Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:12

Don_Zhivago schreef:
hier is al een eeuwig heid een discussie over, en daar gaan de mensen het nooit over eens worden arabesk Lachen

Uiteindelijk zal de norm over bitgebruik ook gaan veranderen. Die verandering is al op gang, daar kun je niet omheen Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:19

ja dat weet ik.. ik sta er zelf ook wel open voor.. maar ook ik ben er 1 die denkt dat je met bit wel degelijk meer controle heb over je paard...
Dan nog zijn hier al jaren discussie over.. en die houden toch nooit op Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:12

Tinka haar andere paard wordt bitloos gereden (ook door mij welteverstaan)
dus ze weet hoe het voelt, en het kan dat haar ijslander beter te rijden is met bit dan zonder bit, toch? Ze heeft het geprobeerd zegt ze!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:58

Tja, we zoeken naar een reden voor het wegrennen.
Edit: en hoeveel paarden rennen er niet weg voor het bit?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:09

hmhm begrijp het Lachen
maar als ze het nu ook doet zonder bit?
Dan is dat dus weer uitgesloten..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:10

ja.. en hoeveel doen dat niet :S

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:12

ik heb de andere tips mog niet gelezen omdat er wel heel veel stonden Tong uitsteken

maar ik vind het zadel te klein voor je; je zit achter op de klep

ik vind je te groot voor de pony(voor de mooigheid)

en ik denk dat je veel wisselende figuren en overgangen moet rijden om haar soepeler en meer ontspannen te krijgen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:30

Hoi, wat een leuke IJslander!

Mijn IJsje was ook een racemonster toen ik haar kocht. Bij haar was het metname een balansprobleem (en temperament natuurlijk Haha! ). Ik ben haar toen gaan rechtrichten via rechtrichtende buigingsarbeid (paardenbegrijpen.nl). Elk paard is van nature links/rechtshandig en buigt makkelijker eenzijde op. Buigingsarbeid en werken aan de hand werkt ontspannend en ze worden er sterker van. Nu is mijn IJslander super braaf! Aangezien jij schrijft dat jouw IJsje metname rechtsom problemen geeft, is dit voor jou misschien ook een optie. Succes!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:12

Ja dat rechtrichten lijkt me wel wat, ik ben alleen nog op zoek naar iemand die me les kan geven op die manier. Dit zadel is idd te klein voor mij, op de een of andere manier zit ik ook heel erg achterop het zadel, ik zou eigenlijk meer naar voren moeten zitten. ik ga donderdag kijken voor een ijslanderzadel, en dan testen of dat scheelt. Het rennen zal vnl. door haar temperament komen denk ik, volgens haar vorige eigenaresse zal het ook een heel goed wedstrijdpaard worden als ze rustiger in haar hoofdje word.
Ik rij mijn andere paard Pathos idd bitloos en mijn kwpn merrie rij ik ook regelmatig bitloos. Ik vind bij haar ook dat ik met bit meer controle heb, dus als ik een heftig buitenritje ga maken dan rij ik haar ook liever met bit want dan wil ze nogal eens heet worden.
Pathos wil ik proberen bitloos te houden, hij heeft nog nooit een bit ingehad, hij is ook heel rustig met rijden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:35

Als ik dit allemaal zo lees dan doe je erg je best voor je paard. Uit meerdere hoeken klinkt dat dit een 'moeilijk' paard is en jij hebt haar ook als niet-rijpaard gekocht. Mijn eerste vraag is dan ook: hoe eerlijk is het dan tegenover haar en tegenover jezelf dat je er wel een rijpaard van wil maken ?

Mocht je echt vinden dat dit een goed idee is en blijft, dan zou ik je willen aanraden om een aantal stappen terug te zetten. Behandel haar als een jong paard dat nog niets kent en begin bij de basis. Als jij schrijft dat hier blijkbaar iets mis gegaan is, dan is het erg belangrijk dat je deze over doet en nu wel goed laat gaan. Neem hier de tijd voor. Verder zou ik als je met rijden weer begint dit in eerste instantie alleen aan de longe doen. Dan heeft de persoon in het midden namelijk de controle en hoeft de ruiter alleen maar te zitten. Pluk manen vast (heel fijn die IJslanders) en als je het echt goed opgebouwd hebt weer, dan gebeurd er waarschijnlijk niets. Mocht ze wel gaan rennen, dan blijf je gewoon zitten en kan je ontspannen blijven, want degene in het midden zorgt dat het goed afloopt. Met jouw ontspanning zal zij ook leren ontspannen. Neem de tijd voor iedere stap, stop als het goed gaat, beloon zodra het kan en ik denk dat het mogelijk kan zijn dat je over een jaar best een leuk rijpaard aan haar kan hebben.

En een deel van je houdingsprobleem in het zadel kan je denk ik oplossen door je beugels wat langer te maken, zodat je niet in stoelzit gedwongen wordt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:42

en zodra je het gevoel heeft dat het goed gaat en zij gaat wat meer ontspannen... gelijk stoppen Lachen

Als je een keer hulp nodig heb, wil ik wel een keer met je mee hoor odetje Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:19

Don_Zhivago schreef:
ja dat weet ik.. ik sta er zelf ook wel open voor.. maar ook ik ben er 1 die denkt dat je met bit wel degelijk meer controle heb over je paard...

er komt een dag dat bitten alleen nog in musea te vinden zijn en dat mensen bijna niet meer kunnen geloven dat er een tijd was waarin het normaal was dat er stukken metaal in de paardenmond geschoven werden

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:55

Tinka schreef:
Ja dat rechtrichten lijkt me wel wat, ik ben alleen nog op zoek naar iemand die me les kan geven op die manier.

Op www.paardenbegrijpen.nl staat een lijst met instructeurs. Succes! Bij mijn snelle IJslander heeft het in ieder geval geholpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:22

Arabesk schreef:
Don_Zhivago schreef:

er komt een dag dat bitten alleen nog in musea te vinden zijn en dat mensen bijna niet meer kunnen geloven dat er een tijd was waarin het normaal was dat er stukken metaal in de paardenmond geschoven werden

Het is maar waar je in geloofd..
Ik geloof nog steeds in de dag dat ik miljonair word... maar zou die ooit komen??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:17

Moderatoropmerking:
Discussie over bitloos kan ergens anders plaatsvinden, maar daar is HAW niet voor. Graag weer terug naar rijtechnisch commentaar/aanwijzingen waar de topicstarter mee verder kan. Lachen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:29

Leuk paardje, leuk dat je foto's hebt geplaatst - zo vaak staan er nou ook weer geen foto's van IJslanders op HAW!

Ten eerste een opmerking over je zit: je beugels zijn te kort en daardoor kun je je benen niet goed naar beneden af laten hangen. Je zit nu in de stoelzit waardoor je te veel achterop de rug van je paard drukt. Beugels 1 of 2 gaten langer, benen lang maken en meer rijden met je kuiten en minder met je zit (minder zwaar zitten).

Wat betreft het snelle: werk aan de basis. Zet haar zo goed mogelijk aan de hulpen. Dit door veel overgangen te rijden. Ze moet daarbij licht blijven op het bit en dit steeds loslaten als jij dat vraagt. Doe dit eerst met een doorhangende teugel en enkel signaalhulpen, zodat ze op eigen benen loopt. Uiteindelijk moet je haar met je kuiten naar je hand toe kunnen drijven en op kunnen vangen zonder dat ze onder je wegloopt. En heel consequent zijn in de overgangen terug: ho is echt ho, en wel binnen een seconde en niet na een remweg van 20 m. Rent ze toch door je hulpen heen, leer haar dan de one rein stop aan (uitleg kost wat tijd; ff googlen, of missschien heeft iemand anders hier meer tijd om je het principe uit te leggen?).
Steeds tussendoor belonen als ze goed reageert door ontspannen voorwaarts-neerwaarts te stappen. Succes, het klinkt wel als een projectje!
Wat ik me trouwens nog afvroeg, tolt je niet met haar?

En een opmerking OT: ik erger mij persoonlijk(niet voor het eerst) mateloos aan het ongevraagde 'advies' om bitloos te gaan rijden. Goed dat de moderator daar iets van zegt.

love_falko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:07

Je teugels kunnen inderdaad een stukje langer, het ziet er niet echt ontspannen uit. Ze moet leren om op eigen benen te lopen. Die van ons wordt op een los teugeltje gereden, en dat wordt langzamerhand opgepakt.
En ik vroeg me ook af of je met haar tölt. Kan ze dat? Of is het omdat jij dat nog nooit gedaan hebt?
En ze is wel een leuk beestje!

Veel succes nog!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 12:23

Ik heb donderdag een ijslanderzadel gekocht, die ga ik morgen proberen. Dan ga ik ook proberen met langere beugels te rijden. Ik rij altijd met vrij korte beugels omdat ik anders last van mijn rug krijg, vandaar dat ik idd voor geen meter zit op dat zadel, ga ook veel te ver achterop zitten dan.
De tolt is ze nog niet aan toe, maar dat zou ze in de toekomst wel moeten gaan doen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:27

ik weet niet of het al genoemd is maar voor mijn gevoel zit je te ver naar achteren (niet naar achteren geleund)
maar met je kont op de lepel
doe je beugels een gaatje langer en je benen wat naar achteren
dan ga je wat beter zitten (eigen ervaring)
verder leuk beestje Lachen
en te groot ben je niet want er zijn genoeg (grote) volwassenen die er op rijden
alleen bij ons op de manege loopt een ijslander rond die ook wedstrijden loopt
alleen was er een keer een jury die vond de ruiter te groot
en dat snapte ik niet

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:50

Wat een leuk paard, ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nieuwe zadel bevalt Lachen

Over het wegrennen he, zou ze dat doen omdat jij misschien te afwachtend rijdt en zelf maar wat gaat bedenken? Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze nog niet genoeg balans heeft en dat oplost door te gaan racen ipv jouw te dragen, aangezien ze nog jong is en ruim een jaar niet ohz is geweest.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:45

Ik heb vandaag op Brunka gereden met nieuw zadel en hoofdstel, ging best wel goed, ze schoot een paar keer weg en wilde graag hard, maar liep ook stukjes heel ontspannen. Ik heb geprobeerd de teugel losser te laten, in stap ging dat redelijk aan het eind, toen was ze best relaxed. In draf wil ze steeds harder en dan moet ik toch nog steeds een ophouding maken. Ik heb verder echt niet veel kg in handen, ook niet met een ophouding want ze komt best makkelijk terug.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:16

Als ze gaat rennen in draf: terugnemen naar stap, weer ontspannen rijden en dan opnieuw proberen. Tevreden zijn met korte stukjes, veel belonen (met je stem) en dan langzaam uitbouwen. Lachen Fijn dat het goed ging.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:56

Ik heb juist het idee dat ze in draf meer ontspant dan in stap. In stap loopt ze heel afwachtend. Als er maar iets van aanleiding is schiet ze dan weer weg. Toen ik klaar was heb ik wel lekker in haar manen gekroeld terwijl ze stil stond, toen zag ik haar ontspannen.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:41

Ik vind je in ieder geval niet te groot voor een Ijslander.
Maar heb wel een paar opmerkingen:

1. Let op je pianohandjes.
2. Het lijkt erop dat hij heel erg tegen de hand loopt, mede door te korte teugels. Gooi je teugels wat losser.
3. Je ziet er heel erg gespannen uit, leer te ontspannen. Het paard voelt het namelijk en spant zichzelf dan ook meer.
4. Je beugels zijn best wel kort, doe ze één of twee gaatjes langer. Het helpt ook voor je houding, je gaat er namelijk trotser, dus rechter op zitten.

Succes er nog mee!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:14

Ten eerste, wat een ontzettend leuk merrietje. Lachen
Qua gedrag heeft ze ook wel wat van mijn merrie (gehad) waar ik ook pas sinds kort eigenares van ben, dus ik zal je in zoverre ik dat kan en weet tips te geven.
Voorafgaand commentaar door andere heb ik nog niet gelezen, dat zal ik na mijn post doen. Knipoog

Je geeft zelf aan dat ze moeilijk ontspant, en vanaf de foto's te zien is dat ook wel zichtbaar. Maar wat mij erg stoort -en wat haar ook zeker niet ontspannen zal laten lopen- is dat je haar zo ontzettend kort houdt. Je geeft haar bijna geen ruimte om los te laten: ik zie een achterhand, rug, voorhand en hoofd, haar nek verdwijnt bijna. Probeer haar eens gewoon in stap, lekker lang te laten worden, geef haar maar eens de ruimte want die moet je haar wel gunnen. Stap veel, wissel van houding. Laat haar eerst dus bijvoorbeeld zo lang mogelijk worden waarbij jij je handen laag en breed houdt, pak dat daarna weer een klein beetje op en hou je handen daarbij weer iets hoger. Oefen dat en blijf dat veel afwisselen, vooral goed nageven als ze écht los laat. Probeer daar misschien ook veel bij te praten, duidelijk belonen want ze moet wel weten en voelen dat ze het goed doet. Probeer ook niet met je polsen te 'sturen', maar denk meer vanuit je ellebogen.
Het ziet er ook op de foto's uit dat je er gespannen op zit. Niet zo gek natuurlijk, want jij bent 'gewend' dat ze er af en toe vandoor gaat. Ik heb dit ook gehad met mijn IJslander: ze is erg gevoelig en na een korte tijd begon ze er opeens vandoor te gaan, waardoor ik me nog meer ging aanspannen en.. tja, dat gaat dan nog harder. *LOL* Daar zijn we helemaal overheen gekomen, ik rij nu ook af en toe zonder zadel en ze is erg goed ontspannen. Laat je niet wijs maken!
Volgens mij klem je je benen ook redelijk aan? Probeer je tenen naar binnen te houden waardoor je wat minder gaat klemmen en je benen mogen iets meer naar achteren, maak je helemaal lang, trek je rug niet te hol en ga maar desnoods lekker veel praten (dat heeft bij mij veel geholpen, daar werd ik zelf maar ook mijn merrie ontspannen van Tong uitsteken ). En als ze dan lekker nageeft en los aanvoelt kun je stelling vragen. Zeker niet de rechterhand vermijden, blijf nageeflijk rijden en stelling vragen.
Het is belangrijk dat je je stap wel echt in orde krijgt, oefen dit dan ook heel veel. Het is niet voor niets de basis. Lachen
Wees duidelijk voor haar, ik ben heel benieuwd hoe het gaat!

Edit: je bent trouwens helemaal niet te lang, ziet er prima uit! Jullie houding is natuurlijk ook nog niet wat het moet zijn, dus dat zal er alleen maar beter uit gaan zien als je goed oefent. Lachen

Pff, beetje lang verhaal zie ik. Clown