Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:06

Pffffft, klinkt heeeeel bekend Haha!
Afstammelingen van Cambridge Cole zijn vooral kwalijknemende, zure apen die bij het minste of geringste ontploffen........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:13

wat altijd kan helpen bij paarden die lichamelijk gewoon goed zijn, waar het tuig goed bij zit, maar toch dit soort onzin uithalen......... is een bokriem omdoen, iemand in de baan met een longeerzweep......... en zodra het paard gaat staken er helaas een flinke striem op zn kont op monteren.......... hoe dan ook, naar voren gaat ie Lachen

en omdat de grondpersoon het doet, valt het de ruiter niet kwalijk te nemen..........

paard zal blijven lopen zolang de grondpersoon erbij is, uiteindelijk gaat de grondpersoon natuurlijk een keer weg........ dan weet de ruiter wat die kan verwachten als die een keer doorpakt en is het ook niet meer eng......... en dan kan de ruiter met een lange dressuurzweep inkomen als die voelt dat er gestaakt gaat worden. Als het dier eenmaal stilstaat heeft het geen zin meer, je moet het voor zijn Lachen dus bij het minste geringste tempoverlaging van het paard zijn kant, gelijk inkomen, eerst met been en als die dan niet onmiddelijk versneld dan gewoon een beste tik.......

anniekw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:16

Mijn merrie heeft ook een rugblessure en staakte daardoor vreselijk! Als ik wilde aandraven was er gewoon niks meer mee te beginnen. Ik ben ook naar bodegraven gegaan naar bart velderman en daar hebben ze eerst foto's van der rug gemaakt. Niks op te zien dus helemaal goed. Toen hebben we haar rug laten scannen en bleek ze 4 ernstig beschadigde rugwervels te hebben,en een gaatje in haar diepe buigpees.( ze was niet kreupel) Ik zou dus toch nog even blijven doorzoeken als ik jou was, want op foto's van mijn merrie ook helemaal goed!
Succes!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:37

Even stipje.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:57

KiWiKo schreef:
wat altijd kan helpen bij paarden die lichamelijk gewoon goed zijn, waar het tuig goed bij zit, maar toch dit soort onzin uithalen......... is een bokriem omdoen, iemand in de baan met een longeerzweep......... en zodra het paard gaat staken er helaas een flinke striem op zn kont op monteren.......... hoe dan ook, naar voren gaat ie Lachen

en omdat de grondpersoon het doet, valt het de ruiter niet kwalijk te nemen..........

paard zal blijven lopen zolang de grondpersoon erbij is, uiteindelijk gaat de grondpersoon natuurlijk een keer weg........ dan weet de ruiter wat die kan verwachten als die een keer doorpakt en is het ook niet meer eng......... en dan kan de ruiter met een lange dressuurzweep inkomen als die voelt dat er gestaakt gaat worden. Als het dier eenmaal stilstaat heeft het geen zin meer, je moet het voor zijn Lachen dus bij het minste geringste tempoverlaging van het paard zijn kant, gelijk inkomen, eerst met been en als die dan niet onmiddelijk versneld dan gewoon een beste tik.......

haha mijn pony wil ook niet lopen en er is inderdaad iemand nodig met een zweep om hem lekker voorwaardts te krijgen en heb ook zo'n boktriempje en werkt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:03

Stipje.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:16

Nog even een aanvulling op mijn eerste post: ons paard had idd last van verzuurde rugspieren en dat is idd door middel van een bloedonderzoek vastgesteld, samen met een uitwendig onderzoek van de DA van de rug. De opmerking die iemand plaatste over het gebruik van vit. E en selenium zonder diagnose vind ik dan ook wel terecht! Ook wij hebben het alleen op advies van de DA gedaan.
De suggestie om eens te kijken hoe het paard reageert met het rijden als het behandelt is met pijnstillers vind ik zeker het proberen waard, bij ons was het meteen duidelijk dat het een lichamelijk probleem betrof. Hopelijk gaat het snel weer beter met de merrie...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:23

absoluut.......... als je gaat rijden met pijnstillers dan weet je alles............

maar wil je dat wel weten is vraag 2 dan.......... want dat betekend dus dat je echt een keer door moet pakken........ en als je dat eng vind, is het misschien fijner om te denken dat het dier ergens pijn heeft Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:27

Natuurlijk wil je dat weten Kim Lachen Je voelt je helemaal een trut als je een paard naar voren aan het jensen bent waarvan je toch niet 100% zeker bent dat er niks aan mankeert Knipoog

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:34

Lijkt mij toch fijn om een lichamelijk probleem uit te sluiten...ik zou bij ons paard nooit aan een 'psychisch' probleem hebben gedacht, dat zit niet echt in zn aard.. Haha! Overigens heeft de onze twee weken de pijnstillers gehad en toen alleen nog de vitamines...geen probleem meer gehad...
Maar ik begrijp wat je bedoelt Kiwiko, is het geen pijn dan is het aanpakken geblazen...maar toch, als het echt staken is, waarom steekt dit probleem nu pas de kop op? En niet voor de zwangerschap van de ruiter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:35

Dat kan ik ook wel even beantwoorden, dat komt doordat er lange tijd weinig met het paard is gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:37

Urielle schreef:
Natuurlijk wil je dat weten Kim Lachen Je voelt je helemaal een trut als je een paard naar voren aan het jensen bent waarvan je toch niet 100% zeker bent dat er niks aan mankeert Knipoog

jaaaa maar de andere kant is.... dat je met de neus op de feiten gedrukt word en dat het dus aan jou ligt.........

das ook erg pijnlijk Lachen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:48

suleilitha schreef:
Dat kan ik ook wel even beantwoorden, dat komt doordat er lange tijd weinig met het paard is gedaan.

En dus?? Bedoel je dat het paard daarom pijn heeft, of iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:49

Nee, als het komt door lang uit de training is het puur uitproberen en terroriseren., wat ik niet uit sluit, zeker niet gezien de bloedvoering.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:52

Ter aanvulling op Urielles opmerking: als je dit soort problemen te lang laat doorsukkelen, dan kan een probleem dat door een lichamelijke klacht onstaan is, wel degelijk ook een gedragsprobleem worden.

Het paard begint er niet voor niets mee(pijn of ongemak) maar hij ervaart wel dat hij er wat mee kan bereiken.

Als het zover is gekomen bestaat de kans dat het dier onder verdoving uit gewoonte doorettert, ook al voelt hij op dat moment geen pijn.

Tegen die tijd is de hele zaak net een bord spagetti, zie er maar wijs uit te worden...

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard na 'vakantie' gaat terroriseren. Waarom zou hij dat doen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:55

randalinpony schreef:
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een paard na 'vakantie' gaat terroriseren. Waarom zou hij dat doen?

Dat vraag ik me dus ook af...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:57

de meesten komen beter terug van vakantie (of dat nou zo leuk is, is ook een tweede Haha! Haha! ) maar er zijn paarden die hun gewonnen vrijheden nou net effe niet zo makkelijk opgeven....

voor hun geld het gezegde, je hebt werkpaarden en sierpaarden........ die scharen zich onder de kategorie sierpaarden........... vooral niks moeten, en vooral alles mogen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:00

Klopt hoor, ik moest een keer eentje oppakken na een half jaar meende ik, beest was gewoon niet meer zadelmak. En schrik niet, zat verdikje zelfde bloed in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:05

Ik ben dan toch wel heel benieuwd naar het karakter van het paard in het algemeen en het gedrag tijdens het rijden vóór zijn vakantie.

Citaat:
Klopt hoor, ik moest een keer eentje oppakken na een half jaar meende ik, beest was gewoon niet meer zadelmak. En schrik niet, zat verdikje zelfde bloed in.

Man, ik krijg almaar meer zin in een tuiger... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:05

Het houdt je wel bezig Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:07

tuigers zijn leuk!!! echt! heel ander kaliber Lachen

ZEKER onder het zadel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:09

Ja, ik vind het ondanks alles nog altijd fascinerende dieren, het houdt je wakker maar ze zijn niet geschikt voor iedereen Knipoog je moet er tegen kunnen, je moet er ook tegen kunnen dat je wel eens heel hard moet inkomen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:38

KiWiKo schreef:
Urielle schreef:

jaaaa maar de andere kant is.... dat je met de neus op de feiten gedrukt word en dat het dus aan jou ligt.........

das ook erg pijnlijk Lachen

Ach, er is maar een Anky, en zelfs die maakt nog fouten Vork
Ik zou graag elke ruiter mee willen geven dat het zelfs positief is om fouten te maken, want je leert ze voorkomen en je leert ze oplossen. Wordt je een veel betere ruiter van Pling

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:47

En hebben jullie al de pijnstillers geprobeerd?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 15:54

Ik ga toevallig vanavond naar haar toe, en ik zal het erover hebben, vorige week is er iets tussengekomen.
Ik kom erop terug als ik weer thuis ben!