Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KellyenXena schreef:Een paard is niet snel immuun voor de zweep, dan is er vaak vooraf gewoon niet consequent genoeg omgegaan met het geven van een 'zweephulp'. (zoals met veel jonge paarden.)
Heb weleens wat paarden gehad die er tegenin gingen bluffen inderdaad. Dat leren ze van de ruiter he, als ze met de zweep een tik geven lopen die beesten achteruit richting het hek ofzo.
Ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter die er voorheen op heeft gezeten, sommige mensen moeten van een jong beest afblijven.
Maar aniewee, als je dat goed aanpakt lopen ook die paarden weer voorwaarts hoor.
kenta schreef:Ik zou even oppassen met te zeggen dat je paard niks mankeert...
Ik dacht altijd dat mijn 3-jarige ook lui was; ik dreef totdat ik kwam in mn kuiten kreeg, op een gegeven moment natuurlijk ook sporen aan en een zweep erbij maar zodra ik hem doorpakte begon hij te bokken (soms zelfs met z'n kop tussen z'n benen). Als 4-jarige kwam er weinig verbetering in...
Hij heeft momenten gehad dat hij het minder of zelfs niet deed waardoor ik het op zijn lui-heid gooide en vooral niet op zijn lichaam. Dit kwam ook omdat het plaatje altijd mooi was bij hem; hij leek mooi nageeflijk en sjouwde er lekker onderdoor.
Uiteindelijk toch een keer een osteopaat erbij gehad (die toevallig op stal was) en hij bleek goed vast in zijn rug te zitten!!! Zij heeft hem 2x behandeld en we zijn 'van voor af aan' begonnen. Veel (schijn-)overgangen, lang en laag maar vooral op eigen benen! Echt een wereld van verschil! In het begin volgde er nog wel eens een bok (logisch ik kwam hem aan z'n lichaam die hij nu op moest rekken) maar dat is nu volledig over! Hij is nog nooit zo fijn geweest!
Ja, hij heeft nog wel momenten dat ie liever lui dan moe is (ruin-eigen zeg ik dan maar) maar door wat schijn-overgangen te rijden even het zweepje erbij is hij er weer! (zonder bokken...)
juudje84 schreef:tip: stel die vraag niet hier, je krijgt alleen maar opmerkingen als , paard is nog jong, te jong voor met sporen te rijden, doe aan grondwerk ed. ow ja en absoluut geen zweep.
ik zou het zo doen, been geven en ondertussen stemhulp, komt er geen reactie tik met de zweep.
daarna weer been en stemhulp, reactie belonen, geen reactie tik.
en zo verder.
als je been en stemhulp combineert gaat ie op beide reageren, altijd handig bv in een springparcours dat je ook even een stemhulp kan geven

_Cynthia_ schreef:Vandaag was het weer een drama. Weet inmiddels niet meer wat ik moet. Enige wat deed is hoofd omhoog en op 2 benen staan en als ik hem zo ver had dat die naar voren ging. Dan wilde die de hoefslag niet op of hij keerde zelf om en als ik dan terug wilde sturen dan was het hoofdomhoog of aangeloperen of stijgeren een soort van (niet al te hoog, maar hij kwam wel van de grond af)
KiWiKo schreef:waar woon je bij utrecht Cyntia........... ik woon in Moordrecht, misschien kan ik je helpen
sabino schreef:_Cynthia_ schreef:Vandaag was het weer een drama. Weet inmiddels niet meer wat ik moet. Enige wat deed is hoofd omhoog en op 2 benen staan en als ik hem zo ver had dat die naar voren ging. Dan wilde die de hoefslag niet op of hij keerde zelf om en als ik dan terug wilde sturen dan was het hoofdomhoog of aangeloperen of stijgeren een soort van (niet al te hoog, maar hij kwam wel van de grond af)
Is het misschien bij je opgekomen dat je paard misschien spierpijn heeft van de les die je gisteren hebt gehad.Dagje rust tussendoor is voor jonge paarden heel goed,een keer lekker buiten stappen of lekker helemaal niks.Een osteopaat is trouwens altijd goed om naar je paard te laten kijken,ookal denk je dat er niks is met je paard,het zijn vaak de kleine dingetjes die jezelf niet in de gaten hebt.
muispluis schreef:longeer je hem ook wel? onze driejarige was ook minder aan het been. toen gaf ze ook een bok, maar ze moest gewoon even doorheen. na een paar minuten liep ze super. we longeren haar best vaak en oefenen met veel tempowisselingen.
actie reactie zeg maar.