problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Re: problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:45

fargo schreef:
Less schreef:
Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.

Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.

Over het algemeen is het zo dat een paard dat niet weg kan omdat hij a) vast staat of b) in een box staat of c) in de hoek van de bak staat opgesteld zich overgeeft en rustiger wordt omdat hij min of meer beseft dat er geen ontkomen aan is.
Bij alle herstel en correctie die bij een angstig paard nodig is, is het natuurlijk ook heel belangrijk om zelf rustig, zelfverzekerd en doortastend op te treden. Door een paard dat weg zou willen in de hoek van de bak op te stellen en dan kordaat en rustig op te stappen of door een paard goed vast te houden of in een box vast te zetten kun je dit oefenen zodat het paard leert dat het helemaal uiteindelijk NIET eng en niet gevaarlijk is voor hem dat er iemand op hem gaat zitten. Zeker als hij daarna beloond wordt en/of iets lekkers krijgt (daar worden paarden vaak ook rustiger van).
Het vastzetten in een box kan je natuurlijk heel lang oefenen zonder dat je er op gaat zitten tijdens het eten bijvoorbeeld of tijdens het poetsen zodat een paard allang niet meer gaat hangen als je uiteindelijk er ooit een keer op gaat zitten of hangen of leunen. Een paard voelt zich veilig in zijn box en je wilt dat hij zich safe voelt en het opstijgen niet meer als bedreigend of gevaarlijk gaat ervaren.

Ik begrijp de bedoeling erachter. Maar vind het gevaarlijk. Wat mee speelt is dat ik met mijn eigen paarden en in mijn directe omgeving met paarden van anderen, meestal het type mee maak die hoog in het bloed gefokt zijn. Het kost al heel veel tijd, rust en herhaling om een ontspannen paard in de hand te hebben. Tijdens het rijden schieten deze paarden sneller weg, zeker als ze jong zijn, van geritsel tussen de bomen en geluiden die ineens opsteken.

In de situatie waar je het paard vast zet, kan hij niet weg en de paniek die dan uitbreekt kan i.m.o. heel veel schade aan richten aan het paard en de ruiter. Ik blijf het levensgevaarlijk vinden, welke uitleg er dan ook wordt bijgeschreven. Nogmaals ik begrijp de onderbouwing maar de gevolgen kunnen erg naar zijn. Je leest, hoort, regelmatig van paarden die worden vast gezet aan de voerbak... schrikken en nemen die hele bak mee...

Ook vind ik dat het paard gewoon alle kanten op moet kunnen kijken, onderzoeken en in een relaxte situatie wordt beleerd. Vast zetten aan een paal geeft al aan dat je problemen verwacht, anders doe je het niet, toch?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:05

Zorg dat het paard met zijn hoofd tegen een wand/muur staat.

Persoon 1 houd met een longeerlijn en 1 hand de ring van het bit vast (zonder kracht te zetten)
Persoon 2 (de ruiter staat klaar om op te stappen) en geeft aan als het echt gaat gebeuren.
Persoon 1 druk op het ooglid net voor je opstapt met 1 of 2 vingers ligtjes het oog dicht.
en laat deze pas los als de ruiter er op zit.
Daarna aan de longeerlijn rustig wegstappen en deze (als het goed gaat losmaken naar een aantal meter)
Zorg er daarna voor dat het paard voorwaarts blijft eventueel met behulp van een longeerzweep iets opjagen.
Zeker niet te veel opsluiten in het begin. Geef het paard de ruimte het is en blijft een vluchtdier.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:09

Less schreef:
Less schreef:
Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.

Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.

Quote (fargo)
Over het algemeen is het zo dat een paard dat niet weg kan omdat hij a) vast staat of b) in een box staat of c) in de hoek van de bak staat opgesteld zich overgeeft en rustiger wordt omdat hij min of meer beseft dat er geen ontkomen aan is.
Bij alle herstel en correctie die bij een angstig paard nodig is, is het natuurlijk ook heel belangrijk om zelf rustig, zelfverzekerd en doortastend op te treden. Door een paard dat weg zou willen in de hoek van de bak op te stellen en dan kordaat en rustig op te stappen of door een paard goed vast te houden of in een box vast te zetten kun je dit oefenen zodat het paard leert dat het helemaal uiteindelijk NIET eng en niet gevaarlijk is voor hem dat er iemand op hem gaat zitten. Zeker als hij daarna beloond wordt en/of iets lekkers krijgt (daar worden paarden vaak ook rustiger van).
Het vastzetten in een box kan je natuurlijk heel lang oefenen zonder dat je er op gaat zitten tijdens het eten bijvoorbeeld of tijdens het poetsen zodat een paard allang niet meer gaat hangen als je uiteindelijk er ooit een keer op gaat zitten of hangen of leunen. Een paard voelt zich veilig in zijn box en je wilt dat hij zich safe voelt en het opstijgen niet meer als bedreigend of gevaarlijk gaat ervaren.

>>

Ik begrijp de bedoeling erachter. Maar vind het gevaarlijk. Wat mee speelt is dat ik met mijn eigen paarden en in mijn directe omgeving met paarden van anderen, meestal het type mee maak die hoog in het bloed gefokt zijn. Het kost al heel veel tijd, rust en herhaling om een ontspannen paard in de hand te hebben. Tijdens het rijden schieten deze paarden sneller weg, zeker als ze jong zijn, van geritsel tussen de bomen en geluiden die ineens opsteken.

In de situatie waar je het paard vast zet, kan hij niet weg en de paniek die dan uitbreekt kan i.m.o. heel veel schade aan richten aan het paard en de ruiter. Ik blijf het levensgevaarlijk vinden, welke uitleg er dan ook wordt bijgeschreven. Nogmaals ik begrijp de onderbouwing maar de gevolgen kunnen erg naar zijn. Je leest, hoort, regelmatig van paarden die worden vast gezet aan de voerbak... schrikken en nemen die hele bak mee...

Ook vind ik dat het paard gewoon alle kanten op moet kunnen kijken, onderzoeken en in een relaxte situatie wordt beleerd. Vast zetten aan een paal geeft al aan dat je problemen verwacht, anders doe je het niet, toch?[/quote]
>>>
fargo:
Vastzetten aan een paal komt oorspronkelijk uit Amerika vlgs mij. Ik heb mijn paard nooit vastgezet aan een paal, maar wel aan het hekwerk van zijn box. Ook tijdens het poetsen of soms tijdens het eten toen hij jonger was omdat het een enorme draaikont was en dan kregen hij en ik wat rust Knipoog Gewoon zo'n ketting aan het hek die je ook in je trailer hebt, met een panieksluiting eraan zodat je hem zo los kan klikken. De mijne staat ook hoog in het bloed (Trakehner van beide kanten) en kreeg juist rust van de duidelijkheid dat hij "vast" stond. In een hoek zetten hielp ook wel. Vasthouden door iemand erbij hielp ook maar dan kon hij nog gaan draaien en iebelen (als ie geen zin had)
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-12-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:28

cjb schreef:
Zorg dat het paard met zijn hoofd tegen een wand/muur staat.

Persoon 1 houd met een longeerlijn en 1 hand de ring van het bit vast (zonder kracht te zetten)
Persoon 2 (de ruiter staat klaar om op te stappen) en geeft aan als het echt gaat gebeuren.
Persoon 1 druk op het ooglid net voor je opstapt met 1 of 2 vingers ligtjes het oog dicht.
en laat deze pas los als de ruiter er op zit.
Daarna aan de longeerlijn rustig wegstappen en deze (als het goed gaat losmaken naar een aantal meter)
Zorg er daarna voor dat het paard voorwaarts blijft eventueel met behulp van een longeerzweep iets opjagen.
Zeker niet te veel opsluiten in het begin. Geef het paard de ruimte het is en blijft een vluchtdier.

Zo hebben ze (prof.zadelmakmakers > 100 paarden) het bij de mijne ook gebrobeerd, maar helaas....
Die ging dus na het opstappen steil overeind met zijn 1.74 m en daarna peerde hij er volgas tussenuit.
De rem was ver te zoeken (is wel Jazz x Rossini bloed, hete fik dus Tong uitsteken ).

Dus heb ik besloten om hem naar een van de beste adresjes van NL te brengen (hij heeft de naam alles klaar te krijgen).
Aan de zadelmakmaakpaal vaststaan en vertrouwen krijgen heeft bij de mijne echt prima gewerkt!
Ondanks dat allerlei mensen het geen methode vinden en sielluugggg kon ik na een week of 6 helemaal alleen op-en afstappen.
ook stapt hij na het opstappen heel rustig weg, wat eerst dus absoluut niet het geval was.
Dat vastzetten moet mi wel kundig gebeuren! anders krijg je idd ongelukken.

Op het filmpje is hij trouwens 4 weken onder het zadel (hij kan zelfs aan de andere kant opstappen Clown )
Deze beste man heeft er zo duizenden zadelmak gemaakt, zonder problemen.
Soms zijn er gewoon meerdere wegen die naar rome leiden.....niet ieder paard is hetzelfde en reageert hetzelfde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:27

zal best maar ik zou het nooit zo doen Lachen en niet omdat ik het zielig zou vinden (want ik vind weinig dingen zielig) maar omdat ik het gewoonweg te riscant vind

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:30

Ik vind het niet sielug Knipoog maar vind het risico gewoon te groot.
Hiermee zeg ik overigens niet dat ik het een slechte manier/methode vind, het zou alleen niet mijn ding zijn en ik zou het niet aan 'durven ' Knipoog

@ts: Heb je al wat bruikbare tips uit dit topic kunnen halen? ben wel benieuwd naar hoe ze het uit eindelijk opgelost gaan krijgen Lachen

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:07

Ik heb dat probleem ook met mijn 3 jarige.
Lijkt inderdaad dat hij angstig is.
Als iemand hem vast houdt met het opstijgen is alles goed.
Met afstappen is dat geen probleem,
is 2 keer voor gekomen dat he tniet lukte.

Eerder ging het wel alleen, en dan weer is niet.
Heel verschillend.
Vind dit wel heel erg oliebol, omdat ik dan nooit alleen kan gaan rijden.
Wat ik er aan doe, eigelijk niets.
Wat wil je er eigelijk aan doen.

Maar zoals jou verhaal, nja ik denk eerder dat er iets mee is gebeurd,
met het inrijden.
Vandaar ik zelf eigelijk ook nooit mijn pony/paard weg zal laten brengen na een stal.
En als ik dat zou laten doen, dan zou ik regelmatig willen gaan kijken.
Je kunt tegenwoordig niemand meer vertrouwen, met hoe ze met je pony omgaan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:54

hallo,

ik had een keer een leerlinge die bij me kwam met een dergelijk probleem. Het had haar al in het ziekenhuis gebracht.
Samen zijn we op zoek gegaan waar het mis ging. Steeds een heel klein stapje, om er achter te komen wanneer de paniek nou precies toesloeg.
Bij haar paard bleek dat het moment te zijn waarop zij haar been optilde om hem in de stijgbeugel te doen. We zijn toen begonnen met herhaling en herhaling en herhaling van juist dat stukje. Verder niets, natuurlijk wel veel belonen. En ook langzaam, langzaam. Een (ruiter)been omhog, even wachten, weer neerzetten. Paard belonen, even wachten. Dan weer opnieuw. Niets overhaasten, en zeker niet dor de paniek heen. De leerlinge leerde om steeds beter het moment van de paniek te herkennen, zodat ze niet te te snel ver ging.
Twee of drie keer een sessie van 10 minuten doet meer goed dan één sessie van 30 minuten. Lachen
Het heeft twee weken geduurd, en vanaf dat moment zijn we langzaam gaan uitbouwen (eerst nog alleen in de stal), tot ze hem gewoon als ieder ander paard kon rijden.
Neem de paniek serieus. Misschien weet JIJ niet waar hij vandaan komt, maar je paard wel.

Sterkte, en veel geduld toegewenst!

Angeliiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:09

Jee wat ontzettend veel reacties, super bedankt allemaal!
Zaterdag ga ik sowieso foto's van het rijden maken, maar dan zal ik voor de mensen die het interesseren ook even een filmpje bij het op- en afstijgen maken.
Allemaal heel erg bedankt voor de tips, ik ben ondertussen wel op het punt dat ik hem liever nog een jaar met of zonder resultaat bij mij hou, als dat ik hem te koop zet.

Nogmaals heel erg bedankt iedereen! Haha!

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:15

Heb ook zo eentje ingereden... heb veel geoefend met krukje(omdat hij dat ook eng vond) ernaast beetje tuttelen enzo( gewoon onder het poetsen dan) veel zijn rug aanraken, veel praten.. daarna ook met krukje opgestapt. Ging nog heel rillerig en ook nog wel paar x weggeschoten maar nu is het een heel fijn paard.

P.s. dit paard vond het ook eng als je op hem zat en dan ineens je hand iets verzette of begon te praten.. hij was gewoon bang voor iets wat boven hem was.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 21:26

Ik heb ook ooit eens met zo'n merrie gewerkt, als je er al op kwam dan ging het rijden daarna prima, maar je kon met veel moeite halthouden en als je dan ook maar een milimeter verschoof had ze t idee dat je eraf wilde en ging ze er in voolle galop vandoor. (dit was al een wat oudere merrie, die ooit verkeerd gereden was)
Ze was ontzettend dominant, met name met longeren, niet luisteren, naar binnen komen enz. Maar goed, op een gegeven moment met longeren net zo lang doorgegaan totdat ze luisterde en toen 2 man erbij gehaald, brokjes gepakt en we zijn opstijgen gaan oefenen. Want met het rijden moest het ook maar eens veranderen, het was deels gewoonte/dominantie dat ze wegrende, maar ook angst.
Eerst gaan hangen (zonder zadel, aan het halster, voetje gekregen van de 2e persoon) lekker kloppen, brokjes voeren paar keer op en af, beetje mee rondstappen, nog meer brokjes voeren, ik ook, zodat ze op mij aan t letten was. En vervolgens langzaam erop, nog meer brokjes, dus dat je eropzit en jij naar voren met je hand dat het paard z'n hoofd een beetje om moet draaien om erbij te komen en dus op jou moet wachten voor de beloning en ook weet waar ie t moet halen zodat je het ook alleen kunt doen. Dit nog een aantal keer herhaald, de rest van de week ook nog een paar keer, ook met zadel en toen was het eigenijk wel over. Wel nog een tijdlang nadat je erop zat wat brokjes gegeven.

Ik ben normaal niet zo'n fan van constant brokjes of snoepjes geven, maar in dit geval werkte het wel ideaal. Doordat ze nu rustig bleef met opstijgen was er eigenlijk ook niks meer om bang van te zijn, alleen daar moest ze even achter komen. Maar als jij als paard uit je dak gaat voordat je ruiter goed en wel zit krijg je nog wel eens een klap in je rug of een snok in je mond, helaas kun je ze dat niet zo makkelijk vertellen Lachen

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:13

kun je niet met een pruim werken?
en dat je hem dan gewoon opnieuw totaal zadelmak maakt?
dat doen wij altijd.
het duurt wel even maar het paardje word steeds rustiger.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:28

Je kan ook proberen uit te vinden, waarom een paard niet blijft stilstaan bij op- en afstijgen.

Op- en afstijgen is een van de eerste dingen die je een paard leert, als je erop wilt gaan rijden. Veel paarden klooien bij op- en afstijgen, maar dat komt omdat degenen die op- en afstijgen niet konsekwent zijn. Als er verschillende ruiters op een paard rijden ontstaat dit probleem ook vaak. Bij een enkele ruiter, is het probleem zo op te lossen. Op- en afstijgen wordt trouwens vaak verkeerd gedaan (gezien vanuit het paard).

Ook pijn reacties bij opstijgen kan de oorzaak zijn. Zelfs als de pijn er niet meer is, kan het gedrag hetzelfde blijven. Ook dat leer je een paard zo af.

Als een paard pijn reacties heeft bij op- en afstijgen kan dat komen door een verkeerd liggend en/of niet passend zadel, achter de ellebogen kunnen aan een of beide kanten spieren afgebonden worden ter weerszijden van het borstbeen. Je kan dat herkennen aan een plooi in de huid. Onder die plooi kan het zeer gevoelig en pijnlijk zijn als daar druk wordt uitgeoefend. Voor een paard is dat zeer pijnlijk en als je naar het paard zonder zadel erop kijkt, is het in het beginstadium vaak moeilijk te zien en te herkennen.
Ook verkeerd op- en afstijgen, kan pijn veroorzaken.

Paarden onthouden heel goed, ze kunnen het niet stil blijven staan, ook tegen je gebruiken. Ook dat leer je zo af.

Over dat afleren zijn al tal van topics geweest.

cowboy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:44

Beste,
Bij het op- en afstijgen van een jong paard, doe je het beste er aan, het te doen alsof het paard het al gewoon is, wil uw paard echter niet stil staan, dan raad ik je aan het paardje de basics terug aan te leren, met name het grondwerk, (opnieuw, vind iedereen niet leuk) maar is de beste oplossing,

Als het zo ver is dat je gaat opstijgen, stel je in positie, dat uw achterwerk richting achterwerk paard staat, niet andersom, een paard vind het namelijk leuk zeker als ze jong zijn hun tandjes even in de billen of rug te zetten.

Uw gezicht moet dus richting hoofd paard staan,

Uw voeten plaatst u evenwijdig met uw paard in de beugels, voeten mogen het paard niet !!!!! aan raken, want dit is bevel tot beweging.

uw knieen druk je tijdens het opstijgen tegen het paard zijn schoudervlak aan, zo doende weet het dier dat je wenst op te stijgen,
daar bij wel opletten, dat je je reins of teugels gelijk in uw hand vast hebt, en er geen ruk aan geeft, pijnlijk in de mond van het paard als afbinding van de tong.

in een wip op het zadel, wel zachtjes neer komen, en dan andere voet in de beugel.

wees dan bereid even het dier een 30 seconden te laten staan zonder er mee vooruit te gaan,( is het dier leren , om te wachten, tot je uitdrukkelijk bevel geeft om te vertrekken)

dit kan je elke keer doen als je een paard opstijgt, en velen zullen dan ook versteld staan dat je dier wacht tot je het bevel geeft te vertrekken.

zeker niet in een hoek van een piste doen, maar in het centrum van de piste, dan heeft het dier vrijheid, en word het ontspannen

hierbij wil ik een kleine demo bij voegen, hoe ik het aanpak,bij een paard die niet wou stilstaan
http://www.youtube.com/watch?v=D3bGp68Ho8Q

Laat in geen enkel geval uw dier op stang jagen, maar wees geduldig,
Uw dier doet zijn best om u te begrijpen, dan moet jij als ruiter, ook uw best doen uw dier te begrijpen.

Denis

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:46

Oud topic, slotje.