[AC] Rechtrichten, plan de campagne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:27

Er is een kans als je contraSTELLING rijd zonder dat je met been aan blijft vullen dat paard in S vorm terecht komt.

Kijk buiging in lichaam krijg je in gedeelte onder je zadel. Als je een paard om je been heen laat buigen, krijg je eigenlijk al enige buiging dat paard in een soort van banaanvorm om dat bewuste been heen buigt. Maar heel veel mensen denken dat stelling buiging is. En dat is dus niet zo. Als je alleen aan de teugels werkt voor stelling, dan buig je alleen de hals (het gedeelte voor het zadel) als je daarbij je been niet gebruikt kun je dus dit soort vormen krijgen in lichaam (let op 3e paard van links en laatste paard de schimmel):
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=167 (link afkomstig van paardenbegrijpen)

Dus om een paard mooi te laten buigen in lichaam, onder het zadel moet je hoofdzakelijk veel werken vanuit je benen.
Ik las in je profiel overigens dat je zelf ook wat losser bent geworden in je armen/handen en dat het effect heeft gehad. Nou datzelfde geld dus ook als je hoofdzakelijk aan 1 teugel meer druk hebt en als je niet voldoende werkt met inbreng van je been tijdens het buigen. Tevens zie je ook vaak dat tempo in de verdrukking komt, dus dat mensen (met paard dat in S vorm terecht is gekomen) teveel aan 1 teugel hangen en te weinig voorwaarts rijden en ook niet been inbrengen om paard te laten buigen om been.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:46

Ja, dat is het nadeel van contrastelling zonder been er bij. Een scheef paard heeft een S vorm in zijn lichaam, de schouders staan scheef voor de heupen, dus de voorbenen scheef voor de achterbenen. Je wilt van die S een I maken, dus je moet er 2 bogen uit rijden. Dat betekent dat je de schouders voor de heupen gaat zetten met rijden, dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden op de volte. Met het binnenbeen duw je de ene bocht er uit, met je buitenhand vang je de andere bocht op. Als je contrastelling rijdt, zonder je been er bij, dan loopt je paard alleen met zijn hals gebogen en blijven de schouders nog scheef voor de achterhand staan. Sterker nog, als je je paard contra stelt naar links, dan kan hij over de rechterschouder vallen, zonder dat het rechterachterbeen gaat dragen. Dus heeft de hele oefening geen nut!

Als je contrastelling rijdt met je been er goed bij, op de juiste manier, dan rek je juist de korte spieren op en richt je schouders en heupen recht voor elkaar. Maar en paard wat niet recht is, zal makkelijk door je been heen lopen, daarom ben ik geen fan van de contrastelling. Ik ken wel het nut van contrastelling in draf om de spieren op te rekken en soms helpt het om mijn paard het bit te doen loslaten, maar ik rijd nooit lang in de contrastelling en eigenlijk alleen op rechte stukken omdat ik dan beter kan voelen wat ze met haar achterbenen doet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:51

Agnes75 schreef:
Ja, dat is het nadeel van contrastelling zonder been er bij. Een scheef paard heeft een S vorm in zijn lichaam, de schouders staan scheef voor de heupen, dus de voorbenen scheef voor de achterbenen. Je wilt van die S een I maken, dus je moet er 2 bogen uit rijden. Dat betekent dat je de schouders voor de heupen gaat zetten met rijden, dus met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijden op de volte. Met het binnenbeen duw je de ene bocht er uit, met je buitenhand vang je de andere bocht op. Als je contrastelling rijdt, zonder je been er bij, dan loopt je paard alleen met zijn hals gebogen en blijven de schouders nog scheef voor de achterhand staan. Sterker nog, als je je paard contra stelt naar links, dan kan hij over de rechterschouder vallen, zonder dat het rechterachterbeen gaat dragen. Dus heeft de hele oefening geen nut!

Als je contrastelling rijdt met je been er goed bij, op de juiste manier, dan rek je juist de korte spieren op en richt je schouders en heupen recht voor elkaar. Maar en paard wat niet recht is, zal makkelijk door je been heen lopen, daarom ben ik geen fan van de contrastelling. Ik ken wel het nut van contrastelling in draf om de spieren op te rekken en soms helpt het om mijn paard het bit te doen loslaten, maar ik rijd nooit lang in de contrastelling en eigenlijk alleen op rechte stukken omdat ik dan beter kan voelen wat ze met haar achterbenen doet.

Gossie jij kan het echt netjes verwoorden.

Ik doe ook nauwelijks contrastelling/contrabuiging, vind het ook niet prettig met rijden en moeilijk controleerbaar voor mezelf.
Nou ik ben er vandoor. Hele fijne kerstdagen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:32

Ja, heb mijn roeping gemist...had instructrice moeten worden Haha! of schooljuf..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:13

Oké, ik snap 'm!
Maar wat doe je dan met een paard die je als het ware 'buitenspel' zet (net zoals de mijne regelmatig doet).
Ook zij is rechtsgebogen. Zodra ik haar op de linkerhand buiging naar links wil laten maken door toevoeging met mijn binnenbeen naar buitenhand (ff kort samengevat) dan kom ik met mijn binnenbeen niet door, ze reageert er gewoon niet op.
Het is een heel fijngevoelige merrie en wanneer ik té veel doe met mijn been wordt ze heel kriebelig en heet en is ze helemaal niet meer te rijden (althans ík kan haar dan niet meer rijden).
Zelf ben ik ook inderdaad van de manier van 'van achteren naar voren toe rijden', zo rijd ik dus ook altijd wanneer ik zelf rijd. Op het moment heb ik echter een privelesstopje, omdat de bak hier niet af is, dus krijg ik even alleen les op de club.
Daar moet ik haar aan de voorkant goed doorvragen, ze zegt dat ik te weinig doe met mijn handen. Doordat ik haar aan de voorkant doorvraag krijgt ze volgens 't boekje inderdaad alleen stelling. Maar toch merk ik dat haar buiging ook beter wordt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet voor deze manier ben. Ik merk wel dat het iets effect heeft, maar theoretisch gezien klopt het niet in mijn oogpunt.
Ik zou graag een filmpje naar een van jullie (bets of agnes) toe willen sturen met het voorbeeld daarvan, zodat jullie je visie er even op los kunnen laten.
Maar ik zet 't liever niet op bokt omdat er ook nog andere mensen instaan die misschien op hun privacy gesteld zijn.

Buiten dit.. hoe zouden jullie omgaan met een paard die je dan buiten spel lijkt te zetten? En bij te veel toevoeging van het been alleen maar heet wordt en zich nog schever weg gaat drukken.
Misschien doe ik inderdaad te weinig.. maar weet geen andere oplossing dan haar uit zichzelf naar die ontspanning laten komen en als ze eenmaal ontspannen is kan ik wel iets inkomen met mijn been. Maar toch niet zoals ik het zou willen.

Edit: misschien kunnen jullie wel merken aan mijn bericht dat ik er zelf praktisch gezien heel erg mee 'worstel'.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:00

Ik denk dat ze heet wordt omdat het gewoon te moeilijk is aan de vraag te voldoen.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:12

@ Mirkip. Ik ben ook erg bezig met het rechtrichten van mijn paard. Niet dat dit nou zo bijzonder is, want dit hoort iedereen te doen. Wellicht zijn de oefeningen die Bets geeft nog te moeilijk voor je paardje.
Umay was ook erg rechtsgebogen en wat bij mij heel erg heeft geholpen is lange rechte stukken tijden met hem buiten en alleen maar proberen gelijke druk op beide teugels te houden. Vanuit daar ben ik licht stelling links en rechts aan gaan nemen totdat hij hierin ontspande.
Wat ook erg goed hielp bij mijn paard was heel erg veel schoudervoor rijden op de linkerhand.

Gevolg nu: Mijn paard is nu linksgebogen. conclusie, te veel aan die linkerkant gesleuteld, dus blijf ook die rechterkant meepakken!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:14

Ook voor schoudervoor zet ze me regelmatig buitenspel. Het is niet zo dat ze het altijd doet, maar ze heeft gewoon van die momenten dat ze me buitenspel zet.
Dus ik heb eigenlijk niet het idee dat ze er nog niet aan toe is, maar meer het idee dat ze het idd wel moeilijk vind en er zo probeert onderuit te komen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:42

Ik doe regelmatig op een kleine cirkel in stap eerst rechter cirkel in rechterstelling 1 volle cirkel rijden en direkt daarna in dezelfde rechter stelling een cirkel linksom.Daarna andersom,dus linker cirkel in linkerstelling direkt gevolgd op rechtercirkel in linkerstelling.
Dit vraagt heel veel van de schouder en voorhand maar hier word je paard ook soepel van en kan hij niet meer over de sterke schouder weglopen.Je kan hem ter correctie over de andere(moeilijke) schouder terugnemen naar de oefening.

Dit breid ik uit op de gotere cirkel in draf,maar tussen de verschillende stellingen door laat ik hem ook zelf lopen op de volte.Dus linksom-recht-rechtsom-recht etc.Je voelt dan heel goed hoe en waar z'n lichaam buigt en dat het steeds makkelijker word.

In galop zijn we nog niet zover,dat komt nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:03

mirkip schreef:
Ook voor schoudervoor zet ze me regelmatig buitenspel. Het is niet zo dat ze het altijd doet, maar ze heeft gewoon van die momenten dat ze me buitenspel zet.
Dus ik heb eigenlijk niet het idee dat ze er nog niet aan toe is, maar meer het idee dat ze het idd wel moeilijk vind en er zo probeert onderuit te komen.

Ja laat je ook buitenspel zetten omdat je niet ingrijpt. Je laatste zin klopt en doordat je dit nu steeds wat in de lucht laat hangen, kom je er niet toe om het echt op te lossen. Het is misschien niet leuk en in theorie niet wat je wilt, maar in de praktijk lijkt het me wel echt nodig dat je gaat ingrijpen en op je punt blijft staan als je stelling vraagt, net zolang totdat je het krijgt. Omdat je paard er handig in is om je voor te zijn, moet je zelf wat slimmer worden en manieren verzinnen om haar toch stelling te laten aannemen. Je zult zien dat het vanzelf steeds makkelijker wordt als jij blijft herhalen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:02

oké lovely!! Thanks voor je reactie, dat was ook een beetje waar ik naar zocht eigenlijk (je legt denk ik precies de vinger op de zere plek):
Omdat het in theorie inderdaad niet is wat ik wil, ging ik er aan twijfelen dat ik bij de instr. op de club inderdaad die stelling moest gaan vragen. Ik merkte wel dat het praktisch zijn voordeel had (en dat zag ik ook terug op de film), maar omdat ik het theoretisch niet kon rijmen ging ik toch twijfelen als ik zelf aan het rijden ging. (en dán grijp ik inderdaad niet in op zo'n moment omdat ik dan meer bij het theoretische blijf hangen). En als ik daarbij bleef hangen had het verder ook geen effect.
Maar ik snap wel wat je bedoeld, ik moet haar gewoon net voor zijn. Net voor het moment dat ze me buitenspel zet even een ophoudinkje naar binnen maken zodat ze wel op mijn buitenteugel blijft en me niet ineens de andere kant op gooit.
Vandaag ook gedaan (kom net van 't paard af) en na dat ophoudinkje kan ik gewoon weer lekker verder van mijn binnenbeen naar buitenteugel toe rijden. Kon zelfs redelijk naar een sb toe rijden op links en naar een begin van travers op rechts. En dat doet ze echt alleen maar als ze helemaal los is.
Ben wel blij dat mijn gevoel hierbij dan toch bevestigd is (je wil wel bij de theorie blijven, maar praktisch gezien mis je dan toch iets).

(Ben dan hierin ook weer benieuwd naar ervaringen van andere mensen).

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:19

Zolang je de buiging er niet bij vergeet, en niet alleen aan de voorkant blijft prutsen, is er niks mis met wat doorvragen.

Zag hierboven ook een reactie staan over veel rechtuit rijden: TOP!
Als je mogelijkheid hebt om lekker buiten lange stukken rechtuit te rijden, zeker doen!
Dat is zo ontzettend goed voor je paard...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:21

Nope, de buiging wordt zeker niet vergeten. Ben me erg bewust van het verschil tussen stelling en buiging Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:01

AmmieJ_ schreef:
Ik ben te werk gegaan door superveel van hand te verandere, sterkte gymnastisering in de hals. (dus echt je paard met zn hoofd helemaal 'krom', een beetje zoals de duitsers doen) dat werk je uit naar de rug en lendenen. [/b]

Grondwerk is ook prima. Stap op een kleine volte, vraag veel stelling, en zorg ervoor met je zweepje dat het binnenachterbeen over het buitneachterbeen stapt, laat je paard wel voorwaarts lopen. Zo stimuleer je meer gebruik van het achterbeen. Doe dit ook op de andere hand.

Succes! En voor vragen even een PM. Bvd.

over de kromme hals, dat heet overstrekken en is NOOIT goed voor je paard, hoe soepel hij ook mag lijken of voelen.
Veel stelling met grondwerk was mijn beginnersfout, het gaat niet om veel stelling maar om een correct gebogen paard.
Meer met minder.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:05

Bets schreef:
Ik zelf werk niet met contrastelling.

Wat ik ga doen is op linkerhand paard op volte zetten en paard naar binnen sturen van voren en met binnenbeen het paard naar buiten drijven, voornamelijk de achterhand. Het linkerachterbeen is namelijk zwakke been bij rechtsgebogen paarden. Dus ik laat paard als ware van achteren uitzwaaien en van voor stuur ik het naar binnen met buitenteugel. Na diverse keren van ontspanning geef ik paard van voren de ruimte om nog meer lengte in de hals te gaan zoeken en naar juiste lengtebuiging te werken. Vervolgens ga ik rechtsom rijden en doe ik in begin beetje hetzelfde werk om lengtebuiging aan die zijde ook in orde te maken op volte. Na paar keer ontspanning ga ik van ene volte op ene hand naar volte op andere hand (kleine voltes voornamelijk) zodat paard kan wennen om op beide kanten soepel te worden.

Dus ik werk voornamelijk via mijn binnenbeen naar buitenteugel toe en zorg dat paard buigzamer gaat worden zodat deze losser in lijf kan worden en lekker gegymnastiseerd kan worden en juiste lengtebuiging kan gaan zoeken.

Bets, wat is het nut van uitzwaaien van de achterhand ? Dat gebeurt bij mij als ik teveel stelling vraag op haar lastige kant en dat is wat ik niet wil, ik vraag dan minder stelling maar probeer wel mijn paard in de juiste buiging te houden, zonder dat achter een ander leven gaat leiden als voor.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:02

garny95 schreef:
Bets, wat is het nut van uitzwaaien van de achterhand ? Dat gebeurt bij mij als ik teveel stelling vraag op haar lastige kant en dat is wat ik niet wil, ik vraag dan minder stelling maar probeer wel mijn paard in de juiste buiging te houden, zonder dat achter een ander leven gaat leiden als voor.

Ik laat paard met achterhand meer scharen/uitzwaaien door middel van te laten wijke nvoor druk op binnenbeen en vang het gelijk op met buitenteugel zodat paard ook niet teveel stelling kan krijgen in de hals maar wel druk krijg op mijn buitenteugel. Via binnenachterbeen moet richting buitenvoorbeen gaan werken om enigzins wat druk te krijgen op buitenteugel en paard meer buiging in lichaam te krijgen maar voornamelijk eerst om druk te krijgen op die buitenteugel. (dus ik vraag meer actie aan zwakke achterbeen) Dit hoef je niet lang te doen hoor, soms hoef het niet eens maar als het soms niet lukt om druk te krijgen op zwakke buitenteugel en dat ik meer druk houdt op binnenteugel dan doe ik deze oefening op volte weleens en dat werkt erg prettig. Dus ik begrens mijn paard wel degelijk en heb totaal niet over stelling, ik heb het puur over uitzwaaien/meer scharen van achterhand en met name zwakke binnenachterbeen op dat moment.

Anoniem

Re: [AC] Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:20

Garny, het is geen uitzwaaien het is controle over de buitenschouder via de buitenteugel door middel van schouderbinnenwaarts openen van de volte.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:08

ik laat het even op me inwerken, kwartje valt nog niet helemaal Knipoog bedankt voor je uitleg

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:49

@mikrkip: je mag me altijd een filmpje sturen. Weet niet of ik er iets zinnigs over kan zeggen (ergens naar kijken is nog heel wat anders dan op een paard zitten en het zelf voelen), maar zal het proberen.

Mijn paard had ook geen respect voor mijn binnenbeen. Wat ik veel geoefend heb, is pasje opzij zetten vanuit halthouden. Dus halthouden, linkerbeen er aan, stapje naar rechts. Rechterbeen er aan en stapje naar links. Daarna belonen en weer vlot voorwaarts rijden. Je paard moet goed voor je zijwaartse hulp zijn, dat hoort ook bij de basis. Ik heb het bij mijn paard ook wel wat op de harde manier moeten doen, dus met een spoortje er bij, want ze reageerde echt helemaal niet op mijn been en met de zweep er bij werden mijn handen heel onrustig en dat hielp ook niet. Mijn paard is niet zo heel gevoelig, dus dat scheelt wel, maar ook zij rende hard weg voor de gevraagde buiging. Ik moest haar ook sterk opvangen aan de buitenteugel als ze uit wilde breken en ja, dan worden ze heet omdat het moeilijk is.
Je moet dan juist blijven rijden en je been er goed aan houden en doorzetten. Het heeftook tijd nodig, dit los je niet in 1 dag op.
Ik heb wel eens getwijfeld of het de juiste manier was, maar ik heb inmiddels het spoorgebruik afgebouwd en ik heb nu wel een paard wat reageert en al behoorlijk buigt. Ze moeten wel goed warm gereden zijn, dan reageren ze vaak ook beter.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:56

garny95 schreef:
ik laat het even op me inwerken, kwartje valt nog niet helemaal Knipoog bedankt voor je uitleg

Je rijdt het zwakke been letterlijk onder het zwaartepunt van het lichaam. Daardoor gaat het binnenachterbeen, wat normaal naast de massa wordt gezet, nu onder de massa. Daardoor kan het tegen het buitenvoorbeen gaan treden, dus het binnen achterbeen gaat stuwen tegen het buitenvoorbeen, ipv dat het nergens tegen stuwt, omdat het naast de massa staat. Door die stuwing tegen het buitenvoorbeen, krijg je gewicht op je buitenteugel en kan het paard daar contact met je gaan zoeken. Als je nu niks met je buitenteugel zou doen, dan zou de buitenschouder enorm belast worden. De volgende stap is dus het naar binnen richten van de buitenschouder met de buitenteugel, waardoor het binnenachterbeen meer gewicht moet gaan dragen en de schouders recht voor de heupen komen. Dit is dan het begin van een meer gelijkmatige belasting van de benen en in een latere fase het verleggen van het zwaartepunt naar de achterhand.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:00

Nou je verwoord het weer netjes Agnes, echt waar, dit moet toch duidelijke taal zijn denk ik voor de andere mede discussie mensen mag ik aannemen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:01

En Lovely weet ook waar ze over praat. Toppie OK dan! OK dan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:08

Equimotion schreef:
Mag ik heel bot zijn?

Laat het gefixeerde idee van rechtrichten eens los en houd je bezig met goed leren paardrijden. Je paard aan beide kanten ontwikkelen en leren hoe je je paard van achter uit in balans op eigen benen kunt laten lopen.

Nu ben je zo gefixeerd op 1 aspect dat de rest er bij in schiet.

Waarom kies je voor lesjes van verschillende instructeurs? Heeft daar niemand bij gezeten waar je genoeg gevoel bij hebt om er structureel mee aan het werk te gaan? Elke instructeur heeft z'n eigen kijk op de dingen, als je continu wisselt zul je dus elke keer op een andere manier aan de slag moeten. Dat is alleen maar verwarrend voor jezelf. Werk eens een tijdje door met dezelfde trainer en kijk dan na verloop van tijd eens waar je staat.

Rechtrichten is niet iets heel bijzonders dat je alleen bij specifieke instructeurs kunt leren. Rechtrichten is onderdeel van de opleiding van ruiter en paard, nooit een doel op zich.

Heel goed verwoord!!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:32

aerdenhout1 schreef:
Equimotion schreef:
Mag ik heel bot zijn?

Laat het gefixeerde idee van rechtrichten eens los en houd je bezig met goed leren paardrijden. Je paard aan beide kanten ontwikkelen en leren hoe je je paard van achter uit in balans op eigen benen kunt laten lopen.

Nu ben je zo gefixeerd op 1 aspect dat de rest er bij in schiet.

Waarom kies je voor lesjes van verschillende instructeurs? Heeft daar niemand bij gezeten waar je genoeg gevoel bij hebt om er structureel mee aan het werk te gaan? Elke instructeur heeft z'n eigen kijk op de dingen, als je continu wisselt zul je dus elke keer op een andere manier aan de slag moeten. Dat is alleen maar verwarrend voor jezelf. Werk eens een tijdje door met dezelfde trainer en kijk dan na verloop van tijd eens waar je staat.

Rechtrichten is niet iets heel bijzonders dat je alleen bij specifieke instructeurs kunt leren. Rechtrichten is onderdeel van de opleiding van ruiter en paard, nooit een doel op zich.

Heel goed verwoord!!!

Rechtrichten dus Knipoog

Dangerzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:07

Rechtrichten begint bij jezelf.
Feit is natuurlijk dat niet alleen je paard scheef is, maar jij zelf ook.
Als je rechts bent, ben je aan de linkerkant wat minder ontwikkeld en zal je bijvoorbeeld met je linkerhand wat stugger zijn omdat je niet zulke fijne hulpen kunt geven als met je rechterhand.

Oftewel, ga eerst je eigen lichaam heel goed bekijken.
Vervolgens kom je uit bij je paard, die ook scheef is.
De bedoeling is dat je je paard tussen 2 benen en 2 handen rijdt.

Lees het verhaal van agnes maar eens heel goed, beter kan ik het niet verwoorden!