Castor&ik aan het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Castor&ik aan het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:43

Ik vind het plaatje niet verkeerd! En ook een mooie pony.. Lachen
Jammer dat je zo weinig mag inderdaad, maarja niets aan te doen Knipoog Haha hij mag niet aan de teugel lopen. Dus als die het wel doen moet je hem zeker gauw omhoog trekken haha Clown Nee grapje.. Tong uitsteken

Je hebt zelf al commentaar gegeven, en daar sluit ik me bij aan! Knipoog

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:59

oke Lachen

het mag eigenlijk neit nee, maar als hij goed mee werkt,
doe ik het toch wel Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:09

Ik krijg het idee dat je "beenprobleem" veroorzaakt wordt doordat je een beetje in de stoelzit zit. Ik denk dat wanneer je dit verandert je hele houding al erg verbeterd Lachen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:09

idd Lachen

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:26

Okey ik ga ook even wat tips en mijn mening geven Lachen

Je hebt een leuke pony en heeft geen verkeerde gangen, je geeft aan dat je geen les wil dus moet je het zelf doen en zijn er snel foutjes die erin sluipen.

Een aantal tips:

Ga oefenen in een gang die je onder controle hebt, met gescheur schiet je niets op want je pony drukt zijn rug weg, gaat vermoedelijk nog harder met als gevolg dat jij terug gaat werken ... zo de cirkel want je pony gaat waarschijnlijk niet langzamer en ben je weer aan het begin.

Begin dus in stap te oefenen -> actieve, gecontroleerde stap (dit doe je door haar niet te hinderen maar met je zit aan te geven wat het tempo is, gaat ze te hard en ze versloomd niet dan geef je een kleine ophouding + zithulp. Als ze langzamer gaat goed belonen met binnenhand en stem)
Zorg dat je zelf netjes en in balans zit zodat ze geen reden heeft tot versnellen. Zo ga je in die actieve stap een zacht, "meeverend" contact met de mond zoeken en hou het zelfde tempo. Dan ga je figuren rijden, ook overgangen middenstap (niet versnellen maar verruimen), halthouden, arbeidstap, enzovoort. Let hierbij ontzettend goed of jij de juiste hulpen geeft en je haar niet hindert, maar wel ervoor zorgen dat ze actief naar de hand toe blijft stappen. Wanneer zij los wordt en na gaat geven moet je niet vergeten hetzelfde fijne contact te houden (niet teugels losgooien maar je kan iets meegeven als beloning) en hou haar actief want die motor moet blijven draaien!!! Rijden in stap is erg belangrijk als je pony vlug is want zo kan jij rustig leren hoe ze op zithulpen moet reageren en zo heb jij tijd om goed na te denken wat je precies moet doen om het goed te doen. Als jij de overgangen goed onder de knie hebt kan je hetzelfde in draf proberen.

Nog iets leuks om te kijken of je de juiste aanleuning hebt: ze loopt nageeflijk -> geef heel rustig mee zonder dat je waslijnen krijgt en kijk of zij de teugel volgt naar beneden. Doe het niet te ver want liever een klein stukje goed dan met haar neus door het zand en waslijnen. Volgt ze je hand niet dan oefen je door! Hou haar actief en neem de teugels weer op zacht contact en rij figuren en tempowisselingen. Dan probeer je het weer een keertje en ze heeft het binnen no time door! Maar vergeet nooit die motor van achter en zorg dat je haar telkens een beloning geeft als ze iets netjes doet, al is het enkele centimeters je hand volgen naar beneden! Zo hou je haar lekker opgewekt en wil ze graag voor je werken Haha!

Veel succes ermee en ik zie uit naar het volgende topic!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:13

zo wat een tips enzo! Bloos!
heeeel en alvast heeeel erg bedankt!
ik moet dit nog wel een paar x lezen om het te onthouden,
maar ik ga hier zeker mee wat doen!

ik wil wél les, maar mag het niet Tong uitsteken

echt hartstikke bedankt! Haha!

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:37

Okey graag gedaan! als je nog eens ergens tegenaanloopt stuur maar een pb hoor!

Haha!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:40

is goed Lachen