Odin schreef:Dat is jouw mening, ik moet zeggen dat de juryleden die ik tot nu toe gehad heb, het daar blijkbaar niet mee eens waren. Dat we nog niet aan het M2 toe zijn is iets wat ik zelf ook vind, maar aan mijn punten in het M1 te zien rijd ik zeker niet voor jan met de korte achternaam in deze klasse.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat je voor jan met de korte achternaam in het M zit. Wat ik wil zeggen is dat er nog best wel wat dingen verbetert kunnen worden, wat je zelf ook zegt. Er zijn nogal wat mensen die zeggen dat het er zo geweldig uit ziet of dat je paard zo super loopt enzo, daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Er zijn zeker nog wat dingen waar aan gewerkt kan worden. Maar niet negatief naar jou bedoeld dus.
Odin schreef:Op zich heb ik wel genoeg balans in mijn zit, alleen ben ik nog niet stabiel genoeg in mijn houding. Ik weet niet of je het verschil begrijpt, maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik bijvoorbeeld absoluut niet op mijn teugels hoef te steunen om in balans te blijven (ik rijd bijvoorbeeld zeer regelmatig met mijn teugels in 1 hand à la western om juist mijn zit onafhankelijk van mijn handen/armen te trainen). Waar ik wél moeite mee heb is met name het op 1 lengte houden van mijn teugels en dus ook met de juiste armhouding. Als dat lukt zit ik ook gewoon op 1 manier in het zadel. Als ik de teugels te veel door mijn handen laat gaan (omdat bijvoorbeeld mijn paard het wel fijn vindt mij de teugels heel subtiel afhandig te maken en daarmee mijn en zijn gewicht naar de voorhand te krijgen) wordt het beeld onrustiger. Zo ook wanneer ik niet goed voor me uit kijk waardoor mijn bovenlichaam niet optimaal boven mijn paard zit. Zonder beugels rijden is op zich een idee, hoewel dat er bij mij vaak toe leidt dat ik dan juist mijn benen ga klemmen in plaats van loslaten. Zonder zadel ga ik absoluut niet aan beginnen, dat wil ik mijn paard en mezelf niet aandoen (mijn paard vanwege mijn eventuele gehobbel en mijzelf vanwege de smalle en vrij hoge schoft van mijn paard).
Mijn zadel is door een deskundig zadelmaker/passer aangemeten en moet opgevuld worden (waar ik al een afspraak voor heb staan) maar het is dus prima op mijn zit afgestemd.
Ik heb ook absoluut niet het idee dat je aan je teugels hangt om in evenwicht te blijven, maar ik denk wel dat je moeite hebt om de juiste balans te houden bijvoorbeeld in het verruimen. Dat jouw houding niet constant is komt volgens mij doordat je op sommige momenten niet helemaal in balans zit, je gaat dan bijvoorbeeld achterover of voorover zitten om je evenwicht niet te verliezen. Als je echt in balans bent zou je ook tijdens de verschillende oefeningen die je doet mooi stil in dezelfde houding recht boven je paard moeten kunnen blijven zitten.
Zonder beugels heb je minder steun zodat je minder makkelijk kunt corrigeren als je even je balans kwijt raakt. Dit maakt je heel bewust van je eigen (on)balans. Ook als je daarna je beugels weer aan hebt zul je makkelijker voelen wanneer je aan het corrigeren bent terwijl je dat nu wss ongemerkt doet. Dat klemmen daar moet je dan even heel bewust op letten dat je dat niet doet. Maar dat is ook eigenlijk een vorm van onbalans. Als je goed in balans zit hoef je niet te klemmen. Alleen als je het eng vindt zou ik het niet doen want daar wordt niemand beter van.
Wat je teugels betreft is het misschien een idee om een paardenstiekje of touwtje om je teugel te doen waar je hem vast zou moeten houden, dan voel je eerder dat je ze langer laat worden. Zo is het voor jezelf makkelijker om daar consequenter in te zijn.
Odin schreef:Dit doe ik inderdaad al op deze manier. Is op deze serie foto's niet zichtbaar omdat ik al een poos niet in de buitenbak was geweest wat ik al eerder schreef, en het erg moeilijk was om de ontspanning te pakken te krijgen die ik in de binnenbak wel kan bewerkstelligen. Maar in de binnenbak krijg je weer waardeloze foto's, das de andere kant.
Dat snap ik, maar ik vraag me dan wel af hoe je dat op wedstrijd doet. Dan ben je toch ook op een plaats waar je paard minder vaak komt?
Ik probeer zelf om heel duidelijk onderscheid te maken tussen wanneer een paard rond mag kijken enzo en dingen mag zien, bijv met losstappen of met een ontspannen buitenritje. En wanneer ik verwacht dat ie zich echt op mij concentreert, dan rijd ik veel oefeningen om de aandacht echt bij mij te houden en als ik merk dat ie toch afgeleid is dan maak ik een ophouding om de aandacht opnieuw op te eisen. Sommige paarden worden daar heel heet van, maar vaak snappen ze ook wel dat de ruiter de leider is die kijkt of er enge dingen zijn en dat het paard alleen maar de leider hoeft te 'volgen'. Misschien dat je er iets mee kan.
Odin schreef:Dank je en wat die tips betreft, dat is gewoon logisch voor mij. Als ik geen tips zou willen of niet tegen kritiek kon, had ik beter geen foto's kunnen plaatsen op Bokt, toch?
helaas denkt niet iedereen daar zo over....
Odin schreef:Volgens mij heb ik daar wel op gereageerd, het bit is zeker niet te groot (is 11,5 cm voor mijn paard van 1.64 met een klein koppie). Ik denk dat het komt omdat ik toch nog te veel druk op mijn binnen- en minder op mijn buitenteugel heb op deze fotoserie.
Ik rijd op zich niet met veel druk, maar blijkbaar met te veel druk op 1 kant (binnenkant).
Ook daar gaat aan gewerkt worden.
Dan heb ik er vast overheen gelezen. Als je met teveel druk op je binnenteugel rijdt moet je eens proberen om een grote volte te rijden tussen E en B (niet bij A of C want dan zit je teveel op de hoefslag) en je dan heel bewust afvragen op welke teugel het meeste druk staat en of je paard de juiste buiging heeft. Als je op de binnenteugel rijdt kijkt je paard vaak teveel naar binnen. In een grote volte doe je je binnenteugel een beetje naar binnen en tegelijk je hand naar voren zodat er geen extra druk op die teugel komt. Je binnenteugel is dus in principe los(geen boogje uiteraard). Als je paard dan uitbreekt heel goed je buitenteugel tegen de hals. In het begin evt je buitenhand iets optillen, maar nooit over de schoft. Je gebruikt je binnenteugel op de volte alleen om je tempo onder controle te houden als je paard onder je uit wil lopen, dan hou je tegen op 2 teugels.
Het is misschien ook goed om je eens af te vragen of je paard wel echt recht is op de rechte stukken. Zet eens iemand aan het eind van de lange zijde, die hoort dan alleen de 2 voorbenen van je paard te zien, de achterbenen lopen in het spoor van de voorbenen.