Bets schreef:Nou het kan aan mij liggen maar ik zie nog niet veel verschil. Ten eerste zou ik zelf niet zo voorover gaan zitten, maar het is bekend bij deze rijmethode die je hanteert dat je soort van "donald duck"houding krijgt, wat probleem is dat je je bekken niet naar voren kunt kantelen en ook als je later verder mocht komen, is het zeer moeilijk om deze houding eruit te gaan krijgen. Je kunt zo namelijk op je zitbeenknobbels gaan leren zitten en zo krijg je geen informatie van je paard wat hij onder je doet. Door die houding komt natuurlijk je onderbenen naar achteren logisch want anders zou je op je snuffert vallen. Maar ik zou gewoon proberen rechtop te lichtrijden en proberen niet in zadel te ploffen maar rustig staan en rustig zitten.
Daarbij zie ik heel veel foto's met losse teugel. Zo kun je paard ook niet controleren niet aanvoelen wat hij gaat doen of wat hij aan het doen is. Paard moet over tempo lopen, maar hoe kun je zo'n paard bij elkaar gaan rijden om recht te gaan richten. Om recht te gaan richten zul je toch enig contact"druk"moeten voelen in de mond. En moet je paard van achteruit naar voren rijden (nou ja de meeste paarden worden vaak toch over tempo heen gereden) maar ik vind juist dat paard van achteruit naar voren geredne moet worden naar contactteugel waarop het paard zal gaan moeten nageven. Ik weet dat jullie met contrastelling werken om paard recht te krijgen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook paarden op voltes rijden en voltes vergroten en verkleinen, paard laten buigen om been en daardoor lengtebuiging te krijgen waardoor je paard dus van nature gaat nageven en voorwaarts neerwaarts gaat. Tevens door die voltes te openen en te sluiten leert paard te wijken voor druk op been, waardoor je dus ook paard beter kunt gaan rechtrichten op moment dat hij tegen bepaald been aan komt te "hangen"
Je drijft op dat moment met die been waar paard tegenin hangt en paard komt zo ook minder makkelijk in een S vorm te staan. Dat voorkom je door meer met benen recht te richten als alleen aan teugels te vragen om paard in contrastelling te krijgen.
Ik ben het helemaal eens met bets!Je hebt een ontzettend leuk paard en het ziet er best netjes en ontspannen uit, maar ook ik ben van de methode afgestapt,
althans, ik combineer het, ik ben veel meer met mijn benen gaan rijden, nu merk ik dat mijn paard steeds fijner wordt. Ik zou ook meer een contactteugel willen zien. Verder vind ik het tempo ook te gehaast over komen.
Je houding is ook minder bevordelijk voor het paard, probeer ook meer van achter naar voor te rijden, hij valt nu meer op de voorhand.
Succes verder

Succes verder weer met je volgende les!!