[AC] Acapulco@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: [AC] Acapulco@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:01

Bets schreef:
Nou het kan aan mij liggen maar ik zie nog niet veel verschil. Ten eerste zou ik zelf niet zo voorover gaan zitten, maar het is bekend bij deze rijmethode die je hanteert dat je soort van "donald duck"houding krijgt, wat probleem is dat je je bekken niet naar voren kunt kantelen en ook als je later verder mocht komen, is het zeer moeilijk om deze houding eruit te gaan krijgen. Je kunt zo namelijk op je zitbeenknobbels gaan leren zitten en zo krijg je geen informatie van je paard wat hij onder je doet. Door die houding komt natuurlijk je onderbenen naar achteren logisch want anders zou je op je snuffert vallen. Maar ik zou gewoon proberen rechtop te lichtrijden en proberen niet in zadel te ploffen maar rustig staan en rustig zitten.
Daarbij zie ik heel veel foto's met losse teugel. Zo kun je paard ook niet controleren niet aanvoelen wat hij gaat doen of wat hij aan het doen is. Paard moet over tempo lopen, maar hoe kun je zo'n paard bij elkaar gaan rijden om recht te gaan richten. Om recht te gaan richten zul je toch enig contact"druk"moeten voelen in de mond. En moet je paard van achteruit naar voren rijden (nou ja de meeste paarden worden vaak toch over tempo heen gereden) maar ik vind juist dat paard van achteruit naar voren geredne moet worden naar contactteugel waarop het paard zal gaan moeten nageven. Ik weet dat jullie met contrastelling werken om paard recht te krijgen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook paarden op voltes rijden en voltes vergroten en verkleinen, paard laten buigen om been en daardoor lengtebuiging te krijgen waardoor je paard dus van nature gaat nageven en voorwaarts neerwaarts gaat. Tevens door die voltes te openen en te sluiten leert paard te wijken voor druk op been, waardoor je dus ook paard beter kunt gaan rechtrichten op moment dat hij tegen bepaald been aan komt te "hangen"
Je drijft op dat moment met die been waar paard tegenin hangt en paard komt zo ook minder makkelijk in een S vorm te staan. Dat voorkom je door meer met benen recht te richten als alleen aan teugels te vragen om paard in contrastelling te krijgen.

Afgod Ik ben het helemaal eens met bets!

Je hebt een ontzettend leuk paard en het ziet er best netjes en ontspannen uit, maar ook ik ben van de methode afgestapt,
althans, ik combineer het, ik ben veel meer met mijn benen gaan rijden, nu merk ik dat mijn paard steeds fijner wordt. Ik zou ook meer een contactteugel willen zien. Verder vind ik het tempo ook te gehaast over komen.
Je houding is ook minder bevordelijk voor het paard, probeer ook meer van achter naar voor te rijden, hij valt nu meer op de voorhand.

Succes verder

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:23

Suus17 @Jij begrijpt het Haha!
Deze methode is niet slecht. De mensen die hier het hardste roepen dat het niks is hebben zelf jaren hun energie in deze methode gestoken, dat hun er uiteindelijk niet happy mee zijn geweest prima ... dan kijken ze niet naar hun zelf maar krijgt de methode de schuld.
Ik vindt dat het aan jezelf ligt wat je er mee doet en wat je doel is om er mee te bereiken. Ik ben uitermate tevreden met de lessen die ik krijg een hele mooie combinatie van deze methode en wedstrijdgericht rijden. Ik ben er tevreden mee en daar gaat het tenslotte om. Ik zet deze foto's op bokt om dat ik mij nergens voor schaam en het leuk vindt te laten zien, de meeste hier zal je nooit zien met een HAW topic.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:44

Alabaster schreef:
Suus17 @Jij begrijpt het Haha!
Deze methode is niet slecht. De mensen die hier het hardste roepen dat het niks is hebben zelf jaren hun energie in deze methode gestoken, dat hun er uiteindelijk niet happy mee zijn geweest prima ... dan kijken ze niet naar hun zelf maar krijgt de methode de schuld.
Ik vindt dat het aan jezelf ligt wat je er mee doet en wat je doel is om er mee te bereiken. Ik ben uitermate tevreden met de lessen die ik krijg een hele mooie combinatie van deze methode en wedstrijdgericht rijden. Ik ben er tevreden mee en daar gaat het tenslotte om. Ik zet deze foto's op bokt om dat ik mij nergens voor schaam en het leuk vindt te laten zien, de meeste hier zal je nooit zien met een HAW topic.

In mijn onderschrift staan anders nog genoeg topics om te bekijken en als je de zoekfunctie gebruikt, rollen er nog wel wat meer uit Knipoog
Uiteraard moet JIJ tevreden zijn met deze methode, maar zolang ben je er nog niet mee bezig. ik spreek even voor mezelf, ik was er al wat jaartjes mee bezig en ben blij dat ik nu me niet meer vastpin op die methode, zoals ik al eerder zei, ik pak de nuttige dingen eruit, maar meer niet. ik ben meer met benen gaan rijden, ofwel van achter naar voor. Zonder contact met de mond krijg je onvoldoende informatie vanuit de achterhand. Op dit moment maak ik grotere sprongen vooruitgang dan ooit. Wellicht heb je zelf over een tijd ook een andere mening, of niet, maar daar ben je nu nog te kort voor bezig met deze methode, naar mijn bescheiden mening.

edit; niemand zegt hier dat de methode slecht is, mesnen geven aan dat het in het begin voeld als een vooruitgang, maar op gegeven moment bklijf je hangen en kom je niet meer vooruit.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:14

Waar ik heel benieuwd naar ben...Heeft Antoine zelf paarden staan die op hoger niveau lopen en hogere dressuuroefeningen beheersen d.m.v zijn eigen rijmethode?

Ik vind het er ontspannen uitzien. Ik begrijp goed waar je mee bezig bent en waarom je zo rijdt. Overigens snap ik andere "tegenstanders" ook. Het zijn eigenlijk 2 verschillende methoden met een verschillende invalshoek en je moet zelf kijken wat jou het beste past. Het doel zal bij beide hetzelfde zijn.

Over de foto's, zou ik ik inderdaad proberen aan je houding te werken, maardat had je zelf ook al aangegeven.
Veel plezier met je paard!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:25

@Alabaster : ja, daar lijkt het idd op, ik vind het (tot nu toe) een prima methode. maar hoelang ben jij er al mee bezig dan?
ik hoor iedereen zeggen dat je met deze methode het paard niet van achter naar voor rijdt, maar dat is toch juist wel de bedoeling? of heb ik iets mis? =/

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 13:09

Ik ben er nu een half jaar mee bezig. De bedoeling van deze methode is juist het paard van achter naar voren rijden en niet eerst in de krul en dan de achterhand eronder zoals de meeste doen, kan er heel leuk uitzien maar bij heel veel paarden komt de achterhand er ergens achteraan gelopen. Ik ben daar vooral mee bezig in mijn les een juist ruggebruik met een goed ondertredend achterbeen, zonder dat ik met mijn hand de boel blokeer. Er zijn meerdere wegen die uiteindelijk het zelfde resultaat zullen laten zien, alleen ik heb gekozen voor Mireille en dat bevalt ons best.

P.s Er starten meerdere instructeurs (van Antoine) succesvol in de dressuur.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:22

Alabaster schreef:
Ik ben er nu een half jaar mee bezig. De bedoeling van deze methode is juist het paard van achter naar voren rijden en niet eerst in de krul en dan de achterhand eronder zoals de meeste doen, kan er heel leuk uitzien maar bij heel veel paarden komt de achterhand er ergens achteraan gelopen. Ik ben daar vooral mee bezig in mijn les een juist ruggebruik met een goed ondertredend achterbeen, zonder dat ik met mijn hand de boel blokeer. Er zijn meerdere wegen die uiteindelijk het zelfde resultaat zullen laten zien, alleen ik heb gekozen voor Mireille en dat bevalt ons best.

P.s Er starten meerdere instructeurs (van Antoine) succesvol in de dressuur.

Uiteraard zijn er meerdere wegen naar rome, absoluut!! Maarrr...als jij je paard zo over het tempo heen rijd zonder enig contact, kan jouw paard onvoldoende sluiten en blijft hij lang in het achterbeen, ofwel geen ondertredend achterbeen.
Geloof me dit is absoluut geen aanval, geef je enkel reactie op jouw reactie en je moet gewoon doen waar jij je goed bij voeld Knipoog

edit: gefeliciteerd! Haha!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:50

Dank je wel.
Als dit straks voor elkaar is en er zit weer een gas op gaan we natuurlijk verder en zal ik ook foto's laten zien als hij mooi gesloten is, dat komt wel. Maar nu is rechtmaken en ontspannen het belangrijkste zonder de rem erop. Als je mijn eerdere post leest leg ik het ook uit waarom er maar een licht contact is. De andere twee die ook lessen zijn al verder met oefeningen, waaronder dus meer verzamelen , wijken ,schouderbinnewaarts en appuyeren hun paarden hebben niet het probleem wat ik heb.

ricy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:45

Bets en Klomp jullie zeggen dat jullie reageren op de reacties van Alabaster, maar het is telkens het zelfde of het komt op het zelfde neer!! nou is mijn vraag wat wil je hier mee bereiken????

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:19

Allereerst: van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Go jij! Go jij!

Ik ga even niet in op de discussie over de methode, daarvoor ken ik hem niet goed genoeg en heb ik er geen ervaring mee. Wat ik wel kan zeggen, is dat ik Accie echt vooruit zie gaan voor wat betreft zijn achterbeen gebruik. Hij zet hem er veel beter onder, en het ziet er gewoon echt ontspannen uit. Voor wat betreft wat kritiek: je houding heeft nog wat aandacht nodig, maar ik geloof dat ik dan in de herhaling val... Clown Succes verder weer met je volgende les!! Cool

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:19

ricy schreef:
Bets en Klomp jullie zeggen dat jullie reageren op de reacties van Alabaster, maar het is telkens het zelfde of het komt op het zelfde neer!! nou is mijn vraag wat wil je hier mee bereiken????

Sorry voor de off-topic: Wat wil jij ermee bereiken om dat mij te vragen? Dit is HAW en zolang de tips, meningen, ervaringen over het rijtechnische gedeelte gaan, is dit geoorloofd en ben ik jou verder geen antwoord verschuldigd. HAW is niet bedoeld om alleen maar lovende woordjes te brengen, maar juist om te leren van elkaar, meningen en ervaringen uitwisselen is alleen maar nuttig en interessant. Wat voegt jouw stukje tekst toe in dit topic naar de TS? Kan er niks nuttigs aan ontdekken helaas. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:20

Wij kunnen onze berichten onderbouwen en uitleggen Ricy. Ik hebnog even via pb met TS gesproken en we begrijpen elkaar en overlegd wat haar ervaring is en wat mijn ervaring is. Dan is het toch goed?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:49

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:53

Wat ziet dat er lekker ontspannen uit. Je moet alleen opletten dat je je benen inderdaad niet te veel optrekt Knipoog

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:03

bestaat jou les altijd uit : lange teugel draven ?
bij laag instellen hoor je alsnog buiging ronding en contact te houden.
wel mooi beestje ( en leuk dekje Haha!)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:06

Ik vind het er inderdaad heel ontspannen uitzien. Kan me heel goed voorstellen dat je voor een methode als deze kiest gezien de achtergrond van je paard.
Ik weet niet of je hiermee ook echt verder gaat komen in de wedstrijdsport, of dat je zult vastlopen zoals anderen zeggen, daarvoor ken ik de methode niet goed genoeg. Maar het ziet er nu in ieder geval uit alsof je paard plezier heeft in het werk en hij heeft geen pijn meer. Dat lijkt me toch het allerbelangrijkste. Van daaruit kun je dan weer verder gaan opbouwen.

Ik vind je houding wel een beetje zorgelijk. Ik weet niet voor hoever dat moet bij deze methode, maar door zo voorover te hangen lijkt mij dat je paard zich eigenlijk nooit op kan richten en het gewicht op het achterbeen kan brengen. Ik ben het er wel mee eens dat een houding als deze erg moeilijk af te leren zal zijn later. En dat zal uiteindelijk toch moeten, want zo kan je geen wedstrijden gaan rijden.

Ik ben heel erg benieuwd hoe het verder zal gaan met jou en je paard. Hopelijk komen er snel nieuwe foto's.
Zou je misschien foto's kunnen plaatsen van de anderen die lessen en die verder zijn?? Of zitten zij misschien zelf op bokt??

edit: nog even een klein vraagje. Ik heb nog even naar je andere topics gekeken en toen nog een keer naar dit topic. Het valt idd heel erg op dat je in dit laatste topic je binnenteugel heel los hebt steeds. Op zich vind ik er wel wat inzitten, je paard kijkt naar buiten als ruiter heb je dan de neiging om aan je binnenteugel te trekken om hem recht te krijgen maar dit heeft geen enkele zin omdat je paard dan alleen maar in zijn hals zal buigen en niet in zijn lichaam.
Aan je binnenteugel trekken doe je in ieder geval niet, dus dat is wel goed. Maar wat doe je dan wel om te zorgen dat hij niet zo naar buiten kijkt? Gebruik je dan je binnenbeen om hem recht te krijgen of doe je iets anders? Dat zie ik namelijk nog niet echt op de foto's

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:35

Ziet er erg fijn uit zoals je rijdt. Probeer erop te letten dat je je benen niet te ver naar achter legt en je handen netjes houdt. dan zit je zelf er al meteen een stuk beter op.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:09

Ik heb ook op je vorige topics gekeken en het valt me meteen op dat je met lange teugel rijdt...