sunny44 schreef:Yamcha schreef:Hmm, ik geloofde daar ook altijd in, maar ben er toch wat van teruggekomen. Een paard is een dier wat echt graag wil "pleasen".
Verder is het wel zo, dat als de ruiter zelfvertrouwen uitstraalt, en ook met zijn hele lijf zegt: ik weet het wel, volg mij maar, ik weet hoe het moet, zijn er weinig paarden die daar moeilijk over doen.
Paarden zijn wel dominant (of juist niet) naar elkaar toe, naar de mens valt het eigenlijk wel mee......
Geduldig zijn en duidelijk de grens aangeven is absoluut wel iets waar ik het mee eens ben, net als consequent zijn.
mag ik vragen waarom je daar van terug bent gekomen?
Heb trouwens een aantal dominante paarden (ook naar mensen toe) meegemaakt; wegjagen uit wei, niet laten longeren, altijd te dichtbij willen staan.
Toen met dit paard ergens naar toe geweest waar ze dat er op toe paste en werkt erg goed.
daardoor er zelf wat van over genomen.
ps ben geen natural op dit stukje na
Heft vaak te maken met een stukje basis-opvoeding, en onduidelijke en inconsequente opvoeders. Een paard wat van jongs af aan consequent en duidelijk wordt opgevoed, zal zelden tot nooit dominantieproblemen geven.
Ook de houding van de ruiter maakt heel veel uit, als jij met je hoofd laag de weide ingaat, kom je voor het paard onzeker over. Een paard zal een onzekere leider niet vertrouwen, die kan hem immers geen veiligheid bieden.
Niet laten longeren heeft ook weer te maken met de houding van de ruiter, en niet zoveel met het paard.
Ik heb een paard meegemaakt (en meerdere) die op het eerste gezicht heel dominant leken. Toen ze duidelijk gemaakt werd wat de regels waren, en de volgordes, enz. knapten ze zó op..... ze waren in wezen verschrikkelijk onzeker, en uitten dat met met een grote mond, en met uittesten. Ze wilden alleen maar weten wat de grens lag, ze wílden een leider.
Doordat er eerst geen duidelijkheid voor ze was, werden ze onzeker, en bang, omdat ze zelf helemaal geen leider wilden zijn. Toen die leiding er wel was, werden ze kalm en ontspannen, en vrolijk.
Het was dus geen dominantie, het leek er alleen op.

kwam niet door hem in aanraking met freestyle
Als dat de enige manier is waarop je het voor elkaar krijgt, heb je nog veel te leren....... heel veel.........