Youri @ rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FelxMir

Re: Youri @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:57

Denk aan je houding; hakken niet te ver uitdrukken, benen niet te ver naar voren of naar achteren leggen. Denk er ook aan dat je tenen naar VOREN gericht zijn, niet naar buiten. Knikken in je ellebogen, handen rechtop. En ietsjes ontspannender. De reden dat je pony zo reageerd kan zijn omdat je -> Te veel spanning op de teugels legt/Te strak houd. Ik zie op een aantal foto's waar ze haar hoofd wel normaal houd, het bit naar achteren geschoten zitten. Probeer dus iets ontspannender doen. Verder een hele leuke pony!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:15

Citaat:
Metacam is ook een lichte drugs, dus paard reageerd sowieso minder heftig op alles. Buiten dat kun je onmogelijk achterhalen of het dan uit de rug kwam of de mond, of de nek, of de benen etc.
Bovendien is het raadzaam om de bijsluiter van metacam eens te lezen en op de hoogte te raken de eventuele bijverschijnselen, als je die hebt gelezen zou ik er niet zo 123 mee aan de slag gaan zonder duidelijk aanwijsbare reden...

Er zit o.a bloedverdunner in

Heb ik gezegd dat ze dat morgen moet gaan doen...?

Ik heb het als advies gegeven dat als haar paard over een x aantal maanden nog steeds verzet toont op de manier zoals die op de foto te zien is, ze dit zou kunnen proberen.
Ik vertel dat ook uit eigen ervaring, mijn paard heeft ook maanden zo gelopen en er hebben verschillende therapeuten/ zadelmakers, masseurs naar gekeken, maar niemand wist het precies. Ik zat daar zo mee (ik vind het gewoon niet normaal dat een paard op zo'n manier verzet toont), dat ik heb besloten (in overleg met een DA -en die lezen die bijsluiters vast wel hé!-) hem met een lichte pijnstiller te rijden. De ervaring die ik daarna had (rijden ging zoveel meer ontspannen en geen verzet) heeft het balletje doen rollen. Ik heb mijn paard er dus wel degelijk mee geholpen. En natuurlijk wist ik toen nog niet waar het vandaan kwam, maar je weet tenminste dat het echt verzet was en geen rottigheid.

Nu zeg ik helemaal niet dat de topicstarter haar paard wellicht ook echt lichamelijke problemen heeft, maar ik adviseer haar het gewoon goed in de gaten te houden. En daarbij geef ik een eigen ervaring (in dit geval met metacam). Daar is een forum toch voor, eigen ervaringen delen?

Beetje jammer dat er dan één of andere wijsneus ze gelijk de grond in probeert te boren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:22

LesleyLady schreef:
Wat je ook nog zou kunnen doen om te bekijken of het wellicht je zadel is, is om (buiten en vakkundige zadelmaker te laten kijken) eens een paar dagen met metacam te rijden. Metacam is een lichte pijnstiller. Mocht ze evt. last hebben van haar rug (of zadel) dan zou je verbetering moeten merken als je haar met een lichte pijntiller rijdt.

Hahaha, hier de een of andere wijsneus! Kinderachtige reactie. je doet alsof ik je gigantisch af zit te katten. Ik stel alleen maar dat metacam een medicijn is, maar je weet de kwaal niet. Dan moet je toch uit de buurt blijven van drugs, medicatie of pijnstillers? Als jij niet wilt dat je verkeerd begrepen word, leg dan duidelijk uit dat je het hebt over 'na een paar maanden zoeken naar andere oplossingen', want dat staat hier absoluut niet. Kijk eerst naar de balk in je eigen ogen voor je naar de splinter van een ander kijkt... Een of andere wijsneus weet opzich wel enigzins waar ze het over heeft, de metacam staat hier naast me en ik lees dus de bijverschijnselen even door, niet mis om even mee te experimenteren... want zo doe jij het overkomen, als dat niet is wat je bedoelt ZEG DAT DAN. Snap je?
Als je met zulke risicovolle suggesties gaat werken, leg dan ajb duidelijk uit hoe, waar, wat je het bedoelt, voordat iemand het erbij pakt als het paard een vuiltje in zijn oog heeft. Iedereen kan dit lezen, dus ook nono's die nog nooit van dat middel gehoord hebben en dit lezen en denken, wondermiddel!!

Maar los van dat, geef ik in mijn vorige post ook mijn mening met betrekking tot metacam, namelijk; niet doen. Want je 'verdoofd' het hele paard, je kunt er dan nooit achterkomen waar het zit....

Groeten,

Barbara

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:47

Citaat:
Bovendien is het raadzaam om de bijsluiter van metacam eens te lezen en op de hoogte te raken de eventuele bijverschijnselen

Hiermee suggereer jij dat ik die bijsluiter nooit zou hebben bekeken (al zal je dat wel weer gaan ontkennen). Je bedoelt het misschien goed, maar het komt retebot je strot uit.

Citaat:
Een of andere wijsneus weet opzich wel enigzins waar ze het over heeft, de metacam staat hier naast me en ik lees dus de bijverschijnselen even door, niet mis om even mee te experimenteren... want zo doe jij het overkomen, als dat niet is wat je bedoelt ZEG DAT DAN. Snap je?

Waar zeg ik dan dat ze ermee moet gaan experimenteren? Iedereen snapt toch wel dat je dit middel alleen op recept kan krijgen? Dat moet dus zowieso in overleg met een DA. Dat heb ik zelf ook zo gedaan Lachen

Citaat:
Als je met zulke risicovolle suggesties gaat werken, leg dan ajb duidelijk uit hoe, waar, wat je het bedoelt, voordat iemand het erbij pakt als het paard een vuiltje in zijn oog heeft. Iedereen kan dit lezen, dus ook nono's die nog nooit van dat middel gehoord hebben en dit lezen en denken, wondermiddel!!

Dan nog, je kan het niet op iedere hoek van de straat krijgen. Ik was zelf ook niet op het idee gekomen, maar mijn DA kwam ermee, vandaar dat ik het ben gaan doen. Ook op de kliniek in Emmeloord en Utrecht vonden ze het een goede zet dat ik het alvast geprobeerd hebben, omdat we zo wel een extra indicatie hadden dat mijn paard ergens pijn had.

Nogmaals: ik wilde haar alleen die tip geven voor als de klachten (zoals het verzet op de foto) over een paar maanden (of moet ik de exacte aantal dagen erbij zetten...) nog hetzelfde zijn. Dan zou ze dus evt. IN OVERLEG MET EEN DA (ik zal jouw verduidelingsmanier ook even hanteren) een pijnstiller kunnen gebruiken om te zien OF het paard pijn heeft. En dan kan je natuurlijk altijd verder gaan diagnostiseren (want je hebt dan toch al contact met je DA). Maar ik hoop voor de topicstarter dat het probleem van tijdelijke aard is en met les en geduld vanzelf beter zal gaan Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:19

Nope, metacam is vrij gemakkelijk bij de groothandel te verkrijgen. Ik heb nog wat metacam over van eerdere behandelingen, zou ik ook kunnen gebruiken.
Maar goed, dan rest mij nog de vraag waarom zo vreselijk vijandig? Zo win je geen zieltjes. Lees je zinnen eens "retebot mijn strot"" al zal je dat WEL WEER ontkennen" (heb ik eerder al eens iets ontkent??)... gaat het? Heb ik je perongeluk omver gereden met mn auto? Heb ik je ouders wat aangedaan? Ken ik je persoonlijk? Heb ik je diep gekwetst? Niet? Mag het dan iets vriendelijker? Lees je eerste reactie nog eens terug, die is uiterst suggestief, er staat alleen dat je in principe zegt dat ze metacam eens moet proberen. Dan is mijn reactie daarop toch logisch? Tuurlijk willen we de ts allemaal helpen, maar medicijnen opperen zonder er bij te verklaren hoe en wat is wat link natuurlijk.

Afijn, TS, laat je nog even weten hoe het met je paardje is en of je al les hebt? Wel een goede instructeur zoeken he!!

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:37

Hallo!!
leuke fotos! Knipoog
probeer wel je tenen wat meer naar binnen te draaien
en probeer desnoods wat meer nagevelijk te laten lopen
Knipoog

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:40

Probeer je paard iets meer ruimte te geven van voor. Heb het idee dat het schudden een vorm van protest is tegen de hand. Als je paard schrikt en gaat rennen neem je paard dan rustig terug op je zit en regelmatig een ophouding. Trekken heeft geen nut hier komt je paard alleen maar tegenin. Ik zou wel regelmatig in een bak gaan rijden en ook even terug naar de basis dus ook longeren. Dit eventueel met touwtjes heel losjes bijgezet.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:57

Ik zou je zadel eens laten nakijken. Kijk eens op de laatse foto. Daar ligt ie over de schouder, en moet je zien hoe boos ze daar kijkt.
Ik zou geen middelen gaan gebruiken, maar dus iemand langs laten komen voor je zadel en een kraker/masseur/acupuncturist of wat jij het prettigst bij voelt want dit is niet alleen een rijtechnisch probleem.
Ik hoop dat het snel beter gaat. Wat een mooie omg daar trouwns, waar is dat?

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:38

Bedankt voor al jullie reacties!! Ik heb er erg veel aan!!!!!

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst weer op haar gereden sinds de dag dat ik de foto's had gemaakt.
Ik heb haar met het springzadel van mijn andere paard gereden. Dit ligt nog niet perfect, maar in ieder geval stukken beter. Dat andere zadel kon ik na het aansingelen nog heen en weer bewegen en deze nog een klein beetje. Echter merk ik dat ze nu meer bewegingsvrijheid heeft met dit zadel. Ik ga naar een goed zadel voor haar kijken.
Ze was zaterdag tijdens het rijden behoorlijk druk, maar dat wilde schudden met haar hoofd was weg. Ook heb ik haar van voren vrijer gelaten. Het ging meteen al stukken beter.
Ik denk dat het zadel en mijn te sterk beperkende hand de twee grootste problemen zijn/waren.

Nogmaals bedankt allemaal en ik zal over een tijdje nog wel een keer weer updaten en wellicht enkele foto's plaatsen!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:43

commentaar tips heb je allemaal al Lachen
kan er niet zoveel aan toevoegen !
wel leuk beestje Lachen

enne, is dit omgeving exloo waar je rijd ?
komt me zo bekend voor Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:51

Ik denk dat dit paard problemen heeft met 'druk'. Je geeft in eerdere posts al aan dat longeren niet zo'n succes was en je geeft in een paar posts hiervoor aan dat als je haar van voren vrijlaat het beter gaat.
Ik neem aan dat je uiteindelijk naar nageeflijkheid toe wilt? Dan zal ze toch 'druk' moeten leren accepteren.

Mijn advies, zet haar weer aan de longe, gewoon rustig opbouwen. Eerst zonder touwtjes en daarna de touwtjes los vastzetten, steeds een stukje korter.
Ze zal zeker in verzet komen en ik heb paarden ook al eens heel gek zien doen omdat ze niet wisten wat ze met die 'druk' aan moesten. Ze hebben zich er echter ook allemaal aan over gegeven en zijn stuk voor stuk hele fijne rijpaarden geworden.

Oh en misschien heb ik er overheen gelezen, maar als je het nog niet gedaan hebt, laat dan zeker even de tandarts haar mond nakijken. Dat je zeker weet dat ze daar geen pijn heeft!

Succes!

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:57

Mooi paardje, maar ze protesteert wel erg ! , ik denk dat je vooral naar de ontspanning moet zoeken, en je handen niet vastzetten, (ik weet niet of je dat doet hoor Knipoog )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:06

Foto nummer 3 ... wat doe je daar???
Ook in combinatie met de andere foto's lijken me zit- en trainingslesjes met dit groene paardje wel van toepassing. ik denk dat ik wel iemand weet in de buurt van Exloo maar moet even snuffelen of ze daar nog steeds woont .. Als dat zo mocht zijn dan meld ik me wel weer even

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:38

Laura0303 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!! Ik heb er erg veel aan!!!!!

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst weer op haar gereden sinds de dag dat ik de foto's had gemaakt.
Ik heb haar met het springzadel van mijn andere paard gereden. Dit ligt nog niet perfect, maar in ieder geval stukken beter. Dat andere zadel kon ik na het aansingelen nog heen en weer bewegen en deze nog een klein beetje. Echter merk ik dat ze nu meer bewegingsvrijheid heeft met dit zadel. Ik ga naar een goed zadel voor haar kijken.
Ze was zaterdag tijdens het rijden behoorlijk druk, maar dat wilde schudden met haar hoofd was weg. Ook heb ik haar van voren vrijer gelaten. Het ging meteen al stukken beter.
Ik denk dat het zadel en mijn te sterk beperkende hand de twee grootste problemen zijn/waren.

Nogmaals bedankt allemaal en ik zal over een tijdje nog wel een keer weer updaten en wellicht enkele foto's plaatsen!

. Haha! super, heel veel succes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:32

Foxy1980 schreef:
Ik denk dat dit paard problemen heeft met 'druk'. Je geeft in eerdere posts al aan dat longeren niet zo'n succes was en je geeft in een paar posts hiervoor aan dat als je haar van voren vrijlaat het beter gaat.
Ik neem aan dat je uiteindelijk naar nageeflijkheid toe wilt? Dan zal ze toch 'druk' moeten leren accepteren.

Mijn advies, zet haar weer aan de longe, gewoon rustig opbouwen. Eerst zonder touwtjes en daarna de touwtjes los vastzetten, steeds een stukje korter.
Ze zal zeker in verzet komen en ik heb paarden ook al eens heel gek zien doen omdat ze niet wisten wat ze met die 'druk' aan moesten.
Succes!

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens (evenals met veel anderen!)
Meer loslaten met rijden, (iets wat ik (ook?) heel erg moeilijk vindt. Als mijn jonge pony'tje schrikt of wegrent, grijp ik ook gelijk naar de teugels. Dat is ook de reden dat ik hem nu niet rij (ook modderbak, durf niet naar buiten, ook absoluut nog niet verkeersmak).

Als tip: je zou misschien een halster oid onder het hoofdstel om kunnen doen, met een extra paar teugels eraan. Ik neem aan dat ze aan het halster wel stopt op druk. Als ze dan (bijna) gaat, kun je dat als een soort noodrem gebruiken.
Als je gaat bijzetten wel elastiek gebruiken. (een halsverlenger werkt echt heel goed als bijzetteugel (dus niet over het hoofd, maar als 'gewone' bijzetteugel)

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:04

Je gaf in een van de eerste berichten aan dat je paard onrustig is met het bit,
heb je het wel eens geprobeerd met een bitloos hoofdstel om te kijken
of je paard hier rustiger van word?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:31

echt heel leuk! Wel opletten met piano handjes

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:55

dat met haar hoofd ziet er niet erg gehoorzaam uit.. verder; mooi rechtop gaan zitten en op sommige foto's heb je je handen wat te hoog

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:04

Laura0303 schreef:
Montignac schreef:
oeh jee... dat gedrag heel snel afleren of in iedergeval de oorzaak zoeken. ze is nog jong en dit mag niet een gewonte worden. Kun je al iets ontdekken waarom ze zo reageert?

Ik weet de oorzaak niet. Ik heb dit op bokt geplaatst om een begin te maken met uitzoeken waar dit aan ligt.
Redenen die ik kan bedenken:
- ze is onrustig met het bit --> tandarts is een tijdje terug geweest, niks aan de hand/ze vind het bit niet lekker zitten (veel verschillende geprobeerd, nu een dubbel gebroken sprenger bit)
- als ze wild wordt, gaat ze er vandoor en dan trek ik te veel in haar mond om haar tegen te houden, dus een soort wisselwerking?

Mijn verzorgpony deed dat ook.
Bij ons was het doordat het zadel niet lekker lag op haar rug en ze heeft wat probleempjes met haar rug enzo.
We hebben er nu zo'n dik bont geval ding onder en het gaat al veel beter..
We kunnen nu ook met de stelling aan de gang enzo.
Ik rijdt nu ook met martingaal dat helpt ook wel.
Mischien zou je zoiets kunnen proberen?
succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:15

Ga gewoon terug naar de basis van africhten en dat is longeren!
Je kan eigenlijk een paard dat nog geen hulp kent, zomaar buiten rijden. ( ja in het wilde westen misschien?)
Een paard metacam geven omdat er ergens wel eens een pijntje kan zijn gaat mij veels te ver! Leer longeren, leer rijden, dus neem les.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:29

jullie zijn een leuke combinatie valt me op!:)
ik vind je wel heeel erg streng met de hand.
af en toe lijkt het bit achter in de mond ergens te liggen,dat vind ik jammer.
verder leuk hoor!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:36

ik heb ook een 4 jaar
zij doet dat ook
wat ik dan doe is mijn handen gewoon mee laten gaan en haar dan door laten stappen

ze proberen da contact te vermijden met het bit

bij mij helpt het..
vind ze wel mooi (l)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:28

Heb je geen bak om de ontspanning in te oefenen?

Goed dat je naar een ander zadel ben gaan kijken.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:17

meschien dat het al gezegt is, maar heb helaas niet de tijd om echt alle berichten hier te lezen Clown
maar meschien een ideetje om de beugels nog even een gaatje korter te doen, omdat bij een enkele foto's bij het licht rijden ik het idee heb
dat je je optrekt aan de teugels, dat zou ook de reden kunnen zijn dat het paard gaat staken en gaat op gooien af en toe...
verder ziet het er echt supper uit
groetjes en nog veel succes ermee Haha!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:40

Het aller aller belangrijkste: zet haar nooit nooit vast met martingaal, touwtjes, hulpmiddelen etc etc vast voordat je ook maar zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaak ten grondslag van haar gedrag ligt.
Tandarts en zadel zijn al super dat je er naar kijkt, maar laat ook eens een osteopaat bijvoorbeeld kijken. Je zou het niet zeggen maar zeker ook jonge frisse dieren hebben regelmatig bokkades.... Bijvoorbeeld in de hoge nek wervels....