Armando 6e keer erop!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vilouma

Re: Armando 6e keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:56

6e keer erop,nou heel mooi!
maar aan de longeer lijn met elastiek bij een jong paard,op de elastiek staat nogal veel druk.
laat dat beestje gewoon eerst aan de ruiter wennen ipv gelijk een elastiek eraan te hand=gen in de hoop dat hij laag komt met zijn hoofd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:24

Passionato schreef:
Citaat:
zou ik er een halster overheen doen en daar de longe aan maken, dan stoor je hem ook niet in de mond

DIt vooral NIET doen. Zo heb ik ooit bijna mijn nek gebroken tijdens zadelmak maken Clown . Als je een complete halvezool hebt waar je echt niet mee los kan rijden, gewoon aan het hoofdstel of indd een kaptoom. Als er dan echt wat gebeurt heeft degene in het midden tenminste nog wat te vertellen. Als je geen complete halvezool hebt, gewoon zo snel mogelijk los, veel veiliger dan aan de longe Lachen

On topic: het lijkt me een heel erg fijn en braaf paard. Neem de tijd en hele goede begeleiding, dan kan je er denk ik veel plezier mee hebben Lachen

Net alsof je wat te vertellen hebt met een bit in als dat paard nog helemaal niet geleerd heeft wat een bit is, hoe harder jij trekt hoe banger hij wordt. Een paard wat geleerd heeft netjes aan het halster te lopen zal daar ook op reageren als je hem longeert.
Wil je echt meer te vertellen hebben dan moet je eerst zorgen dat je paard het bit door en door kent en weet hoe hij erop moet reageren.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:19

volgens mij zijn hier ook gewoon een hoop aantal mensen, die gewoon met de rest meepraten!

Als iets is gezegd hoef je het niet nog een keer te herhalen,

alles is hier al gezegd togh?!

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:44

Ik zal niet over de touwtjes beginnen want dat is inmiddels wel genoeg voorbij gekomen Knipoog

Vind het wel leuk om te zien dat je paard er niet echt van onder de indruk is dat er iemand opzit. Veel succes nog,

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:50

ik vind dat er veelste veel aan zijn mond hangt! je hebt en touwtjes en teugels en longeerlijn doe dan een halster er onder en daar de longeerlijn aan(of gewoon los) en alleen de teugels. ik vind het er ook neit echt ontspannen uit zien! en als hij je hand dan wat beter gegrijpt en accepteerd dan komt het naar beneden komen vanzelf wel.

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:56

Ojee, daar gaan we weer. Zodra ik de foto's zag, dacht ik meteen: Dit wordt weer een vreselijk lange discussietopic met de wel of niet goede aanpak. En ja hoor, het is zo. Dat dit meisje het verkeerd doet, daar zijn waarschijnlijk de meeste mensen het wel mee eens. Maar ik denk (jammer genoeg) niet dat door 20 pagina's discussiëren dit meisje anders gaat rijden.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:23

Allereerst: wat een braaf en leuk dier heb je Lachen

Als ik naar je foto's kijk en je verhaal lees heb ik toch wat op- en aanmerkingen.
Een en ander is hier al voorbijgekomen, maar ik wil wel graag mijn hele mening geven en geen halve.

Een paard dat 2 a 3 weken bij mij zou zijn en nog zo groen, zou ik denk ik nog geen 6 keer op hebben gezeten, maar eerst eens werken aan een goede onderlinge band, zelf met longeren bezig en wat andere leuke dingen ermee doen (beetje buiten wandelen enz, hoe sneller ze daar aan gewend zijn hoe beter met rijden, maar daarover straks meer) en langzamerhand er af en toe eens op hangen, rondje stappen enz. Oftewel; allemaal lekker rustig aan, ongeacht (of zelfs juist omdat) wat hij bij vorige eigenaren heeft geleerd. Het is uiteraard verleidelijk om vlug aan de slag te gaan, zeker als je een erg braaf paard hebt!

Verder, als je een goed passend zadel hebt maar die is op dat moment even in gebruik door een andere pony dan wacht je toch even met zelf rijden? Als jij niet lekker op de paard zit stoor je hem in zijn beweging en een nietpassend zadel is voor je paard zelf al helemaal geen doen. Als je al had afgesproken met je instructeur is dat dan of voor jou of voor die andere ruiter even jammer, daar moet je dan gewoon goede afspraken over maken.

De touwtjes zou ik er lekker aflaten en ook nog niet bij het longeren gebruiken als je paard nog geen goede balans heeft.
Nu loopt hij er ook in te hangen, wat me ook niet zo lekker lijkt.
Zelf zou ik mijn teugels gewoon op maat houden en vriendelijk in je hand zijn (evt. boktouwtje voor als hij iets doet, zodat jij niet in zijn mond kunt hangen van onbalans/schrik etc) of ik zou gewoon bitloos beginnen, wat voor veel paarden toch wel goed duidelijk is omdat ze druk op de neus al kennen van het meelopen en vaststaan.

De longeerlijn heb ik zelf nooit zo, maar gewoon aan een bitstukje of aan 1 bitring. Dit laatste kun je alleen doen als je een braaf paard hebt die ook niet trekt, anders trek je teveel aan 1 bitring. Niet aan te raden bij een jong paard dus.
volgens mij kun je wel de longeerlijn aan de middelste bitring bevestigen maar hem dan ook om de neusriem heendoen zodat je niet teveel daar aan de mond zit. Ik meen dat Lammert Haanstra dat ook doet?
Aan een halster zou ook nog kunnen, ik longeer mijn paarden als ze jong zijn altijd alleen maar aan het halster dus die zijn dat wel gewend. Je hebt niets meer of minder te zeggen als ze echt vervelend worden is mijn mening/ervaring hoor.

Zelf ga ik altijd zo vlug mogelijk los en dan zo snel mogelijk te paard naar buiten, wel met iemand erbij (bv ernaast lopend of fietsend of rijdend met een ander -ervaren- paard erbij). Je paard kan dan rustig wennen aan het ruitergewicht en balans zien te vinden.

Hopelijk kun je hier iets mee, het is zeker niet mijn bedoeling om je te bekritiseren maar ik wil je graag wat tips/ideeen meegeven.
Veel succes nog met deze kanjer!