Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Re: Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:05

Dan wil ik ook weer even reageren op wat jij allemaal zegt Duivel

Odin schreef:
Dat is jouw mening, ik moet zeggen dat de juryleden die ik tot nu toe gehad heb, het daar blijkbaar niet mee eens waren. Dat we nog niet aan het M2 toe zijn is iets wat ik zelf ook vind, maar aan mijn punten in het M1 te zien rijd ik zeker niet voor jan met de korte achternaam in deze klasse. Knipoog

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat je voor jan met de korte achternaam in het M zit. Wat ik wil zeggen is dat er nog best wel wat dingen verbetert kunnen worden, wat je zelf ook zegt. Er zijn nogal wat mensen die zeggen dat het er zo geweldig uit ziet of dat je paard zo super loopt enzo, daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Er zijn zeker nog wat dingen waar aan gewerkt kan worden. Maar niet negatief naar jou bedoeld dus. Knipoog

Odin schreef:
Op zich heb ik wel genoeg balans in mijn zit, alleen ben ik nog niet stabiel genoeg in mijn houding. Ik weet niet of je het verschil begrijpt, maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik bijvoorbeeld absoluut niet op mijn teugels hoef te steunen om in balans te blijven (ik rijd bijvoorbeeld zeer regelmatig met mijn teugels in 1 hand à la western om juist mijn zit onafhankelijk van mijn handen/armen te trainen). Waar ik wél moeite mee heb is met name het op 1 lengte houden van mijn teugels en dus ook met de juiste armhouding. Als dat lukt zit ik ook gewoon op 1 manier in het zadel. Als ik de teugels te veel door mijn handen laat gaan (omdat bijvoorbeeld mijn paard het wel fijn vindt mij de teugels heel subtiel afhandig te maken en daarmee mijn en zijn gewicht naar de voorhand te krijgen) wordt het beeld onrustiger. Zo ook wanneer ik niet goed voor me uit kijk waardoor mijn bovenlichaam niet optimaal boven mijn paard zit. Zonder beugels rijden is op zich een idee, hoewel dat er bij mij vaak toe leidt dat ik dan juist mijn benen ga klemmen in plaats van loslaten. Zonder zadel ga ik absoluut niet aan beginnen, dat wil ik mijn paard en mezelf niet aandoen (mijn paard vanwege mijn eventuele gehobbel en mijzelf vanwege de smalle en vrij hoge schoft van mijn paard).
Mijn zadel is door een deskundig zadelmaker/passer aangemeten en moet opgevuld worden (waar ik al een afspraak voor heb staan) maar het is dus prima op mijn zit afgestemd.

Ik heb ook absoluut niet het idee dat je aan je teugels hangt om in evenwicht te blijven, maar ik denk wel dat je moeite hebt om de juiste balans te houden bijvoorbeeld in het verruimen. Dat jouw houding niet constant is komt volgens mij doordat je op sommige momenten niet helemaal in balans zit, je gaat dan bijvoorbeeld achterover of voorover zitten om je evenwicht niet te verliezen. Als je echt in balans bent zou je ook tijdens de verschillende oefeningen die je doet mooi stil in dezelfde houding recht boven je paard moeten kunnen blijven zitten.
Zonder beugels heb je minder steun zodat je minder makkelijk kunt corrigeren als je even je balans kwijt raakt. Dit maakt je heel bewust van je eigen (on)balans. Ook als je daarna je beugels weer aan hebt zul je makkelijker voelen wanneer je aan het corrigeren bent terwijl je dat nu wss ongemerkt doet. Dat klemmen daar moet je dan even heel bewust op letten dat je dat niet doet. Maar dat is ook eigenlijk een vorm van onbalans. Als je goed in balans zit hoef je niet te klemmen. Alleen als je het eng vindt zou ik het niet doen want daar wordt niemand beter van.

Wat je teugels betreft is het misschien een idee om een paardenstiekje of touwtje om je teugel te doen waar je hem vast zou moeten houden, dan voel je eerder dat je ze langer laat worden. Zo is het voor jezelf makkelijker om daar consequenter in te zijn.

Odin schreef:
Dit doe ik inderdaad al op deze manier. Is op deze serie foto's niet zichtbaar omdat ik al een poos niet in de buitenbak was geweest wat ik al eerder schreef, en het erg moeilijk was om de ontspanning te pakken te krijgen die ik in de binnenbak wel kan bewerkstelligen. Maar in de binnenbak krijg je weer waardeloze foto's, das de andere kant. Knipoog

Dat snap ik, maar ik vraag me dan wel af hoe je dat op wedstrijd doet. Dan ben je toch ook op een plaats waar je paard minder vaak komt?
Ik probeer zelf om heel duidelijk onderscheid te maken tussen wanneer een paard rond mag kijken enzo en dingen mag zien, bijv met losstappen of met een ontspannen buitenritje. En wanneer ik verwacht dat ie zich echt op mij concentreert, dan rijd ik veel oefeningen om de aandacht echt bij mij te houden en als ik merk dat ie toch afgeleid is dan maak ik een ophouding om de aandacht opnieuw op te eisen. Sommige paarden worden daar heel heet van, maar vaak snappen ze ook wel dat de ruiter de leider is die kijkt of er enge dingen zijn en dat het paard alleen maar de leider hoeft te 'volgen'. Misschien dat je er iets mee kan.

Odin schreef:
Dank je en wat die tips betreft, dat is gewoon logisch voor mij. Als ik geen tips zou willen of niet tegen kritiek kon, had ik beter geen foto's kunnen plaatsen op Bokt, toch? Knipoog

helaas denkt niet iedereen daar zo over....

Odin schreef:
Volgens mij heb ik daar wel op gereageerd, het bit is zeker niet te groot (is 11,5 cm voor mijn paard van 1.64 met een klein koppie). Ik denk dat het komt omdat ik toch nog te veel druk op mijn binnen- en minder op mijn buitenteugel heb op deze fotoserie.
Ik rijd op zich niet met veel druk, maar blijkbaar met te veel druk op 1 kant (binnenkant).
Ook daar gaat aan gewerkt worden.

Dan heb ik er vast overheen gelezen. Als je met teveel druk op je binnenteugel rijdt moet je eens proberen om een grote volte te rijden tussen E en B (niet bij A of C want dan zit je teveel op de hoefslag) en je dan heel bewust afvragen op welke teugel het meeste druk staat en of je paard de juiste buiging heeft. Als je op de binnenteugel rijdt kijkt je paard vaak teveel naar binnen. In een grote volte doe je je binnenteugel een beetje naar binnen en tegelijk je hand naar voren zodat er geen extra druk op die teugel komt. Je binnenteugel is dus in principe los(geen boogje uiteraard). Als je paard dan uitbreekt heel goed je buitenteugel tegen de hals. In het begin evt je buitenhand iets optillen, maar nooit over de schoft. Je gebruikt je binnenteugel op de volte alleen om je tempo onder controle te houden als je paard onder je uit wil lopen, dan hou je tegen op 2 teugels.

Het is misschien ook goed om je eens af te vragen of je paard wel echt recht is op de rechte stukken. Zet eens iemand aan het eind van de lange zijde, die hoort dan alleen de 2 voorbenen van je paard te zien, de achterbenen lopen in het spoor van de voorbenen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:32

Ik ga niet op alles weer reageren met een quote, dan blijven we aan de gang namelijk.
Wat betreft het mezelf afvragen of mijn paard recht is op rechte stukken, dat is over het algemeen wel zo. Ik heb meerdere malen per week les springen, dressuur, privéles) en rijd 1x per 2 weken les op de ORUN-instructeurscursus niveau 2 die ik volg, dus wat het meekijken betreft, dat zit wel goed. Haha!

Verder denk ik dat het natuurlijk prima is om alle punten die verbeterd kunnen worden hier neer te zetten, maar de foto's blijven een momentopname en sommige dingen die je nu op de foto's hebt gezien waren bij wijze van spreken een seconde erna al weer opgelost.
Zoals ik al eerder heb aangegeven en ook wel zal zijn gebleken uit dit topic weet ik heel goed wat de verbeterpunten zijn bij mijzelf en bij mijn paard, maar ik ben me er (gelukkig) ook van bewust dat er al een hoop zaken verbeterd zijn sinds ik hem als 3 1/2 jarig nog niet veel gereden paard.
Volgens de mensen waarvan ik instructie krijg gaan we gewoon prima vooruit en ontwikkelt mijn paard zich prima, zowel fysiek als mentaal. En het belangrijkste: hij heeft plezier in wat hij doet, en doet het gráág voor mij. Iets wat soms ten koste van het resultaat nog wel eens vergeten wordt.

Dat er dan nog steekjes vallen onderweg, is in mijn ogen niet erg en juist daarvan leer je weer, als je maar onderkent dát er dingen fout gaan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:40

Citaat:
Het is misschien ook goed om je eens af te vragen of je paard wel echt recht is op de rechte stukken. Zet eens iemand aan het eind van de lange zijde, die hoort dan alleen de 2 voorbenen van je paard te zien, de achterbenen lopen in het spoor van de voorbenen.

Ik mag hopen dat een tweede fase instructeur dit wel kan voelen. Zoniet, begin dan structureel binnenhoefslag te rijden!

Over je houding, ik snap dat het nuttig kan zijn om aan je houding te werken. Dit kun je dan wel een keertje doen aan de longeerlijn. Maar het moeilijke aan paardrijden is dat je stil en in balans kunt blijven zitten en toch kunt inwerken! Dan kun je beter een keer op een verder doorgereden paard rijden die je bepaalde dingen aan leert voelen en ook hoe je daar het beste je houding in kan bewerken!

Citaat:
Voor het oprichten zou ik hem met losrijden veel lager instellen, met zijn neus ergens ter hoogte van zn knieën en zijn neus op de loodlijn of iets ervoor.

Zou ik niet doen met een paard wat zo in elkaar zit als deze, krijg je nooit meer omhoog! Ik neem aan dat je op de ORUN ook niet zo begeleid wordt.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:52

Vudress schreef:
Citaat:

Ik mag hopen dat een tweede fase instructeur dit wel kan voelen. Zoniet, begin dan structureel binnenhoefslag te rijden!

Eerste fase instructeur in opleiding hoor. Niveau 2 heet het tegenwoordig. Knipoog
Ik voel het overigens zelf doorgaans wel. Jouw reactie is overigens niet op mij maar op Aurora3 (waarvan ik niet weet of ze al dan niet een instructeurscursus heeft gedaan of doet). Je quote haar in ieder geval en niet mij. Knipoog

Vudress schreef:
Over je houding, ik snap dat het nuttig kan zijn om aan je houding te werken. Dit kun je dan wel een keertje doen aan de longeerlijn. Maar het moeilijke aan paardrijden is dat je stil en in balans kunt blijven zitten en toch kunt inwerken! Dan kun je beter een keer op een verder doorgereden paard rijden die je bepaalde dingen aan leert voelen en ook hoe je daar het beste je houding in kan bewerken!

Als het goed is ga ik dat binnenkort doen. Wordt vervolgd dus. Haha!

Vudress schreef:
Zou ik niet doen met een paard wat zo in elkaar zit als deze, krijg je nooit meer omhoog! Ik neem aan dat je op de ORUN ook niet zo begeleid wordt.

Ook hier geldt dat je reageert op een quote van Aurora3 en niet op mij, dus mij ontgaat even je laatste deel van de zin (over de ORUN).
Ik zou wel graag willen weten wat je precies bedoelt met het vetgedrukte deel van je uitspraak. Hoezo zou je een paard "wat zo in elkaar zit als deze" niet meer omhoog krijgt als je die met losrijden lager in zou stellen met zijn neus ter hoogte van zijn knieën en op de loodlijn of iets ervoor (nogmaals, dat was het advies van Aurora3 en niet iets wat ik heb neergezet). Wat bedoel je precies met je uitspraak "een paard wat zo in elkaar zit als deze"? En waarop baseer je dat dan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:24

Vudress schreef:

fouten in rijstijl zijn vaak dingen die al in zoverre een gewoonte zijn geworden dat je fout corrigeert zonder er bewust over na te denken; je concentreren op stil en in balans zitten helpt naar mijn idee om een nieuwe gewoonte aan te leren waar je na een aantal keren minder over na hoeft te denken en daarom daarna makkelijker in stand is te houden dan wanneer je iets dergelijks probeert te corrigeren naast alle andere dingen die je moet doen. Daarnaast vind ik zelf dat hoe beter je houding op zichzelf is, hoe makkelijker het wordt om andere handelingen uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:55

Ik heb het idee (dit kan mijn verbeelding zijn maar ik zeg het toch maar even) dat het paard een beetje in je handen "hangt" in de draf.
Probeer hem wat meer van achteren naar voren te rijden en door veel overgangen dit een beetje op te lossen.

Voor jou houding heb ik ervaren dat als je, je hakken nog net wat verder uitdrukt (dus echt heel erg veel druk erop) dan ga je automatisch rechterop zitten.
Probeer je er niet op te concentreren en daarbij het paard laten gaan, maar dit zal voor jou net dat kleine beetje oprichting geven en misschien gaat je paard daar ook wat hoger in gesteld van lopen.

Verder vind ik het er zeer netjes uit zien, het paard is heel erg aansprekend!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:38

probeer wat rechter op te gaan zitten, doordat je zelf de neiging hebt naar voren te zitten gaat er meer gewicht naar de voorhand van je paard en maak je het voor jullie beide moeilijker.
Probeer ook in de galop mee te gaan met de beweging van je paard, dus knieën niet vast zetten, rechtop zitten en je hand niet vast zetten.

Ik vind het er verder wel netjes uit zien en jullie een mooie combinatie Lachen

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:24

@ TS: ik ben het er helemaal mee eens dat het plezier van je paard en van jou natuurlijk altijd voorop moet blijven staan. Je ziet ook aan de foto's dat je paard er zeker geen hekel aan heeft. Hij is zo mooi ontspannen en vrolijk aan het werk.
Volgens mij weet je inderdaad heel goed waar nog aan gewerkt moet worden en anders is het in dit topic wel gezegd. Dus ik ben heel benieuwd naar je volgende HAW topic

@ Vudress: ik zou ook wel graag willen weten waarom je zo'n paard niet meer omhoog zou krijgen?? Het lijkt mij dat je elk paard op verschillende hoogtes in zou moeten kunnen stellen, dus ook af en toe een keer wat lager.....

btw: ik heb geen instructeurscursus gedaan hoor. Misschien ga ik dat ook nog wel eens doen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:27

Prachtig paard ! Ik vind dat je een hele mooie houding hebt.
Verder vind ik dat je je paard zeer mooi ontspannen & bijeenrijd.
Je mag iets meer op je kont gaan zitten in de galop.
Ik vind jullie een hele mooie combi ! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:46

Odin, je hebt een leuk paard en ik vind het super hoe je al bezig bent om jezelf als ruiter te verbeteren. Je bent er serieus mee bezig en je weet zelf ook wel dat er altijd wel iets is dat beter kan Lachen. Wat mij opviel in de foto's is dat je heel veel contact hebt met je been en ik vroeg me af of dat wat lichter zou kunnen, zodat je been wat meer af kan hangen (wat weer allerlei voordelen kan hebben). Je paard is goed aan je been denk ik, daar kan ik niks van zeggen, maar de volgende stap is dat hij dat ook kan zonder dat je er steeds bij bent.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:39

Ik vind het knap dat je dat op de foto's hebt gezien Lovely.
Het klopt inderdaad dat ik hem te veel wil ondersteunen met mijn been, terwijl dit eigenlijk niet nodig is. Vorige week heb ik een gastinstructie gereden waar exact hetzelfde gezegd werd! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:49

Probeer het maar, je zult zien dat je dan makkelijker kan zitten en je je zit echt onafhankelijk kan maken. Je bent nu in je onderbeen nog erg naar je paard toe en dat mag andersom worden, hij naar jouw been. Je onderbeen af laten hangen, je knie een stukje lager, bovenbeen wat meer ontspannen waar dat mogelijk is en dan gaat de rest vanzelf. Het past ook wel bij je niveau om de lat weer een stapje hoger te leggen voor jullie. Niet door moeilijker oefeningen, maar om de basisprincipes wat aan te scherpen, waardoor het allemaal makkelijker gaat en dan komt de rest vanzelf. Het eerste wat je ermee bereikt is dat je met je kuit het achterbeen meer kunt aansturen en direct meer impuls kunt opwekken, door je betere houding kun je toelaten dat hij meer overneemt op achter en hopla, daar ben je. Niet van vandaag op morgen natuurlijk, maar wel binnen handbereik. Wel dezelfde positieve uitstraling vasthouden hoor, laat je niet door frustratie op de kop zitten Knipoog.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:57

Bedankt voor je nuttige tips!
Ik ga er zeker mee aan de slag.
Frustratie, ik en dit paard gaan (gelukkig!) niet samen, dus ik zal me zeker niet door frustratie op de kop laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:59

Dat straal je ook uit op de foto's, vandaar dat ik nog even wilde benadrukken dat je dat vooral vast moet houden Lachen. Leuk om te zien in ieder geval.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:21

Je paard loopt te vaak achter de loodlijn, daarmee beperk je z'n ademhaling en overstrek je de rugspieren en gaat het paard met een weggedrukte rug lopen. Ik zou hem vaker wat langer lager en lang laten lopen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:01

Ik wil nog wel wat kwijt over de overstrekking van de rugspieren, ik denk dat de ts hier tekort mee gedaan wordt, een overstrekking van de rugspieren wordt veroorzaakt door een extreem diepe houding van het hoofd en de hals, dat is hier niet het geval, het paard loopt op sommige foto's te diep.
Ik zag al voorbij komen, de handen wat losser, dan geven de plaatjes al een veel vriendelijker en plezieriger beeld, vind ik
Veel oefenen met het correct uitvoeren van de sb, openen en sluiten van voltes en travers, dat zijn hele goede oefeningen om je paard sterker te maken en ook leuk om je paard op 2 kanten zo te gymnastiseren.
Ik vind je houding verder netjes en je hebt een hele knappe schimmel, ik heb ook het idee dat je de adviezen ter harte neemt, top !

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:04

Aurora3 schreef:
@ Vudress: ik zou ook wel graag willen weten waarom je zo'n paard niet meer omhoog zou krijgen?? Het lijkt mij dat je elk paard op verschillende hoogtes in zou moeten kunnen stellen, dus ook af en toe een keer wat lager.....

btw: ik heb geen instructeurscursus gedaan hoor. Misschien ga ik dat ook nog wel eens doen.

Kunnen ja, en dat is wat anders dan daadwerkelijk doen. Je moet het gevoel hebben dat je de houding van je paard elk moment KUNT veranderen. Als dat kan moet je gaan bedenken welke houdingen je daadwerkelijk gaat gebruiken. Het heeft voor sommige paarden totaal geen zin om rond en diep te lopen, daar verbeteren ze niet van. Net zoals dat je sommige paarden een hele slag ronder moet instellen voordat het trainingswaarde is.

En overstrekken van de rugspieren? Dat krijgen de meeste ruiters niet eens voor elkaar.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:13

Daar ben ik het wel mee eens ja, dat je de houding moet zoeken die de meeste trainingswaarde heeft. Kun je misschien ook uitleggen waarom jij vindt dat dit paard niet laag ingesteld zou moeten worden?? Niet omdat ik het niet met je eens ben hoor, maar gewoon uit interesse.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:20

Mooi paard heb je!
Commentaar is al gegeven. Lachen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:28

Hehe, eindelijk een topic gevonden met fijne plaatjes.
Ik werd inmiddels al depressief van al die foto's.
Het ziet er erg vriendelijk uit, af en toe ben je iets strak in de hand maar voor de rest vind ik het er erg fijn uitzien.
Leuke schimpie, ga zo door.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:51

Bedankt xGaab en Elliebelle voor jullie leuke reacties.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:17

Wauw, ik hou dus echt van appelschimmels !
Ik ben nu al fan !

- ik heb verder niets aan/op te merken, alle dingen zijn al gezegd, & ik vind dat je echt netjes rijd hoor Knipoog!