Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:49

hij is geiriteerd al vanaf de stap dat zie je aan zijn staart

ik heb ook een steigeraar,
of ja ik had hij doet het nu niet meer...
hij begreep mij niet en werd kwaad wat uitte in steigeren omdat ik van voren schijnbaar te veel blokkeerde
ik heb het opgelost door hem aan een zo goed als losse teugel te laten lopen en hem lekker voorwaarts te rijden
dit heeft ook geholpen

het lijkt ook een beetje een dominant iets bij mijn paard was het dan een mix ervan
hij snapte me niet en was dominant

is moeilijk om dit eruit te krijgen

een andere vraag tot betrekking op jouw ?
ben jij bang voor hem
of op het moment dat hij steigert ?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:55

ik zou dat van een ei of een water balon een keer proberen, zo is er een stijgeraar bij ons er ook mee gestopt, hoelang doet hij het al?

veel sucses

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:55

Ik kan niet zien wat jij doet hier, hoeveel of hoe weinig teugeldruk, de mate waarin je eenzijdige teugeldruk vraagt, wat je benen doen e.d. Ik zie alleen vanaf het begin een onrustig paard en dat uit zich in staart zwaaien en een staak/half steigertje en daarna een hele steiger op ongeveer dezelfde plek.

Dat zou in dit geval ook pijn kunnen zijn. Pijn heeft nl de eigenschap weg te ebben naarmate je meer beweegt (kan het weten met spieren die het niet meer helemaal doen). Heb je al eens geprobeerd je paard zeker in het begin lager in te stellen? Hoe dan ook: dit filmpje is van te ver weg opgenomen voor mij om wat zinnigs te kunnen zeggen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 18:08

@midgie: Hij doet het ook in stap... Het was moeilijk het duidelijk erop te krijgen met een telefoon.. ik werk op dat moment niet harder op zachter in met mijn hand en grotendeels bepaald het paard de druk zelf. Hij wordt volgend jaar 7.

@onley: hij is inderdaad geïrriteerd, naar mijn idee wil hij gewoon niet... En ja, af en toe ben ik wel bang voor hem, maar rij eigenlijk wel altijd door.

@L_bonsai_L: ehm, hij doet het denk ik al wel 3 jaar met vlagen, hij kan zo een maand vervelend zijn dat ik er niks mee kan, en een tijdje later is er weer een hele poos niks aan de hand. Ik heb al die periodes al eens in kaart gebracht maar kon daar niks zinnigs uithalen. Het ligt echt aan zijn bui.

@Anya: Ik probeer het altijd zo dat het paard bepaald hoeveel teugeldruk hij aanneemt. Als er maar contact is. Alleen op het moment dat hij de teugels uit mijn handen trekt hou ik vast en als hij er achter kruipt hij ik hem er weer naartoe.
Je ziet het helemaal goed met die halve staak, daarin kon ik hem nog net op tijd zijn hoofd tegenhouden en voorwaarts corrigeren. De 2e keer was hij wat vastbeslotener.
Ik heb hem wel eens in het begin wat lager ingesteld maar dat gaf eigenlijk geen verschil in gedrag. Ik laat hem meestal de eerste 10-15 minuten in zijn eigen hoogte lopen waarbij hij wel nageeflijk moet zijn, daarna ga ik hem lager en hoger instellen. Dit is ook echt het allereerste drafje dat ik deed vandaag.
Helaas is het inderdaad erg onduidelijk, maar ik had vandaag geen beschikking over een camera. En met een telefoon wordt het al snel zo. Ook wisten ze niet hoe ze moesten inzoomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:40

Casca schreef:
@superwoman; Ze zegt dat ik te lief voor hem ben Lachen ik moet veel strener optreden bij kleine dingen onder het zadel al, als hij even niet oplet en dergelijke.

Dan is het imo een ruiterfout.
Je kan leren om handiger en sneller te worden óf je kan hem verkopen en een "makkelijker" paard zoeken.

Wel raad ik je dan aan om hem te verkopen als hij het een periode niet doet en aan een goede ruiter, dat hij niet van hot naar her gaat.

Imo is hard leren de beste optie, veel les, veel kijken hoe je instructrise het op lost etc etc.
Aangezien je om het paard geeft én je daardoor beter leert rijden.
Maar je moet daar wel 100% voor willen gaan natuurlijk.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:41

Mijn enigste tip. Probeer hem hoe dan ook voorwaarts te houden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:59

IK zou hem juist niet verkopen , zeker niet als je gek op het paard ben.
Er zijn zeker oplossingen en ik denk dat het gewoon aan je eigen rijtechniek ligt, ik denk dat dit paard niet abnormaler is dan een ander , maar denk dat jullie communicatie niet op een lijn zit, ik zou een goeie instructrice zoeken die jou helemaal vanaf de basis gaat helpen, gewoon op een fijne begrijpelijke manier voor je zelf en zeker ook voor je paard gaan werken, stapje voor stapje, dan weet ik zeker dat het goed gaat komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:19

Wel of niet verkopen is aan jou....maar een steigerend paard verkopen is ook niet echt leuk natuurlijk.
Ik heb in een soortgelijke situatie eerst mijn instructrice één keer in de week mee laten rijden. Toen werd het ietsje beter, maar ook bij haar was het niet echt een schatje. In overleg hebben we toen besloten het paard een tijdje bij haar neer te zetten. Ander ritme, andere gewoonten; proberen het gedrag te doorbreken. Uiteindelijk is dat gelukt. Ik heb toen alsnog besloten het paard te verkopen omdat ik het (tot mijn eigen verbazing) geen aantrekkelijk idee vond dat ie weer terug kwam. Ik heb hem toen wel normaal kunnen verkopen en hij is goed terecht gekomen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:33

ik ken het moeilijk uitleggen ik heb dat ook met mijn paard gehad ik had ook het idee dat hij niet wilde en dat hij voor mij absoluut niet wilde werken maar dat is niet zo geen enkel paard wil niet voor je werken, maar wil juist wel voor je werken Lachen

hoe is die dan als anderen erop rijden BV iemand met meer ervaring als jij hebt ? dan loopt die zeker wel ?

ik heb bij mijn paard ervaren dat ik het zelf schuld was
ik hield hem te strak van voren,
en durfde hem zelf niet meer te rijden want ja dat gevecht altijd
dat gesteiger altijd (kaarsrecht ging die) ik heb hem zelf al 2 x op MP gezet omdat ik het zat was en er geen zin meer in had.

todat ik een andere intructeur kreeg die me echt enorm vooruit heeft geholpen en me heeft laten zien wat ik fout deed.

ook zat me paard enorm vast en wilde absoluut niet inbuigen rechtom of links om dat was gewoon een plank en dat was ik zelf schuld ik had hem zo vast gereden.

dus terug naar het longeerwerk en grond werk gegaan
ik heb geleerd om ik hem laag en voorwaarts moest rijden zonder dat ik bang hoefde te zijn om hem los te laten zonder dat hij me begon te steigeren

ik heb mijn paard toen ook een tijd door anderen laten rijden dit heeft imo enorm geholpen Lachen

als je zo gek bent op hem zou ik toch een stap terug nemen
en een hele grote stap ook
ga er niet meer op
longeer hem zorg dat die los en voorwaarts is liefste in een gesloten bak en niet de open vlakte waar je op dat filmpje aan het rijden bent ga dan een x gewoon een half uur stappen en probeer hem echt zo laag mogelijk en vrij te laten lopen
zorg voor die ontspanning en dat die niet bang hoeft te zijn

zo bouw je het vertrouwen van jullie beide weer op

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:56

Zover ik kan zien heb je te weinig verbinding vanuit je been naar je hand en rijd je te afwachtend. Dat is ook logisch, want je bent al zo lang bezig met hem, dus je wacht zijn steigeren een beetje af.

Je moet echt, met goede begeleiding duidelijker voorwaarts op je been rijden en niet te afwachtend blijven, schakelen, voltes draaien, van links naar rechts, echt hem bezig houden en zorgen dat je verbinding vanuit je been gaat krijgen. Zodra dat er meer is kan je altijd weer op je been naar voren rijden op het moment dat hij wil gaan staken. Je zult die momenten dan ook beter aanvoelen komen.

Heeft hij veel spanning op de spier net achter zijn oren? (gewoon op stand)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:37

@ TS ... nee, vond het niet eng .. vond het meestal wel grappig totdat ik het vervelend begon te vinden. Tja, voordeel van jong en onbezonnen zijn Bloos
Ik denk dat ik zelf van voor ook mss wat te dwingend was, of niet genoeg mee ... en ze is vanuit haar zelf extreem voorwaarts gericht, zo'n eentje die zich doodloopt als je de bekende tip van sommige instructeurs 'laat hem maar gewoon galopperen totdat ie zelf op houd' uitvoerd Tong uitsteken .. en ze is tikkeltje dominant, tja ... dat botste op een gegeven ogenblik wss.

Hoe zie/voel je dat laatste Egni?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:42

ik heb ook even je filmpje bekeken, en ik denk dat het probleem in zijn mond zit!
kijk even of je onrustg of zagend in je handen bent, anders tandarts erbij halen, hij schud namelijk ook met zijn hoofd, klinkt gek maar ik denk dat er mediche iets is!
ik hoop dat je er snel achter komt!
ps doet ie het alleen op de rechterhand of ook links?
groetjes van bren!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:02

Lappie_Lap schreef:
Hoe zie/voel je dat laatste Egni?

Dan zie je of een duidelijke diepe lijn lopen tussen de spiergroepen of als je er met je vinger op prikt staat de spier gewoon strak, je kan er niet in prikken.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:32

echt alleen direct achter het oor of ook doorlopend in de hele hals?

De mijne heeft altijd al aan de linkerkant een best wel duidelijke spier net achter haar kap zitten.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:40

Ik wil toch even reageren al ben ik vnl een lezer op dit forum. Mijn vriendin had hetzelfde probleem, ze rijdt een 5-jarige merrie die in de omgang lief is en bij de andere paarden niet dominant. Daarom dachten we beide aan iets lichamelijks. De dierenarts verzekerde dat er niks aan haar mankeerde en ik had hele goede verhalen over de dochter van een bekende fysiotherapeut in de buurt (helaas niet vlakbij jou)
Dus paard in de trailer en hoppa. Nou ik zal je vertellen de fysio heeft naar de les staan kijken en het enigste wat er aan haar mankeerde was dat ze verwend was. Helaas voelde de merrie feilloos de onzekerheid van mijn vriendin en in principe hoefde ze alleen maar een klein hupje te doen om er voor te zorgen dat mijn vriendin passief ging rijden (been eraf en handen naar voren) helaas kwam dat het rijden niet ten goede want de merrie ging zeer regelmatig op de achterste benen staan, eigenlijk bij alles wat maar enige spanning op kon leveren. De confrontatie kwam in de les, mijn vriendin had de bodyprotector om en de merrie heeft eigenlijk elke keer bij een oefening of in een enge hoek het geprobeerd en de instructrice gaf haar op dat moment aanwijzingen.

Het vergde nogal wat lef en eigenlijk moest ze leren aanvoelen en als ze alleen maar een zwiepje met de staart deed moest ze sterker met het been doorkomen en niet in elkaar duiken. Ze was ook geneigd om naar voren te gaan zitten en dat is natuurlijk logisch! Het waren minieme verschillen in haar houding die het paard lieten steigeren. Laat eens iemand naar je kijken die jou helemaal niet kent en volledig neutraal bekijkt wat jij doet en of er iets is waar het paard dus sterk op reageert.

Mijn vriendin is er nog niet, want ze is nogal onzeker geworden door de trucjes van dit paard, maar het paard kan super lopen en het gaat weer de goede kant op!

Heel veel succes en ik hoop dat het goed komt! Het moet niet tot ongelukken komen maar verkopen is natuurlijk ook absoluut niet het 1e wat je wilt.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:41

Kan ook doorlopend op de hals zijn, maar omdat op het filmpje het paard met zijn hoofd schud, dat kan duiden op een probleem achter de oren. (dus niet tussen Vork )
Vooral bij jonge paarden (mijne ook) moeten spieren zich leren te herstellen. Die van mij stond nog wel eens als een springveer op stal, die had echt op de verkeerde plekken te hoge spanning, nu leert hij zijn lijf beter te gebruiken en gaat dat veel beter. Gevoelige plek bij hem is nog steeds zijn hals, hij moet nog leren om meer vanuit de schoft te gaan dragen ipv met zijn grote halsspier.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:24

@superwoman: Het is eigenlijk bij elk paard een ruiterfout... Zoals mijn vader altijd zegt: “Kan anky van grunsven het oplossen?? Ja?? Dan ligt het NIET aan het paard!”
Mijn instructrice heeft zo gruwelijk veel ervaring met zulke paarden, het zijn net die kleine dingen, als hij je ligt naar de linkerkant gooit dan kan hij er weer tussenuit, of hij wordt steeeeds ietsje zwaarder in de hand/maakt zich heel langzaam ietsje langer..
Maar zij zegt ook wel dat ze het lang niet altijd ziet aankomen bij hem.
Ik wil het ook echt wel leren, ik weet ook dat het mijn schuld is omdat ik het nog niet heb kunnen oplossen. Maar zijn gedrag wordt daar natuurlijk nog niet mee gerechtvaardigd. Ik weet gewoon niet hoe ik hem aan moet pakken op het moment dát hij gaat. Ik heb van mijn instructrice geleerd steeds stelling te houden en flink van achter door te rijden. Maar ik heb hem er de laatste tijd niet meer voor kunnen straffen, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten gebeuren (zei ze ook vandaag).

@kiimmiie: Dat is zooo verdomde moeilijk als hij het voor elkaar krijgt (zoals vandaag) door zich ineens de andere kant op te gooien, zijn hoofd naar beneden te gooien en daarbij de teugels uit je handen te trekken en dan omhoog te springen. En dat vliegensvlug, terwijl je aan het doorgalopperen bent....

@midgie: We zijn in de les ook vooral met de basis bezig, alleen maar aan de braafheid aan het werken.. Daarbij veel naar voren en terug (voor zover mogelijk) om zijn achterbeen goed onder te laten treden.

@Kendra: Mijn instructrice stapt er liever niet op... Vork Ze vint het te veel risico als hij echt uit de pan vliegt als ze hem aanpakt en het zou misgaan kan ze niet meer met haar eigen paarden trainen.
Maar hij is al eens een tijdje bij haar geweest, heeft daar 1x op zn donder gehad en was toen braaf, daarna ook een tijd bij mij. Maar het komt élke keer maar weer terug..

@onley: er hebben niet zo heel veel andere mensen op hem gereden, maar meestal is hij de eerste keer dat iemand anders hem rijdt heel braaf, en de dag daarna is hij weer een bullebakje, maar als ze hem dan op zn flikker durven te geven is hij daarna braaf.. Maar hij zal het blijven proberen, steeds weer nieuwe trucjes.
Mijn paard is opzich wel buigzaam en soepel, in het begin vaak traag in het achterbeen maar na een paar tempowisselingen is hij wel actief. Ook travers, schouderbinnenwaards en andere zijgangen gaan hem makkelijk af.
Ik heb hem een tijdje terug 3 weken alleen maar gelongeerd, laag ingesteld en de andere keer lekker los. Die open vlakte is nu voor 'nood' omdat de bak (die wel omheind is) heel erg nat is. Daar heb ik hem ook een keer geprobeerd te rijden toen hij vervelend was maar dan ben ik bang dat hij met zijn benen over de omheining gaat hangen (heb ik al een keer gehad met hem...). Maar alleen stappen en ontspanning, dat kan ik ook nog wel proberen, maar zal hij dan de volgende dag niet enorm fris zijn? Als ik dat als training wil gaan doen!?

@Egni: Je hebt gelijk Vork Dat zei mn instructrice vandaag ook nog weer, er moet meer verbinding komen tussen de achterbenen naar de hand toe. Dat is ook nog de reden dat hij in het begin vaak onregelmatig lijkt door zijn onrustige hals houding.
Ik heb het even gevoeld vandaag (had je reactie gelezen voor ik weg ging) achter zijn oren, hij is daar niet gespannen maar vind het niet fijn als ik er in knijp Tong uitsteken Als hij daar toch last van heeft, hoe kan ik dat dan verhelpen??
Dat schudden op het filmpje is volgens mij ook dat hij de teugels uit mijn handen te trekken. Als hij veel energie heeft als ik naar het veld stap schud hij vaak zijn hoofd heel snel in korte bewegingen op en neer, dat hij zeg maar het bit om hoog en omlaag rammelt..

@Lappie_Lap: die van mij wil juist niet zo graag lopen, hij staat liever stil om zich heen te kijken, liever lui dan moe haha. Tsja, ik vond het eerst ook nog niet zo heel erg toen het alleen bij laag steigeren bleef (achteraf kan ik mezelf wel voor de kop slaan, ik had hem meteen de mond moeten snoeren) maar die sprongen nu zijn écht niet grappig meer.

@brennie75: De tandarts is 1,5 maand geleden geweest en zei dat er niks aan mankeerde Lachen Zijn mond was helemaal goed.
Hij doet het beide kanten op, vaak als ik linksom rij omdat ik op die hand begin, toevallig stelde mijn instructrice vandaag dezelfde vraag, toen zijn we voor de verandering rechtsom begonnen maar dat gaf geen verschil Vork hij deed het rechtsom ook Knipoog

@jankawijnsma: Jouw verhaal komt mij zeer bekend voor! Ik moet van mn instructrice ook voornamelijk het achterbeen actiever maken, dat hij zich er niet onderuit kan wurmen.
Voor die neutrale blik heb ik het dus even laten filmen, alleen is dat helaas niet duidelijk genoeg geworden door kwaliteit van de telefoon Tong uitsteken
Er wordt gezegd door mensen op stal dat ze niks zien als aanleiding, het enige dat ik merk is dat hij of iets gespannen wordt, er een half geluidje klinkt of dat hij iets ziet.. En soms weet ik de aanleiding niet eens...
Wat moest ze precies doen van haar instructrice om het paard het moment over te helpen? Naar voren? Stelling? Bijtikken?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:41

Het valt me op het filmpje op dat hij al ver van tevoren met zijn staart zwiept. Ik weet niet WAT hij heeft, maar er is wel iets (nou kan het natuurlijk zijn, dat het paard gewoon geen zin heeft in een ruiter op zijn rug, dan heb je dus pas echt een probleem). maar misschien is het toch iets anders: tanden? Een bontje? Te strenge handen?

Ik herinner me een voorval bij mijn eigen paard, zal ik niet snel vergeten. Ik reed bij wijze van uitzondering met een andere pad, en daar zat een teddy spul op. Hij was bijna niet te rijden, zwiepen met zijn staart, op een gegeven moment ging hij helemaal schuin lopen met zijn hoofd en maar gebaren naar achteren en geirriteerde bewegingen maken. Mijn paard steigert of bokt nooit, maar hij is wel heel ... eh ... duidelijk in als er iets is wat hem stoort. Hoe minder gewiebel en gefrutsel hoe liever hij het heeft. Hij reageert ook onmiddellijk op onrustige handen, een onrustige zit of flapperende touwtjes, dat leidt hem af en daar wordt hij dus zelf ook onrustig van.

Op een gegeven moment drong het tot me door dat de pad hem gewoon kriebelde. Heb de pad vervangen. Daarna liep het paard weer normaal.

Sommige paarden trekken zich nergens wat van aan en lopen onder alle omstandigheden gewoon door, anderen (zoals die van mij) zijn echt prinsesjes-op-de-erwt en die kunnen van iets simpels dus een heel drama maken.

dus ik zou toch nog es nadenken wat het zou kunnen zijn. Je zadel? Rammelende teugelclipjes? Hand onrustig? Af en toe per ongeluk aan de teugel trekken? Een schurende singel?

Zulk gedrag kan zich heel snel vastzetten. M.a.w. als er iets gebeurd en hij is gewend om dan te steigeren, dan steigert hij dus ook. Het wordt dan een patroon, dat er heel moeilijk weer uit te krijgen is.

Ik zou tijdens het steigeren een heel duidelijk woord gebruiken dat hij snapt, waarmee je duidelijk maakt dat het dus NIET de bedoeling is. Maar vergeet dan niet op het moment dat hij er mee ophoudt, hem dan ook weer te belonen. Want dat is het beste leermoment. Als je dat vergeet, dan krijgt hij alleen negatieve aandacht.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:29

Been eraan houden, rechtop blijven zitten en doorwenden. Toen ze na een paar keer het idee had dat ze niet ging winnen (het paard) ging ze ook superfijn lopen! Het is altijd of het 1 of het ander bij haar. Of ze loopt super of ze maakt er een puinzooi van.
Het is wel moeilijk zoiets, maar zolang het geen volledige staking is moet het te doen zijn lijkt mij!
Gisteravond was het paard helaas weer aan het kloten, dan maakt ze een soort luchtsprongen, echt niet leuk! Vaak is het wel op dezelfde plaats (altijd dezelfde hoek zeg maar) en kun je met rijden wel er op anticiperen.
Ik vind het knap dat je hulp durft te vragen op bokt, ik ben ook geen expert, maar omdat mijn vriendin hetzelfde heeft dacht ik dat het vast fijn is om te horen dat het op te lossen is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:13

Casca schreef:
@superwoman: Het is eigenlijk bij elk paard een ruiterfout... Zoals mijn vader altijd zegt: “Kan anky van grunsven het oplossen?? Ja?? Dan ligt het NIET aan het paard!”
Mijn instructrice heeft zo gruwelijk veel ervaring met zulke paarden, het zijn net die kleine dingen, als hij je ligt naar de linkerkant gooit dan kan hij er weer tussenuit, of hij wordt steeeeds ietsje zwaarder in de hand/maakt zich heel langzaam ietsje langer..
Maar zij zegt ook wel dat ze het lang niet altijd ziet aankomen bij hem.
Ik wil het ook echt wel leren, ik weet ook dat het mijn schuld is omdat ik het nog niet heb kunnen oplossen. Maar zijn gedrag wordt daar natuurlijk nog niet mee gerechtvaardigd. Ik weet gewoon niet hoe ik hem aan moet pakken op het moment dát hij gaat. Ik heb van mijn instructrice geleerd steeds stelling te houden en flink van achter door te rijden. Maar ik heb hem er de laatste tijd niet meer voor kunnen straffen, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten gebeuren (zei ze ook vandaag).

Dus je wéét waar het probleem ligt, allleen weet je nog niet of je het wil oplossen met dit paard.
tja, dat zal je écht zelf moeten beslissen.
Soms is het voor beide partijen goed om uit elkaar te gaan en soms is het juist goed om van elkaar te leren...
Je zou eens goed met je instructrise moeten praten over wat zij denkt over jullie als combi en of zij denkt dat jij het wel kan oplossen (er mee om kan gaan) op redelijk termijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:32

Als het probleem iedere keer weer terugkomt zou ik eens op zoek gaan naar een andere oplossing.
Of dit een rijtechnisch probleem is weet ik zo niet. Maar als ik jou was zou ik het paard eerst eens grondig laten onderzoeken in een goede kliniek!!! Om een medisch probleem helemaal uit te sluiten.
Als dat helemaal ok is, dan zou ik op zoek gaan naar goede hulp. Iemand die er voor jou een aantal keer opkruipt om dit vervelende gedrag te doorbreken. Dit paard is nu aan jouw manier van rijden gewend, weet precies wat jij doet als hij een beetje dreigt. Misschien als iemand anders hem daar een aantal keer goed doorheen rijdt, en daarna jou kan helpen, het probleem een heel stuk minder wordt.
Maar stap 1 zou voor mij zijn: een keer helemaal door laten lichten door de DA, evt. mbv een fysio/osteopaat oid. Iig een medisch probleem uitsluiten!!!
Heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:45

iloveyah87 schreef:
Ik heb ook een steigeraar getraint. Ook wij hadden alles geprobeerd en zaten een beetje met onze handen in het haar.

Uiteindelijk heb ik diegene erop gezet die er normaal op reed samen met een ei. Op het moment dat hij omhoog kwam heeft hij het ei hard op zijn hoofd kapot geslagen. Hierdoor denkt het paard dat hij zijn hoofd gestoten heeft en er bloed stroomt. Let op, het paard kan even in paniek raken. Daarna nog even een paar minuten door gereden, schoongemaakt en op stal gezet (zodat hij na gaat denken). De volgende dag hebben we dit herhaalt. Nu steigert hij niet meer op een enkele keer na.

Dit was wel een 3 jarige dominante, verwende, ingereden door een bange jongen die vrij weinig wist, hengst....

hahaha hier heb ik wel even helemaal om in een deuk gelegen Haha!
zie het peerd al staan op stal, Verward ik ruik wel wat... Haha!

Ik zou m zeker aanpakken, als jij zegt zeker te weten dat het kl*ten is.
je hebt dr van die jolige paarden bij, vooral van die jonge paarden.. die denken jaa leuk grapje Haha! "dan word hij nog bozer' zeg jij.......laat jij jouw paard zo boven jou staan?
Het hoeft niet met vertrouwen te maken te hebben, als jij denkt dat hij jou wel vertrouwt, ziet hij jou gewoon niet als "het leidende paard".....
kun je oplossen met grondwerk, OVERAL (ook op stal/aan de hand e.d) super consequent zijn, vervolgens als dat goed gaat dr opklimmen.
Als jij altijd NEE gebruikt als je dr naast loopt en hij staat te kl*ten, zal dat ook helpen als je dr opzit.

Kortom... Jij moet nog even zn leider worden want nu sta je onder hem in rang!
(voor zover ik het kan zien vanaf hier.....)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:19

Je kunt ook verkeerd gedrag behouden en versterken door eerdere fysieke beperkingen. Ik heb dit gehad met mijn paard. Die was in de rug wat stijf (maar geen pijn) en gaf dit aan (bij haar vorige eigenaar) door soms een bok te geven met aangalloperen waardoor de galop overgang makkelijker is (friezen doen dat ook vaak). Omdat de ruiter dit eng vond gallopeerde ze minder aan of aan een steeds langere teugel zodat het zo makkelijk mogelijk is. Een paard is ook niet achterlijk dus die begreep dat een bok geven ook wel eens zou kunnen helpen bij andere dingen die inspanning kosten van je lichaam. Toen ik haar kocht wist ik dit nog niet, maar kwam daar razendsnel achter toen ik bij iedere beenhulp voor buiging of activeren van het achterbeen zo ongeveer gelanceerd werd. Ik heb ook de hele wereld er bij gesleept, en uiteindelijk (na ruim een jaar) toch ook maar voor de harde correctie gekozen. Ik heb het maar 1x hoeven doen in dit geval en het bokken was verdwenen. Sindsdien zit het paard ook beter in haar vel omdat ze haar hoofd niet meer heeft staan op aangeleerd, bijna instinctief tegenwerken, waar ze zelf ook duidelijk helemaal geen plezier in had aangezien het van nature eigenlijk een heel ijverig dier is dat gewoon op jonge leeftijd leiding en duidelijkheid gemist heeft . Het is 1x terug gekomen. Ik was 2 weken weg geweest en ze was twee weken heerlijk vertroeteld door haar verzorger en aan een los teugeltje enkel buiten gereden. Dat was duidelijk goed bevallen want ik kreeg een weer heel spontane NEE, GEEN ZIN. Dat was vervolgens wel echt de allerlaatste keer.
Stel dat jouw paard in het verleden wel echte pijn heeft gehad dan kan hij een bepaalde hulp of beweging nog steeds heel sterk associeren met pijn ondanks dat het er niet meer is. Dat doorbreken kan heel lastig zijn. Vaak los je dat op door belonen op het juiste moment, maar soms is de weerstand zo groot dat je ze ergens echt gedwongen doorheen moet zetten om te laten zien dat het echt geen pijn meer doet, waarna ontspanning optreed. Bij verkeerde inschatting kan dat laatste ook echte paniek geven en dan is het einde zoek.
Ik zou professionele hulp inschakelen als ik jou was.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:08

@HannahFrouk: Hij zwiept sowieso veel met zijn staart altijd, dit is altijd verzet tegen mijn been. Als ik mijn been aandruk krijg ik een reactie met een zwiep, daarna gaat hij voorwaards, dit is niet altijd, ook vooral in galop.
Ik heb het er met mijn instructrice vaak over gehad, zij zegt dat het niet aan mijn handen of rijstijl ligt, naja, ik ben te voorzichtig, maar ik stoor hem nergens. Ook hou ik het graag zo kaal mogelijk, ik heb een aantal bitten gepobeerd en rij nu met een dubbelgebroken watertrensje, een goed passend zadel, een neoprenen singel, geen peesbeschermers/springschoenen, een gewoon hoofdstel zonder aansnoerneusriem/rare clipjes of iets dergelijks en zonder sporen. Alleen met een zweep om hem af en toe wel wat bij te tikken. Kwa harnachement ed zou hem dus niks moeten storen.
Voor de duidelijkheid, ik heb het er een tijdje uit gehad, maar het komt weer terug, hij verzint ook vaak wat anders tijdens het rijden om onder het werk uit te komen.

@jankawijnsma: Dat soort luchtsprongen maakt mijn paard dus ook vaak. Op het filmpje staan toevallig lage steigers en geen sprongen, maar dat soort courbette sprongen zijn niet grappig!
Maar ze moest dus niks doen om het paard te straffen?? want mijn paard trekt zich op zo'n moment gewoon even niks aan van been.

@superwoman: ik weet op welke manier hij het steeds weer voor elkaar krijgt, maar ik kan het niet straffen, alleen daarna stug doorrijden. Terwijl naar mijn idee hij gewoon een keer moet weten dat dat niet kan.

@gillian: Dat heb ik al een aantal keren gedaan. Ook heb ik hem een tijd geleden op pijnstillers gezet (de vorige keer dat hij zo'n periode had). En het is niks lichamelijks. De vorige keer dacht ik dat hij last had van zijn rug, ook weer naar de kliniek. Maar de DA heeft hem helemaal nagekenen en behandeld en zag/merkte niks mis met dit paard. Ook is een jaar geleden ongeveer vanalles op de foto gezet. Maar tot nu toe is er alleen een keer ietsje een scheve heup gevonden en gecorrigeerd en wat nu over is.
Morgen gaat iemand hem rijden die het 'gedrag gaat doorbreken'. Althans, ik ga kijken of ik er wat van kan leren dat ik het in het vervolg zelf kan oplossen.

@vivalavida: aan de hand is er helemaal niks mis. Dat is juist zo jammer, hij is aan de hand heel braaf en gaat super aan de kant, stopt als ik dat wil etc. Maar zodra ik erop stap...
En ja, dán staat hij boven mij, met dat achterlijke gedrag. Hij wordt echt boos als je hem dan een tik geeft of wil omtrekken.

@sizzle: ik heb hem waarschijnlijk in het begin te veel heb verwend, ik heb hem altijd wel streng doorgereden, daarna ook een tijdje gestraft toen het weer terug kwam, maar nu?!
Hij is nu inderdaad ook weer begonnen na een tijdje een beetje rust, hij had goed zijn best gedaan dus een 1,5 week vakantie met veel longeren. De eerste paar dagen wou hij nog wel, maar daarna vond hij het ook weer tijd voor vakantie.
Er gaat morgen een professionele amazone op die het gaat proberen. Zij gaat hem een paar dagen rijden.

Ik heb hem trouwens gister weer gereden, een poging gedaan in de gewone bak, dat maar opgegeven op een gegeven moment, was gewoon niet te doen... En toen ging ik in de longeerbak rijden, eerst wou hij er niet in, het eerste rondje zag hij zogenaamd ook allemaal enge dingen als aanleiding om vervelend te gaan doen, en daarna was er niks meer aan de hand..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:16

Ik lees dat je instructeur vind dat je te voorzichtig bent, daar zal het probleem liggen. Je paard weet precies hoever ie kan gaan, heel ver eigenlijk. Om dat te doorbreken moet er eerst iemand op die geen schrik heeft en het paard goed naar voren werkt. Eerst zorgen dat ie naar het been luisterd. Dit is eigenlijk een ernstige vorm van tegen het been en moet heel consequent aangepakt worden voordat er ongelukken gebeuren.
Wel goed van je dat je hulp ingeschakeld hebt!!!
Heel veel succes!!