ongelovelijk vervelende haf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Re: ongelovelijk vervelende haf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:33

Heb er wel eens een meisje op laten rijden met wat meer ervaring, daarbij deed ie het ook gewoon, en het valt me op dat ie het erg veel doet met andere paarden erbij, zo erg dat ik gewoon me vertrouwen steeds meer verlies Boos! en dat wil ik juist voorkomen maar ik probeer er achter te komen wat de fout is, zelfs mijn instructeur kan hem niet achterhalen, het enige wat ze zegt is, goed aanpakken, hij test je maar wat, en je zult zien dat het beter gaat, maar na mijn ongeluk lijkt het net alsof ik steeds meer vertrouwen verlies met rijden Boos!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:37

bang op een jong eigenzinnig dier kruipen is dan ook niet echt het ideale, geef jij geen leiding nemen zij hem. Logisch toch? Stapje terugzetten dus maar en iemand er op zetten die écht kundig en niet bang is, end an inderdaad aanpakken dat kreng, maar wel op een goede manier, niet omtrekken en schoppen want daar snapt die niets van. (waarschijnlijk snapt ie er op het moment sowieso nog maar weinig van)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:55

G_Forever schreef:
zelfs mijn instructeur kan hem niet achterhalen, het enige wat ze zegt is, goed aanpakken, hij test je maar wat, en je zult zien dat het beter gaat, maar na mijn ongeluk lijkt het net alsof ik steeds meer vertrouwen verlies met rijden Boos!

Tijd voor een andere instructrice dus... Als je instructrice dit als enige opbouwende kritiek geeft wil het zeggen dat zij niet in staat is om jou verder te helpen...

Als je echt bang begint te krijgen op dit paard kan je hem misschien beter verkopen en een ander braaf paard kopen van 15 jaar dat goed bevestigd is? Dan heb je volgens mij minder problemen dan met zo'n jonkie.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:01

rij hem er doorheen longeer hem eerst even maak hem los ga slalomen door pionnen dat die mooi soepel word, je kan hem wel gaan verkopen.. wat heeft dat voor zin?p elkpaard kom je welis mee in de knoop.
mijn paard is ook de ene dag braaf en gaat de volgendedag als bambi door de bak, dat heb je wel is.
maar ik denk dat jou paard een beetje vast zit en dat die dan elkekeer 1 kant op gaat omdat dat het fijnst loopt voor hem.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:03

Het is een jong ding..
Waarschijnlijk is het uitproberen Lachen
Ik had hetzelfde met een 5 jarige, alleen die had een trauma.
Zodra je iets teveel een je rechter teugel zat schoot hij ervandoor..
Dus elke keer als ik bijv een rechtervolte stuurde, ging hij renne
Wat ik toen heb gedaan, is heeeeele grote voltes rijden
dus ipv a - x - a, rij je a (welke letter zit tussen x en c Bloos ?) en dan weer a..
Gaat dat goed, veel belonen, en de volte steeds wat kleiner maken, tot je uiteindelijk alsnog a x a hebt Lachen

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:04

[de D en de G

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:07

juist die Clown

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:08

haha,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:58

G_Forever schreef:
Heb er wel eens een meisje op laten rijden met wat meer ervaring, daarbij deed ie het ook gewoon, en het valt me op dat ie het erg veel doet met andere paarden erbij, zo erg dat ik gewoon me vertrouwen steeds meer verlies Boos! en dat wil ik juist voorkomen maar ik probeer er achter te komen wat de fout is, zelfs mijn instructeur kan hem niet achterhalen, het enige wat ze zegt is, goed aanpakken, hij test je maar wat, en je zult zien dat het beter gaat, maar na mijn ongeluk lijkt het net alsof ik steeds meer vertrouwen verlies met rijden Boos!

Wat een slechte instructeur.
Het klinkt namelijk als een basis-probleem.

Dat hij het ook doet bij een meer ervaren persoon, is niet zo gek. Hij heeft dat geleerd en het werkt. Dus nu moet je én zorgen dat je weet welke fouten je maakt en die dus niet meer maken én leren om je paard dat trucje af te leren...
Daarom is een jong paard met een minder ervaren ruiter geen goede combi. Paardje leert namelijk sneller dan de ruiter. Ruiter zal steeds achter de feiten aan lopen, wat het nog veel moeilijk maakt dan het al is.

iig een andere instructeur zoeken, want hier heb je niks aan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:05

de pony breekt uit...zorg dat je een gelijk contact op de teugels houd....dat is nu vermoedelijk niet het geval.
contact op teugels wil niet zeggen trekken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:20

Wat triest dat je je jonge 4-jarige meteen een 'ongelofelijk vervelende haf' noemt. Verdrietig
Schoppen, trekken, slaan, meid, hoe kom je er op? Gestoord
Om dit soort ruitergedrag kan ik me echt heel kwaad maken. Het is NIET de manier!!!!
Het feit dat je instructrice dit aanmoedigt, zegt mij genoeg over de kwaliteit van haar. Boos!
En helaas zie ik veel te veel van dit soort lesgeefsters. Zoek alsjeblieft een ander en ga je verdiepen in rijden met gevoel, centered riding en grondwerk om je basis en je relatie met je paard te verbeteren. Lees ook eens wat over jonge paarden, over hun gebit en over hun gedrag. Kan ik je echt aanraden, als ik dit zo lees..... Bedenk dat als er problemen ontstaan dat 9,9 van de 10x aan de ruiter ligt. Niet aan het paard. Zo'n jonkie is nog zo puur, althans, ik hoop dat dat nog het geval is bij jouw Haf. Wees daar verdorie zuinig op, in plaats van dat beestje af te stompen met getrek, geschop en geslaan.

Je Haf is 4 jaar. Dat is jong. Erg jong. Hoe oud is hij eigenlijk ingereden?
Je zou bij mijn paard eens zo moeten reageren (die is net zo oud), zoals jij doet. Ik kan je vertellen dat hij dan echt niets meer zou doen wat je aan hem zou vragen Clown . En dan geef ik hem groot gelijk, want ik vind dat een hele eerlijke reactie van een paard. Hij zou je werkelijk alle kanten op sleuren en reken maar dat je niets tegen zijn kracht zou beginnen. Sigaar

Is hij recht gericht? Is hij wel echt helemaal bevestigd qua hulpen met het rijden? Hoe is je zit op dat moment? Hoe bedoel je dat je je best doet om hem in galop te krijgen? Wat doe je dan precies om dat voor elkaar te krijgen? Slaan? Schoppen?

Kracht zetten, agressief worden heeft helemaal geen zin. Zoek iemand die echt kundig is, die niet alles oplost met 'hard zijn'. Ga dan terug naar de basis, ga grondwerk doen om hem 'lichter' op de hulpen te krijgen. Werk op een nette manier aan je zit-, teugel- en beenhulpen. Bij zo'n jonkie is het ook handig om een kundig iemand te hebben die je hiermee vanaf de grond kan ondersteunen. Niet eens zozeer met een longeerzweep, maar liever met de juiste lichaamstaal en positie.

Overigens las ik net ergens dat iemand in dit topic zei dat je grondwerk doet om je paard op zijn plaats te wijzen, of iets dergelijks. Ik doe grondwerk met mijn paard om aan onze communicatie en band te werken op basis van wederzijds respect EN wederzijds vertrouwen. Hierdoor is het paard zo op je gericht, dat hij plezier krijgt in het werk, waardoor hij graag aan je vragen voldoet. Slaan, schoppen, trekken, dwingen en schreeuwen hoort daar echt niet bij (vind ik sowieso niet ok als je met paarden bezig bent Knipoog ). Daarbij kijk ik altijd naar hoe ik iets aan mijn paard vraag, als hij het niet oppikt. Meestal vraag ik het dan gewoon verkeerd. Bloos

Ik ben allergisch voor ruiters EN instructrices die de schuld graag bij het paard neerleggen. Dat is wel zo makkelijk (en laf). Kijk naar jezelf en neem je verantwoording. Zeker bij zo'n jonkie, als een 4-jarige. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:48

eens met bovenstaande. aangezien het dier het al standaard doet is er meer mis dan gewoon 'wat geklooi', bovendien zal een paard, wanneer het die kans krijgt, de weg kiezen van de minste weerstand. er wordt nu weerstand bij het dier opgeroepen en daar reageert hij op.

een andere instructeur lijkt me zowiezo een logische keuze.

verder vraag ik me af of hij fysiek wel helemaal in orde is. persoonlijk zou ik zo'n dier een poosje rust geven, lekker wat wandelen en eenvoudige leuke spelletjes doen om het dier geestelijk wat aan te moedigen zichzelf te ontplooien, en daarnaast een osteopaat even zijn fysiek onder handen laten nemen.
daarna pas rustig en onder goede begeleiding het dier weer oppakken onder het zadel, zoals het nu gedaan wordt wordt het paardje gruwelijk verpest, zo niet gebroken.
begin evt. aan de longe in een afgezette bak met een ervaren goede longeur, en ga er zelf op om aan je zit te werken. dat is altijd goed en leuk om te doen, daarnaast stimuleert het het vertrouwen van het paardje op jou als ruiter.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:05

Je zegt zelf eerder in dit topic dat hij in het begin dit gedrag niet vertoonde.
Dan zou ik toch maar andere dingen na kijken (zadel, tanden, mond, bit enz.enz.enz.), want het is niet natuurlijk dat hij dit gedrag vertoont.
Hij Geeft duidelijk aan dat er wat aan de hand is, heeft niks te maken met puber of iets dergelijks!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:11

Dit komt mij heel bekend voor.
Bij mijn vz paardje staat ook een haflinger die ik ook wel eens rijd (we hebben net een nieuwe verzorgster)
Dit meneertje is ook nog jong en deed dit ook, zodra ik erop zat het op een lopen zetten, vooral als je hem op een volte wou zetten.
Er zat dan geen rem en geen stuur meer op dus hopen dat je bleef zitten of dat je zacht in het zand viel. Op het gegeven moment was ie weer braaf.
Nu bleek hij last van zijn kiezen te hebben en hebben de tandarts erbij gehad. Nadat de tandarts is geweest werd dit al minder maar deed het nog wel. Sturen was een drama en oh wat kon ie hard.
Misschien kun je een tandarts erbij halen en mocht dit niet de oplossing zijn, gewoon eventjes hard doorpakken die handel, laat je hafje merken dat je de baas bent en niet andersom. Vel succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:18

om nog een voorbeeld te noemen, de haf van mijn zusje (toen nog haar VZ paardje) steigerde in het begin vreselijk, het begon bij het wegrijden en ging daarna om de zoveel passen gewoon door. het dier was al een tijd niet bereden geweest, en de ruiter vóór mijn zusje was er vrij snel mee gestopt vanwege het steigeren. mijn zusje heeft er twee keer op gereden, en de derde keer ging het lampje branden. het zadel hebben we eraf gehaald, en mijn zusje is zonder weer opgestapt. prompt was het steigeren over. wat bleek? het zadeltje was gewoon enorm pijnlijk, dat was wat het beestje probeerde te vertellen, en daarom wilde zij niet lopen.

bij dergelijke gevallen, achterhaal éérst de oorzaak van het probleem, het kan overal aan liggen. het verkeerde bit, pijnlijk zadel, scherpe randen aan de tanden, blokkades/ pijn in het lijf, etc etc. pas als je er zéker van bent dat het 'gewoon etteren' is (geloof me dit komt echt zelden voor!), heeft het zin om wat strenger op te treden. en zelfs dan vind ik slaan en schoppen uit den boze, tenzij het paard je gericht probeert wat aan te doen (gericht aanvallen of je uit klierigheid uit het zadel willen gooien, nogmaals zónder verder aanwijsbare reden).

bovenstaand verhaaltje over de tandarts zegt mij ook genoeg. dat dier heeft gewoon pijn gehad bij iedere druk die op de teugels/ het bit kwam. omdat het probleem bij meedere keren rijden van toepassing was, is het niet gelijk over als de pijn dan verholpen is. dergelijk gedrag dat ontstaat uit bijv. pijn, kan ook voortgezet worden in aangeleerd gedrag als je niet snel ingrijpt.

dergelijke weigering van werk is zelden puur 'klierderigheid', en dient dus ook zelden 'afgestraft' te worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:29

merrieveulen schreef:
dergelijke weigering van werk is zelden puur 'klierderigheid', en dient dus ook zelden 'afgestraft' te worden.

En als het niets medisch is, dan zijn het altijd nog fouten van de ruiter, dus jezelf straffen dan Ach gut

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:28

en hier ben ik het weer eens met superwoman... Mijn merrie was ook niet puur kliederigheid, die had geen kwaad in zich toen ze al haar kuren naar boven haalde Ach gut maar het was voor mij wel levensgevaarlijk dus dat werd wel effe duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was Ach gut je hoeft ook weer niet te soft te zijn, het is wel 500kg spieren waar je mee werkt, niet 2 kg konijn.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:41

Schoppen, slaan en trekken is nou niet echt de goede oplossing.
Mijn fjord van 5 jaar die doet dit ook.
Soms luistert de mijne wel, maar soms vertikt die het weer.
Maar hou goed je buitenteugel tegen de hals benen erbij houden.
Neem les, dat helpt enorm veel, (teminste bij mij!)
Laat anders iemand anders er een keer op rijden, om te kijken of die dat ook bij iemand anders doet!
De fout kan ook aan jou liggen, en zoals ik lees met; schoppen slaan en trekken dan ligt de fout zeker bij jou!
Het is nog een jong paardje en haflingers die zijn nu eenmaal ook heel erg eigenwijs en vooral nu omdat het frisser is en jou paard aan het puberen is!
Neem goede en voldoende les!
Succes ermee!
Groetjes.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:44

Haal toch niet steeds het slechte naar boven, ik geloof dat dat nergens bij werkt, niet bij mensen maar zeker niet bij paarden.
Vertel dat meisje wat ze wel moet doen en goed doet. Niet alleen maar afkraken, daar help je niemand mee. Is echt weer bokt eigen, ik ben nog niet lang lid maar wordt altijd moe van zulke reacties.

Ik begrijp dat je hem dan vervelend vind TS. Ze weet al dat ze iets fout doet anders vraagt ze geen hulp. Dat wil ze krijgen en niet commentaar wat ze allemaal wel niet moet zeggen en doen. Lijkt mij tenminste. Iedereen heeft wel eens een ongepaste reactie gegeven op een paard gewoon door onmacht en onwetendheid.

Ik ben het eens met de manier die MysticTinker aangeeft op pag 1. Zo zou ik het proberen op te lossen. Zet iemand bij het punt waar hij uitbreekt, gewoon terug gaan naar logisch denken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:11

Ik herinner me een zekere fjord, een jaartje of 6 oud. En die kon leuk lopen, en werd gekocht door een meisje wat dacht dat ze leuk kon rijden. Dat ging een maandje of 4 goed, totdat de fjord 's nachts naar binnen toe ging, en drukker werd. De fjord ging wegrennen vanuit het niets, wilde de hoeken niet meer door. Het meisje nam aan dat het aan de stalling lag, en verhuisde haar paard. Daar rende haar paard nog veel harder weg. Bokken, stijgeren, achteruit lopen, helemaal niet meer lopen, omdraaien, wegrennen, alles alles alles. Hele periodes kon ze alleen maar een voltetje van 5 meter voor de ingang van de bak rijden. Het meisje gaf niet op, ging veel longeren, veel wandelen, maar iedere keer als ze opstapte lag ze er binnen een half uurtje weer naast. Als ze buitenreed ging het prima. Soms ging het ineens periodes goed, maar dan lukte het niet meer. Ze probeerde vanalles. Schoppen, slaan, trekken, ernaast lopen met de longeerlijn eraan en de zweep in de handen, haar voeren in die hoek, minder krachtvoer alles alles alles werd geprobeerd. Meerdere instuctrices paseerden de revue. Totdat ze op oudejaarsdag nu 2 jaar geleden weer op haar gat in de bak lag. Toen besloot ze iets anders te gaan doen.

Ze volgde een basiscursus grondwerk, een NH midweek, en daarna is het zienderogen beter gaan. Een duurdere, betere intuctrice kwam les geven, het zadel werd nagekeken, paard kreeg een nieuw bit. En tada, momenteel kunnen ze samen de bak rond zonder dat het meisje bang hoeft te zijn dat ze gelanceerd wordt, het paard ziet er goed uit, en heeft duidelijk baat bij het feit dat ze vriendelijk en consequent aangepakt wordt.

Oh ja, de fjord is van mij. Dit is mijn verhaal. Ik heb GIGANTISCH op mijn paard gevloekt! Dat somme beest deed niet wat ik wilde! En ik deed toch echt alles zoals het gezegt werd in de les! En toch deed ze het niet! En in de les wel! Stomme knol, ik verkoop je, ik doe je naar de slacht! Jep, geweldig, het lag aan mij...

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:18

je kan de helft van de bak af zetten met lint zodat die niet van de volten weg kan rennen mijn 3 jarige haf deed dat ook en nu ben ik bezich met een lint en het helpt wel alleen je hebt wel kans dat die schagerijnig woord
maar nooit te boos worden op zoon jong paard als je hem dan straft woordt die bang van je en kan je hele maal op nieuw beginnen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:16

pharagirlke schreef:
en hier ben ik het weer eens met superwoman... Mijn merrie was ook niet puur kliederigheid, die had geen kwaad in zich toen ze al haar kuren naar boven haalde Ach gut maar het was voor mij wel levensgevaarlijk dus dat werd wel effe duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was Ach gut je hoeft ook weer niet te soft te zijn, het is wel 500kg spieren waar je mee werkt, niet 2 kg konijn.

Mm mijn konijn is toch echt wel meer dan 2 kg haha maar dat terzijde. Het zou ook nog kunnen dat je pony zich verveeld en het allemaal maar te sirieus vind. Zorg eens voor meer afwisseling en ga nieuwe dingen proberen. Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:17

En hoe gaat het nou met je Haf.?