[AC] Robijn (fries x kwpn) @ klassieke dressuur!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Re: Robijn (fries x kwpn) @ klassieke dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:16

Ik vind dat er een beetje banketstaaf wordt gedaan naar de TS toe Scheve mond.

Jolijn probeert op een vriendelijke manier haar dier in te rijden, is dit zo verkeerd?
En dat die wildgirl begint over visitekaartje als instructrice, al helemaal belachelijk.
Dat je het in de praktijk soms verkeerd doet, wil niet zeggen dat je het perfect uit kunt leggen. Jolijn is een prima instructrice, ze legt de dingen rustig en helder uit, en weet problemen op een juiste manier op te lossen. Maakt het dan wat uit als ze op een jong paard wat voorover zit?

Djiez come on.
Belachelijk, sommige reacties zijn echt echt te triest voor woorden Misselijk

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:27

Citaat:
Dat je het in de praktijk soms verkeerd doet, wil niet zeggen dat je het perfect uit kunt leggen. Jolijn is een prima instructrice, ze legt de dingen rustig en helder uit, en weet problemen op een juiste manier op te lossen.

Neroo, ik ben het met je eens hoor, maar je trekt het een beetje buiten proporties. Volgens mij probeert hier iedereen Robijntjah handige tips mee te geven.

Ik geef zelf ook les, maar mijn rijden is ook zeker niet perfect! Echter wil dat niet zeggen dat je dan geen commentaar meer hoeft te verwachten. Ik krijg soms commentaar van een 10-jarig meisje wat ik les geef, en vaak heeft ze nog gelijk ook. Kijk, komt er van mijn uitleg toch behoorlijk wat aan...! Haha!

Citaat:
Maakt het dan wat uit als ze op een jong paard wat voorover zit?

Mag zij zich dit veroorloven omdat ze toevallig les geeft of waar ben je nu op uit? Mensen maken haar alleen even bewust hier van, niet meer en niet minder. Niemand probeert haar neer te halen of zo, die indruk krijg ik tenminste niet...

And last but not least: Ben je zelf niet heel erg heftig in de verdediging omdat JIJ les van haar krijgt....? Bloos Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:31

Van sommige mensen heb ik niet het idee dat ze erop uit zijn om op een aardige manier Jolijn tips te geven.
( slecht visitekaartje als instructrice vind ik echt onaardig, imo staat dat er helemaal los van dat ze nu een paard inrijd )

Nee je draait het om; Als je wat voorover zit op je paard, ben je een slechte instructrice? Zo doen bepaalde mensen in dit topic, en imo staat dat los van elkaar.

Niet perse omdat ik les krijg van Jolijn, maar ik vind gewoon dat er kromme verbanden worden getrokken tussen zaken die los staan van elkaar. En dat vind ik niet eerlijk.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:43

Dames Dames,

laten we nu alleen nog maar rijtechnisch commentaar geven.Anders wordt dit de zoveelste HAW tpic dat gesloen wordt door discussies en onvriendelijk gedrag.

En ja ik ben ook een lesklant van jolijn. EN zeg eerlijk ik heb wel eens les gehad van iemand die absoluut zelf niet reed of kan rijden maar wel supergoed les gaf Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:30

Wildgirl schreef:
Misschien is het slim om vóórdat je foto's op bokt zet, je jezelf te realiseren dat dit niet een echt fijn visitekaartje is voor je werkzaamheden als instructeur.

Haar lessen zelf zijn een prima visitekaartje. Als je kijkt naar de vooruitgang van Boy, van toen naar nu, dan zou ik willen dat ik jolijn eeuwen eerder had ontmoet!

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:52

Wow Jolijn ze is echt vooruit gegaan! Je setje staat dr ook erg goed zeg!
Jammer dat ze nog zo schraal is, denk dat het dr zeker goed zal doen als ze dit voorjaar 3 maanden de wei opkan!
Eigenlijk zijn er al een hoop tips gegeven, ik zal ook nog even wat proberen Knipoog
Probeer sowieso netjes recht boven je paard te blijven zitten zodat je paard niet uit evenwicht raakt, vooral bij zo'n jonkie is dat wel belangrijk. Nouja je voeten en je handen weet je ondertussen wel Knipoog
Ga gewoon zo door, lekker rustig aan en niet dwingend rijden!

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:56

Ik vind dat jullie erg vooruit zijn gegaan,
probeer wat rechter te gaan zitten! voor de rest vind ik het er goed uitzien! ga zo door Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:10

Wildgirl schreef:
Nou, aan je setje en bijpassende kleding zal het niet liggen denk ik...
Verder ga ik toch wel een beetje mee met eerder gegeven commentaar; ik vind het klassieke ver te zoeken.
Ik herinner me commentaar van mezelf op een les van neroo, waarbij jij de instructrice bent.
Toen had ik er al mijn twijfels bij en die worden nu helaas bevestigd.
Misschien is het slim om vóórdat je foto's op bokt zet, je jezelf te realiseren dat dit niet een echt fijn visitekaartje is voor je werkzaamheden als instructeur.

Misschien moet je eens niet zo kijken naar wie dit ook al weer is maar eens objectief naar de foto's kijken, dan had je denk ik vele betere tips/comentaar kunnen geven. Want ik zie vanaf jou kant 0,0 tips komen.... en dan zeg je tegen iemand anders dat deze foto's een slecht visitekaartje zijn.... geen tips of opbouwend commentaar geven vind ik pas een slecht visitekaartje.

Ik vind het er echt al behoorlijk goed uitzien, ookalweet ik maar weinig van klasieke dressuur.
Het ziet er ongedwongen uit, en ik vind dat dat bij ieder jong paard zo gedaan moet worden: niet te snel gaan, gewoon alles stapje voor stapje Lachen
Je houding is soms inderdaad een punt om goed op te letten, maar volgens mij ben je daar ook al mee bezig Knipoog (Vooral die hakken meer naar beneden.)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:17

Het is weer zover. TS trek het je niet aan wat er gezegd wordt, je bent echt goed bezig en dat durf je te laten zien, dat kunnen de meeste hier niet zeggen Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:26

Voor een jong paard vind ik dit er super uitzien hoor.
Al liep hij met z'n achterhand nog in tokio, wat je hier ziet is gewoon een ontspannen paard, dat ontzettend hard vooruitgegaan is sinds het vorige topic.

Enneh, dat beige/bruine setje heb ik ook!
Maar mijn paard staat het natuurlijk beter. Duivel

Opbouwend commentaar:
Idd meer op je houding letten, en meer contact met de mond houden. Dan kun je, als ze er klaar voor is, ook wat meer gaan verzamelen. Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:38

leuk paard!!
maakt nog wel een wat "slappe" indruk,vooral de achterhand,maar dat is misschien normaal voor een jong paard.
Dat word natuurlijk beter na mate je haar meer traint....
Je rijd haar op een vriendelijke manier!
Ik zou alleen nog niet galopperen,eerst de achterhand wat sterker maken in de draf....dan heeft ze waarschijnlijk minder problemen met de galop..meer balans...
Mooi paard hoor...maar dat komt omdat er fries in zit natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:51

x_Marr schreef:
Wildgirl schreef:
Nou, aan je setje en bijpassende kleding zal het niet liggen denk ik...
Verder ga ik toch wel een beetje mee met eerder gegeven commentaar; ik vind het klassieke ver te zoeken.
Ik herinner me commentaar van mezelf op een les van neroo, waarbij jij de instructrice bent.
Toen had ik er al mijn twijfels bij en die worden nu helaas bevestigd.

Misschien moet je eens niet zo kijken naar wie dit ook al weer is maar eens objectief naar de foto's kijken, dan had je denk ik vele betere tips/comentaar kunnen geven. Want ik zie vanaf jou kant 0,0 tips komen.... en dan zeg je tegen iemand anders dat deze foto's een slecht visitekaartje zijn.... geen tips of opbouwend commentaar geven vind ik pas een slecht visitekaartje.

Ik vind het er echt al behoorlijk goed uitzien, ookalweet ik maar weinig van klasieke dressuur.
Het ziet er ongedwongen uit, en ik vind dat dat bij ieder jong paard zo gedaan moet worden: niet te snel gaan, gewoon alles stapje voor stapje Lachen
Je houding is soms inderdaad een punt om goed op te letten, maar volgens mij ben je daar ook al mee bezig Knipoog (Vooral die hakken meer naar beneden.)

Dat van geen tips bedacht ik me later idd ook Clown

Ipv zeggen dat ik het niet goed doe he? kun je me dan ook vertellen wat ik volgens jouw moet verbeteren/veranderen??

Daar ben ik dan wel eens benieuwd naar (wildgirl).

Dani, Laura en Monique! Super bedankt!

De rest ook bedankt, ik voelde me vanmiddag even flink rot, was zooo trots op mijn paardje (en stiekem ook wel op mezelf), en na een paar van zulke reacties was dat toch wel even minder Nagelbijten / Gniffelen

Adil18: Ik ben zeker wel bezig met de dingen die jij opnoemt! Beetje moeilijk te bewijzen, maar ik nodig je uit om eens te komen kijken Clown Geld overigens ook voor Wildgirl Clown

Voor de rest galoppeer ik idd (zoals ook al eerder gezegd) gemiddeld 1 keer in de week om het toch ooit mee te pakken Clown

Ze staat 4 dagen in de week in de wei paard te zijn, ik rijd 2 dagen (1 keer bak, 1 keer buiten) en longeer nog een keer!

Dat ze voller mag ben ik mij zeer bewust van, heb ik ook al meerdere keren uitgesproken! In het voorjaar gaat ze 3 maanden de wei op, ga alleen maar wandelen, poetsen, dat soort dingen!

Ze staat op ander voer, voller, en ik hoop dat het snel te zien is!

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:53

Hallo, vind bij sommige beetje raar commentaar, als je er geen verstand van hebt moet je er ook geen commentaar over geven Vork Over de bespiering en aanleuning enz. het paard is 2 maanden onder het zadel wat wil je:P.. Verder vind ik dat je houding absoluut beter kan door niet naar je paard te kijken, (hoe mooi ze ook is:p) Wat ik wel van Edward Gal heb geleerd is dat voorover zitten juist goed is voor de rug, om hem niet te belasten... Zeker bij zo'n jong paard lijkt me dat wel goed, als laatste vind ik dat je je teugels ook iets meer als een 'elastiekje' moet houden, in de galop lijkt alsof je er een beetje aan hangt. Hoop dat ik mijn commentaar beetje goed heb uitgelegd Tong uitsteken En verder heel veel succes! Volgens mij hebben jullie veel plezier samen! Groetjes Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:59

In de galop moet ik er zeker nog aan werken! Ik heb daarin iets meer de neiging haar maar te laten lopen omdat ze het nog heel moeilijk vindt!
Hangen doe ik zeker niet, maar ik zit wel teveel aan mijn binnenteugel Ja

Mijn houding is idd een issue Ja

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:15

Jolijn, wat is robijn toch een lekker ding!! Rijtechnisch commentaar is al gegeven: Houding en handen.
En inderdaad zou ik ook proberen een iets meer constant contact te houden. Maar verder ziet het er goed uit hoor. Je hebt echt al veel voor mekaar in een korte tijd, op een vriendelijke manier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:58

Neroo schreef:
Ik vind dat er een beetje banketstaaf wordt gedaan naar de TS toe Scheve mond.

Jolijn probeert op een vriendelijke manier haar dier in te rijden, is dit zo verkeerd?
En dat die wildgirl begint over visitekaartje als instructrice, al helemaal belachelijk.
Dat je het in de praktijk soms verkeerd doet, wil niet zeggen dat je het perfect uit kunt leggen. Jolijn is een prima instructrice, ze legt de dingen rustig en helder uit, en weet problemen op een juiste manier op te lossen. Maakt het dan wat uit als ze op een jong paard wat voorover zit?

Djiez come on.
Belachelijk, sommige reacties zijn echt echt te triest voor woorden Misselijk

Dat ben ik dus Sigaar
En ja neroo, ik ga bijvoorbeeld niet op wedstrijd met een paard wat nog niet bevestigd is aangezien ik mijn naam hoog te houden heb, net zo min als dat ik met een bagger houding op een paard ga zitten en daar vervolgens foto's van op een openbaar forum neerzet waar ik hopenlijk ook mijn klanten vandaan haal; dat heeft niks met kritiek naar de TS te maken wél met logisch nadenken.
Beetje commercieel zijn mag toch wel in deze tijd?
Natuurlijk maakt iedereen fouten, dat doe ik ook.
Maar ik zet niet boven mijn topic klassieke dressuur als het nergens over gaat behalve en beetje in het rond sturen en mijn paard balans laten zoeken/vinden.

Dat jij naar tevredenheid les krijgt; hartstikke mooi!
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je verandering bemerkt.
Hoor je mij ook niet over.

Wél over de manier waarop Jolijn haar paard aan het inrijden is.
Met een slecht zadel,een slechte houding,niks geen klassieke dressuur maar wel een héle grote mond.
Je post hier en ipv dat ze zich in mij probeert te verplaatsen reageert ze op deze manier, dat vind ik idd erg onprofessioneel!

Wat betreft tips; aangezien jullie denken dat ik die niet weet/kan geven:

Ga (bijvoorbeeld in het bos)lange stukken rechtuit draven en galloperen zonder veel te vragen en bochten.
Zet je paard iets hoger in het voer, ik vind hem nogal schraal voor een 4-jarige(qua vet én bespiering).
Koop een goed passend zadel van je geld ipv alle setjes en stap er met dit zadel niet op.
rij veel overgangen op je zit en stem(eerst je zit verbeteren maar dat zal met een nieuw zadel makkelijk gaan)
Doe veel grondwerk aan de longe, evt met dubbellonge of bijzet en gebruik balkjes in draf en galop
Leer je paard eerst om op 4 benen te lopen voordat je aan de gang gaat met nagevelijkheidm, dat die kop in de lucht hangt is ECHT niet erg(al denken de meeste mensen op bokt daar anders over)
en tot slot, zodra je paard wat voller/gespierder is zet hem dan alsjeblieft iets vaker dan 3 keer per week 30 minuten aan het werk; dat hoeft niet altijd rijden te zijn maar op deze manier bouw je nauwelijks wat op.

voila Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:03

Wie heeft het hier over op wedstrijd gaan met een nog niet bevestigd paard?
Jolijn heeft verteld dat ze een dubbele scioliose heeft gehad, en daarom moeite heeft met rechtop zitten.

Waarom zou het geen klassieke dressuur kunnen zijn?
Alleen omdat het paard nog geen piaffe of levade laat zien?
De basis moet nog gemaakt worden, en ik vind dat Jolijn aan een prima basis begint.

Er staat een afspraak met de zadelmaker, Robijn is al hoger in het voer gezet ( lezen blijft ook een kunst Rolleyes)

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:06

Leuk paardje. Ja Leuk setje ook!

- Tenen naar binnen
- Vooruit kijken

Er zijn nog wel wat dingetjes maar die zijn al gegeven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:20

Dani, laat maar, want alle tips die ze nu geeft ben ik dus mee bezig Clown

Zadel is net nieuw, en je hoeft niet alle mensen die geld aan setjes uitgeven over 1 kam te scheren Knipoog
En ik wil trouwens niet alleen commercieel denken, ik wil ook aan de mensen laten zien dat ik trots ben op mijn paard, en op mijzelf en alles wat ik bijgeleerd heb, en dat ik veranderd ben! Menselijkheid noemen ze dat Knipoog

Xena en Spokie: bedankt Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:38

Dan nog even voor mijn begrip: wat versta jij onder klassieke dressuur? Waarom maak je je paard niet eerst vanaf de grond sterk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:56

Ik versta onder klassieke dressuur: rechtrichten, rijden vanuit de romp en rug, van achteren naar voren rijden!

Geen ophoudingen, vragen of wat dan ook in de mond. Wel een contactteugel aanbieden, dit geeft het paard vertrouwen!

Vanaf de grond ligt mijn interesse niet, geeft mijn instructeur geen les in, vind ik persoonlijk nog dat je teveel in de mond moet doen, en is niet mijn handigheid Clown

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:03

Oh Jolijn, wat mishandel je Robijn toch. Dat arme beest.

Damn mensen, overdrijven is ook een vak hoor.
Er zijn genoeg mensen die hun knol meteen in de krul trekken, als ze geen evenwicht hebben, als je die met een vrije teugel gaat rijden, kunnen ze niet eens op eigen benen lopen. Laat dit paard nou eerst maar op eigen benen leren lopen, voordat ze weet ik het allemaal moet gaan uitvoeren.
Jolijn, ik vind dat je goed op weg bent met Robijn. Het gaat jullie lukken, weet ik zeker.
Waar je inderdaad op moet letten (maar dat weet je zelf ook) is je teugels wel in lichtcontact houden, maar dat komt zeker weten in orde.
Succes!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:58

Neroo schreef:
Wie heeft het hier over op wedstrijd gaan met een nog niet bevestigd paard?
Jolijn heeft verteld dat ze een dubbele scioliose heeft gehad, en daarom moeite heeft met rechtop zitten.

Waarom zou het geen klassieke dressuur kunnen zijn?
Alleen omdat het paard nog geen piaffe of levade laat zien?
De basis moet nog gemaakt worden, en ik vind dat Jolijn aan een prima basis begint.

Er staat een afspraak met de zadelmaker, Robijn is al hoger in het voer gezet ( lezen blijft ook een kunst Rolleyes)

Kun jij misschien niet alles wat ik schrijf letterlijk opvatten?
En dan ook nog je mond vooraan hebben staan en zeggen dat ik punten zoek om kritiek op te leveren?
Daarnaast geef je zelf wel aan geen donder van klassieke dressuur en 'de basis' te snappen door met zo'n voorbeeld te komen en te bevestigen dat de TS haar paard de basis goed aan het aanleren is.
Ik ga verder niet in discussie hierover want onze meningen liggen te ver uit elkaar ben ik bang.
Opvallend is wel dat ik al een aantal pb's heb gekregen vanavond die mij hier in het topic niet openlijk durfden te steunen uit angst voor de reactie van TS en van jou neroo, zegt genoeg lijkt me.

Tot slot wil ik de TS oprecht veel succes wensen met haar paard, ik hoop dat je nieuwe zadel snel komt/goed past en dat het rijden en jouw houding zullen veranderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:00

Joscaa schreef:
Oh Jolijn, wat mishandel je Robijn toch. Dat arme beest.

Damn mensen, overdrijven is ook een vak hoor.
Er zijn genoeg mensen die hun knol meteen in de krul trekken, als ze geen evenwicht hebben, als je die met een vrije teugel gaat rijden, kunnen ze niet eens op eigen benen lopen. Laat dit paard nou eerst maar op eigen benen leren lopen, voordat ze weet ik het allemaal moet gaan uitvoeren.
Jolijn, ik vind dat je goed op weg bent met Robijn. Het gaat jullie lukken, weet ik zeker.
Waar je inderdaad op moet letten (maar dat weet je zelf ook) is je teugels wel in lichtcontact houden, maar dat komt zeker weten in orde.
Succes!

Ze is zooo zieluuuhg Ach gut Clown

Bedankt Haha!

Wildgirl: Er komt geen nieuw zadel, dit zadel wordt aangepast Knipoog
En van mij mogen die mensen reageren hoor, alleen ik vindt het nogal typisch dat jij als tips de dingen geeft waar ik mee bezig ben Clown

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:22

@Neroo en Jolijn,
Ik snap opzich het punt van Wildgirl wel, als ik haar punten leest, bedoeld ze het imo gewoon goed Lachen niet om af te branden oid, dus misschien iets volwassener reageren Lachen

Maargoed, ik denk zeker dat je op de goede weg bent Jolijn, ik vindt het er fijn uitzien, op je kapstokjes na Knipoog