moeilijk vind dat moet ik wel van hem vragen; als ik de teugels los zou gooien gaat hij lekker met de neus in de wind lopen Lachen Maar als ik ze als het ware 'uit de hand laat kauwen' dan gaat hij gewoon lekker met de neus over de grond. Hij loopt naar mijn weten dan ook niet achter de teugel; dan zou ik ook geen controle meer hebben toch?

Janouk op zich heb je wel een goed punt, behalve dan dat ik het terugrijden oefen JUIST om hem onvoorwaardelijk voorwaarts te krijgen, dit is een nieuwe manier waarop ik hem rijd.

Gisterochtend had ik weer les, voorlopig waarschijnlijk de laatste omdat we volgende week de paarden gaan verhuizen.
Hij liep echt best goed, instructeur was ook goed tevreden.
Vriendlief stond weer braaf te filmen en hij loopt echt stukken beter dan op de foto's te zien is.
Helaas lukt het mij nu niet om de filmpjes te plaatsen aangezien vriendlief er nu niet is. Dit zal denk ik pas na de kerstdagen worden.

Ik vind het trouwens wel grappig om te horen dat iedereen vindt dat hij op de zomerfoto beter loopt.
Ja zijn hoofd/halshouding is daar wat mooier, maar hij luistert nu echt stukken beter dan toen Koe

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:17

anniee schreef:
. Hij loopt naar mijn weten dan ook niet achter de teugel; dan zou ik ook geen controle meer hebben toch?

Koe

Dat maakt jouw haf zo slim. Haha! Hij loopt achter de teugel, jij hebt een heel licht paard: veel te licht, hij is op de pinken te sturen, maar maakt voor zijn halshouding een volledige verkeerde buiging. Jij vindt het zo wel lekker rijden en hij ook. Iedereen tevreden, alleen is het niet correct en ga je er zeker problemen mee krijgen: of in verkeerde spieropbouw bij je paard en bij vervolgtrainingen, etc.
Ik weet het, omdat ik ook zo'n haf heb en er meer ken. Te weinig gewicht in je hand is ook niet goed. Maar ik geef toe, het voelt wel lekker.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:29

Oke ik ben slim geweest (al zeg ik het zelf Haha! ).

Ik heb de videocamera aangesloten op de tv, want dat kan ik wel zelf.
Daarna met mijn fotocamera filmpjes gemaakt van de televisie.
Zo kon ik wel nu al wat beeldmateriaal plaatsen!
De kwaliteit is dus niet super; met een fotocamera video's opnemen en dan ook nog op de tv Knipoog

Zie hier enkele fragmenten van de les gister:

Instappen aan de losse teugel; lekker sabbelen!

kort drafje rechtsom

Drafje linksom, daarna overgang naar stap

Draven, iets naar binnen stellen op de lange zijde

Terugrijden en weer verruimen

Draven linksom

Galop linksom. Vanuit de hoek eerst met wat stelling naar links, van daaruit rechtstellen. Anders gaat hij op de schouder hangen en vindt dan geen balans.

Ik vind dat ik mijn benen nog stiller moet houden, lijkt haast wel alsof ik bij iedere pas zit aan te drijven.
Dit is niet zo (kijk wel uit, stomp ik hem af en wordt hij nog slomer), maar ik moet ze duidelijker stiller houden Clown
Ook mijn handen mogen wel wat stiller, dus op 1 plek blijven.
Ben benieuwd wat jullie er nu van vinden na het zien van wat bewegend materiaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:41

Op het filmpje ziet het er inderdaad beter uit dan op de foto's, maar hij kruipt wel echt achter de teugel.
Mijn verzorgpaard die deed dat dus eerst ook, nu wordt het gecorrigeerd: en hij gaat het steeds minder doen. Het is gewoon een manier om het hunzelf makkelijker te maken, wat Janouk ook al zegt Ja
De eigenaaresse heeft les van Monique de Rijk, AdB manier. En ik snap dat als je alleen een open dag hebt meegemaakt de rest niet voorelkaar krijgt op die manier, daar zou je toch les in moeten nemen als je dat een fijne manier vindt, want die stelling en alles zou da wel moeten komen Lachen

Persoonlijk vind ik het er op de foto's uitzien alsof het de manier van les niet echt bij jullie past: ook omdat je haf van die instructeur gewoon achter de teugel mag kruipen(? weet niet of je daar wel of geen commentaar op krijgt).

Over je houding is vaak genoeg wat gezegd al geloof ik, belangrijkste punt is daar inderdaad het naar achteren leunen, en volgens mij mag je je handen ook wel iets hoger dragen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:48

Storm is nog erg wisselend qua hoofdhouding, dus daar zijn we niet perse zo mee bezig. Hij mag van mijn instructeur alleen niet drammen, iets dat hij tijdens overgangen terug wel graag wil doen. We zijn eigenlijk alleen maar bezig om hem scherp aan het been te krijgen en mooi voorwaarts, de rest komt straks vanzelf.

Ik vind hem een heel goede instructeur en stap er dan ook zeker niet vanaf; dit past goed bij mij Lachen
Of het ook bij Storm past zal de toekomst laten zien; dit was nog maar de 3e les en ik vind hem al heel erg vooruit gegaan!

Edit: te zien aan de foto uit je profiel weet jij waarschijnlijk wel welke instructeur ik heb en hoe hij lesgeeft.
Zelfde instructeur als Nynke van jullie stal Knipoog

Die open dag die ik heb bezocht was volgens mij ook bij Monique; zij komt toch uit Duitsland?
Ze zei dat haar paard net als 'gewoon gereden' paarden ook netjes aan de teugel kon lopen en alle moeilijke oefeningen kon doen. Ze reed een demo met haar eigen paard, maar zo denderend vond ik het er niet uitzien, ik twijfelde wel of je op deze manier echt wedstrijdgericht kon trainen en dan ook nog kon voldoen aan de eisen die de jury stelt, het plaatje dat men daar graag ziet zeg maar.
Jouw verzorgpaard wordt op die manier gereden wegens zijn blessure meen ik? Daar zal het vast en zeker ontzettend goed voor zijn, daarmee heeft ze mij wel overtuigd! Maar een 'gezond' paard kun je imo best op een andere manier dan AdB trainen, zolang je goed op je paard blijft letten.
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie Knipoog

Mijn houding qua naar achteren leunen vind ik zelf op de filmpjes in elk geval stukken beter, wat vinden jullie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:03

Ja dan weet ik geloof ik wel wie Ja
En je moet inderdaad niet vergeten hoe je je er zelf bij voelt en hoe je paard zich er bij voelt: als dat goed zit is het prima toch? Lachen
Als jullie je goed voelen bij deze manier van lessen en het werkt goed Ja

(Helaas sluiten sommige mensen zich totaal voor andere manieren af, ik denk dat je ze ook wel eens in de hunze bak hebt zien rijden Bloos)

Ja ook, en omdat ie vastzat in zn rug ed., hij heeft nu een paar behandelingen bij de osteo/fysio gehad en is nu bijna helemaal los in zn lijf Lachen (Wat je ook duidelijk kunt zien Lachen )
En daarom rijdt ze nu ook op deze manier: de vorige was fout, hij zag er nageeflijk uit, maar was het in werkelijkheid dus niet(achter de teugel kruipen behoorde daar ook bij geloof ik, weet het allemaal niet exact Bloos).
En ik heb het oude niet gezien maar wat ik nu zie als ik naar een les van hun kijk, je ziet dan in een paar weken zoveel verbetering en hij begint nu echt zo lekker te lopen, echt ontspannen Lachen

En je houding is zo te zien op het filmpje inderdaad een stuk beter Lachen

Lizzy_Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:24

Leuke haf Lachen !! Op een paar foto's zit je best een beetje naar achter, En het lijkt of je pony aan de teugels hangt..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:57

Heey! Op de filmpjes lijkt het alsof hij niet echt aan je been is. Met dat terugrijden en veruimen zie je goed dat je hem best hard moet aandrijven voordat ie goed vooruit gaat. Mischien moet je hem eerst voor je been hebben voordat je hem nagefelijk laat lopen. (dus bijv. met rijden eerst even goed aan eht been maken) Verder kan je beter heel weinig op de hoefslag rijden zodat ie meer op zijn eigenbenen gaat lopen. Het ziet er een beetje sloom uit zou ik maar zeggen. Mischien meer oefeningen ofzo!??! En je moet hem goed van achter naar voren rijden. Veel succes!

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:15

Hallo ! , wat een leukerd!
mijn commentaar : probeer hem net iets meer voor de loodlijn te laten lopen ,af en toe , liep ie er net achter Knipoog
Verder hb ik geen commentaar, echt netjes ga zo door Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 12:30

Geryon schreef:
Heey! Op de filmpjes lijkt het alsof hij niet echt aan je been is. Met dat terugrijden en veruimen zie je goed dat je hem best hard moet aandrijven voordat ie goed vooruit gaat. Mischien moet je hem eerst voor je been hebben voordat je hem nagefelijk laat lopen. (dus bijv. met rijden eerst even goed aan eht been maken) Verder kan je beter heel weinig op de hoefslag rijden zodat ie meer op zijn eigenbenen gaat lopen. Het ziet er een beetje sloom uit zou ik maar zeggen. Mischien meer oefeningen ofzo!??! En je moet hem goed van achter naar voren rijden. Veel succes!

Hij is inderdaad sloom, hoewel het slomer voelt dan hij op de filmpjes toont, kun je nagaan Bloos
Maar op deze manier, dus door hem vaak terug te rijden en weer te laten verruimen proberen we hem juist meer voorwaarts te krijgen en goed aan het been. Op zich hoef ik niet hard te drijven hoor, met dat verruimen. Volgens mij als ik naar het fimlpje kijk drijf ik echter wel twee keer, omdat hij nog wat meer moest verruimen dan hij in eerste instantie op mijn beenhulp deed.
Maar om dat zeker te zeggen zou ik het filmpje er even bij moeten pakken met alle commentaar erbij.

Ik rijd ook stukken goed voorwaarts zodat hij echt goed moet aantrekken vanuit de achterhand, met name in galop.
Ik moet inderdaad letten dat ik niet teveel op de hoefslag blijf plakken. Vooral als de bak wat nat is wordt hij erg wiebelig met de plassen enz. Dan is het erg lastig om hem rechte lijnen te laten lopen. Bedankt voor de waarschuwing, zal er weer goed op letten Haha!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:56

Op zich vind ik de filmpjes idd veel beter dan de foto's. Wat me op de filmpjes wel opvalt is dat je op het galopfilmpje je handen heel dicht bij je hebt. Daardoor beperk je jezelf wel heel erg in je bewegingen.
Je hebt ook zeker gelijk dat je handen stiller moeten. Als jij je handen niet stil houdt gaat je paard achter de teugel om van dat gepluk in zn mond af te zijn. Let erop dat als je paard omhoog wil komen met zijn hoofd dat je dan eerst been geeft en dan vlak daarna je hand sluit. Blijf hem daarbij tegen je gesloten hand drijven totdat hij weer netjes omlaag komt, maar verder beweeg je je hand zo min mogelijk. Zodra zn hoofd weer in de goede richting gaat open je je hand.

Op de draffilmpjes vind ik het beeld fijner dan op de foto's. Is het de bedoeling dat je lange stukken terugneemt en dan af en toe verruimt?? Ik heb namelijk het idee dat ie op het einde van dat draf terugnemen, vlak voor het verruimen nogal sloom wordt. Op zich vind ik de manier van rijden niet slecht, maar je moet uitkijken dat je paard niet leert om sloom te gaan draven. Ook in een langzaam tempo moet ie wel actief blijven.

Verder zou ik het paard corrigeren met je been en daarna een ophouding elke keer als hij te diep komt met zijn hoofd en ook als ik het idee heb dat hij traag wordt.

Maar ik snap dat het pas de 3e les is, dus lekker verder blijven lessen en dan komt het vast allemaal goed.