3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:05

sunny44 schreef:
Yamcha schreef:
Hmm, ik geloofde daar ook altijd in, maar ben er toch wat van teruggekomen. Een paard is een dier wat echt graag wil "pleasen".
Verder is het wel zo, dat als de ruiter zelfvertrouwen uitstraalt, en ook met zijn hele lijf zegt: ik weet het wel, volg mij maar, ik weet hoe het moet, zijn er weinig paarden die daar moeilijk over doen.
Paarden zijn wel dominant (of juist niet) naar elkaar toe, naar de mens valt het eigenlijk wel mee......
Geduldig zijn en duidelijk de grens aangeven is absoluut wel iets waar ik het mee eens ben, net als consequent zijn.

mag ik vragen waarom je daar van terug bent gekomen?

Heb trouwens een aantal dominante paarden (ook naar mensen toe) meegemaakt; wegjagen uit wei, niet laten longeren, altijd te dichtbij willen staan.
Toen met dit paard ergens naar toe geweest waar ze dat er op toe paste en werkt erg goed.
daardoor er zelf wat van over genomen.

ps ben geen natural op dit stukje na

Heft vaak te maken met een stukje basis-opvoeding, en onduidelijke en inconsequente opvoeders. Een paard wat van jongs af aan consequent en duidelijk wordt opgevoed, zal zelden tot nooit dominantieproblemen geven.

Ook de houding van de ruiter maakt heel veel uit, als jij met je hoofd laag de weide ingaat, kom je voor het paard onzeker over. Een paard zal een onzekere leider niet vertrouwen, die kan hem immers geen veiligheid bieden.

Niet laten longeren heeft ook weer te maken met de houding van de ruiter, en niet zoveel met het paard.
Ik heb een paard meegemaakt (en meerdere) die op het eerste gezicht heel dominant leken. Toen ze duidelijk gemaakt werd wat de regels waren, en de volgordes, enz. knapten ze zó op..... ze waren in wezen verschrikkelijk onzeker, en uitten dat met met een grote mond, en met uittesten. Ze wilden alleen maar weten wat de grens lag, ze wílden een leider.
Doordat er eerst geen duidelijkheid voor ze was, werden ze onzeker, en bang, omdat ze zelf helemaal geen leider wilden zijn. Toen die leiding er wel was, werden ze kalm en ontspannen, en vrolijk.
Het was dus geen dominantie, het leek er alleen op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-08 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:26

Oke helder en mee eens alleen;

Citaat
"Toen ze duidelijjk gemaakt werd wat de regels waren, en de volgordes, enz"

Voor dit stukje gebruik ik die stijl dus... Ben hier ook van bewust geworden hoe ik op een paard over kwam ( lees hoofd omlaag/ omhoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:28

Hmm, ik snap je. Ik zou dat alleen zelf niet typeren als dominantie Lachen
Ben alleen zelf geen fan van MR, eigenlijk Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:10

Imo wordt het idd veel te snel op dominatie gegooit.
Paarden die écht dominant zijn, komen niet zoveel voor in de recreatie-sport Haha!
Het probleem ligt meestal bij de persoon naast of op het paard. Toch is het natuurlijk makkelijker om te zeggen dat het paard moeilijk is, met en moeilijk karakter Vork

Meeste paarden zijn idd eerder onzeker dan dominant.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:14

Yamcha schreef:
Hmm, ik snap je. Ik zou dat alleen zelf niet typeren als dominantie Lachen
Ben alleen zelf geen fan van MR, eigenlijk Knipoog

Ik heb hem zelf ook nog nooit gezien Bloos Tong uitsteken kwam niet door hem in aanraking met freestyle
Mja, de meeste weten zo wel wat ik bedoel Knipoog

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:55

Yamcha schreef:
Margoot schreef:
Sorry, ik legde het een klein beetje verkeerd uit. Mijn paard ging de ene keer wél, de andere keer niet vooruit op mijn been.
ja, dan veeg ik er een zweepje overheen. Dit betekent niet dat je meteen bam moet doen, maarja.
Het paard is nou écht een braaf paard, doet alles wat ik vraag en heeft vandaag zijn eerste winstpunten in de b gehaalt.
niks geestelijk kapot, nou hebben we gewoon een lief braaf paardje.

Oh hij zal heus braaf zijn, dat geloof ik ook wel............. moet een gruwelijk braaf paard zijn idd, als ie dat allemaal toeliet

Wat een bullshit weer zeg!
Niet te geloven. Consequent zijn is niet iedere keer je paard lam slaan, hoor Boos! Als dat de enige manier is waarop je het voor elkaar krijgt, heb je nog veel te leren....... heel veel.........
Respect krijg je niet door je paard verrot te meppen, daar krijg je alleen maar angst van. Wil jij zo werken? Ik neit. Ik ben liever consequent en eerlijk, geef af en toe aan (zo vaak is het niet nodig) dat ik hier toch écht de baas ben, en dat ze dat maar hebben te accepteren. En voor de rest maak ik het werk leuk, en doe mijn best te kijken naar wat ik zelf fout doe...... want als ik dat linkerhandje van me neit in bedwang heb, kan ikhet paard niet kwalijk nemen dat het niet goed stelling neemt en kantelt, toch? Dat is namelijk geen klieren dat is een ruiterfout, niks anders.

Als een jong paard niet wil werken, is er óf medisch iets niet helemaal fijn, of er is in de communicatie iets niet goed gegaan..... en dat kan heel goed dat 'overbluffen' zijn wat sommige mensen doen. Dat moet je namelijk wel verdomd goed weten wanneer je te ver gaat, en helaas kan de gemiddelde ruiter heel goed een grote bek opzetten, maar paardengevoel krijgen ze hun ganse leven niet. En dát is ook waar het zoveel misgaat, en dat ligt heus niet aan het paard......[/quote]

Ik weet niet wát jullie allemaal denken hoor, maar tis niet zo dat ik mijn lieve pimmetje helemaal lens sla bij ieder foutje dat hij maakt. :l
Natuurlijk, ik weet wel dat het niet allemaal zo vlot gaat iedere dag..
Ik ben al blij als hji loopt, kan me niet schelen hoe hard. Maar stilstaan dát mag dus niet. Klaar uit.
Dan veeg ik er wel EEEEEEN keer een zweepje overheen, en dan is het ook meteen afgelopen met hem.. Meer doe ik niet hoor. :S

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:58

midgie schreef:
@Margoot, of je zit de boel op te naaien , of je bent een vreselijke botterik en iemand die hersenloos en gevoelloos een paard inrijd.
Volgens mij heb je zelfs geen idee wat je aan het doen ben en doe je je dingen puur uit angst, slaan is vaak angst en hoe jij te keer gaat lijkt het me dat je erg bang ben dat het paard iets fout doet.
Ook dat je zegt dat een westernpaard moeite heeft met de hoefslag lopen, weet dat jonge paard dan dat hij een western paard is, weet hij zowiezo wat voor paard hij is?? Dus dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Zou zeggen leer eerst een wat een paard is en leer dan eens er mee omgaan en leer dan eens rijden zoals het echt moet , of zoek anders een hobby,
Sporen om een jong paard in te rijden , ook zoiets en ja het is een westernpaard, dus we pakken dan western sporen, wat is het verschil?
Sorry, maar als je dit zo schrijft ,zul je toch moeten weten dat een aantal mensen zo reageren!

hij wist anders verrekes goed wat hij wel en niet mocht, en zodra dat westernzadel erop lag + die sporen aan en lekker op de volte, was het het braafste paard. =s

& ik weet niet wat iedereen denkt hoor, 'maar sommige mensen zouden geen paard mogen bezitten, want ze kunnen niet rijden blabla'

ALSOF JULLIE ZO GEWELDIG ZIJN? JULLIE DOEN ALSOF JE GOD BENT. :s
'oeh ik kan goed rijden, ik weet precies hoe een paard moet lopen en ik kan het beste rijden van iedereen.'

BULLSHIT.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:02

de mijne is 5 en net onder het zadel, hin is heel erg op de stem aan de longe, onder het zadel was het been, klik met de tong en drrrrrrrrrraffff! (geen reactie?) nog een klik met de tongg......(geen reactie tik, flinke tik maar niet slaan) en weer drrrrrrraaaafffff.....dit 1 week volgehouden echt strikt maar dan ook strikt consequent...en hij is super aan het been nu, been aanleggen is draven

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:03

(:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:37

Margoot: excuses en "jamaren" zijn geen oplossing. Vind het ook jammer dat je die weg kiest.
Kijken naar hoe je kunt verbeteren lijkt me zinvoller, jou niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:43

er zit wel wat in, in wat Margootje zegt........ soms moet je een paard wat helpen en wat duidelijker zijn in de uitleg Lachen Lachen

been is naar voren...... altijd Haha! Haha!

Ik leg het altijd zo uit aan mijn lesklanten met hun jonkies........... 'als jij je been aanlegt moet hij aan de andere kant van de baan willen zijn Lachen

Nou is dat natuurlijk geen haalbare kaart bij een jonkie, maar been negeren is helemaal niet wenselijk.

ik leer mensen altijd, de lichaamshulp ALTIJD samen met de stemhulp in het begin....... dan stemhulp afbouwen, en alleen de lichaamshulp......... reageert die niet op de lichaamshulp, dan lischaamshulp PLUS stemhulp........ reageert die dan nog niet dan mag er echt wel een tikkie volgen achter de kuit. Immers stemhulp is bevestigd, dus dan heb je het echt over het niet luisteren en niet meer over het niet begrijpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:46

Kim, heb jij gelezen hoe ze het aanpakte?
I'm sorry, maar dat is ehhhh............. laat ik het er op houden dat het niet helemaal mijn manier is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:48

nee ik heb niet echt alles aandachtig doorgelezen tot mijn grote schaamte Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:01

Doe het, echt Lachen

Hihi, schamen hoeft niet hoor Lachen

Maar wat het is, is imo onkunde, waar het paard voor moest boeten Lachen en excuses maken in dit geval niks meer goed, want deze ellende is niet ongedaan te maken Lachen

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:05

1 x been , 2 x been, 3 x beste tik met een zweep en been, een jong paard moet je niet door blijven schoppen, anders schop je over een half jaar helemaal naar de ** om je paard vooruit te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:07

ach, ik bedoelde met mijn post dat het niet echt heel erg is als je een keer je stokkie gebruikt om wat duidelijker te zijn Lachen

en voor de rest heb ik het gewoon verteld zoals ik het doe Haha! Haha!

maar ik heb even een stuk teruggelezen, en tja............. ik weet niet zo goed wat ik ermee moet Lachen als men het zelf al niet begrijpt, hoe moet ik dat dan doen Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:15

Oh, ik ben het wel met jou eens, dat doe ik ook.

Maar dat niet snappen: dat bedoel ik dus Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:20

mensen denken vaak dat als ze erop stappen dat dan de lichamelijke hulpen wel duidelijk zijn Hyper!

als dat het geval was geweest dan hoeven we ze op de grond niet aan de stemhulpen te laten wennen Lachen dus ook niet longeren Lachen

want de enige functie dat longeren heeft is het paard leren wat de stemcommando's zijn......... die je later onder het zadel doorvoert Lachen uiteindelijk vervallen de stemcommando's ....... maar die zitten er de eerste tijd echt nog bij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:22

Darom gaat het ook zo vaak mis met inrijden en moet Sul weer aan de slag Lachen
Of jij, als je geen oude mensen wast Lachen

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:35

Nee oke,
als jullie willen dat ik het beter ga doen;
leg danuit wat ik fout doe.
niet boos doen, gewoon vertellen wat ik fout doe (:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:37

je gaat verkeerd bij de gedachte dat het paard het wel even begrijpt Lachen

en daarnaast denk ik dat een jong dier meer leert van de beloning Lachen Tuurlijk moet je duidelijk zijn, tuurlijk komt daar echt wel een keer een zweep bij kijken............ maar je kan een dier niet afstraffen voor het stilstaan Lachen

Daarnaast is als de beenhulp nog niet bevestigd is de grondpersoon die dit oplost, want het longeren moet dan gesneden koek zijn, en het luisteren naar stemcommando's ook Lachen

in dit geval had de grondpersoon dus dit op moeten lossen, niet de ruiter Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:42

@ Margoot: Een jong paard veel te lang aan het werk zetten; 10 minuten is echt genoeg. Langer kan het dier zich niet concentreren, hij gaf dat ook duidelijk ana naar jou toe.
Verwachten dat het paard alle hulpen snapt wanneer je erop stapt, dat is niet het geval. Je moet eerst alle hulpen en commando's aan de hand aanleren. Echt alles, en nogmaals, niet langer dan 10 minuten per keer, en max. 3 x in de week.

En met commando's bedoel ik ook: stap, draf, galop. Ook dat zijn commando's.
Later leer je de hulpen aan onder het zadel. Ook daar moet je weer alle tijd voor nemen.

Verder neem je niet de tijd, je wilt dat het paard zich in 2 dagen perfect gedraagt. Dat is niet mogelijk, als je op een respectvolle manier wilt werken. Het hele traject duurt een paar maanden tot een jaar. Dan zou het paard klaar kunnen zijn voor een B of L-proef.

Verder vind ik het heel kwalijk dat er mensen zijn die denken dat een 13-jarige een paard in kan rijden. En ook nog zo snel...... dat is geen verwijt naar jou, maar naar je begeleiders. Die mensen zijn een stuk gekker op geld dan op paarden, dat weet ik wel.

En verder wat KiWiKo zegt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:45

een jonkie heb je zowizo nooit langer dan 20 minuten onder het zadel.......... gaat het niet goed, dan ga je terug naar iets dat wel goed gaat en stop je dan..........

3 passen vooruit is ook vooruit Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:46

Dan is ie idd heel braaf Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:52

ja precies, als het dier in de staak zit, dan is elke pas vooruit een goede pas................. EN dan moet je je heel hard afvragen waarom het zo in de staak ging Lachen